Tule apuun Dennis

Eilen pääkaupunkiseudulla ajamani ostosreissun aikana havaitsin kuusi selkeää liikennerikosta, joista voisin olettaa poliisin määräävän ajokieltoa. Pahin havaitsemani liikennerikos oli päin punaisia liikennevaloja ajaminen kahdessa perättäisessä risteyksessä. Jarruvalot toki välähtivät molemmissa risteyksissä, mutta auto ei pysähtynyt. Harmi, ettei autossani ole ns. kojelautakameraa, jolloin asiasta olisi voinut tehdä rikosilmoituksen. Pelkällä auton merkillä ja värillä poliisi ei aloita esitutkintaa. Autojen rekisterikilpiä tulee harvoin havainnoitua, ellei kyseessä ole jokin erikoiskilpi. Rikkeet oli helppo havaita, kun itse pysähdyin niihin ensimmäisiin punaisiin valoihin, joista tämä kölväri ajoi läpi, vaikka valot olivat olleet punaisella jo usean sekunnin ajan ja samalla vauhdilla myös seuraavista.

Muut havaitsemani liikennettä vakavasti vaarantaneet tapahtumat olivat todella kovia ylinopeuksia ja kaistapäisiä kaistanvaihtoja. Joku saattaa kysyä, miten kykenin havaitsemaan ylinopeuden. Tähän voisi vastata lakonisesti, että jos itse ajan 80km/h alueella lievää ylinopeutta ja ohitse ajaa toinen auto heittämällä, niin eikö asia ole suhteellisen riidaton? Kovavauhtisimman kuskin perässä en olisi varmasti dieselilläni edes pysynyt. Sen verran kovaa isokoppainen bemari liikahti.

Kiireen määrä näyttäisi olevan liikenteessä vakio, eikä keskimääräistä kaaharia kiinnosta se, että myös mahdollisen onnettomuuden toinen osapuoli haluaisi päästä perille ajoissa ja turvallisesti.

Kiirehtijäthän laiminlyövät nimenomaisesti liikenneturvallisuutta. Sekä omansa että erityisesti muiden turvallisuutta.

Viikko sitten Helsingissä Tynnyrintekijänkadulla lähti auto parin auton päässä edessäni ohittamaan toista sulkuviivan, eli ehdottoman ohituskiellon kohdalla, vaikka vastaan tuli ajoneuvoja. Katu on siinä kohdassa vain yksikaistainen suuntaansa. Kiireen on oltava todella kova, jotta näin järjettömään tekoon ylipäätään joku ryhtyy. Itse kyllä epäilin vahvasti kuljettajan päihtymystä, mutta sitähän ei voi todeta kuin poliisi eikä laki salli siviilien puuttuvan siviiliautoilla ajoneuvoliikenteessä törttöilemiseen, eli ns. jokamiehen kiinniotto-oikeutta ei  kannata soveltaa, vaikka teosta saattaisikin olla seurauksena vankeutta. Saattaa samalla itsekin joutua leivättömän pöydän äärelle.

Tässäkään tapauksessa soitto hätäkeskukseen ei olisi tilannetta juurikaan muuttanut, koska auton rekisteritunnusta ei ehtinyt painaa mieleensä. Eikä sekään riitä, jos kuskista ei ole varmuutta.

Poliiseja näkee kyllä liikenteessä, mutta ei juurikaan liikennevalvontatehtävissä. Vahvat huhut jopa väittävät, että poliisin jo entuudestaan vähäistä liikennevalvontaa vähennetään entisestään.  Itse olen joutunut pysähtymään puhallusratsiaan joskus viime vuosikymmenen alkupuolella.

Edellä mainittuja vastaavia rikkeitä näkee autoillessa päivittäin.

Arvoisa liikennettä valvovan poliisin päällikkö Dennis Pasterstein.

Liikenneturvallisuus ei parane twiiteillä.

Tien päälle tarvitaan miehiä pitämään käsipystyä sekä poliisiautoja, jotka eivät näytä poliisiautoilta, jotta silmänpalvojia saadaan viilattua linssiin.

https://www.youtube.com/watch?v=FK0Z42djnf0

 

kosonenjuhapekka
Sitoutumaton Helsinki

Sisukas suomalainen ilman puoluetaustaa. Mitään vaihtoehtoa ei pidä poissulkea. Maalaisjärjen rippeiden vakaa puolustaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu