Koronaepidemian hintalappu
Jotkut päivät jäävät mieleen. Itselleni yksi sellainen on 29.4.1986. Oman väitöskirjatyöni kokeellinen osa samoin kuin lääketieteen opintoni olivat silloin loppusuoralla. Kävelin Tyksin A-sairaalan ovesta pikkusateessa nyt jo puretulle mikrobiologian laitosrakennukselle harmitellen pientä sadetta ja sitä, ettei tullut otetuksi sateenvarjoa mukaan. Iltauutisissa kerrottiin sitten Ukrainassa sattuneesta ydinonnettomuudesta sekä säteilyarvojen kohoamisesta Suomessa. Mietin vielä vuosia tuon päivän jälkeenkin, mikä oli vesisateen päälleni tiputtama säteilyannos.
Ydinvoimaonnettomuudet kuuluvat pandemioiden tapaan niihin suurkatastrofeihin, joiden perusteella Suomessa voidaan ottaa käyttöön valmiuslain mukaisia rajoitustoimia. Ydinvoimaloiden turvallisuusvaatimukset ovat 1980-luvun ajoista jatkuvasti tiukentuneet. Yhä kesken olevan Olkiluoto 3:n kustannusten arvioidaan nousevan noin 8,5 mrd euroon. Kukaan ei kuitenkaan ole laskenut, mikä on ydinvoimalan tiukoilla turvatoimilla säästettyjen ihmishenkien tai säästettyjen laatupainotteisten elinvuosien laskennallinen määrä. Luultavasti niiden yksikköhinta olisi korkea, kun Tshernobylin onnettomuuskin vaati suoraan vain alle 100 ihmisen hengen. Säteilyn myöhäisvaikutuksilla toki on ollut paljon isomman ihmisjoukkoon sairastuvuuteen vaikutusta.
Elinkeinoelämän valtuuskunta teetätti huhtikuussa tuotantotalouden professori Paul Lillrankilla analyysin siitä, mikä on koronaepidemian aiheuttamien rajoitustoimien hintalappu. ”Pelkopandemia”-kirjoituksessaan hän arvioi, että hallituksen toimenpiteillä säästetyn elinvuoden hinta olisi 0,5 – 1,0 miljoonaa euroa. Jokainen voi halutessaan käydä tuon analyysin oletusluvut tarkastamassa (https://www.eva.fi/blog/2020/04/24/tuotantotalouden-professori-paul-lillrank-moderni-yovartijavaltio-puolustaa-uhkaavilta-taudeilta/) ja ne ovat – kuten prof. Lillrank itsekin hyvin tuo esiin – parhaimmillaankin oletuksia. Ei kuitenkaan ole mitään, epäilystä siitä, etteikö koronaepidemiasta aiheudu Suomelle suuria taloudellisia menetyksiä.
Keskuskauppakamari on puolestaan arvioinut, että koronaepidemiasta johtuvien sulkujen takia Suomen bruttokansantuotteesta katoaa 1,2 mrd euroa viikossa (https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.1077353). Koronan talousvaikutuksista käytävässä keskustelussa on kuitenkin usein vaikea erottaa koronaepidemian aiheuttamia kustannuksia ja rajoitustoimien aiheuttamia kustannuksia. Itselleni on välillä tullut sellainen tunne, kuin rajoituksien poistamista haluavat tahot kuvittelisivat myös koronaviruksen häviävän samalla kun rajoitukset poistetaan. En kuitenkaan yhtään usko, että esimerkiksi matkailu lähtisi sillä käyntiin, että Suomen valtio avaisi rajansa turismille. Iso osa maailman muista valtioista pitää koronaepidemian takia omat rajansa kuitenkin suljettuna ainakin niiden maiden asukkaille, joissa virustartuntoja runsaasti esiintyy, eikä matkailulle näin jää paljoa mahdollisuuksia.
Raporttinsa 8.5.2020 jättänyt työelämäprofessori Vesa Vihriälän työryhmä toteaa osaltaan (https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162224/VN_2020_13.pdf?sequence=1&isAllowed=y), että eri rajoitusten taloudellisten vaikutusten arviointi on vaikeaa. Lisäksi rajoituksista riippumatta ihmiset pelkäävät tartuntoja ja välttävät tämän vuoksi palveluiden käyttöä tavalla, joka pienentää yksityistä kulutusta ja syventää kriisiä.
Vihriälän työryhmällä on suosituksiaan varten ollut käytettävissään koronaepidemian oletettua kulkua koskeva THL:n tekemä mallinnus, jonka käyttöön saamisessa ao. työryhmällä kuitenkin kuuluu alkuun olleen vaikeuksia (https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006488346.html). Raportissa toistetaan THL:n asiantuntijoiden jo aiemmin esittämiä näkemyksiä siitä, että koronaepidemian tukahduttaminen Suomessa on epärealistista, eikä sen tarkemmin arvioida niitä toimintatapoja, joita muissa maissa on otettu käyttöön sen varmistamiseksi, ettei virus esim. juuri matkailijoiden kautta leviä uudelleen maan väestöön.
Edellisen perusteella ei myöskään ole kovin yllättävää, että Vihriälän työryhmän raportista ei löydy katsausta esimerkiksi palvelusektorin liiketoiminnan toipumiseen niissä maissa, jossa koronatartuntojen määrä on onnistuttu minimoimaan (Kiina, Etelä-Korea, Uusi Seelanti, Australia jne.). Eittämättä noiden maiden taloudesta on jo varsin pian tietoja saatavilla, joten niiden talouskehitystä on helppo verrata niihin maihin, joissa koronaepidemiaa ei ole onnistuttu pysäyttämään.
Sanna Marinin hallitus on omassa koronastrategiassaan linjannut eri rajoitustoimien lievennysaikataulua todeten samalla, että rajoituksia voidaan palauttaa, jos epidemiatilanne Suomessa huononee. Talouskehityksen kannalta kuitenkin luottamus ja ennakoitavuus tulevasta kehityksestä ovat ensiarvoisen tärkeitä asioita. Investointipäätöksiä tekevien tahojen on pakko omissa päätöksissään arvioida sitä riskiä, minkä koronatartuntojen määrän kasvu aiheuttaa investoinnin kannattavuudelle.
Jos koronavirus jatkuvasti sairastuttaa ihmisiä Suomessa, rajoittaa kuluttajien huoli omasta ja läheisten turvallisuudesta kotimaan palvelujen käyttöä ainakin yhtä paljon kuin hallituksen asettamat viralliset rajoitukset. Kun Suomessa on professori Tiina Laatikaisen selvityksen mukaan yli miljoona ihmistä, jotka kuuluvat koronavirusinfektion virallisiin riskiryhmiin (https://thl.fi/fi/-/koronan-riskiryhmiin-kuuluvien-maara-vaihtelee-merkittavasti-alueittain-voi-vaikuttaa-eroihin-sairaalahoidon-tarpeessa-eri-puolilla-maata), osuu yksi riskihenkilö melkein jokaiseen suomalaisperheeseen.
Kukaan rajoitustoimien kohteeksi joutuva ei varmastikaan rajoituksista pidä. Jos sellaisten kohteeksi joutuu, toivoo myös, että rajoitukset olisivat lyhytaikaisia ja johtaisivat niiltä toivottuun tulokseen. En kuitenkaan usko, että taloudellinen toimeliaisuus palvelusektorilla elpyy niin kauan, kuin palvelujen käyttämiseen liittyy merkittävä koronatartunnan riski. Siksi koronaepidemian nopea tukahduttaminen olisi talouden kannalta edullisin vaihtoehto.
Ruotsin koronaideologisti, Suomen lehdissä koronamarsalkaksikin kutsuttu Anders Tegnell ennustaa Suomen joutuvan sulkemaan taas yhteiskuntaa syksyllä ja koronavirukseen menehtyvän Suomessa vähintään Ruotsin tasoiset luvut.
Taisit jossain iltapäivälehdessä ihmetellä tämän koronamarsalkan koronaidelogiaa. Joka tapauksessa Ruotsin koronamarsalkka on saanut maailmanlaajuista huomiota.
https://edition.cnn.com/videos/tv/2020/05/03/exp-gps-0503-tegnell-sweden-covid-19.cnn
Nyt netissä löytyy näkemyksiä pilvin pimein. Taisipa joku vetää
paremman puutteessa jopa Nostradamuksen ennustukset, mitä tuleman pitää.
Ilmoita asiaton viesti
Tegnell on lähtenyt Ruotsia ainuana maana sooloilemaan laumasuoja tielle . Vaikka immunitteetista ei ole mitään takeita. Tegneli suuressa jääräpäisessä kaikkivoipaisuudessaan ei päätä Suomalaisten kuolleisuus määristä nyt eikä tulevaisuudessaan .
Ilmoita asiaton viesti
Itse pidän Euroopan komission linjauksia rajoitusten purkamisen osalta varsin hyvinä: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_652.
Niiden taustalla on myös tosi paljon laadukasta asiantuntijatyötä.
Ilmoita asiaton viesti
”Will Finland have to go into a complete lockdown again?”
Minusta Suomen ja Ruotsin yhteiskunnallisten sulkutoimien ero ei ole järisyttävä. Ruotsissa ovat peruskoulut olleet auki (mutta varatoimenpitein ja poissaolot kasvaneet valtavasti) ja ravintolat ovat saanneet jatkaa toimintaansa, tosin turvavälein ja asiakasmäärärajoituksin. Muuta ei tule äkkiseltään mieleen.
Ilmoita asiaton viesti
Käytännössä Tegnell kertoo miteh paljon paremmin Tegnell on toiminut kuin kaikki muut.
Kuten monesti todettu,arvio eri strategioiden onnistumisesta voidaan tehdä vasta vuosien päästä. Tähänastisia kuolinlukuja katsottaessa Suomi on kiistatta tehnyt asioita paremmin kuin Ruotsi, jos siis mittarina pidetään tautiin kuolleisuutta.
Ongelmana tietty se että nyt kun rajoitteita puretaan, odotettavissa on lähentyminen Ruotsin lukuihin.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen matkailubisnes toipuu Ruotsin bisneksiä nopeampaa jos virus hallinnassa onnistutaan pitää .
Voihan olla jotta Ruotsiin ei edes saa matkustaa joistakin maista lähi vuosina . Siinä missä miljonäärit ympäri maailman ryntää Suomen harvaan asuttuun Lappiin lomailee . Nyt kun osattas markkinoida oikein voitas Ruotsin turistit napata .
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos! Kaipaisin myös arvioita, miksi tukahduttaminen ei voisi onnistua, kun se onnistui Virossa?
Lisäksi epidemian läpikäynnin suoriakin kustannuksia voisi arvioida. Kuinka paljon maksavat lukemattomat tehohoito- ja osastovuorokaudet? Kuinka paljon maksavat sairaslomat, jotka lieviäkin oireita potevilla ovat pitkät, sekä karanteenit? Millaisia häiriöitä tämä aiheuttaa muun muassa teollisuuden toiminnalle?
Entäpä epäsuorat kustannukset? Koko ensi lukuvuonna opetus ei voi toimia normaalisti millään kouluasteella vaan valtahuomio menee epidemian läpikäyntiin samalla kun poissaoloprosentit ovat huimia. Mikä on kansanterveydellinen hoitovelka joka syntyy, kun kapasiteetti varataan lähinnä koronan hoitoon?
Entäpä strategian realismi suojavälineiden ja lääkeaineiden riittävyyden kannalta?
Lopuksi, entäpä kansainvälinen uskottavuutemme? Epidemian tukahduttamisesta kieltäytyminen tarkoittaa maamme matkailuelinkeinon tuhoamista vuosikausiksi kuten mainitsit. Suomeen tulevat investoinnit valuvat muualle. Kansainväliset luottoluokittajat laskevat maamme luottokelpoisuuden roskalainaluokkaan. Eivät suomalaisetkaan pääse ulkomaille, no Ruotsiin ja Valko-Venäjälle toki.
Ilmoita asiaton viesti
Toinen kysymys, kun on tiedossa että meillä on epidemia lähinnä Uudellamaalla, sielläkin lähinnä Helsingissä ja sielläkin lähinnä tietyilla postinumeroalueilla, pohdin miten John Snow hoitaisi koronaepidemian? Kesällä testauskapasiteetin pitäisi lisääntyä rajusti, maakuntien testauskapasiteetissa on ylijäämää ja Virostakin voitaisiin hankkia lisäkapasiteettia? Entä mitkä olisivat täsmätoimien kustannukset verrattuna koko maan sairastuttamiseen?
Ilmoita asiaton viesti
Minusta olet kysymyksinesi ihan oikeilla jäljillä. Alueelliset toimet olisivat minustakin hyvin kustannustehokkaita.
Ilmoita asiaton viesti
Uudenmaan sulkemisen aikoihin luvut sairastavuudessa naapuri maakuntiin verrattuina olivat 3-6 Uudenmaan ”hyväksi”. Varsinais-Suomi 3, Kymenlaakso 6. Nyt erot ovat kasvanet: V-S 4, Kymenlaakso 10. Naapureilla olisi entistä suurempi syy pystyttää muuri Uudenmaan rajalle.
Ilmoita asiaton viesti
Jos ei olisi muiden järkevien maiden tapaan lockdown tehty . Luvut olisivat ruotsin tyylisiä varmastikin .
Harmittaako joitakin kun ei päästetty Suomessa kuolemaan yhtä paljon ihmisiä kuin Ruotsissa ..
Ilmoita asiaton viesti
Viro avaa rajansa Latvialle ja Liettualle, jotka ovat myös pitäneet koronan kurissa. Samoin Kreikka. Koronan hoitaneet maat avaavat rajojaan keskenään. Näihin maihin tulevat kuulumaan useimmat maailman maat. Suomesta reissataaan jatkossa Ruotsiin ja Valko-Venäjälle. Tavaraliikenne ja työmatkaliikenne on toiminut koko ajan eikä ole merkittävissä määrin aiheuttanut tartuntoja.
Ilmoita asiaton viesti
EU-maille tullee toivottavasti kehittymään yhteinen linja sen suhteen, miten matkustusrajoituksia puretaan. Jo nyt jotkut maat (mm. Baltian maat) ovat luomassa omia ”matkustuskuplia” niiden maiden välille, joissa koronaepidemia on tukahdutettu. Vaikka tilanne on meille uusi, on matkailijoiden kulkutauteja kontrolloitu maailman sivu mm. terveystarkastuksilla (nyt kai sitten koronatestaus), terveystodistuksilla (mm. rokotukset) taikka karanteeneilla. Kukaan tuskin haluaa, että valtioiden rajat olisivat koronan takia täysin kiinni.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Lasse!
Ilmoita asiaton viesti
Nämä pari päivää sitten tehdyt videot kannattaa myös katsoa
Marja Sannikka
https://areena.yle.fi/1-50389980
Sanna Ukkola
https://www.permanto.fi/fi/web/alfatv/player/vod?assetId=55220549
Ilmoita asiaton viesti
Todellakin suosittelen, molempia. Myös omia blogejani tästä aiheesta. 8.5.2020 vertaan monen ihmisen käytöstä saksalaisten käytökseen ja psykologiseen testiin siitä, saadaanko auktoriteetin ja yhdenmukaisuuden paineen avulla ihmiset antamaan kuolettavia sähköiskuja.
Ilmoita asiaton viesti
Koronan ehkäisyn kustannukset ovat olleet noin 2,2 miljoonaa euroa per säästetty elinvuosi.
Kustannukset kasvavat joka ikinen viikko. Sen sijaan jokainen koronaan kuollut vähentää säästyneitä elinvuosia siinä vaiheessa kun kuolleiden määrä ylittää 540 kuolemaa.
Lehtonen ei ota laskelmassaan huomioon, että taudin tukahduttaminen vaatisi aktiivisia toimia monen kuukauden ajan ja rajojen sulkemista tukahtumisen jälkeen vuosien ajan.
Olen joskus sanonut, kun olin vielä naimisissa hoitajan kanssa, että hoitotyö on täysin idioottimaista, kun lääkärit johtavat sairaalaa. Työvuorosuunnittelu ja organisointi lääkärien käsissä on johtanut siihen, että hoitajien työkuorma on osan päivää aivan liian korkea ja suurimman osan päivästä hoitajat odottavat. Jotta jotain tapahtuisi, insinöörit vastaisivat hoitotehtävien ja työn järjestämisestä.
Ja jotta hoitoon kulutettavilla miljardeilla olisi jonkinlaista tuottavuusodotusta, sairaanhoitopiirien johto pitäisi antaa ekonomien hallintaan. Yksittäisen potilaan hoitokustannuksiksi Pirkanmaalla oli taannoin pieneltä kunnalta laskutettavaksi määritelty yli 2 miljoonaa euroa. Tasausjärjestelmän vuoksi suurin osa tuosta kustannuksesta meni tamperelaisten veronmaksajien piikkiin.
Lehtonen menee nyt jo äärimmäisyyksiin. Enää ei riitä, että sairaaloita ja terveydenhuoltoalan yksiköitä hoidetaan edellä esitetyn kaltaisesti idiottimaisesti. Nyt Lehtonen vaatii että koko yhteiskunnan on alistuttava lääkärietiikan edessä. Kustannukset per säästetty elinvuosi ovat huikeat ja toimenpiteillä säästettävissä olevien elinvuosien määrä on minimaalinen.
Lehtonen, riittänee kun kerron: koronaan kuolleiden mediaani-ikä Ruotsissa on täsmälleen sama kuin Suomessakin, 84 vuotta. Se ylittää liki kymmenellä vuodella Suomen keskimääräisen eliniän, ihan samoin kuin Ruotsinkin. Jo nyt pitäisi ymmärtää, ettei taloudellisessa satsauksessa, jota vaaditte, ole vähäisintäkään tolkkua.
Professori Lillrankin laskelma, joka on reilusti alimitoitettu, osoittaa että kustannukset ovat puoli miljoonaa, Lillrank itse arvioi kustannusten nousevan noin miljoonaan / säästetty elinvuosi. Oma tarkennettu laskelmani osoittaa, että summa on tuohon nähden yli kaksinkertainen.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/professorii-lyo-tiskiin-rankan-laskelman-koronatoimien-kustannus-on-yli-0-5-miljoonaa-euroa-per-saastynyt-elinvuosi-lockdownissa-ei-ole-mitaan-jarkea/7809974#gs.5ofmsw
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kainiemelainen-2/koronarajoitukset-ovat-vahingollisia-ehka-vaaralllisiakin
https://www.statista.com/statistics/1107913/number-of-coronavirus-deaths-in-sweden-by-age-groups/
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Kari kommentistasi. Jäämme näistä asioista erimieliseksi. Koronaepidemia aiheuttaa valtavia taloudellisia menetyksiä. Itse olen vankasti sitä mieltä, että terveydenhuollon kustannukset ovat sitä pienemmät, mitä paremmin onnistumme tartuntoja estämään. Kansantalouden kannalta epidemian nopea ja tehokas tukahduttaminen on halvin vaihtoehto. Koronatestaukset rajoilla tulevat myös varmasti halvemmiksi kuin koko maan sulkeminen.
Ilmoita asiaton viesti
Terveydenhuollon katsantokannasta katsoen varmasti asia on juuri noin. Koronatoimet eivät kohdistu terveydenhuoltoon. Taloudelliset vaikutukset yritystoimintaan aiheuttaa yhteiskunnalle suuremmat kustannukset kuin korona ikinä olisi aiheuttanut terveydenhuollolle.
Itse olet kirjoituksillasi ja toimillasi villitsemässä tuota laumahysteriaa. Kehottaisin oikeasti perehtymään Lillrankin laskelmaan, kuinka kalliiksi laumahysteria tulee. Lillrank nostaa esiin sen, että vuoden 2018 influenssa tappoi Suomessa paljon enemmän ihmisiä kuin korona ikinä. Testauksia rajoilla ei esittänyt kukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Maailmanhistoriassa modernit apuvälineet tukahduttamiseen ovat olleet käytettävissä vasta 20 vuotta. Moni fakkiintunut lääkäri-biologi ei ole sitä huomannut. On ajastaan jäljessä.
Kysymys ei tietenkään ole siitä, montako tauti on tähän mennessä tappanut. Kysymys on hallituksen suunnitelmasta eli pitkitetystä taudin kestosta ja sitä myötä syntyvistä vainajista ja vammautuneista. Suomen alhaiset kuolinmäärät ovat seurausta tukahduttamistoimista. Ilman niitä oltaisiin Ruotsin tasolla.
Kustannuksia syntyy hoitojen ohella myös siitä, että ihmiset ja yritykset ovat epävarmoja ja pelokkaita kuluttamaan ja investoimaan. Tätä tilannetta hallitus on päättänyt jatkaa. Maan putsaaminen nopeasti taudista palauttaisi uskon tulevaisuuteen.
Ilmoita asiaton viesti
Ei todellakaan nykysuunnitelmilla jää yhteen huippuun. Voi tulla pitkä odotus. Sen sijaan, jos tauti nyt nopeasti tukahdutettaisiin, ja sitten pidettäisiin rajat tiukasti kontrollissa, niin yhdellä huipulla selvittäisiin. Yksittäisiä tapauksia voi ilmetä jälkijäristyksinä mm. siksi, että oireettomat ja lieväoireiset, yleensä nuoret, tartuttavat taudin toisiin nuoriin, ja näkyviin ketju voi tulla vasta pitkän ajan kuluttua. Laajalla testaustoiminnalla etenkin tautipesissä tätä voidaan ehkäistä. Ulkomailta toinen huippu saadaan kyllä maahan, jos vain halutaan. Ihmisten mukana se tauti kulkee.
Ilmoita asiaton viesti
Ehkäpä tämä kriisi pakottaa meidät keskustelemaan koko terveydenhuollon tilasta ja sen kustannuksista. Kuinka paljon yhteiskunnalla on varaa budjetoida verotuloja sosiaali- ja terveyssektorille ? Pitäisikö jokainen kansalainen pisteyttää tuottavuutensa mukaan niin, että julkisen terveydenhoidon taso määriteltäisiin tämän
pisteytyksen mukaisesti ? Lääketiede kehittyy jatkuvasti ja uusia entistä kalliimpia hoitomuotoja tulee saataville – mutta onko meillä siihen varaa ? Nyt kun on alettu pääsemään vauhtiin tässä keskustelussa koronakriisin hoidon talousvaikutuksista, voidaan samantien laajentaa keskustelu koko terveydenhoitoon. Samantien voitaisiin perata koko julkinen sektori ja miettiä jokainen sektori ja jokainen virka tarkkaan, mikä sen todellinen tuottavuus ja arvo on tälle yhteiskunnalle. Kaikenlaisia tyhjänpäiväisiä dosentteja istuu valtionhallinnossa antamassa liirumlaarum lausuntoja asioihin, joilla ei ole mitään käytännön vaikutusta mihinkään. Siteeraisin tässä Matti Wibergin kirjoitusta ns. hölynpölytöistä : Nämä ovat sellaisia työpaikkoja, joissa ei varsinaisesti tehdä mitään tuottavaa, vaan leikitään työn tekemistä ja liki koko työaika käytetään työtä muistuttavaan oheistoimintaan, kuten turhanpäiväiseen kokoustamiseen, tuloksettomiin neuvotteluihin, keinotekoiseen raportointiin, datasyöttämistä varastoon, jota kukaan ei käytä ym. Kun kaikista näistä hölynpölytöistä, joista monet on saatu poliittisilla mandaateilla, saataisiin karsittua edes osa, tulisi jo aivan mahdottomasti säästöä. PS. Tarkennuksena vielä, että ei pidä sekoittaa ns. paskatöitä ja hölynpölytöitä keskenään. Paskatöissä ei ole paskaa kuin palkka, mutta ne olivat yhteiskunnallisesti hyödyllisiä. Hölynpölytöissä voi sen sijaan olla hyvinkin korkea palkka, mutta ne eivät hyödytä yhteiskuntaa mitenkään.
Ilmoita asiaton viesti
Noin minäkin sen aattelisin. Jos terveydenhuolto olisi ollut varautunut tähän ja meillä olisi ollut niitä suojavarusteita, myöskin tavalliselle kansalle, olisi ehkä voitu elää suht. normaalia elämää. Mutta kaikista näistä lukuisista hyväpalkkaisista terveyshallinnon virkamiehistä kenellekkään ei ollut juolahtanut mieleen, että mitäs jos tällainen pandemia sattuisi kohdalle – miten suojaudutaan ja miten suojatarvikkeiden saanti turvataan. Paljon on varmasti kokoustettu, pidetty seminaareja, koottu dataa ja tehty tilastoja, muttei tällaista nyt kellekään voinut mieleen juolahtaa.
Ilmoita asiaton viesti
Olen kanssasi hyvin samaa mieltä. Omana mielipiteenäni toin aikaisemmassa blogissani esiin, että helikopterirahan sijasta voisi hoitajien palkkaa korottaa kulutuskysynnän vahvistamiseksi. Sairaanhoidon resurssien vahvistamisen tärkeydestä olen pitänyt ääntä mm. eduskunnan perustuslakivaliokunnassa, kun siellä on pohdittu terveydenhuollon ammattihenkilöiden valmiuslakiin perustuvaa työvelvoitetta.
Ilmoita asiaton viesti
Lehtonen, hoitajien palkan korotuksen vaikutus vahvistaisi paitsi terveydenhuoltoa myös kulutuskysyntää. Olen kanssasi samaa mieltä siitä. Itse olen valmis Kejon ajatukseen, että rahan kuluttaminen hoitajien palkan korottamiseen on tärkeämpää kuin tämän yhden viruksen leviämisen katkaiseminen. Jos meillä on 30 miljardia laittaa rahaa tähän järjettömyyteen, voidaan hyvin irrottaa tuosta rahasta suuri osa sekä terveydenhuollon perusresurssin kasvattamiseen että hoitajien palkankorotuksiin. Ja vielä jää riittävän monta miljardia yhteiskunnan rattaiden pysäyttämiseen ja ihmisten oikeuksien rajoittamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Hienoa, että olemme kerrankin samanmielisiä 🙂 Hyvä diskurssikin on toki aina tärkeää.
Ilmoita asiaton viesti
Olen iloinen yhteisestä näkemyksestä, ja olen samaa mieltä kanssasi diskurssin merkityksestä. 🙂
Kirjoitin omaan blogiini kommentin, johon toivoisinkin näkemyksesi:
Hoivakotien asiakassuhde kestää Suomessa noin kaksi vuotta. Joten tasaisella laskennalla jokaisen hoivakotiin kuolleen koronapotilaan elinaikaa on jäljellä vuosi. Näini ollen hoivakotien karanteenilla saadaan säästettyä elinvuosia enintään yhtä monta kuin hoivakodissa on asukkaita. Taannoin uutisoitiin, että yhdessä hoivakodissa kuoli 9 asukasta koronaan. Jos eristys olisi saatu pitäväksi ja olisimme voineet säästää koko hoivakodin tartunnalta, kuinka paljon enemmän yhteiskunnan pitäisi satsata, että nuo potentiaaliset 9 elinvuotta olisi saatu säästettyä. On kuitenkin kovin tarpeetonta kertoa, mikä hoivakotijakson päätepiste joka tapauksessa on. Kyse on muutaman kuukauden ostamisesta.
Jollei meillä hysterisoitaisi kuolemia, joku järjellinen voisi miettiä myös, onko elämänlaatu hoivakodissa sellainen, että yhteiskunnan kannattaa satsata jokaisen kuoleman, hoivakotikuolemankin, ehkäisemiseen 2,2 miljoonaa euroa ostaakseen vanhukselle yhden hoivakotivuoden lisää.”
Älä, Lasse, provosoidu provokatiivisesta järjellinen-ilmaisustani. Olisi kuitenkin mukava, jos vaivautuisit opponoimaan tuota näkemystäni.
Ilmoita asiaton viesti
Tuo kysymyksesi on tuollainen klassinen lääkintäetiikan ”slippery slope” aihe (https://www.embl.de/aboutus/science_society/discussion/discussion_2004/ref14may04.pdf). Jos hyväksymme sen, että hoivakodissa asuvan vanhuksen elämä ei ole arvokas, päädymmekö seuraavaksi ajattelemaan, ettei myöskään kehitysvammaisten elämä ole suojelemisen arvoista jne. Eettinen ja juridinen lähtökohta on kuitenkin Suomessa selkeästi se, että ihmisarvo on loukkaamaton eikä syrjintää hoidossa iän tai vammaisuuden takia voi hyväksyä. Olen myös nähnyt jonkun selvityksen, joka mukaan jokainen koronakuolema on Suomessa merkinnyt keskimäärin kymmentä menetettyä elinvuotta (siitä huolimatta että kuolleiden mediaani-ikä on yli 80 vuotta).
Ilmoita asiaton viesti
Ei kai kukaan esitä ettei hoivakodissa asuvan henkilön elämä olisi arvokas ja sitä ei kannattaisi suojella.
Vaan että Ne rajoitustoimet tulisi kohdistaa niin ettei koko Suomen talous romahda, eli suojelemalla vaan näitä riskiryhmässä olevia vanhuksia. Ei ne hoitopiteet tässä kalliita ole vaan kaikkia kansalaisia koskevat rajoitukset.
Tätä vauhtia ensi vuonna olemme tilanteessa jossa terveydenhuoltoon ei enään ole varaa.
Ilmoita asiaton viesti
Laskepa huviksesi, kuinka monta prosenttia elinajastasi aiot käyttää siihen kuvittelemaasi hyödylliseen työhön!
Valtaosan työstä ja elintason kakusta ovat tehneet edelliset sukupolvet ehkä 250 000 vuoden aikana, jos nykyaivoja ajatellaan. Nykyisin valtaosan työstä tekevät koneet.
Ajattelusi pelottaa, sillä et valitettavasti ole yksin etiikkasi kanssa, ja onhan tuota toteutettu lähihistoriassakin. Ruotsissa Karolinska Instituutissa oli äsken laadittu juuri tuollainen pisteluokitus ihmisille. Ja huhujen mukaan vastaava olisi käytössä myös Rapakon takana. Pitkäänhän on myös markkinoitu köyhille eutanasiaa.
Lähinnä me siis kilpailemme työnteollakin keskenämme muiden, aikaisempien sukupolvien leipoman kakun jakamisesta. Et ole oman onnesi seppä, yksinään et olisi yhtään mitään. Kuolisit pian.
Ilmoita asiaton viesti
Jos tarkkoja ollaan, niin Suomen perustuslaki sanoo : 6 pykälä : Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Jo tämän perustuslain pykälän pitäisi taata myös vanhainkodeissa eläville samat oikeudet kuin muillakin. Voidaan tietysti pohtia sitä, onko näin ollut. Nyt poikkeustilalain ollessa voimassa on jouduttu rikkomaan pykäliä, joissa taataan mm. liikkumisvapaus, kokoontumis- ja yhdistymisvapaus sekä elinkeinovapaus. Ehkä myöhemmin joudutaan loukkaamaan myös yksityisyyden suojaa, jos tulee äppi, jolla kartoitetaan mahdollisia tartunnan saajia. Nyt on jo mielestäni jouduttu loukkaamaan vanhainkotivanhusten oikeutta elämään, kun on ajateltu asia niin, että hehän kuolisivat kohta kuitenkin. Ymmärrän oikein hyvin taloudelliset perusteet ajatella näin, mutta lakiteknisesti tullaan perustuslaillisiin ongelmiin. Aikaisemmin esittämäni mielipide oli kärjistetty esimerkki siitä, mihin tämä puhtaasti taloudellinen ajattelu johtaa. Olemme päässeet länsimaisen hyvinvointiyhteiskunnan ja humanismin perustuksiin.
Ilmoita asiaton viesti
Eli kuolleista ja haavoittuneista välittämättä joukkoimmuniteettia odottaen. Jos kerta emme välitä kuolleista, niin miksi sitten pitäisi niitä sairaaloita rakentaa ja laajentaa?
Ilmoita asiaton viesti
Lehdessä ihmeteltiin Aasian ja Europan eroa tartunnoissa.
Selvä ero on ainakin maskien käytössä.
Ei maskien haitallisuus Aasiassa oikein näy.
Ilmoita asiaton viesti
Ei todellakaan näy maskien haitta Aasiassa, mutta maskit saattavat olla haitaksi niille, jotka uskovat joukkoimmuniteettiin ja odottavan taudin tulemista ja huippua.
Ilmoita asiaton viesti
Viruksen ja sen torjunnan kustannukset ovat suuret. Miksiköhän lähes kaikilla on tavoite ja näkemys, että kun päästään samaan kulutustasoon kuin ennen koronaa, ollaan tavallaan vasta päästy jaloilleen. Voitaisiko yksinkertaisesti lähteä siitä, ettei tavaroiden kulutuksen tarvitsekaan koskaan nousta entiselle tasolleen. Sen lopputulos on perimmältään vain kasvavat jätevuoret. Eikö ole mitään muuta elämisen ja hyvinvoinnin tason mittaria kuin kasvava kulutus?
Jospa otettaisiin elämiseen uusi asenne: enemmän vapaa-aikaa, vähemmän kulutusta sekä aikaisempaa tasaisempi tulonjako. Köyhyyttä olisi vähemmän ja tyytyväisyyttä enemmän. Hintana olisi alhaisempi kansantuote ja sen ohella pitää myös maksaa poikkeusajan velkaantumista. Jos yhdessä otamme uuden suunnan, uskon, että yhtälö onnistuu, mutta valtavan ajattelutavan muutoksen se vaatii.
Ilmoita asiaton viesti
””Wahlroos huomauttaa, että Ruotsissa ei ole vastaavaa valmiuslakia kuin Suomessa.
”Kun sitä ei ole, siellä on toimittu pääosin asiantuntijaorganisaatioiden päätösten pohjalta. Poliittiset ja juridiset instituutiot selittävät paljon siitä, mitä maailmassa tapahtuu. Jos Ruotsilla olisi vastaavanlainen lainsäädäntökehikko, Stefan Löfvenin hallitus olisi tehnyt prikulleen samoin kuin Suomessa”, hän sanoo.””
Siinä tegnelin&ruotsin nuoleskelijoille mielipidettä .
Ilmoita asiaton viesti
Ajattelin luetella syitä, miksi koronan tukahdutus ei onnistu juuri Suomessa:
-Suomi ei ole saarivaltio (Islanti, Uusi-Seelanti)
-Suomi ei ole vuoristoinen valtio (Norja, Itävalta)
-Suomi ei ole riittävän tasainen valtio (Tanska)
-Suomi ei ole sisämaavaltio (Tsekki, Slovakia)
-Suomessa ei ole riittävän vasemmistolainen hallitus (Uusi-Seelanti)
-Suomessa ei ole riittävän oikeistolainen hallitus (Viro)
-Suomi ei ole liittovaltio (Saksa)
-Suomessa ei ole vanhempaa naisjohtajaa (Saksa)
-Suomessa ei ole naispresidenttiä (Slovakia)
-Suomi ei ole riittävän varakas (Norja)
-Suomi ei ole riittävän köyhä (Viro)
-Suomi ei ole riippuvainen turismista (Slovenia)
-Suomi ei ole tarpeeksi demokraattinen (Norja)
-Suomi ei ole tarpeeksi epädemokraattinen (Slovakia)
-Suomessa on jo liikaa koronaa liikkeellä jotta tukahdutus voisi onnistua (Australian lähtötilanne)
-Suomessa on liian vähän koronaa liikkeellä jotta tukahdutus voisi enää onnistua (Viron lähtötilanne)
Ilmoita asiaton viesti
Kun STM:ssä lukevat tämän, niin ottavat sut heti tiedottajaksi ja koordinaattoriksi. Itse en olisi keksinyt noin paljon hyviä syitä millään !
Ilmoita asiaton viesti
-Suomalaiset eivät ole riittävän viisaita
-Suomalaiset päättäjät eivät ole tarpeeksi tyhmiä jääräpäitä käyttääkseen vain omia aivojaan
-Suomen pääministerillä on niin heikko itsetunto, että hänen pitää mennä ”asiantuntijan” (fakki…) selän taakse
-Suomen ”asiantuntijoilla” (fakki….) on niin mahtava itsetunto, että sitä eivät mitkään tosiasiat murra.
Ilmoita asiaton viesti
Nythän YLE kertoi, että koronan pääsy Al Holin leirille tappaa siellä kaikki lapset, joten voimme odotella lisää evakuointilentoja Suomeen, kun meillä on sitä koronaa niin vähän.
Viruksen tappavuus siis muuttuu siellä radikaalisti, joten kaikki ”lapset” tänne äkkiä eikä se maksa mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän lapset sairastu, eivätkä tartuta…
Ilmoita asiaton viesti
Kaikki halukkaat suomalaiset äidit ja lapset valtion kyydillä Suomeen ja kurdeille hoitopalkkiot maksaen. Mitätön ongelma valtion kannalta. Ja jos emme halua lapsista terroristeja, niin heitä ei pidä äideistään väkisin erottaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kanaalinsaaret Guernsey ja Jersey ovat saaneet pysäytettyä toistaiseksi pandemian etenemisen rajoitustoimin, testauksin ja jäljityksin.
Guernseyllä ei ole ollut yhtään uutta tapausta kahteen viikkoon ja Jerseyllä viikkoon.
Tiheästi asuttujen saarten väkimäärät ovat 68.000 ja 107.000 asukasta ja lisäksi muualta olevaa työvoimaa merkittävä määrä.
Ilmoita asiaton viesti