Tämäkö linja-autonkuljettajalta asiallista käytöstä?

Olin palaamassa öiseen aikaan Tampereelta takaisin kotiini Helsingin Haagaan. Kyseessä oli IFK Helsingforsin kannatusyhdistyksen järjestämä matka uudelle Nokianareenalle jääkiekon SM-Liigan otteluun, jossa olivat vastakkain Tampereen Ilves ja IFK Helsingfors. Ottelu oli päättynyt Tampereen Ilveksen 3-1 voittoon.

Olin palaamassa takaisin kotiin tältä matkalta IFK Helsingforsin kannatusyhdistyksen Lehtimäen Liikenne nimiseltä yhtiöltä tilaamalla premiumlinja-autolla. Tampereelta Helsinkiin johtava valtatie 3 kulkee Haagan kautta ja ylittää Pirkkolan kohdalla sillalla raitiovaunun 15 kiskot, ja tuolla sillalla on linja-autopysäkki. En saanut kuljettajaa millään suostumaan pysähtymään tuolla pysäkillä pois jäämistäni varten. Minua kuljettanut linja-auto ohitti kyseisen pysäkin peräti ohituskaistalla.

Lopulta oopperan kohdalla pääsin tästä linja-autosta pois ja runkolinjan 300 vuoroa Haagaan ei siinä kauaa tarvinnut odottaa. Vaikka asun Haagassa siten, että raitiovaunun 15 ja linja-auton runkolinjan 300 pysäkeille on kotoani suunnilleen yhtä pitkä kävely, aikaa kului minulta enemmän turhaan edestakaiseen öiseen matkaan Haagan ja oopperan välillä. Kuljettaja ei halunnut pysähtyä koska häneltä kuluu lisää aikaa verrattuna pysäkin pysähtymättä ohittamiseen – muutaman minuutin tähden. Tällä tavoin hän kuitenkin tuhlasi kyytiläisensä aikaa yli puoli tuntia ylimääräistä, lisäpysähdyksen viemään aikaan verrattuna moninkertaisen määrän aikaa.

Luonteeltaan tämmöinen ihminen on mielestäni täysin sopimaton linja-autonkuljettajan ammattiin. Hyvän asiakaspalvelun taito näytti häneltä tältä osin olevan täysin hukassa. Tuskin hän aavisti, että heti kotiin tultuani surffasin tietokoneeltani nettisivulle, jonka osoite hänen ajamassaan linja-autossa luki, ja ilmoitin tiedossani olleet linja-auton rekisterinumeron ja kuljettajan etunimen sähköpostissa, jonka lähetin kyseisen linja-autoyhtiön liikennetyönjohtajalle, jonka nimi ja sähköpostiosoite selvisivät kyseiseltä nettisivulta. Kerroin sähköpostissa myös täsmälleen, mitä oli tapahtunut ja missä. Toivottavasti kuljettaja saa tämän jälkeen kuulla kunniansa.

Samassa sähköpostissa kerroin myös, että aiemmin Lehtimäen Liikenteen autoilla Helsingin ja Jämsän väliä usein matkanneena ei ollut näissä matkoissa mitään moittimista Lehtimäen Liikenteen toiminnassa, mutta nykyään kyseinen vuoro ei enää kulje. Aiemminkin olen joutunut joskus ajamaan itse Jämsään kun vuoro on jäänyt liian vähäisen matkustajamäärän takia ajamatta, mutta nykyään ajan aina itse. Äskettäisen kokemukseni nojalla hyvä niin.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu