Metsäsissiksi vai lukkarin kouluun
Suomea on pidetty lukutaidon suhteen yhtenä maailman parhaista maista (Literacy Rate by Country 2023 (worldpopulationreview.com). Kehityssuunta on kuitenkin ollut kovin huolestuttava, sillä tämänhetkisten arvioiden mukaan joka seitsemännellä peruskoulunsa päättävällä nuorella lukutaito on niin huono, että se aiheuttaa vaikeuksia selvitä päivittäisessä elämässä. Vuonna 2018 tehty PISA-tutkimus havaitsi, että joka viides peruskoulunsa päättävä poika lukee huonosti – ero tyttöjen ja poikien lukutaidossa oli jo silloin OECD-maiden suurin (Pisa 18 ensituloksia; Suomi parhaiden joukossa (valtioneuvosto.fi)). PISA-tutkimus toistetaan 5 vuoden välein ja seuraava tutkimus paljastaa kohta tämän vuosikymmenen alun tilanteen, mutta useimmat koulujärjestelmämme kehitystä seuraavat pitävät todennäköisenä, että Suomen koulujärjestelmän tuottamat oppimistulokset ovat entisestään heikentyneet.
Vanhempien luottamus peruskoulujärjestelmän kykyyn antaa lapsille laadukasta opetusta on universaalin koulujärjestelmämme perusta. Jo nyt monet vanhemmat valitsevat perheen asuinpaikan sen mukaan, millaiset ovat kulkuyhteydet kouluun ja millaisena opetuksen tasoa koulussa pidetään. Ne vanhemmat, joilla on siihen mahdollisuus, haluaisivat ymmärrettävästi lapsensa sellaiseen kouluun, jossa oppimistavoitteet varmasti saavutetaan. Vaikka koulujen tuloksia ei julkisteta, on eriarvoisuus lasten oppimistuloksissa lisääntynyt. Vanhempien oma koulutustausta on alkanut Suomessa saada yhä suurempaa merkitystä sen suhteen, pärjääkö lapsi koulussa hyvin tai huonosti. Toisin sanoen lasten oppimistulokset riippuvat yhä enemmän vanhempien aktiivisuudesta lastensa suhteen, eikä niinkään koulun opetustoiminnasta.
Yleisesti ottaen mittaamista ja seurantaa on peruskoulujärjestelmässä parina viime vuosikymmenenä vähennetty. Todistusten numeroiden on katsottu lähinnä aiheuttavan paineita ja stressiä oppilaille, eikä niitä ole suuremmin hyödynnetty koulujärjestelmän tiedolla johtamisessa. Kilpailu arvosanoista alkaa toden teolla vasta peruskoulun jälkeen. Yliopistojen valintamenettely on muuttunut enenevässä määrin todistusvalinnaksi, jossa ylioppilaskirjoitusten arvosanoilla on keskeinen merkitys. On aika lailla itsestään selvää, että jos peruskoulun jälkeen nuorella ei ole kunnollista lukutaitoa, on tie korkeakouluopintoihin lähes mahdoton. Peruskoulun heikkenevät oppimistulokset huonontavatkin jo mahdollisuuksia lisätä korkeakoulututkinnon suorittaneiden osuutta väestöstämme.
Suomalaisten koulutustaso vaikuttaa merkittävästi taloutemme kilpailukykyyn. Ilman kansainvälisen tason osaajia vientialamme eivät yksinkertaisesti pärjää maailmanmarkkinoilla ja jäämme jälkeen tutkimuksessa ja tuotekehityksessä. Kyse ei ole vain koulutettujen määrästä, vaan myös siitä, tuottaako peruskoulu, toisen asteen koulutus ja korkeakoulut sen tason osaajia, että tuolla osaamisella maailman turuilla myös pärjää. Sanna Marinin hallituksen toimesta peruskoulun käyneiden osaamisongelmia on yritetty ratkaista lähinnä pidentämällä oppivelvollisuutta, jolloin myös huonosti peruskoulussa pärjänneet, joille ei ole jatko-opintopaikkaa järjestynyt, joutuvat opiskelemaan aina 18-vuotiaaksi asti. Toisena suosittuna vaihtoehtona koulutustason nostamiseksi on ollut lisätä korkeakoulujen aloituspaikkojen määrää, jolloin ylempää korkeakoulututkintoa on päässyt opiskelemaan aiempaa helpommin. Yliopistoja 5,5 milj. asukkaan maassamme on nyt 13 ja osakeyhtiömuotoisia ammattikorkeakouluja 22. Monissa ammattikorkeakouluissa on jo vaikea saada koulutuspaikkoja täytetyksi vaatimukset täyttävillä tai kiinnostuneilla opiskelijoilla. Yliopistojen ja korkeakoulujen sijoittelu onkin ollut usein enemmän aluepolitiikkaa kuin koulutuspolitiikkaa, jolla olisi haluttu varmistaa se, että niistä valmistuvat opiskelijat ovat saavuttaneet työelämässä tarvittavan osaamistason. Työantajapalautetta tutkinnon suorittaneiden pärjäämisestä kerätään ja julkaistaan todella harvoin.
Yliopistojen kansainvälisessä vertailussa Suomesta löytyy vain yksi maailman sadan parhaan yliopiston joukkoon sijoittuva korkeakoulu. Helsingin yliopisto on esim. viimeisimmässä Shanghai-rankingissa sijalla 92. Senkin sijoitus on kuitenkin viime vuosina ollut ennemmin laskeva kuin nouseva, sillä v. 2018 Helsingin yliopisto oli vielä sijalla 57 (ShanghaiRanking-Univiersities). Suomen yliopistojenkin osalta voidaan hyvinkin todeta, että koulutuspaikkojen suuri määrä ei pienen maan resursseilla välttämättä tuota opetusjärjestelmälle korkeaa laatua. Olen itse ollut yliopiston opettajana yli 30 vuoden ajan ja kehitystä on kieltämättä ollut surullista seurata.
Olin opetusalan Educa-tapahtumassa 27.-28.1.2023 kuulemassa pohdintaa Suomen koulutusjärjestelmän ongelmista ja tulevaisuudesta. Puoluejohtajien paneelissa 28.1. opetusministeri Li Andersson toi esiin, kuinka lukeminen korreloi koulumenestykseen ja kuinka selvästi lukemisen määrän väheneminen näkyy oppimistuloksissa. Itselleni heräsi opetusministerin analyysistä kysymys, että jos lukemisen merkitys oppimiselle on ollut tiedossa, mitä koulujärjestelmässämme on tehty lukemisen lisäämiseksi ja paremman lukutaidon aikaansaamiseksi. En ole ainakaan tällaisia toimia julkisuudessa havainnut – ennemminkin on kai ollut niin, että kirjojen käyttöä opetuksessa on haluttu vähentää ja digitaalisuutta lisätä. OAJ:n puheenjohtaja Katariina Murto totesi puolestaan, että selvityksiä peruskoulun heikkenevästä tilanteesta on jo tarpeeksi tehty – nyt olisi toimien aika. Kokoomus onkin 1.2.2023 julkaistussa koulutuspoliittisessa ohjelmassaan ehdottanut osaamistakuuta peruskoulun päättävien oppilaiden osaamistason varmistamiseksi (Koulu on oppimisen paikka: Kokoomuksen koulutuspoliittinen ohjelma 2023 – kokoomus.fi).
Koulujärjestelmämme ja yliopistolaitos tarvitsee varmasti lisää resursseja, jotta osaamisen kansainvälisessä kilpailussa pärjätään. On kuitenkin oikeutettua myös esittää vaatimuksia oppimistavoitteiden saavuttamisesta niin oppilaille kuin opettajille. Aleksis Kiven seitsemän veljestä joutuivat opiskelemaan lukutaitoa lukkarin koulussa, kun ilman lukutaitoa ei 1800-luvun Suomessa päässyt edes rippikouluun ja naimisiin. Vaihtoehtona Jukolan veljeksille oli metsäsissin elämä Impivaaran korvessa. Nykynuorten kannalta on yhtä onnetonta, jos maamme peruskoulusta voi 2020-luvulla saada päästötodistuksen ilman, että osaa kunnolla lukea tai ymmärtää lukemaansa.
Microsoftin CHAT gpt tekoälyohjelmisto tulee tuhoamaan Suomen lopunkin PISA-menestyksen.
Miksi opiskella, kun koneelta saa vastaukset liki mihin tahansa kysymykseen.
”Nykynuorten kannalta on yhtä onnetonta, jos maamme peruskoulusta voi 2020-luvulla saada päästötodistuksen ilman, että osaa kunnolla lukea tai ymmärtää lukemaansa.”
Näin käy, kun enää ei saa vaatia tuloksia.
Ilmoita asiaton viesti
Minun vo:llani käy paljon peruskoulun opettajia työterveyden kautta ja he ovat aivan uupuneita. Opiskelijoiden kännykän käyttö, tietoteknisten laitteiden käyttö opetuksessa liian varhain, inkluusio ja nykyiset älyttömät eteisaulaluokat ovat tuhonneet peruskoulun.
Kaikki tietävät nämä asiat, paitsi Opetushallitus.
Seuraava vaihe on siirtyminen kotikouluihin, yksityisopetuksen ostaminen kotiin, ja koululaitoksen yksityistäminen. Peruskoulu on tuhottu.
Ilmoita asiaton viesti
Lapsuuden kodissani oli tapana ostaa lapsille nimi-ja syntymäpäivä lahjoiksi nuorten kirjoja. Itse muistan lukeneeni sarjakuvalehtiä aina kauppareissuilla koska silloin odoteltiin postiauton tuomaa päivän lehteä ja muuta postia joskun tunnin verran.
Ensimmäinen saamani lahjakirja oli Alfred Emil Ingmanin (1860-1917) kirjoittama ”Rimpisuon usvapatsas”.
11-12 v vanhana ätini vei minut ensi kertaa kirjastoon ja aloin lainaamaan 2-3 kirjaa kerralla. Lukemallan pääsin seikkailujen huikeaan maailmaan ja samalla lukutaitoni nopeutui ”ahmimiseksi”.
Myöhemmin en voinut lähteä matkoille ilman kirjan tarjoamaa rentouttavaa kokemusta ja ajan kulua. Nykyisin äänikirjat ovat korvanneet osan paperikirjoista
Kielitaitoa en koskaan saavuttanut oppikirjoista lukemalla. Nykyisin lapsillani on erinomainen englannin kielen taito, jonka he ovat hankkineet leikin varjolla pelaamalla englannin kielisiä pelejä tietokoneelle ja katselemalla englannin kielisiä elokuvia. Lapset kävivät peruskoulun Indonesiassa jossa kielten opetus oli matalalla tasolla koulussa, mutta onneksin tietokoneen avulla he oppivat kielen hienosti ja opiskelevat edelleen englannin kielellä korkeakoulussa ja Yliopistossa.
Lukutaitoon liittyvä kirjoitustaito ja kyky ilmaista ajatuksiaan kirjallisesti ei ollut aikoinaan juuri tehokkaampaa kuin heikko vieraiden kielten opetus.
Minun kouluaikana opetus keskittyi kirjoitusvirheisiin ja kaunokirjoituksen opetteluun.
Ilmoita asiaton viesti
Laskutaito meni jo, nyt on vuorossa lukutaito.
Mainittakoon ettei 50 vuotta sitten tiedetty että pojat ovat hidasälyisempiä ja yleisesti sanoen tyhmempiä kuin tytöt.
Luokkakoko on kyllä pienentynyt mutta äidinkielen ja matematiikan opetuksessa luokat yhdistetään jättiluennoille.
Ilmoita asiaton viesti
Nolh, pojat ja tytöt ovat suurin piirtein tasoissa tyhmyyden (tai epätyhmyyden) suhteen, mutta pojilla on isompi hajonta. Luontoäiti varmaan ajatteli, että tulevilla äideillä ei kannata tehdä satunnaistamisia, pojilla taas voi, koska aina jokin kokeilu pärjää ja laittaa kaikki tytöt paksuiksi.
Ilmoita asiaton viesti
You were writing about Finland but it could have been about the US as well.
The reasons seem to be the same or similar, in no particular order.
Open borders bringing parents not capable of helping their children because of language capabilities.
Two working parents with no time for their children beyond electronic entertainment.
Politicized public education where focus is on woke agenda instead of reading writing math, science, history and geography.
When everybody gets a reward in the name of equality expectations are same in working life and comes like a shock – and when no recognition why try in the first place.
Peer pressure requiring everybody like robots to think and act alike kills ambition and ingenuity thus no reward of satisfaction to having succeeded.
I taught International MBA students 3 years in global strategy and trans national leadership from 27 countries as appointed contractual Professor and very few I would ever have hired as CEO as there was no initiative and nobody willing to be daring.
Private schools and colleges are hiring more educators with real life experience to inspire students as the accredited teachers have become puppets on a string pulled by politicians and their school boards.
Teachers simply are not allowed to be teachers – even those who would die for their students.
Trend here is parents are taking power away from politically minded appointed school boards to stop this nonsense hurting our kids.
Waking up to the green new deal communism ideology with its message of you’ll have no future as the world will end soon every day on news and social media – is big reason kids have anxiety and depression.
What world needs now is love sweet love and a Renaissance where art is a part of education as is helping others.
Ilmoita asiaton viesti
Koulutus ei ole vuosiin ollut politiikoille ja päättäjille mitenkään arvostettu tai tärkeä ala.Tästä kertoo mm Olli-Pekka Heinosen nimitys Opetushallituksen pääjohtajaksi. Alaspäin meno korreloi erittäin voimakkaasti korruption kanssa. Tämän se tekee aina.
Ilmoita asiaton viesti