Tule apuun Dennis
Eilen pääkaupunkiseudulla ajamani ostosreissun aikana havaitsin kuusi selkeää liikennerikosta, joista voisin olettaa poliisin määräävän ajokieltoa. Pahin havaitsemani liikennerikos oli päin punaisia liikennevaloja ajaminen kahdessa perättäisessä risteyksessä. Jarruvalot toki välähtivät molemmissa risteyksissä, mutta auto ei pysähtynyt. Harmi, ettei autossani ole ns. kojelautakameraa, jolloin asiasta olisi voinut tehdä rikosilmoituksen. Pelkällä auton merkillä ja värillä poliisi ei aloita esitutkintaa. Autojen rekisterikilpiä tulee harvoin havainnoitua, ellei kyseessä ole jokin erikoiskilpi. Rikkeet oli helppo havaita, kun itse pysähdyin niihin ensimmäisiin punaisiin valoihin, joista tämä kölväri ajoi läpi, vaikka valot olivat olleet punaisella jo usean sekunnin ajan ja samalla vauhdilla myös seuraavista.
Muut havaitsemani liikennettä vakavasti vaarantaneet tapahtumat olivat todella kovia ylinopeuksia ja kaistapäisiä kaistanvaihtoja. Joku saattaa kysyä, miten kykenin havaitsemaan ylinopeuden. Tähän voisi vastata lakonisesti, että jos itse ajan 80km/h alueella lievää ylinopeutta ja ohitse ajaa toinen auto heittämällä, niin eikö asia ole suhteellisen riidaton? Kovavauhtisimman kuskin perässä en olisi varmasti dieselilläni edes pysynyt. Sen verran kovaa isokoppainen bemari liikahti.
Kiireen määrä näyttäisi olevan liikenteessä vakio, eikä keskimääräistä kaaharia kiinnosta se, että myös mahdollisen onnettomuuden toinen osapuoli haluaisi päästä perille ajoissa ja turvallisesti.
Kiirehtijäthän laiminlyövät nimenomaisesti liikenneturvallisuutta. Sekä omansa että erityisesti muiden turvallisuutta.
Viikko sitten Helsingissä Tynnyrintekijänkadulla lähti auto parin auton päässä edessäni ohittamaan toista sulkuviivan, eli ehdottoman ohituskiellon kohdalla, vaikka vastaan tuli ajoneuvoja. Katu on siinä kohdassa vain yksikaistainen suuntaansa. Kiireen on oltava todella kova, jotta näin järjettömään tekoon ylipäätään joku ryhtyy. Itse kyllä epäilin vahvasti kuljettajan päihtymystä, mutta sitähän ei voi todeta kuin poliisi eikä laki salli siviilien puuttuvan siviiliautoilla ajoneuvoliikenteessä törttöilemiseen, eli ns. jokamiehen kiinniotto-oikeutta ei kannata soveltaa, vaikka teosta saattaisikin olla seurauksena vankeutta. Saattaa samalla itsekin joutua leivättömän pöydän äärelle.
Tässäkään tapauksessa soitto hätäkeskukseen ei olisi tilannetta juurikaan muuttanut, koska auton rekisteritunnusta ei ehtinyt painaa mieleensä. Eikä sekään riitä, jos kuskista ei ole varmuutta.
Poliiseja näkee kyllä liikenteessä, mutta ei juurikaan liikennevalvontatehtävissä. Vahvat huhut jopa väittävät, että poliisin jo entuudestaan vähäistä liikennevalvontaa vähennetään entisestään. Itse olen joutunut pysähtymään puhallusratsiaan joskus viime vuosikymmenen alkupuolella.
Edellä mainittuja vastaavia rikkeitä näkee autoillessa päivittäin.
Arvoisa liikennettä valvovan poliisin päällikkö Dennis Pasterstein.
Liikenneturvallisuus ei parane twiiteillä.
Tien päälle tarvitaan miehiä pitämään käsipystyä sekä poliisiautoja, jotka eivät näytä poliisiautoilta, jotta silmänpalvojia saadaan viilattua linssiin.
https://www.youtube.com/watch?v=FK0Z42djnf0
Jos liikenne soljuu n.82km/h nopeudella, niin eikös se ole fiksua mennä siinä letkan mukana, eikä aiheuttaa tarpeetonta haitariliikettä ajelemalla tahallisesti esim. alinopeudella, vai meinasitko, että jos ajaa ylinopeutta, niin ajaa sitten kunnolla? Kysymyksen asettelu oli huono.
Ruuhkathan syntyvät siitä, että jossain kilometrien päässä joku ajaa muita hitaammin. Perässä tulevat joutuvat hiljentämään jokainen vuorollaan edellä menevää aavistuksen voimakkaammin ja kahden kilometrin päässä jonot jo seisovat.
Saman ruuhkan saattavat aiheuttaa myös järjettömiä ohituksia tekevät, jotka kiilaavat jonossa oleviin rakoihin.
Sitten ihmetellään, että mikä oli se ruuhkan syy.
Esko Riihelä selitti tämän jo 90-luvulla.
Jälleen kiinnostaa mitä järkeä on mennä jo heti ensimmäisessä kommentissa off-topic?
Eikös Helstamo aja koskaan liikennevirhemaksun rajan tuntumassa?
Ilmoita asiaton viesti
Ainakin Etelä-Pohjanmaalta on kokemuksia, että jos ajaa alle 10 km/h ylinopeutta, paikalliset häjyt eivät kauan jaksa takapuskuria katsella.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös jossain niillä nurkilla ole Suomen pisin maantiesuora, jossa Tesla-kuskit voivat antaa autonsa ajella itsekseen ja ehtivät ottaa nokoset? Joskus muistan sellaisen pätkän ajaneeni, eikä sille tuntunut olevan loppua ensinkään.
Ilmoita asiaton viesti
”Rekathan ovat aivan perässä kiinni, jos ajaa kahdeksaakymppiä kahdeksankympin rajoituksella.”
Eikös se ole luonnollista, kun rajoitin ottaa kiinni 89km/h vauhdissa?
”Niin jos juttuni ei kiinnosta, niin ilmoitus riittää, enkä ikinä kommentoi blogejasi tai kommenttejasi.”
Ei nyt vedetä heti hernettä nenään.
Oletko muuten varmistanut nopeusnäyttötaulusta tai GPS:n avulla, että kun ajat mittari/vakkarinopeutta 80km/h, niin todella ajat 80km/h, etkä esim. 77km/h?
Jokaisessa autossa on tehdasasetuksina tahallinen mittarivirhe, joka olisi hyvä tiedostaa ennen kuin ryhtyy moittimaan ohittelijoita.
Joissain autoissa mittarivirhe voi olla jopa luokkaa 6km/h, eli ajat satasen alueella 94km/h, vaikka luulet ajavasi satasta. Samaan aikaan ihmettelet (passiivimuoto) puskurissa roikkuvia rekkoja.
btw. kerran jouduin soittamaan poliisin partion paikalle, kun ajoin sellaisen rekan perässä, joka posotti moottoritiellä 120-125km/h. Oli Latvian kilvissä, joten saattoi olla hankala rasti poliiseille.
Tiedä sitten, miten asia hoidettiin, kun koskaan ei tarvinnut mennä asiasta todistamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kai sinä tiedät, mikä on vaikeinta Helsingin liikenteessä.
No on se, että onnistuu ajamaan viimeisenä päin punaisia.
Ilmoita asiaton viesti
Ei, Helsingissä vaikeinta on kiihdyttää auto vauhtiin valojen vaihtuessa vihreäksi.
Jos formulat lähtisivät liikkeelle samalla intensiteetillä kuin helsinkiläinen autoilija, niin paalupaikalta lähtenyt olisi jo ehtinyt kiertää kierroksen, kun viimeisenä startannut vielä etsisi missä on ykkösvaihde!
Ilmoita asiaton viesti
On niillä kova kiire päästä seisomaan seuraaviin valoihin.
On Hesan liikentessä sentään se hyväkin puoli, että jos haluaa vaihtaa kaistaa ja panee vilkun päälle, niin tilaa tulee. Muissa kaupungeissa ei toivoakaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ongelma on se, että liikennevalosykli on saatettu suunnitella esim. siten, että normaalitilanteessa valoista ehtii läpi kuusi autoa, mutta käytännössä siitä menee vain kaksi.
Nämä aiheuttavat turhia ongelmia liikenteen sujuvuudelle.
Ilmoita asiaton viesti
Ainakaan pääkaupunkiseudulla ei automaattisen nopeusvalvonnan lisäksi käytännössä ole ollut liikennevalvontaa liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeen.
Pieni (=5-10 km/h) ylinopeus lisää riskejä liikenteessä paljon vähemmän kuin esim.
-törkeät ohitukset
-peräpuskurissa roikkumiset
-kiertoliittymä-liikennesääntöjen osaamattomuus
-vilkkua ei käytetä lainkaan tai vasta kun ajoneuvo on jo ylittänyt sulkuviivan
-suojatievirheet
-pyörätievirheet
-kännykkään puhuminen ajossa
-liikennevaloista piittaamattomuus
-alinopeus
-rattijuopot ja huumekuskit
Listaa voisi jatkaa edellisestä. Näitä ajoturvallisuutta heikentäviä asioita ei näytä käytännössä valvottavan lainkaan. Poliisi tekee muutaman hassun ns. ”tehoratsian” vuodessa. Pääkaupunkiseudulla tilanne on luisunut tähän.
Liekö poliisien resurssit kiinni juoppojen perhehäiriköijien kotikäynneissä. Näistä käynneistä pitäisi alkaa laskuttaa. Paradoksaalista on, että jos sinä tai läheisesi saa sairaskohtauksen, tilaamasi ambulanssi maksaa, mutta jos pahoinpitelet läheisiäsi tai terrorisoit naapureitasi, poliisin kotikäynti on ilmainen (ongelman aiheuttajalle, veronmaksajat toki maksavat tästä mm. heikentyneinä poliisipalveluina resurssien puuttuessa).
Ilmoita asiaton viesti
Olisko kusipäisyys päällimmäinen syy?
Ilmoita asiaton viesti
Ehkä kuvitellaan näin säästyvän polttoainetta?
Ilmoita asiaton viesti
LISÄÄ POLIISIAMMATTIMIEHIÄ !!!!
Ilmoita asiaton viesti
Kosonen, hanki itsellesi henkselit eli kojelautakamera. Niitä saa hintaan +/-20 €. Sitten voisit postailla tällekin alustalle oikeaa ja aitoa tilannekuvaa liikennegangsterismista. Kyllä sääntöjen rikkojia ja kaahailioita riittää mutta kokonaiskuva ei ole niin synkkä minkälaiseksi Kosonen asian blogissaan maalailee. Nimimerkki Taksinkuljettaja jolla on enemmän näkemystä ja kokemusta nykyliikenteestä kuin 10000 km vuodessa ajavalla sunnuntaikuskilla.
Ilmoita asiaton viesti
Ajat vain pikkukyytejä siis tiedät vain Keskustan jutut niin muualla maalla ajetaan ja siitä pitää kerätä kokemuksia ja … SITTEN …. urputtta
Ilmoita asiaton viesti
Ei nykyään ole turvassa moottoritielläkään. Sain marraskuussa roimat sakot, ylinopeutta oli kuulemma 32 km/h. En mielestäni todellakaan ajanut niin lujaa, mutta paha tuota on lähteä oikeudessa kiistämäänkään.
Mitä tästä opimme? Emme yhtään mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Taisi talvinopeusrajoitukset iskeä vyön alle, kun vanhasta muistista vetelit 120km/h + 10% marginaali siihen päälle. Eivät sentään ajokieltoa määränneet?
Sukulaiselle tuli ajokielto taannehtivasti puoli vuotta sakon määräämisen jälkeen, kun lupahallinnon poliisit huomasivat, että partiolta oli kortin riistäminen jäänyt tekemättä. Oli ollut ylitystä juuri tuo kriittinen 30 km/h.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tullut ajokieltoa. Ikävä homma jos tulee vielä jälkeenpäin. Juurikin talvirajoituksista oli kysymys.
Ilmoita asiaton viesti
Jos keräät lisää tikettejä, niin pääset kyllä jalkamieheksi.
Ilmoita asiaton viesti
Niin ajaisin 78 km/t – eikö hyvä ….?
Ilmoita asiaton viesti
Jouni Snellmanin sakot selittyvät inertialla tai sillä että on ajanut liian lujaa.
Viimeinen liikkuvan poliisin päällikkö on Olavi Lempinen ja hänen muistelmissaan kerrotaan että liikkuvasta poliisiautosta mitattava nopeus on usein virheellinen, esim. 20 km/t liian korkea.
Mittaustulokseen vaikuttaa mm. tuuli. Olen itsekin saanut virheellisen näytön perusteella sakon myöhäisellä 90-luvulla ja silloin en tiennyt tästä.
Tutuntuttu fyysikko kiisti sakon ja todisti oikeudelle miten virheellinen näyttö syntyy ja sakko peruttiin.
En tiedä miten nykyään mutta tämä on varmaa tietoa miten ennen on ollut.
Toinen mieleen jäänyt asia oli muistelmissa se, että oli kohtuullisen paljon liikkuvia partioita joista ei yhtään tiennyt mitä tekivät päivän aikana. Töitä?
Onhan se silti hirvittävää ettei liikennevalvontaa enää ole juuri lainkaan. Mm. eestin rekkareita väärinkäytetään pidäkkeettä.
Ilmoita asiaton viesti