Tuunattu vaiko eikö tuunattu, kas siinä se suuri ero

Heinäkuun helteillä lienee sallittua takertua hieman kevyempiinkiin aiheisiin, jopa puheenvuoron puolella.

Minulle syntyi sattuman kautta, erään ystävällisen rouvan kolhittua entisen autoni lunastukseen, perehtyä auton moottorinohjausjärjestelmien optimointien eroihin. Sain vakuutusyhtiön rahallisella avustuksella vaihdettua teknisesti samanlaisen (myös saman merkkisen) auton, kuin edellinen lunastettu autoni oli. Erona se, että lunastukseen menneessä entisessä ajoneuvossa oli optimoitu moottorinohjausjärjestelmä ja siihen oli tehty muitakin optimointeja, joista katsastusmiehet eivät kuulemma tykkää. Katsastuksen se silti läpäisi moitteetta.

Ne erot tehdasvakion ja optimoidun ajoneuvon välillä:

-Tehdasvakio ajoneuvo kuluttaa enemmän sekä kaupungissa että maantiellä. Ero ei ole valtava, mutta silti merkittävä. Optimoidulla autolla tankkausväli oli n. 1100km, kun taas vakiomallisella se näyttäisi olevan melko lailla tasan 1000km.

-Tehdasvakio ajoneuvo tuntuu jossain määrin laiskalta verrattuna optimoituun. En ole mitannut eroja täyskiihdytyksessä, koska tunnen eron jo reippaassa kiihdytyksessä normaaliajossa. Nykyisessä autossa selkä ei liimaudu samalla tavalla selkänojaan, kuten edellisessä ajoneuvossa tapahtui. Paperilla teho laski noin 25-30hv ja vääntö laski noin 60Nm verran. Se on huomattavissa myös autoa ajaessa.

-Tehdasvakiossa alakierrosten vääntöalue on parempi, joten auto on mukavampi ajaa kaupungissa. Optimoidussa alkoi tapahtua kun kierrokset nousuvat yli 2500rpm. Silloin lammas muuttui sudeksi.

Youtube on täynnä videoita, joissa vertaillaan tehdasvakioautoja optimoituihin, jos ketä kiinnostaa.

Tässä yhteydessä voidaan tietysti kysyä, miksi tehdas ei tee näitä optimointeja jo uusiin autoihin, jos erot ovat noin merkittäviä?

Tehdas joutuu tekemään kompromissejä auton virittämisen suhteen takuuasioiden ja lainsäädännön puitteissa.

Moottorin on kestettävä tietty käyttömäärä ilman ongelmia ja sen on täytettävä erilaiset normit kulutuksen ja saastemääräysten osalta, jotta autoa saadaan edes myydä. Tästä syystä tehtaat ”virittävät” autot tietylle tasolle. Samalla tehdas voi toki ”koijata apinaa” myymällä käytännössä samaa autoa vakiona edullisesti ja GTI-mallina kalliimmalla.

Ennen vanhaan moottorin virittäminen vaati monenlaista aina kaasuttimen suurentamisesta kansien porttaamiseen ja nokka-akselin vaihtoon. Nyt riittää, että OBD-porttiin lyödään kiinni läppäri ja syötetään moottorinohjausjärjestelmään uutta koodia. Härskeimmillään tehoa tulee yli 50% lisää. Tosin näissä Stage II- ja III-tason virityksissä suositellaan mm. voimansiirron ja alustan vahvistamista.

En optimoinut edellistä autoani tarkoituksella, vaan työ oli tehty jo autoa ostaessani. Myyjä vain ”unohti” mainita asiasta minulle.

Kaupan päälle saatu optimointi ei kuitenkaan haitannut elämää millään tavalla. Pikemminkin päin vastoin. Moottori toimi hienosti ja nikottelematta. Ensimmäistä kertaa sitten nuoruusvuosien, jolloin tuli rakenneltua jenkkiautoja, tuntui, että konehuoneessa tapahtuu jotain kaasupoljinta painaessa.

PS: Jos haluat hauskempaa hupia kuin Linnanmäellä, niin vuokraa Tesla pariksi tunniksi. Pääset parilla satasella kokemaan, miltä tuntuu, kun auto kiihtyy 0-100km/h reilussa kolmessa sekunnissa. Se tekee vaikutuksen ainakin kyydissä oleviin naisiin, joiden tissit valahtavat selän puolelle kiihdytyksen ajaksi.

+2
kosonenjuhapekka
Sitoutumaton Helsinki

Sisukas suomalainen ilman puoluetaustaa. Mitään vaihtoehtoa ei pidä poissulkea. Maalaisjärjen rippeiden vakaa puolustaja.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu