Suomalaisravintoloiden asiakaspalvelutavoista
Tämänpäiväisissä uutisissa oli melkoinen juttu jossa kerrottiin miten sosiaalisessa mediassa on haukuttu joidenkin suomalaistarjoilijojen asiakaspalvelukyvyttömyyttä. Ja tätä haukkumista on haukuttu. Haukkumista kannattaa kuitenkin haukkua vain jos on näyttöä siitä että alkuperäinen haukku ei pidä paikkaansa. Muistan muutamia tapauksia, jotka ovat erittäin vakavia ja joidenka en toivoisi ainakaan samanlaisina toistuvan. Kerron tässä näistä tiedossani olevista tapauksista ilman tietoa siitä, mikä ravintola ja minkänäköinen tarjoilija kyseessä, sikäli kuin edes tätä tiedän.
Vuonna 1983 ollessani itse 15 olin silloin 52-vuotiaan alankomaatlaisen ystäväni kanssa mennyt Savonlinnaan tarkoituksena mennä oopperaan kuulemaan italialaisen Giuseppe Verdin säveltämä ooppera nimeltä Don Carlos. Ennen tuota oopperaa aterioimme läheisessä hotellissa. Yritimme tilata siideriä. Senaikainen alkoholilaki poikkesi nykyisestä siten, että tilavuusprosentin asemesta pitoisuuden mittayksikkönä oli painoprosentti. Ikärajattoman ja 18 vuoden ikärajalla varustetun juoman välinen pitoisuusraja oli silloisen lain mukaan 2,25 painoprosenttia. Tarjoilija sanoi ensin: ”En ole varmaa onko meillä siideriä, tarkistan asian.” Hetken kuluttua hän palasi pöytään ja sanoi: ”Kyllä meillä siideriä on mutta emme voi tarjoilla hänelle.” Ääntäessään tämän lauseen viimeistä sanaa hän osoitti minua sormella. Ikääni hän ei edes kysynyt. Kun pullot tulivat pöytään, havaitsin, että juoman alkoholipitoisuus oli niin alhainen, että silloisen lain mukaan tarjoilijan ei olisi pitänyt kieltäytyä tarjoilemasta. Siis alle tuon 2,25 painoprosentin rajan. Tarjoilija sovelsi laintiukennusta, joka oli astuva voimaan vasta 14 vuotta myöhemmin vuonna 1997, ja jota tuolloin ei ollut vielä edes säädetty. Palattuani kotiini Helsinkiin lähetin asiaa koskevan kirjeen tuon savonlinnalaishotellin johtajalle. Vastausta ei ole kuulunut vieläkään, vaikka tapauksesta on kulunut jo 41 vuotta ja alankomaatlainen vieraani on jo ehtinyt tällä välin kuolla, ja hotelli, jonka ravintolassa tuolloin aterioimme, on myös tällä välin ehtinyt mennä konkurssiin. Miten huonon käsityksen suomalaisravintoloiden asiakaspalvelutaidoista alankomaatlainen vieraani tästä sai? Mitä Alankomaissa tämän seurauksena ajatellaan suomalaisten ravintolatarjoilijojen käyttäytymisestä ja Suomen tiukasta alkoholipolitiikasta? Alankomaatlainen alkoholilaki on myös suomalaista lapsisuopeampi, eikä kiellä alkoholijuomien antamista liian nuorille. Jopa täyden alkoholipitoisuuden 15 tilavuusprosentin viinejä voi Alankomaissa ostaa tavallisista ruokakaupoista, toisin kuin Suomessa jossa ostaakseen niitä pitää yhä edelleen mennä erikseen viinikauppaan.
Myöhemmin tapahtui siten, että eräs minulle tuttu lähellä Helsingin kotiani asuva asianajaja tarjosi eräässä kuuluisassa ravintolassa illallisen kaksitoistajäseniselle seurueelle. En kuulunut tähän seurueeseen, mutta kuulin häneltä tapauksesta. Ravintola oli kohdellut hänen seuruettaan niin huonosti, että hän oli lähettänyt ravintolalle valituskirjeen. Puoli vuotta sen jälkeen hän odotti vastausta kirjettään julkaisematta, mutta kun vastausta ei puolen vuoden kuluessa lähettämisestä ollut saapunut, julkaisi hän valituskirjeensä myöhemmin nettiin. Osoittautui että hänen lisäkseen myös ravintolanomistajan siviiliammatti oli asianajaja. Ja tuo ravintolan omistajana toiminut toinen asianajaja havaittuaan tämän kirjeen netissä lähetti asiakkaalleen ukaasin: ”Jos et poista ravintolaani koskevaa valitusta netistä vaadin oikeusteitse vahingonkorvauksia mainehaitasta …..”, ja sen perään viisinumeroinen rahasumma. Tässä herää väistämättä kysymys, miksi ravintolanomistaja ei vastannut reklamaatioon hyvissä ajoin ja siten välttynyt sen julkisuuteentulolta.
Miksi Suomessa ei osata hyvää asiakaspalvelutapaa?
”Jopa täyden alkoholipitoisuuden 15 tilavuusprosentin viinejä voi Alankomaissa ostaa tavallisista ruokakaupoista, toisin kuin Suomessa jossa ostaakseen niitä pitää yhä edelleen mennä erikseen viinikauppaan.”
Understatement: Kaikkia alkoholijuomia, myös vodkaa ja viskiä voi ostaa Alankomaissa ruokakaupoista.
Mutta pitää ottaa huomioon, että ravintola saa aina päättää kenelle tarjoilee ja kenelle ei. Laissa ei edellytetä tarjoilupakkoa kenellekään. Jos kieltäytyvät niin kieltäytyvät. Ei siitä voi oikeuteen haastaa, ellei kyse ole ollut rasismiin tai muuhun vastaavaan tabuun perustuvasta kieltäytymisestä.
Kun olin Italiassa kesätöissä opiskeluaikoinani 70-luvulla, niin siellä ei ollut mitään alkoholilainsäädäntöä. Kun kysyin voisiko viisivuotias poika mennä baariin tilaamaan viskipaukkua, niin paikalliset naurahtivat vain moiselle spektaakkelille todeten, että kyllähän baarimikko osaa oman johtopäätöksensä tehdä ilman lakiakin.
Eräänä iltana olin kuitenkin kutsuttu italialaisen perheen illalliselle ja kun isoäiti oli keittiössä kokkaamassa illallista porukalle, niin hän lähetti kuusivuotiaan pojan tyttärensä ostamaan kulmapuodista pöytäviiniä litran illallisjuomaksi, kun oli todennut, että viini ei ehkä riittäisi kaikille. Pienillä kätösillään tuo tyttönen sitten kuuliaisesti kantoi mukulakivikatua myöten astellen pullon mummilleen, joka kiittti kaunisti.
Ilmoita asiaton viesti
Tulimme juuri paikallisesta ravintolasta, jossa oli tarjolla kolmen ruokalajin menu. Teemana oli uusi-seelantilaiset viinit. Tarkemmin vielä yhden viinilan tuotteet, jonka omistavat uusi-seelaintilainen mies ja hänen suomalainen vaimonsa.
Ei ollut palvelussa moittimista, vaikka tarjoilijamme ei osannutkaan suomea kuin muutaman sanan. Hän oli amerikkalainen nainen.
Keittiömestari oli onnistunut suunnittelemaan aivan (täydellisesti) viineihin sopivat ruokalajit. Eli homma meni vähän väärin päin, mutta kun viinit olivat illan teema, niin niin päinhän sen pitikin mennä.
Ilmoita asiaton viesti
”… tarjoilijamme ei osannutkaan suomea kuin muutaman sanan.”
– Tapahtuiko tämä SUOMESSA? Kai vedit kunnon raivarit?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä Suomessa asumme ainakin tällä hetkellä. Raivoaminen ei kuulu tapoihini. Toki sarkasmi oli kommenttisi taustalla.
Ilmoita asiaton viesti
Turha sinun on tarjoilijoita moittia kun syyllinen on Suomen älytön alkoholilaki. Tässä esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=WVZO830aspg
Ilmoita asiaton viesti
Siinä olette todella oikeassa että Suomen alkoholilaki on yksi Euroopan älyttömimmistä. Jos minulla olisi lainsäädäntövaltaa, aloittaisin korjaamisen siitä. Muun muassa lakiin tarvittaisiin pykälä jonka nojalla anniskelulupa voidaan peruuttaa jos sitä väärinkäytetään liian nuorten konserttinpääsyn estämisvälineenä Suomen ratifioiman kansainvälisen sopimuksen vastaisin tavoin.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ilmiö ole pelkästään suomalainen. Varasimme viime kesänä USA:ssa hotellihuoneen kansainvälisen varauspalvelun kautta. Syy hotellin valintaan oli upea uima-allas.
Sattui vaan niin, että uima-allas oli varattu yksityistilaisuuteen seurueelle, joka ryyppäsi ja pössytteli allasalueen lisäksi myös hotellin käytävillä niin, että sattui useita palohälytyksiä. Ison osan yötä istuimme hotellin aulassa.
Erittäin ystävällinen hotellin päälikkö lupasi hyvittää yömme, mutta ei voinut tehdä sitä suoraan vaan varauspalvelulle. Varauspalvelulta taas ei tullut koskaan hyvitystä eikä minkäänlaista vastausta useampaan tiedusteluun.
Ilmoita asiaton viesti
Saako udella missä osavaltiossa tuo tapahtui, koska en tiedä että missään olisi julkisesti häiriötä aiheuttava pilven poltaminen sallittu, siis soittiko kukaan poliiseita, vai mitä ihmettä? Aika kummalliselta kuullostaa, ellei sitten ole jotain julkimoita joiden vihaa hotellin virkailijat ei halunnut ja antoi sitten hälärien soida – muuta en keksi.
Ilmoita asiaton viesti
Olisi kiva saada vastaus koska kuullostaa kummalliselta.
Ilmoita asiaton viesti
Mahtavatko 40 vuoden takainen ja toinen ajoittamaton kokemus esimerkkeinä kertoa mitään suomalaisten ravintoloiden asiakaspalvelun nykyisestä tasosta?
Ilmoita asiaton viesti