In memoriam Stockmann
162 vuotta sitten kauppias Stockmann perusti nimeään tähän päivään asti kantaneen kaupan Helsinkiin. Tänään hän varmaankin kääntyy haudassaan jos kuulee mitä yhtiökokous päätti. Tähän päivään asti oli niin, että Stockmann oli emoyhtiö ja Lindex oli lasten ja naisten vaatteisiin erikoistunut tytäryhtiö. Tämä asetelma kääntyi tänään päälaelleen Lindexiksi muuttuneen Stockmannin yhtiökokouksessa. Tavaratalo on edelleen nimeltään Stockmann ja uudessa organisaatiossa Lindexin tytäryhtiö.
Iltalehden uutisoitua näistä aikeista sosiaalisessa mediassa kyseinen uutinen herätti vilkasta keskustelua. Lupasin tuossa keskustelussa, että kerron siitä yhtiökokoukselle, minkä myös tein. Kerroin yhtiökokoukselle, että ”sosiaalisessa mediassa ollaan huolestuneita hallituksen aikeista muuttaa emoyhtiön perinteikästä jo 162 vuoden ajan vakiintunutta nimeä”. Tällä perusteella tein ehdotuksen että emoyhtiön nimenä säilyisi Stockmann. Äänestyksessä tämä vastaehdotus kuitenkin kaatui murskaavin luvuin.
Asiaan otti kantaa myös eräs yhtiökokouksessa paikalla ollut tavaratalomyyjä, jolla oli 30 vuoden kokemus myyntityöstä tavaratalossa. Hänen mukaansa Stockmann oli omistanut aiemmin lukuisia yrityksiä. Esimerkkinä niistä hän mainitsi muun muassa Pitäjänmäen Auto Oy:n jossa olleesta asiakassuhteesta minun tieni eteni ensin Stockmannin kanta-asiakkaaksi, sen jälkeen kommandiittiyhtiön äänetöntä yhtiömiestä vastaavaan asemaan silloin kommandiittiyhtiömäisessä osakeyhtiössä nimeltä Stockmann, ja siitä edelleen enemmän avoimen yhtiön yhtiömiestä vastaavaan asemaan kun osakeyhtiön yhtiöjärjestyksestä poistuivat kommandiittiyhtiömäiset piirteet kahdesta eri lajista osakkeita. Tämä tarina nimittäin sai alkunsa niiltä muinaisilta ajoilta jolloin autoni perässä luki Nissan Motorin nykyään kirosanaksi luokittelema sana Datsun, jota enää näkee vain museoautoissa. Pitäjänmäen Auto Oy korjasi tuota Datsunia, jolla oli kunniakas historia eduskunnan lakivaliokunnan silloisen sihteerin viimeisenä autona.
Nykyään minulla on Stockmann Oyj:n osakkeita 77 kappaletta. Niistä 22 on syntynyt minun käsiini ja loput 55 ovat aiemmin kuuluneet isälleni ja siirtyneet minulle isäni kuoltua. Näillä osakkeilla äänestin puheenvuoroni mukaisesti hallituksen esitystä vastaan 77 äänellä. Kun äänestyksen tulos julkistettiin, äänet jakautuivat 69345964 ääntä Lindexille, 23770 ääntä Stockmannille, 5349 tyhjää ja 89340472 poissa. Koska näin ollen Lindexin äänimäärä oli yli satakertainen Stockmannin äänimäärään verrattuna, on päädytty siihen ratkaisuun, että emoyhtiö on jatkossa nimeltään Lindex ja Stockmannin brändi säilyy sen tavaratalotoiminnan tytäryhtiöllä. Tämän kanssa on nyt vain sitten elettävä että asian laita on jatkossa näin.
Muistan joskus 90-luvun puolivälissä kun kävin Ilomantsissa ja huomasin että siellä oli sekatavarakauppa nimeltään Tokmanni. Minusta se oli hauska oivallus silloiselta kauppias Kyösti Kakkoselta – toki sen aikaiset Stockmannin omistajat katsoivat pitkin nenäänsä ko. kauppiasta ja syyttivät Kakkosta brändin varastamisesta mutteivat ylimielisyyttään katsoneet tarpeelliseksi haastaa miestä oikeuteen tästä pöyristyttävästä pyhäinhäväistyksestä . No, Kakkonen näytti närhen munat näille Stockmannin omistajille ja laajeni valtakunnalliseksi ketjuksi mihin Stockmann ei ikinä kyennyt – kiitos elitistisen omistakunnan.
Ilmoita asiaton viesti
Tietääkseni asiassa oli oikeudenkäynti. Kakkonen voitti sen sanomalla että Tokmanni äännetään ruotsalaisittain tuukmanni eli hullumies. Tähän Stockmannilla ei ollut nokan koputtamista, kyse ei ollut jäljittelystä.
Ilmoita asiaton viesti
Olen aikuisikäni ollut Stockan kirjoilla asiakkaana ja vieläkin on lompsassa firman luottokortti, mitä en tosin vuosiin ole käyttänyt. Luottokortti firman oman tilin sijaan ehkä olikin yksi ensimmäisistä suurista virheistä.
Ainahan Stocka on ollut kallis, paitsi niillä kuuluisilla hulluilla päivillä, missä nahkatakin tai kaupunkiloman sai todella halvalla. Aika lyhyessä ajassa linja muuttui. Itsetietoiset myyjättäret lukuisine kielimerkkeineen rinnassa hävisivät ja hullujen päivien hinnat olivat kovempia kuin naapurissa olevan tavaratalon normaalihinnat. ”Töölöön Rouvatkin” vähenivät, mikä vähensi perinteistä asiakaskuntaa. Alamäki on loppujen lopuksi ollut aika nopea ja jyrkkä firman historiaan nähden.
Ollaan kaukana ajoista, jotka ehdin itsekin aikoinaan nähdä, Stadin tavaratalon hisseissä oli uniformupukuiset ”hissikuskit”.
Ilmoita asiaton viesti
Uskoakseni iso kivi Stockmannin kenkään tuli harharetkistä Venäjällä.
Vanhaa asiakaskuntaa kiinnostavammaksi tuli venäläiset uusrikkaat. Jopa Helsingin tavaratalon valikoimat olivat venäläismaun mukaiset (isoilla muotitaloilla on eurooppalainen linja ja venäläinen linja ja ne räikeämmät venäläismaun mukaiset tuotteet otettiin Helsinkiin myyntiin).
Ilmoita asiaton viesti
Vähänpä tiedät.
Ilmoita asiaton viesti
Ja Tatu vielä vähemmän.
Ilmoita asiaton viesti
Stokkan herkustakin tuli Alanya market, tuleekohan ytimen myymälästä sit Lindexin herkku?
Ilmoita asiaton viesti
Tietääkseni ”herkku” on Hok-Elannolla nykyisin.
Ilmoita asiaton viesti
Ei tähänkään käy kuin wanha klassikko (noh, ehkäpä muutamat muutkin, mutta tämä on aina helpoin): https://www.akuankka.fi/lue/tarina/2990/puhuva-koira
”Elämme kovia aikoja, ystävä hyvä.”
Tuo fiktionaalinen koira on vieläkin yksi parhaimmista keksityistä hahmoista koskaan. Lausahduksensa käy niin moniin tilanteisiin – eikä ilmekään ole hassumpi tuon kaltaisiin tilanteisiin. Tosin yleensä käyttäisin tuota vähän isompiin asioihin kuin Stockmannin probleemiin, ja mitä nyt ongelmia muillekin aiheuttavat. Ikäviä hommia toki epäilemättä. Mutta yllättyikö oikeastaan kukaan?
Ilmoita asiaton viesti
Kaksi asiaa pelasti Stockmannin KaDeWe:n kohtalolta.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/9752c36f-8709-4d66-bfd8-b4aaea3d51d1
1. Stockmann omisti itse Helsingin kiinteistönsä ja sai siitä Kevalta 400 miljoonaa 2022.
2. Kannattava Lindex, josta alkuun arveltiin maksetun liikaa, mutta joka on pitkällä aikavälillä osoittautunut hyväksi ostokseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän tuo merkitse muuta kuin että 400 miljoonan omaisuus on mennyt sen siliän veg. Tavallisesti yritystoiminta perustuu ajatukseen ansaita, ei syödä eväitä.
Ilmoita asiaton viesti
Stockmann Lindex-nimellä tulee olemaan kannattavuusvaikeuksissa entiseen malliin, sillä elitistisien kalliiden tuotteiden ostajia on vähän jatkossakin.
Ilmoita asiaton viesti
Stockmannin kohtaloksi nousi mielestäni vitkuttelu verkkokauppaan siirtymisessä. Kilpailijat olivat nopeampia.
Toki Venäjällä meni surkeasti mutta Venäjä-riskin se kyllä tiesi sinne mennessään. Nyt se riski vain toteutui täysmääräisesti.
Omistajien keskinäinen riitely ei parantanut asiaa ainakaan.
Mutta onneksi se omisti kiinteistöjä joten Kadewen kohtalolta vältyttiin kuten Tommi Viinikka tuolla mainitse. Tavaratalot on lirissä kai maailmanlaajuisesti. Maailma muuttuu.
Ilmoita asiaton viesti
Ylläri pylläri, Venäjällä on kohta 28 Stockmannin tavarataloa. Ollaan me vaan mestareita HÖLMÖLÄSSÄ.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/tatu-tyni/stockmannin-pelastus-venajalta/
Ilmoita asiaton viesti
Onhan siellä monia muitakin suomalaisten ennen omistamia yrityksiä, tehtaita ja voimalaitoksia. Sinisilmäisiltä suomalaisilta on viety housutkin jalasta.
Onpa ihme taikuri kun taikoo tappiotkin voitoiksi.
Palataan asiaan kunhan venäläiset palauttaa kaiken varastamansa.
Ilmoita asiaton viesti
Brandin nimen tuhoaminen on valtava menetys. Hyvin hoidettu, kehityksessä mukana oleva brandi on ”ikuinen”. Ford, Mercedes, Jaguar, Coca Cola, Pepsodent, Flora. Logo on myös ikuinen, joskin jotkut amatöörit ovat käsittäneet sen väärin kirjaintemppuluiksi kuten KIA ja NOKIA tosiaan matkivilla kirjaintyypeillään tai Citroen- logon uusi visuaalinen temppu joissakin tyypeissä.
Ei Stockmannkaan ole kuollut. Se tavaratalo Keskuskadulla on ja pysyy ja logojen kelloineen pitäisi myös pysyä. Se, mitä tuotemerkkejä katon alla myydään on eri asia.
On äärimäinen virhe, jos osaamattomat ja brandihistoriaa tuntemattomat businessnoviisit rahan ahneudessaan ja lyhytnäköisyydessään tuhoavat miljardien omaisuuden Stockmann-brandin.
Ilmoita asiaton viesti
Kuluttajan kannalta paljon merkityksellisempi muutos on tullut jo oikeastaan paljon aiemmin, kun Stockmannin tavaratalosta merkittävä osa alkoi kuulua muille toimijoille kuin Stockmannille.
Ilmoita asiaton viesti
Ikea on taas esimerkkibrandi- tavaratalo, jossa kaikki katon alla on Ikeaa.
Useimmat tavaratalot myyvät useita eri tuotebrandejä kautta maailman, mutta aina on joku oma tuotemerkki mukana.
Stockmannin ainoaksi jäi laadukas ruokaosasto, joka sekin S- tai K- alihankintoina. Surkea juttu.
Ilmoita asiaton viesti