Veneily on muuttunut köyhien harrastukseksi
Kesä on kukkeimmillaan, mutta veneet seisovat laitureissa ainakin Helsingissä. Laituripaikkoja on myös ennätysmäärä vapaana, koska yksi ensimmäisistä asioista, mistä tingitään kun rahat hupenevat, on nimenomaisesti veneily.
Harrastan itse vesillä liikkumista, mutta lähinnä lihasvoimaista sellaista. SUP-lautailu on ollut tänä kesänä leppoisaa, kun ei ole tarvinnut juurikaan väistellä veneitä eikä varoa niiden aiheuttamia peräaaltoja. Ne harvat pienveneet, mitä merellä näkee, ovat lähinnä kalastajien käytössä. En suinkaan lilluttele tyynessä. Pisimmät matkat laudalla ovat olleet liki parikymmentä kilometriä ja välillä aallot lyövät laudan yli. Laudalla myös näkee paljon sellaista, mitä ei pikaveneestä edes huomaisi katsella. Veneiden vähyys merellä on silmiinpistävää.
Sellaista se köyhyys on. Huviveneilyyn ei näköjään ihmisillä ole enää varaa.
Rauhallista on merellä tosiaan ollut koko kesän.
Ilmoita asiaton viesti
Meillä on vene ja mökki Saimaalla. En ole paikallisessa satamassa, enkä vesillä huomannut juuri eroa aiempaan. No, ehkä hitusen hiljaisempaa. Varmasti merellä on veneily vähentynyt enemmän ja en epäile sitä yhtään. PK-seudulla sen huomannee helpoiten.
Ilmoita asiaton viesti
Kävin kesällä paatilla mm. Kastelholmassa ja Maarianhaminassa, sesonkina oli jonkin verran tilaa mutta hyvin porukkaa paikalla kuitenkin. Tietty tilanne on eri, jos asiaa arvioi kesälomakauden jälkeen arkipäivänä laitureilla.
Veneilyllä on kallis maine, mutta muutamalla tonnilla pääsee jos hankkii vanhan putputin tai pienen purkkarin. Toisaalta kun miettii Mariksen tai Hangon laiturissa niiden kippojen hintalappuja, ei ensimmäisenä vakuutu että se olisi köyhien harrastus.
Ilmoita asiaton viesti
Ensimmäinen kunnon ”putputtimeni” oli tasasaumainen mäntyfiskari, ”Marinella”, joka oli muunnettu huvipaatiksi sisustamalla. Keskellä oli 2- pyttyinen Wickström. Se oli halpa.
Sitten suurehko yli 9 m mahonkivene. Eikä hinta päätä huimannut, koska, se vaati ”vähän”
entisöintiä. Sitten näitä lasikuitukaukaloita.
Minulle oikea vene on puuvene, vaikka se työtä vaatiikin. Se säiyttää arvonsa ja on tukeva meriolosuhteissa.
Nyt Porvoon jälkeen veneily on saanut jäädä, kun täällä Tampereella ei ole merta. Nämä Nässyt on koluttu.
Ilmoita asiaton viesti
Venekauppa on hiljentynyt aika lailla. Nimbus (johon kuuluu Suomesta Aquador, Bella ja Flipper) raportoi 18% laskun myynnissä ja noin 50% laskun tilauskannassa.
https://nimbusgroup.se/en/wp-content/uploads/sites/2/2020/12/nimbus-q2-2024-preso.pdf
Ilmoita asiaton viesti
Juu, Traficom vahvistaa saman asian:
https://tieto.traficom.fi/fi/tilastot/vesikulkuneuvojen-ensirekisterointitilasto
Yli 9-metristen moottoriveneiden ensirekisteröinnit ovat hyvin alhaalla, keväällä kuulin sellaisen luvun kuin alle 70 kpl toukokuun loppuun mennessä. Käytetyt liikkuvat vähän paremmin. Itse kun toimin alalla, näin hiljaista vuotta ei ole ollut sitten sen kevään kun korona iski päälle.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä kertonee enemmän globaalista taantumasta kuin (vain) Suomen köyhyydestä.
Ilmoita asiaton viesti
Tai sitten koronaepidemian aiheuttaman kysyntäpiikin jälkeen markkinat ovat täynnä vähän käytettyjä paatteja.
Ilmoita asiaton viesti
Näin olen myös havainnut ja samalla marinoiden määrän lisääntyvän vuosien kuluessa.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoitatko venesatamia vai purnausta? 🥸
Ilmoita asiaton viesti
Veneiden käyttöaste on surkea suurimmalla osalla veneen omistajista.
Merialueella korkeimmillaankin 5 kk:n venelykaudesta paatti seisoo ylivoimaisesti pisimmän aikaa laiturissa.
Keväthuolto pakollinen ja kallis. Nosturilla vesiin maksaa hunajaa. Sama syksyllä huoltoineen, putsauksineen
peittämisineen.
Minulla on ollut useita isohkoja perheveneitä Albatrosseineen jne..
Paras hyötysuhde oli juuri tällä Hesan merisatamassa. Aamulla kävellen töihin. Lähes joka Ilta paatilla Pihlajasaareen tms.
Joskus vasta aamulla kotiin suihkuun ja töihin.
Kausi alkoi toukokuussa ja loppui syyskuussa.
Ainoa, mikä on hyvä ja pysyy eikä maksa mitään, on merenkulkutaito.
Ilmoita asiaton viesti
Helsinkissä on paljon köyhiä,miten sinne onkin kasaantuneet?
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitat: ”Huviveneilyyn näköjään ihmisillä ei ole enää varaa”
Valtiovalta on aivan toista mieltä .
Maassamme on maailman suurin upein ja kallein huviveneväylästö.
Maamme sisävedet ovat valtion EU liikennestrategian vastaisilla poliittisilla päätöksillä puhdistetut lähes kokonaan kauppamerenkulun laivoista ja ovat nyt pelkästään huviveneiden käytössä
Maamme väyläviraston ylläpitämä noin 8000 km sisävesiväylästöön panostetaan kymmien miljoonien infra korjauksia niin että sisävesien kauppamerenkulkua ei ihan hevillä saataisi käyttöön lainkaan ( esim Kimolan kanava https://vayla.fi/kimola ) .
lisätietoa :
https://www.facebook.com/vaylafi/videos/1155592392369471/
https://www.facebook.com/groups/584335666763574
https://www.sisavesiliitto.fi/
Ilmoita asiaton viesti
Jos lähdetään Lahdesta Vääksyyn, sieltä vaikka Jyväskylään tai Heinolan reitiltä Kimolan kanavalta, sieltä Kouvolaan ja Kymijoelle. Upeita väyliä, mutta merikortin lukutaito välttämätön.
Ilmoita asiaton viesti
Pikkuveli on Noitalinna huraa!n biisi, jolla ei ole mitään tekemistä Little Willyn kanssa.
PMMP teki Pikkuveli-biisistä oman versionsa vuosia myöhemmin.
Ilmoita asiaton viesti