Virkamiehiä on kahdenlaisia, tarpeellisia ja tarpeettomia
Valtio laittaa jälleen kerran ministeriöt säästökuurille. Kaikki muut ministeriöt, paitsi valtion sisäiseen tai ulkoiseen turvallisuuteen liittyvät hallinnonalat joutuvat usean prosentin talousleikkuriin. 3,58 prosentin leikkaus kuulostaa pieneltä, mutta kun puhutaan ministeriöistä, joiden budjetit liikkuvat miljardien tasolla, euromääräiset summat eivät enää olekaan pieniä.
Rahat siis pitää säästää toimintakuluista tai sitten alkavat YT-neuvottelut.
Valtion virkamiesten irtisanomisturva on korkein mahdollinen. Virkamiestä ei niin vain irtisanota.
Viran perusteen täytyy poistua, että virkamiestä ei enää tarvita. Näin ollen kohu virkamiesten irtisanomisista on lähinnä lehdistön keksimä lööppiuutinen, koska yleensä olemassa olevalle viralle on jokin laissa säädetty peruste.
Säästöt haetaan jostain aivan muualta.
Keinot ovat vanhoja ja hyväksi koettuja. Säästetään seinistä, kalusteista, tietotekniikasta sekä ajoneuvoista ja niihin liittyvistä kuluista. Polttomoottoriautoja ei vaihdetakaan sähköautoihin ja talon autoilla ei mennä ruokailemaan naapurikuntaan, jotta lounastauko saadaan hyödynnettyä maksimaalisesti. Lomarahoja vaihdetaan enenevissä määrin vapaiksi, mikä ei tietenkään tehosta valtion toimintaa.
Joka tapauksessa valtion virastot joutuvat pohtimaan olemassa olonsa tarpeellisuutta sekä virkojen tarvetta. Virkamiehiä on kahdenlaisia, tarpeellisia ja tarpeettomia. Selvää on, ettei kaikkia virastoja ja virkamiehiä tarvita. Kyse on vain siitä, kuka asian ratkaisee.
Toinen nopeasti säästöjä tuovat keino on jättää aukeavat virat täyttämättä, eläkkeelle jäävien, eroavien tai äkillisesti menehtyvien virkamiesten sijaan ei palkata uusia, määräaikaisuuksia ei jatketa eikä uusia virkoja keksitä.
Jokaisen auki jäävän viran kohdalla on pohdittava, onko sen täyttäminen todella tarpeellista.
Post scriptum: Näistä kovin leikkuri on määräaikaisuuksien jatkamatta jättäminen. Siinä menee helposti lapsi pesuveden mukana.
Esim. poliisin kirjoilla on satoja määräaikaisia päällystöön, alipäällystöön ja miehistöön kuuluvia. Heidän määräaikaisuutensa loppuminen hankaloittaa poliisin perustyön tekemistä, eli rikosten selvittämistä. Samoin on tilanne puolustusvoimissa. Jos eläköityvien upseerien tilalle ei kyetä rekrytoimaan uutta verta, joudutaan hankalaan tilanteeseen, jossa mahdollisesti jopa kokonaisia joukko-osastoja joudutaan muodostamaan uudelleen upseerivajeessa.
Muistikuvani saattaa olla yksityiskohtien osalta väärä, mutta juttu meni jotenkin näin::
Kansliapäällikkö Bror Wahlroos luokitteli virkamiehistön kolmeen lohkoon. Yhdelle kolmannekselle olisi hänen mielestään pitänyt antaa potkut, toinen kolmannes määrätä tarkkailuun, ja viimeiselle kolmannekselle ryhtyä maksamaan tuplapalkkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Viron toisen itsenäistymisen jälkeen Virossa toimittiin juurikin näin. Aasinsiltana tosin oli hankkiutua eroon vironvenäläisistä sekä venäläismielisistä virkamieskoneistossa. Kuten nykyisestä Viron ulkopoliittisesta linjasta on havaittavissa, temppu toimi. Samalla päästiin eroon mittavasta korruptiosta, joka Viroa riivasi tuolloin.
lähde: Kaitsepolitseiamet eli Viron suojelupoliisi, jonka toimivaltaoikeudet ovat aivan eri planeetalta kuin suomalaisen vastineensa. Virossa on tutkintavankeudessa tainnut jossain vaiheessa istua liki jokainen korkea virkamies presidentistä lähtien.
Ilmoita asiaton viesti
Virkamiesten yleisesti korkeamman irtisanomissuojan keskeinen idea lienee sama kuin tuomareillakin, eli irtisanomisen pelkoa tai uhkaa ei voida käyttää painostuskeinona virkamiestä vastaan.
Se, että sama suoja koskee myös ”valtion vessojen siivoajia,” on asia erikseen.
Ilmoita asiaton viesti
Vaaka voi aina kallistua kumpaan suuntaan tahansa riippuen siitä, mitä siihen lastataan. Valtion alempia tehtäviä suorittavat virkamiehet eivät saa tulos- tai kannustepalkkioita, joten miksi tehdä enempää kuin on pakko. Vastapainona valtiolla on paljon tehtäviä, joissa on pakko tehdä jotain ja vieläpä suhteellisen tiukkojen aikaikkunoiden puitteissa.
Ilmoita asiaton viesti
Ei se täysin luodinkestävä ole. Virkamiehiä lentää töistänsä ulos mm rattijuopumusten, ampuma-aserikosten, pahoinpitelyjen, näpistysten ym jälkeen, joista oikeissa töissä olevia harvemmin, jos koskaan erotetaan.
Ilmoita asiaton viesti
Meinasin lähinnä sitä, että jos minä puhallan lauantai aamuna alkometriin 0, 55 promillea, niin täytyisi lähteä uuteen työnhakuun. Sinulla vastaavassa tilanteessa tuota ongelmaa ei tulisi. Ja tiedän, että et juo alkoholia.
Tästä tulikin mieleen, kun reilut kymmenen vuotta sitten Turun telakalta oli tullut pollarille pyyntö tulla puhalluttamaan aamulla töihin tulevaa liikennettä. Noh, jostakin syystä tällainen pyyntö oli mennyt läpi, vaikka ketään työvuorossa olevaa pollaria tämä ei olisi voinut yövuoron viimeisenä tuntina vähempää kiinnostaa.
Siellä sitten oltiin suurin piirtein Turun kaikilla partioilla puhalluttamassa, olisko meitä ollut viisi partiota, eli kymmenen puhalluttajaa. Ensimmäisenä tuli puhallutukseen erikoiskuljetus, jonka kuljettajana ollut nainen puhalsi törkeän ratin.
Tämän jälkeen puhallutettiin kertynyttä jonoa järjestyksessä läpi, ja ei mennyt montaa autoa, kun meillä oli kaikilla partioilla kaksi rattia käsissä. Tässä vaiheessa liikenne seisoi Raision keskustaan asti, ja kauhea liikenne sumppu. Koko ryhmällä meni yövuoro tuntiausia pitkäksi tämän takia, kyllä v..utti.
Seuraavana aamuna toinen ryhmä toteutti telakan toivetta, ja sama ralli jatkui.
Sen jälkeen tuli telakan johdosta toivomus, että jos pollari ei kuitenkaan tulisi aamulla työntekijöitä heiltä poistamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Valtion hallinnossa on nykyisin aika paljon muitakin kuin varsinaisia virkamiehiä. On monenkirjavaa määräaikaista suunnittelijaa, projektipäällikköä, jne. monet näistä vielä poliittisesti nimitettyjä. Samoin monet virkamiehetkin ovat määräaikaisia, joten heistä päästään eroon vain jättämällä virka täyttämättä.
Ilmoita asiaton viesti
https://x.com/laamankorva/status/1779935212748546157?s=61&t=u8ofsB4Mwr0DXnlQa-jmZA
Julkisen sektorin henkilöstön tehokkuudelle naurettiin jo -70 luvulla. Mikäänhän ei ole tosiaan muuttunut noista ajoista.
Jos yksityissektorilla toimittaisiin noin kusipäisen vastuuttomasti, niin konkurssi olisi nopea.
Yhteiskunnan varojen käytön on oltava perusteltua ja julkisista varoista maksettavien toimien tarpeellisuus on vihdoinkin syytä tehdä. Palvelutaso tuskin tulee tehostamisesta muuttumaan, mutta yksityissektorille vapautuu osaajia sitä parjattua työvoimapulaa paikkaamaan.
Win-Win.
Ilmoita asiaton viesti
Tällä hetkellä lääkäripulaa pahentaa sekin, että valmistuneet lääkärit odottavat kuukausikaupalla Valviran laillistusta eli toimilupaa, niitä käsitellään hitaasta. Voimme odottaa ajan pitenevän. Jatkossa varmaankin mennään työttömyyskortistoon puoleksi vuodeksi. Toinen vaihtoehto on ruveta homeopaatiksi, jos moraali venyy. Siihen ei tarvita mitään lupaa.
Ilmoita asiaton viesti
Leikattavaa on, ja paljon.
Laadusta tinkimättä.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/joukorep/hyvinvointia-600-johtajan-ammattitaidolla/
Ilmoita asiaton viesti
Kun Ruotsista nyt mallia otetaan niin ajokorttisysteemi pitäisi kopioida.
Ajokortti Ruotsissa uusitaan 10 vuodeksi uutta valokuvaa vastaan ikää katsomatta automatisoituna.
Vapautuisi lääkäreitä sairaille ja lääkärintodistusten mapittajat.
Ruotsinlaivalla on aina romaaneja matkalla maasta toiseen onkohan jollakin heistä työläs suomalainen ajokortti?
Ilmoita asiaton viesti
”Kaikki muut ministeriöt, paitsi valtion sisäiseen tai ulkoiseen turvallisuuteen liittyvät hallinnonalat joutuvat usean prosentin talousleikkuriin.”
”poliisin kirjoilla on satoja määräaikaisia päällystöön, alipäällystöön ja miehistöön kuuluvia. Heidän määräaikaisuutensa loppuminen hankaloittaa poliisin perustyön tekemistä, eli rikosten selvittämistä.”
???
Ilmoita asiaton viesti
Kolme ryhmää: Tarpeellisia, tarpeettomia ja haitallisia.
Ilmoita asiaton viesti