Hyvinvointialueen ammatinharjoittajamalli ei ottanut tulta

Lääkärikunnassa on melkoinen yksimielisyys sen suhteen, että sairaanhoitomme on yhä suuremmissa ja suuremmissa vaikeuksissa – Sanna Marinin hallituksen tekemästä sote-uudistuksesta huolimatta taikka juuri sen takia. Vaikeuksien ratkaisukeinoista ei sen sijaan vallitse laajaa yksimielisyyttä. Välillä sairaanhoitoon kaivataan tiukempaa ohjausta tai priorisointia – välillä taas moititaan uusia järjestäjäorganisaatioita (hyvinvointialueita) liian byrokraattisiksi ja paikallisia oloja huonosti tunteviksi. Rahasta on tietysti aina puute, vaikka sote-menot Suomessa ovat vuoden 2021 noin 19,8 mrd euron tasosta nousseet valtion budjetissa 26,2 mrd euroon vuodelle 2025.

Melkoinen yksimielisyys kuitenkin vallitsee sen osalta, että hoidon heikko jatkuvuus on Suomessa iso ongelma ja että tuon ongelman ratkaisuna pitäisi olla siirtyminen omalääkärimalliin. Omalääkärimallia (ns. perhelääkäri) hyödynnetään useimmissa Euroopan maissa ja muuallakin. Tutun lääkärin ei tarvitse aloittaa perehtymistä potilaan ongelmiin aivan alusta alkaen, joten hoitokokemus on miellyttävä niin potilaalle kuin hoitavalle lääkärille. Kun aikaa ei kulu potilashistorian opiskeluun, voidaan hoitokäynti käyttää tehokkaasti kulloistenkin ongelmien ratkaisuun. Näin vastaanottotoiminta nopeutuu ja tehostuu. Tuottavuuseroa omalääkärimallin ja suomalaisen terveyskeskusmallin välillä kuvaavat hyvin käyntimäärien erot tanskalaisen ja suomalaisen lääkärin välillä. Tanskan n. 3300 omalääkäriä tuottaa vuodessa yli 5 kertaa enemmän potilaskäyntejä kuin Suomen n. 4100 terveyskeskuslääkäriä. Tanskan tuotantoluvuilla pitäisi Suomen lääkärien määrän hyvin riittää perustason lääkäripalveluiden tuotantoon.

Tanskassa omalääkärit toimivat itsenäisinä ammatinharjoittajina (so. yksityislääkäreinä), mutta heidän palkkionsa maksetaan Tanskassa terveyspalveluista vastaavan viiden alueen (Region) toimesta. Suomessakin on aloitettu kokeiluja, joissa ammatinharjoittajalääkäreitä yritetään saada hoitamaan hyvinvointialueen potilaita. Erityisesti Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on halunnut kokeilla ammatinharjoittajamallia ja hyvinvointialue käynnisti keväällä 2024 julkisen hankintamenettelyn tehdäkseen palvelusopimuksen toiminnasta kiinnostuneiden ammatinharjoittajalääkärien kanssa. Tulos oli kuitenkin pannukakku, kun yksikään lääkäri ei tehnyt tarjousta ammatinharjoittajamalliin osallistumisesta (Ammatinharjoittajapilotti ei alkanut toivotulla tavalla Länsi-Uudellamaalla – Vain yhden lääkärin kanssa on tehty sopimus | Mediuutiset). Yhden lääkärin kanssa on sittemmin kuitenkin saatu mallin pilotoinnista sopimus aikaan.

En ole itse hämmästynyt siitä, etteivät ammatinharjoittajalääkärit suurin joukoin riennä julkisessa hankintamenettelyssä tekemään tarjousta lääkäripalvelujen tuottamisesta. Julkinen hankintamenettely on varsin raskas ja byrokraattinen prosessi, eikä vilkasta potilasvastaanottoa pitävillä lääkäreillä taida olla kiinnostusta tarjouksen vaatimiin paperitöihin. Työskentelyyn ammatinharjoittajana hyvinvointialueelle liittyy lisäksi muitakin haasteita, jotka voivat vähentää lääkäreiden kiinnostusta tällaiseen malliin.

Lääkärit haluavat toimia ammatinharjoittajina tyypillisesti, koska heillä on tässä ominaisuudessa suurempi itsenäisyys ja toimintavapaus, kuin virkalääkäreillä. Itsenäinen ammatinharjoittaja voi käytännössä täysin vapaasti päättää omat työaikansa. Vaikka lääkäri toimisi hyvinvointialueella ammatinharjoittajana, on hän kuitenkin sopimuksessa sitoutunut tietyn palvelun tuottamiseen eli jonkin verran vähemmän vapauksia tuo malli tarjoaa kuin itsenäisenä ammatinharjoittajana toimiminen. Itsenäinen ammatinharjoittaja voi myös varsin vapaasti valita potilaansa.

Kokoustamista, konsultointia taikka kirjaamistehtäviä on yksityislääkärillä vähemmän kuin virkalääkärillä. Jos ja kun ammatinharjoittajamallissa hyödynnetään hyvinvointialueen potilastietojärjestelmää, joutuu ammatinharjoittajamallin lääkäri helposti ajankäytöltään samoihin haasteisiin kuin virkalääkärit. Kirjaaminen vie kovin suuren osan tehokkaasta vastaanottoajasta. Tämä taas on pois tuottavasta vastaanottotoiminnasta eli käytännössä ammatinharjoittajamallissa lääkäri ehtisi katsoa vähemmän potilaita kuin itsenäisenä ammatinharjoittajana. Tämä taas leikkaisi lääkärin ansioita, jotka perustuisivat ammatinharjoittajamallissakin hoidettujen potilaiden määriin.

Vastaanottoa pitävän lääkärin tuntipalkkakin tuppaa olemaan korkeampi kuin samoja potilaita hoitavan virkalääkärin. Itsenäinen ammatinharjoittaja määrittää näet itse vastaanottonsa taksan, jolloin suosittu lääkäri voi nostaa taksojaan sen mukaan mitä potilaat ovat valmiita maksamaan. Ammatinharjoittajamallissa lääkäri sitoutuu tiettyyn palkkiotasoon, mikä tyypillisesti on alempi kuin itsenäisen ammatinharjoittajan palkkiotaso.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue kertoo selvittäneensä ammatinharjoittajamallinsa verotuksellisia vaikutuksia. Olen tästä hiukan epäileväinen, kun Suomessa sellainen toiminta, jossa tuotetaan hyvinvointialueen tiloissa palveluja hyvinvointialueen potilaille, jotka kirjataan hyvinvointialueen tietojärjestelmään, katsotaan verotuksessa helposti työsopimukseksi aivan siitä riippumatta, miten palvelusopimus on asiakirjoihin otsikoitu.

Kuten edeltä käy ilmi, suunniteltu ammatinharjoittajamalli ei tarjoa lääkärille etuja perinteiseen lääkärin yksityisvastaanottoon verrattuna (ainakaan tilanteessa, joissa yksityisille lääkäripalveluille on runsaasti kysyntää). Pidänkin itse huomattavasti nopeampana tapana omalääkärimallin aikaansaamiseen sairaanhoitokulujen Kela-korvauksen uudistamista, mitä Petteri Orpon hallituksen hallitusohjelmassakin esitetään. Sairaanhoitokulujen Kela-korvaus maksetaan jo nyt hyvin toimivan suorakorvausjärjestelmän kautta, joten se ei vaadi uusia IT-investointeja. Yksityisten lääkäripalvelujen käyttäjä voi varsin vapaasti valita ja vaihtaa lääkäriä, jolloin omalääkärijärjestelmä syntyy luonnostaan, jos hoitoon ollaan tyytyväisiä. Hoidon jatkuvuutta voi vielä tukea sillä, että sairaanhoitokulujen korvausmäärä riippuu itse valitun omalääkärin käytöstä.

Suomessa vasemmisto on perinteisesti suhtautunut kielteisesti yksityislääkäripalveluihin ja sairaanhoitokulujen korvaamiseen sairaanhoitovakuutuksesta (eli Kela-korvaukseen). Julkinen sairausvakuutus toimii kuitenkin erinomaisesti monissa Euroopan maissa ja varmistaa nopean hoitoon pääsyn perustasolla ammatinharjoittajana toimivalle lääkärille. Suomalaiset julkista tuotantoa ihannoivat uudistukset ovat sen sijaan tyypillisesti kerta toisensa jälkeen vain heikentäneet perustason lääkäripalveluiden saatavuutta samalla kun palvelutuotannon kustannukset uhkaavat karata käsistä.

LasseLehtonen
Kokoomus Espoo

Toimin Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin diagnostiikkajohtajana ja Helsingin yliopiston terveysoikeuden professorina. Olen osallistunut terveydenhuollon kehittämiseen mm. Sosiaali- ja terveysministeriön asettamassa sote-uudistuksen valmistelun ja toimeenpanon tuen asiantuntijaryhmässä sekä Euroopan unionin komission eurooppalaisen terveydenhuollon kehittämisen asiantuntijaryhmässä (EXPH). Jaan tässä blogissa tietoa ja omia ajatuksiani suomalaisen terveydenhuollon tilanteesta ja tulevaisuuden näkymistä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu