Asukaspysäköintilupien nettikauppa ei toiminut kunnolla
Helsingin kaupungissa tietyissä kaupunginosissa on kadunvarsipysäköintipaikkoja, joille saavat pysäköidä määräajan yli tai erikseen esim. Moovyn kautta maksamatta vain ne, jotka ovat maksaneet kaupungille luvasta pysäköidä kotinsa lähellä. Pysäköintioikeus myönnetään vyöhykkeittäin.
Moottoripyörälläni on ollut jo monta kesää tällainen oikeus pysäköidä kadulla, jonka varrella asun. Aiemmin luvan uusiminen edellisen vuoden luvan perusteella onnistui internetissä, mutta tänä vuonna se ei noin vaan käynytkään. Otettuani moottoripyörän talviteloilta sunnuntaina liikenteeseen Traficomin nettisivu antoi kyllä ilmoittaa käyttöönoton Traficomille ja sitä kautta vakuutusyhtiöön, mutta kaupungin asukaspysäköintijärjestelmä ei löytänyt vanhaa asukaspysäköintitunnustani. Lisäksi käyttöliittymä poikkesi aiemmasta huomattavasti. Kaupunki on siis vaihtanut asukaspysäköintitunnusten hallinnoinnissa käyttämänsä ATK-järjestelmän uuteen.
Kun olin näppäillyt moottoripyöräni rekisterinumeron, jossa vanhanaikaisesti on kirjaimet ennen numeroita toisin kuin uusimmissa, moottoripyöräni kun on jo 26 vuotta vanha eli lähes museoiässä, järjestelmä ilmoitti että L3-ajoneuvoluokkaa antamallani rekisterinumerolla ei tueta. Niinpä jouduin maanantaiaamuna viemään moottoripyöräni maanantain ajaksi evakkoon työpaikalleni. Sinne saavuttuani soitin puhelimella Helsingin kaupungin pysäköinninvalvontaan, josta sanottiin että pitäisi käydä pysäköinninvalvonnan konttorilla paikan päällä ja se on auki keskipäiväkahdestatoista iltapäiväkolmeen. Jouduin sanomaan työpaikalla että nyt otan pitemmän ruokatunnin kun työpaikkani sijaitsi Helsingin pysäköinninvalvonnasta puolen tunnin maanalaismatkan päässä naapurikaupungin nimeltä Espoo puolella. No, kävin sitten ruokatunnilla hoitamassa asian ja illalla sain ajettua moottoripyöräni taas takaisin kotiin.
Mutta herää kysymys eikö Helsingin kaupungin pitäisi toteuttaa asukaspysäköintijärjestelmänsä siten että moottoripyörän rekisteröinti järjestelmään sujuisi yhtä vaivattomasti kuin auton.
IT järjestelmien uusiminen on kaupungin duunareille oiva syy jättää työ tekemättä. Normaalisti tuollainen pikku bugi uudessa ohjelmassa on korjattavissa. Se tosin edellyttää, että jonkun täytyy viedä asiaa eteenpäin.
Helpompi tapa laiskiaiselle on siis sanoa asiakkaalle : sori, no can do. Hoida ite, tai älä parkkeeraa pyörää kadunvarteen.
Ilmoita asiaton viesti