Merituulivoimala ei ole mikään puisto
Suomeenkin on viriämässä useampi merituulivoimalahanke (kuva alla). Kuten kuvassa selviää, saattaa samalle alueelle olla tulossa useampikin ”Puistotäti” tuottamaan sähköä. Esim. Pietarsaaren edustalle on tällä hetkellä kolme kilpailevaa hanketta samalle alueelle.
Viimeisin, julkaistu merituulivoimala on Korsnäsiin tuleva Vattenfallin projekti. Alue sijaitsee n. 55 km Vaasasta lounaaseen.
Tarkempaa dataa tulevien tuulivoimaloiden koosta ei ole. Mikäli käytetään alla olevan 17 MW kokoa, olisi tuulivoimaloita 77 kappaletta. Napakorkeus olisi n. 150 m ja kapasiteettikerroin 44%.
Tuulivoimalaitos aiheuttaa jättöpuolelle pyörteilyä. Pyörteilyn voimakkuus ja kesto riippuu napakorkeudesta (pyyhkäisypinta-alasta) ja tuuliolosuhteista.
Merituulivoiman vaikutusta on tutkittu mm. Pohjanmerellä. Voimaloiden napakorkeus on 90 m. Muutamia poimintoja:
- pyörteisyys ulottuu 450 m napakorkeuden yläpuolelle
- merituulivoimalan alueella kapasiteettikerroin laskee jopa 20% (verrattuna yksittäiseen voimalaan)
- sateisuus lisääntyy vastaavalla alueella 5%
- vastaavan alueen yölämpötilat nousevat jopa 1 C
- nämä vaikutukset laimenevat tuulen suunnassa asymptoottisesti n. 40 km asti
Korsnäsin voimalan kohdalla on odotettavissa samoja muutoksia pois lukien tilanne ”meri jäässä”. Koska napakorkeus nousee 150 m, ulottuu turbulenssien vaikutus aina 65 km päähän. Tällöin myös Vaasan lentokenttä tulee turbulenssialueelle.
Uudet merituulivoimalat tulevat pienentämään maalle rakennettujen tuulivoimaloiden kapasiteettikerrointa.
Perustuen Lazard’in selvitykseen olisi Korsnäsin LCOE on n. 127 €/MWh. Kotitaloussähkönä sen hinta veroineen ja siirtokuluineen olisi n. 0,30 €/kWh.
Mitä se tarkoittaa esim. liikenteen ajavana voimana, selviää alla olevasta kaaviosta.
Jos sähköauto kuluttaa esim. 25 kWh/100 km, otetaan verkosta n. 26,3 kWh. Tällöin 100 km sähkökustannus olisi 7,9 €. Vastaava kustannus MyDieselillä on 12 €/100 km. Mikäli ajosuorite on 20000 km/v, on sähkökulut 1578 €/v. Vastaavasti dieselin hinnaksi tulee 2400 €/v. Erotus sähköauton hyväksi on 822 €/v.
Ja sitten se mutta. Dieselauton vaihto vastaavaan sähköautoon kustantaa n. 30000 €. Puhutaankin jo 40 vuoden takaisinmaksuajasta. Eli ei kannata. Muista vaihtoehdoista puhumattakaan.
Lazard’n mukaan edullisin vaihtoehto tehdä vetyä on ydinvoima (Pink Hydrogen). Fingridin visioissa tuulivoima on tulevaisuudessa ylivertaisesti edullisin vetyä tehtäessä?
Euroopan maista Espanjassa ja Saksassa on paljon maatuulivoimaa. Kesäisin on kuumaa ja kuivaa (näin olen kuulevinani). Valitsevatko kosteat merituulet helpomman reitin eli Pohjois Atlantin suuntaan?
Aika näyttää.
”Puisto”-sanan käyttö on tosiaan harhaanjohtavaa. Mutta jos sanankäytöstä puhutaan, vielä eriskummallisempi on blogistin ”kustantaa”.
Ilmoita asiaton viesti
Kustantaa = Maksaa.
Jostakin syystä kustantaa sopi paremmin tähän kohtaan. Ei mitään muita taka-ajatuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Tuulivoiman yhteydessä käytetty sana ”puisto” on perin juurin raflaava. Mikä on sellainen puisto joka on ympäristölleen haitallinen ja meluisa? Tuulivoimala on teollisuusalue.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä on sellainen puisto, josta kaikki puut on kaadettu?
Ilmoita asiaton viesti
Näyttäähän noissa ”tuulipuistoissa” vielä muutamia puitakin olevan.
Piiparinmäki
Jouttikallio
Ilmoita asiaton viesti
Kannata lentää mieluummin ylä-, kuin alapuolelta ohi.
Ilmoita asiaton viesti
Onko tuo 30.000 vähän yläkanttiin? Toki, jos puhutaan vanhan auton vaihdosta uuteen, mutta
Esim. Volvo XC40 bensa neliveto 55.000 ja XC40 sähkö neliveto 59.000
Premium-autoista suurin osa myydään kuitenkin nykyisin ladattavina hybrideinä, koska
BMW X5 Charged edition 96.600,
BMW X5 MHEV (kevythybridi) 111.700 ja
BMW X5 M60 (bensiini) 168.000
En tiedä onko ihan vastaava, mutta sähköautona
BMW iX xDrive50 Fully Charged 133.900
Ilmoita asiaton viesti
Oleellista olisi huomata, että ei merelläkään aina tuule. Myös merituulivoima on haitallista sattumavoimaa – voimaloiden antama sähköteho vaihtelee hyvin voimakkaasti:
https://jput.fi/Mita_enemman_tuulivoimaa_sita.htm
Ilmoita asiaton viesti
Rungon juureen kaksi konttia.Toinen akuille ja toinen elektrolyysilaitteille.
Ilmoita asiaton viesti
Ei nyt sentään. Tuplakustannus samalle asialle.
Tällä hetkellä on tekeillä kantaverkon laajennus Fingridin toimesta.
Saman aikaisesti puuhataan vetyputkea Perämeren ympäri (BotH2nia).
Tuplakustannus saman asian eli energian siirtämiseksi.
EU:
”Additionality (Article 5): By 2028, hydrogen producers must prove that their electrolysers are connected to renewable energy installations no older than 36 months and the RES installation hasn’t received state aid – except if received before its repowering. There are some important exemptions and qualifications to this rule, however, including a grandfathering clause and exemption for production that “is located in a bidding zone where the emission intensity of electricity is lower than 18 gCO2eq/MJ” i.e., less than 65 gCO2/Kwh. ”
Eli Suomen tarjousalue menee tähän poikkeukseen eli koko kantaverkon sähkö luokitellaan vihreäksi.
Ei tarvita mitään vetyputkia vaan vety tehdään ”vihreällä sähköllä” paikan päällä. Ja vety on vihreää.
Sähkön akkuvarastointi kannattaa tehdä keskitetysti yhdessä paikassa eikä suinkaan merellä.
Mutta se hinta!
https://www.wartsila.com/fi/media-fi/uutinen/20-04-2023-wartsila-valittiin-ensisijaiseksi-toimittajaksi-yhteen-australian-suurimmista-energian-varastointiprojekteista-3256698.
Ilmoita asiaton viesti
Puisto on tietenkin viherpiipertäjille mieluinen sana. Tuulivoimametsä olisi jo liian rahvaanomainen, tuulivoimala-alue liian todenmukainen.
Ilmoita asiaton viesti
Keitähän ovat nämä viherpiipertäjät?
Mutta tuulipuiston etymologiasta. Sehän on käännös englannin kielestä ”wind farm” tai ”wind park”. ”Farm” tässä viitannee, hieman runollisesti jopa, siihen että satoa korjataan tuulesta. Joten vaikkapa ”tuotantoalue” voisi olla neutraalimpi termi tässä.
Ja jos tälle linjalle lähdetään niin lisättäköön, että ”natural gas” voidaan tulkita aikamoiseksi viherpesuksi sekin.
Ilmoita asiaton viesti
Teollisuusalue.
Ilmoita asiaton viesti
Tuulivoimapuistossa – tai sanotaan nyt sitten vaikka että tuulivoiman tuotantoalueella – käyneenä en pidä tuota ilmaisuna osuvana.
Ilmoita asiaton viesti
Tuosta etymologiasta oli tiede-lehdessä juttu juurikin tuulivoimaa sivuten.
Alkuperäinen ”park” on tarkoittanut lammasaitausta tai muuta määrätarkoitukseen rajattua aluetta.
”Park” on usein suomennettu muotoon puisto.
Kaisa häkkinen mietiskelee, koskahan ”car park” kääntyy muotoon autopuisto?
Ilmoita asiaton viesti
Sähköautoja ei latailla 30cnt/kWh hinnoilla. Kyllä sen latauksen voi tehdä halvan sähkön aikana, vaikka öisin 2cnt/kWh.
Siksi sähköautolla helposti onkin kulut kymmeniä senttejä 100km matkalle.
Tuo 30000€ hintaero kuullostaa oudolta. Sillä hinnalla saa jo uuden auton. Ei taida olla uuden diesel auton ja uuden sähköauton erotus.
Ilmoita asiaton viesti