Onko lääkärille pääsystä Suomessa tullut ylellisyystuote
Universaalien terveyspalvelujen tavoitteena tulisi olla, että kaikilla ihmisillä on pääsy kaikkiin tarvitsemiinsa laadukkaisiin terveyspalveluihin, milloin ja missä he tarvitsevat niitä ilman taloudellisia vaikeuksia. Taudinmäärityksen ja hoidon kannalta keskeistä on, että sairastunut henkilö pääsee matalalla kynnyksellä lääkärille. Mitään rakettitiedettä ei perustason lääkäripalvelujen järjestäminen vaadi. Lääkärit koulutetaan yliopistojen lääketieteellisissä tiedekunnissa ja riittävän harjoittelun jälkeen he voivat itsenäisesti harjoittaa ammattiaan joko julkisessa terveyspalveluorganisaatiossa taikka itsenäisinä yrittäjinä.
EU-maissa väestön terveyspalveluja varten tarvittavien lääkärien määrä asukasta kohden vaihtelee tyypillisesti 300 ja 500 välillä 100 000 asukasta kohden. Suomessa oli Eurostatin tilastojen mukaan v. 2021 enemmän lääkäreitä 100 000 asukasta kohden (432 lääkäriä/100 000 asukasta) kuin esimerkiksi Italiassa, Ranskassa taikka Ruotsissa, mutta vähemmän kuin Saksassa taikka Tanskassa (Healthcare personnel statistics – physicians – Statistics Explained (europa.eu)). Erot lääkärien määrässä asukasta kohden Länsi-Euroopan maiden välillä ovat melko pieniä. Erot hoitoon pääsyssä ovat kuitenkin suuria. Kun esim. Italiassa, Ranskassa tai Saksassa kynnys päästä perustason lääkärin vastaanotolle on matala ja hoitoon pääsy helppoa, vaatii Suomessa lääkärille pääsy julkisessa terveydenhuollossa usein joko onnea taikka melkoista jonottamista. Normaaliin eurooppalaiseen tapaan toimiva asiakaslähtöinen ajanvarausjärjestelmä on julkiselle terveydenhuollollemme lähes tuntematon toimintamalli – sen sijaan on tullut moniportainen hoidon tarpeen arviointi, jonka yhdeksi päätehtäväksi tuntuu muodostuneen estää potilaita saamasta hoitokontaktia lääkäriin.
Meillä noudatetun hoidon tarpeen arvioinnin lääketieteellisestä hyödyllisyydestä ei ole mitään tieteellistä näyttöä eikä tällaista mallia käytetä muissa EU-maissa. Malli tuotiin Suomeen osana 2000-luvun alun hoitotakuulainsäädäntöä. Hallituksen esityksessä kansanterveyslain muuttamiseksi ym. (HE 77/2004 vp) todettiin kuitenkin, että hoidon tarpeen arvioinnin osalta voidaan päätyä perusteltuun ratkaisuun vain, jos otetaan huomioon mikä on lääketieteellisesti tarkoituksenmukaista, mitä toiveita potilaalla itsellään on hoitonsa suhteen, millainen on hoitoa koskeva sosiaalinen sekä taloudellinen kehys ja miten hoito vaikuttaa potilaan elämän laatuun. Hoidon tarpeen arviointia koskevan sääntelyn voimaan tulleessa lääkärin vastaanottokäyntien määrä terveyskeskuksissa oli n. 9 miljoonaa käyntiä (Microsoft Word – Tr18_09.doc (julkari.fi)). Vuonna 2023 lääkärien vastaanottokäyntien määrä terveyskeskuksissa oli enää alle 5 miljoonaa käyntiä (Perusterveydenhuollon käynnit ja etäasioinnit vähenivät vuonna 2023 – THL). Terveyskeskusten tuottamien lääkärin vastaanottojen määrä on siis 20 vuodessa puolittunut, vaikka lääkärimäärä terveyskeskuksissa on kasvanut ja on nykyään n. 4100. Todettakoon vertailuna, että esim. Tanskan n. 3300 omalääkäriä tuottavat vuodessa n. 30 miljoonaa vastaanottokäyntiä. Vaikka vuosina 2021-23 julkinen sote-rahoitus kasvoi yli 4 miljardilla eurolla, väheni perustason vastaanottokäyntien määrä terveyskeskuksissa. Näyttääkin sille, että edes rahoituksen lisäys ei johda lääkärien vastaanottokäyntien lisääntymiseen. Tilannetta tuskin parantaa se, että useilla hyvinvointialueilla karsitaan nyt valtiovarainministeriön tiukassa ohjauksessa lähipalveluista sulkemalla terveysasemia.
Kun julkisen perusterveydenhuollon tuotannollinen tehokkuus on uudistus uudistukselta laskenut, ovat vastaavasti yksityisen terveydenhuollon käyntimäärät lisääntyneet. Yksityinen terveydenhuolto (m. työterveyshuolto) tuottaa nykyään jo n. 60 %väestön tarvitsemista perustason lääkärin vastaanottokäynneistä. Yksityinen terveydenhuolto toimii, kuten muualla Euroopassa, ajanvarausjärjestelmillä, jossa palveluja tarvitseva voi matalalla kynnyksellä varata ajan lääkärille. Vastaanottoajan saa tyypillisesti varsin lyhyen odottelun jälkeen taikka jopa samaksi päiväksi. Matalan kynnyksen hoitoon pääsylle yksityiseen terveydenhuoltoon voi esteenä kuitenkin olla hoidon kustannukset. Lääkärinpalkkio yksityisen sektorin perustason lääkärinvastaanotosta oli keskimäärin n. 90 euroa (Yksityiset lääkäripalvelut ovat kallistuneet, kertoo Kelan uusi sovellus – alueelliset erot hinnoissa merkittäviä | Kela), mutta sen päälle tulevat vielä mahdolliset toimistomaksut sekä esim. laboratoriotutkimusten kustannukset. Muualla Euroopassa ja esim. Virossa julkinen sairausvakuutusjärjestelmä korvaa hoidon kustannuksia ja varmistaa näin hoidon saatavuutta. Suomessa Kela-korvaukset ovat olleet pieniä ja erityisesti vasemmistopuolueet ovat ajaneet niiden poistamista, vaikka esim. v. 2023 yli miljoona suomalaista sai sairausvakuutuslain mukaisia sairaanhoitokulujen korvauksia (Yksityislääkärin vastaanoton kustannuksia korvattiin tammi–heinäkuussa 2024 yli 50 miljoonalla eurolla – korvausta saaneiden määrä kasvoi maltillisesti | Kelan tietotarjotin.
Lopputuloksena viimeisen 20 vuoden uudistuksista on Suomen omalaatuinen malli, jossa perustason lääkärille pääsystä on tullut jonkinlainen ylellisyystuote: Julkinen terveydenhuolto valikoi vastaanottokäynneille pienen joukon potilaita ilman mitään näyttöä siitä, että tuo valintamenetelmä osuisi kohdalleen tai edistäisi väestön terveyttä. Yksityisen sektorin vastaanotolle taas pääsee hyvin, mutta kustannukset sairaanhoidosta on joutunut maksamaan potilas itse taikka työnantaja.
On surullista, että Suomessa ei osata ottaa oppia muiden Euroopan maiden terveydenhuoltojärjestelmien onnistumisista. Lääkärille pääsyn pitää perustasolla olla helppoa ja asiakaslähtöistä. Perinteinen perhelääkäri – taikka nykytermein omalääkäri – tuntee potilaansa ja pystyy paljon tehokkaampaan toimintaan kuin laitosmainen terveyskeskus eri tarkoituksia varten koottuine tiimeineen. Erilaisten hallinnollisten rakenteiden luomista vahtimaan potilaiden omalääkärin käyttöä on muissa Euroopan maissa pidetty turhana. Suomen uudistuksilla onkin lähinnä onnistuttu tuottamaan hukkaa ja kitkaa palveluihin sekä kasvatettu sote-kustannuksia. Olisikin korkea aika palvelujen keskittämisen sijaan vahvistaa perusterveydenhuoltoa omalääkärijärjestelmällä ja alentaa edelleen hoitoon pääsyn kynnystä korvaamalla sairausvakuutusjärjestelmästä tuon palvelun käytöstä aiheutuvat kohtuulliset kulut.
Miten sitten saada korjatua sote -uudistus, jonka panttivankina tuntuu
olen julkinen terveydenhuolto kasvavasta budjettialijäämästä puhumattakaan.
Ajoiko edellinen hallitus sote-uudistuksen läpi täysin virheellisillä tai puutteellisilla laskelmilla, ja tietoisesti jätettiin ongelmat kaatumaan seuraavalle hallitukselle.
Mikä on kaikkein vaikuttavin syy siihen, että terveyskeskuslääkäri julkisuudessa olleen tietojen mukaan ottaa päivässä yli puolet vähemmän potilaita vastaan kuin 10 vuotta sitten.
Ilmoita asiaton viesti
Ongelma taitaa olla ennemminkin suunnan ottamisessa, joka kasvattaa julkisten palveluiden kustannuksia, muun muassa nämä ”työterveyslääkärit”, joiden mahdollisuus saada merkittävästi suurempia ansaintoja yksityisellä on johtanut lääkäripulaan ja henkilöstökustannusten nousuun.
Julkinen terveydenhuolto ei ole kallis, paitsi nykyisellä mallilla, jossa kansalaisten terveys jää terveysjättien voitontavoittelun jalkoihin. Pelkästään ydintehtävien avaaminen yksityisille terveysyrityksille on johtanut kansanterveydellisten erojen kasvuun, joka on suorassa suhteessa talous -ja turvallisuuspoliittisten muutosten kanssa, jossa vaurauden tavoittelu korvaa vakauden tavoittelun.
Terveyserot ja varallisuuserot ovat yhtäläisyysmerkki Suomen poliittisen ilmapiirin kriisissä.
Ilmoita asiaton viesti
Jännää, ettei tuollaista ilmiötä ole havaittu Norjassa, Ruotsissa tai Tanskassa, joissa kaikissa perustason lääkäripalvelujen tuotannossa siirryttiin yksityislääkärien yrittäjämalliin yli 10 vuotta sitten.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa ”yksityistäminen” meni pieleen siinä että palvelujen tuottaminen ”yksityistettiin” suurille terveystaloille ja terveysfirmoille eikä ammatinharjoittajille ja pienille yrityksille. Nämä isot firmat palkkasivat hyvällä palkalla lääkäreitä niin paljon että syrjäseuduille ei kukaan halunnut enään lääkäriksi eikä lääkäreitä riittänyt ja myivät sitten kalliilla hinnalla lääkäripalvelun sinne syrjäseudulle keikkalääkäripalveluna. Suomessa unohdettiin se että yksityisomisteisen yrityksen tärkein tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen, ei tuottaa halpaa palvelua.
Lastenkodit, vanhusten palvelutslot, keikkalääkärit ja erikoislääkäripalvelujen sopimukset ovat hyvää bisnestä jonka hinnan yritykset hinasivat mahdollisimman korkeaksi luomalla osittain ”keinotekoisen pakon” kunnille ja sairaanhoitopiireille pyrkimällä lääkäripulaan, monopoli asemaan ja olemalla ainoa vaihtoehto pakon edessä koska muutakaan ei ole. Ihan perus markkinataloutta suuressa mitassa.
Ilmoita asiaton viesti
Itseasiassa tuo ”terveysjättien” kilpailublokki on se ratkaiseva tekijä, jolla julkisen terveydenhuollon kustannukset ovat lähteneet nousuun.
Kun kilpailuvaltti – eli lääkärit on ostettu julkisilta pois, jää julkiselle puolelle vaihtoehdoksi vain joko nostaa palkkoja lääkäreille tai pistää lappu luukulle. Lääkärit voittaa yksityisillä, kaikki muut häviävät mukaan lukien yhteiskunta.
Ilmoita asiaton viesti
Arvauskeskuksista on tullut arpajaiskeskuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Tanskassa lääkäri ei saa ottaa yli 30 potilasta päivässä, suomalainen terveyskeskuslääkäri ottaa kai keskimäärin neljä päivässä ja tappelee lopun ajan apottien ja muiden kirkonmiesten kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Lainaus ””Olisikin korkea aika palvelujen keskittämisen sijaan vahvistaa perusterveydenhuoltoa omalääkärijärjestelmällä ja alentaa edelleen hoitoon pääsyn kynnystä korvaamalla sairausvakuutusjärjestelmästä tuon palvelun käytöstä aiheutuvat kohtuulliset kulut””.
Hiljattain kerrottiin julkisuudessa että haettaessa lääkäreitä toimimaan ammattiharjoittaja-statuksella niin ei ollut hakijoita, ja jossakin taisi löytyä yksi asiasta kiinnostunut?
Ilmeisesti tällainen asia ei voi edetä jos lääkärit eivät jostain syystä halua? ja jos haluaisi niin toimiessaan julkisen terveyaseman tiloissa ja laitteilla niin verottaja sitten purkaa järjestelyn kun katsoo että lääkäri on palkollinen duunari?
Kun olin normityösuhteessa niin sain varata ajan työterveyslääkäriin jonne pääsin viimeistään seuraavana päivänä ilman että kenellekään piti kertoa miksi nyt katson tarvitsevani lääkärin palvelua.
Nyt eläkeläisenä ei ole julkista ajanvarausjärjestelmää lääkäriin vaan ruksaan netissä ”Klinik”-softan monet sivut ja vielä kirjoitan tarkennukset jonka jälkeen joku jossakin sitten määrittelee vaivani ja kuinka kiireellistä hoitoa vaatii vai riittääkö kiireetön hoito? Lääkäri soitti muutaman päivän kuluttua ja asia tuli kuntoon. Näppituntumalla voin sanoa että jos olisin ollut työterveydessä olisi lääkärikäynti onnistunut kahdessa päivässä, nyt julkisessa pääsy etälääkäriin onnistui neljässä päivässä.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin hyvin vaikeaa on saada aikaa lääkärin vastaanotolle, kun puhelimeen pitää näpytellä monia eri tunnuksia (näppäile 1, näppäile 2). Ei ole suoraa numeroa jossa voi puhua vastaanottoa hoitavan henkilön kanssa. Miten ihmeessä vanhemmat kansalaiset voivat enää päästä lääkäriin muutoin kuin tilaamalla ampulanssin, jos se ottaa kuljetettavaksi päivystykseen.
Ei ihme, että lääkäreille ei ole tungosta potilaista. Hyvinvointialueiden kustannukset kuitenkin juoksevat tuosta huolimatta. Saihan Marinin hallitus aikaan jopa henkilöstön palkkojen harmonisoinnin, joka sekin saa aikaan huomattavan kustannuspaineen alueille. Puhumattakaan siitä miten johtotasolle saivat puolueet omia kannattajiaan/jäseniään.
Ilmoita asiaton viesti
Esimerkki täältä Etelä-Savon hyvinvointialueelta, kun tarvitsee päivystykseen mennä kipujensa kanssa ja soittaa etukäteen tilanteensa, vastataan siellä, että olet 8-10:ntenä jonossa…Ennen tätä hyvinvointialueuudistusta vastattiin lähes poikkeuksetta heti päivystyspuhelimeen.
Ilmoita asiaton viesti
Eurostatin tilastot eivät anna oikeaa kuvaa Suomessa ammattia harjoittavien lääkärien määrästä, koska tilastoon lasketaan kaikki, joilla on lupa toimia lääkärinä. Jos katsotaan työskenteleviä lääkäreitä, on Suomessa selvästi vähiten lääkäreitä. OECD:n tilastojen mukaan Norjassa on 5.1, Tanskassa 4.4, Ruotsissa 4.3 ja Suomessa 3.6 lääkäriä 1000 asukasta kohden. Suomessa on liian vähän lääkäreitä, jonka takia terveydenhuoltoa on vaikea järjestää.
Omalääkärimallia on Suomessa kokeiltu: https://suomenkuvalehti.fi/paajutut/professorilla-on-ratkaisu-perusterveydenhuollon-pelastamiseksi-laakarit-voisivat-myos-katsoa-peiliin/?shared=1288694-c2fc238d-
”Potilaat ja lääkärit pitivät siitä, mutta väestöpohja oli liian iso, yli 2 000 potilasta yhtä lääkäriä kohti.” Voimme vaikuttaa lääkärien määrään huomattavasti helpommin kuin väestöpohjaan. Hallitus onneksi lisäsi lääkärien aloituspaikkoja. Valitettavasti 70 paikkaa lisää vuodessa ei todennäköisesti ole tarpeeksi.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa on paljon meluttu hoitajien vähäisestä määrästä, mutta THL:n edustaja kertoi juuri heinäkuussa, että Pohjoismaisessa vertailussa nimenomaan lääkäreiden määrän kehityksessä Suomi on jäänyt kauaksi jälkeen.
Hoitajien osalta ongelmana on alalta pois siirtyminen ja poissaolot.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/wp-content/uploads/2024/08/IMG_3296.jpeg
Vaikka väestön ikääntymisen kehitys ja lääkärien määrän lisäämisen tarve on ollut tiedossa jo pitkään, on Lääkäriliitto on kynsin hampain vastustanut koko vuosituhannen lääkäreiden koulutuspaikkojen määrän lisäämistä, itsekkäistä syistä. Jostain kumman syystä hölmö järjestelmämme on tältä osin Lääkäriliiton protektiivisiin motiiveihin taipunut.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/wp-content/uploads/2024/08/IMG_3297.jpeg
Ilmoita asiaton viesti
Lääketieteen koulutusohjelman laajentamisella on omat negatiiviset seurauksensa. Kliinisen vaiheen käytännön opetustilanteessa on nykyisin vallan liian opiskelijoita, jotta kaikki voitaisiin perehdyttää potilasdiagnostiikan saloihin, muutoin kun muiden olkapäiden yli kauempaa kurkkien.
Lääkis ei ole amiska, kopis tai teku, vaan kyseessä panoksena on usein ihmishenki ja viimeinen vastuu tästä.
Ilmoita asiaton viesti
Näitä selityksiä on kuultu – milloinka se on STM:n vika, milloin opettajia tai tiloja ei ole riittävästi.
Kummasti se koulutuksen lisääminen on onnistunut kaikissa muissa Pohjoismaissa samaan aikaan kun Suomi on polkenut paikoillaan.
Puhdasta yhden kriittisen ammattialan protektionismia tämä on.
Ilmoita asiaton viesti
Muissa pohjoismaissa ei ole lisätty äkisti aloituspaikkojen määrää, vaan vuosien varrella hallitusti resurssien mukaisesti poukkoilun sijaan.
Kaiketi olisi hyvä, että valmistuvat ovat kuitenkin hyvin koulutettuja ammattilaisia.
https://www.laakarilehti.fi/jasen/resurssivelka-ja-laaketieteen-aloituspaikat/
https://www.laakariliitto.fi/site/assets/files/39237/laakarimaara_for_web_2.pdf
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa aloituspaikkojen määrää vähennettiin 1990-luvulla vaikka tiedossa oli väestön ikääntymisen aiheuttama tuleva tarve. Sitten koko seuraavan vuosikymmenen aloituspaikkojen määrä pysyi suunnilleen tasaisena.
Ei tätä politiikkaa oikein muulla voi selittää kun yhden kriittisen ammattikunnan ahneudella.
Ilmoita asiaton viesti
Ei kaiketi Suomessakaan aloituspaikkoja lääketieteellisiin ole vähennetty edes 1990- luvulla. Hammaslääketieteellisen kylläkin täystyhmällä päätöksellä sulkea Kuopion yksikkö, joka tosin avattiin myöhemmin uudelleen.
Suurin syy lääkäripulaan on, että työhön on liitetty paljon sellaista byrokratiaa ja tehtäviä, jotka eivät kuuluisi lääkärin ammattitaidon piiriin esim. vaipan valinnat vuodeosaston potilaille ja it-selvittelyt laiteongelmineen.
Ilmoita asiaton viesti
Puhut vastoin parempaa tietoa:
”Lääkärien koulutusmääriä leikattiin rajusti 1990-luvulla. Siksi 2000-luvun alussa lääkäreitä valmistui selvästi aiempaa vähemmän, alle 400 vuodessa.”
https://www.ktlehti.fi/2019/6/laakarien-koulutusmaarat-eivat-vastaa-potilaiden-tarpeita
Esim. TAY:n sisäänotto supistui rajusti 90-luvulla, ks. esim. s. 16.
https://www.laakariliitto.fi/site/assets/files/5223/erikoisla_a_ka_riselvitys_tays.pdf
Valtakunnan tasolla siis tapahtui myös aloituspaikkojen rajua vähentämistä.
Kun tiedettiin että lääkäreiden tarve kasvaa väestön ikääntymisen myötä, olisi ollut kaikki mahdollisuudet alkaa maltillisesti lisätä lääkäreiden koulutuspaikkoja 1990 alkaen.
Tehtiin tasan päinvastoin 1990-2010.
Ei tätä mustaa valkoiseksi saa vaikka kuinka jynssäisi.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.laakarilehti.fi/liitossa/liitto-toimii/laskentatyoryhma-iii-sisaanotto-laakarikoulutukseen-supistettava-350-een/
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/164401
Olet yksiselitteisesti väärässä. Lääkärien aloituspaikkoja oli 1990-luvulla pitkään alle 400. Suurin syy lääkäripulaan on lääkärien kyvyttömyys arvioida tarjontaa. Se taas johtuu joko ahneudesta tai tyhmyydestä.
Ilmoita asiaton viesti
Kun olin itse Tampereen lääkiksessä 79-86, oli opiskelijoita jo silloin liikaa. Nyt vain lisätään. Koulutuksen aikana pitäisi päästä osallistumaan potilaiden hoitoon ja tekemään toimenpiteitä, nyt sitten vieläkin vähemmän. Ihan turha luulla, että resursseja lisätään. Kun koulutuksen laatu laskee, niin erikoissairaanhoitoon lähetetään entistä helpommin, jonot vain kasvavat.
Terveyskeskuksissa on nyt kuulemma keksitty sellainen järjestelmä, jossa sairaanhoitaja toimii lääkärin portsarina, ja arvioi tarvetta päästä vastaanotolle. Sairaanhoitajia ei ole koulutettu diagnostisoimaan sairauksia, joten hoitaja käy sitten potilasvastaanottojen välissä kysymässä lääkäriltä neuvoa ja lääkäri kertoo, mitä pitäiti potilaallta kysyä, ja sitten menee uudestaan potilaan luo…onko tässä järkeä?
Ilmoita asiaton viesti
”Nyt vain lisätään”.
Keskimäärin valmistuneiden lääkärien määrä on tietojeni mukaan ollut n. 650 vuosina 2000-2023.
Kovin hitaasti määrä on kasvanut myös lääkärien oman julkaisun mukaan.
https://www.laakarilehti.fi/terveydenhuolto/kuusi-faktaa-koulutusmaarista/
Ilmoita asiaton viesti
Tuohon ylemmäs laitoin mutun sijaan pari linkkiä ko. asiasta.
Ilmoita asiaton viesti
”…sairaanhoitaja toimii lääkärin portsarina, ja arvioi tarvetta päästä vastaanotolle…”.
Onko joku hoitaja jo uskaltautunut hommaan ? Tokkopa vaan. Vastuuvakuutuksen on ainakin oltava varsin kattava ja siis kallis.
Ilmoita asiaton viesti
Tämähän on ihan normaalia toimintaa terveyskeskuksissa nykypäivänä.Luultavasti muodollisen päätöksen tekee lääkäri, hoitajan kertomien asioiden perusteella. Ei raksallakaan vastaava mestari voi pitää silmällä kaikkea. Tällaisissa organisaatioissa vastuu saadaan hajautettua niin monelle taholle, että ei se ole oikein enää kellään. Jonkunhan se pitää päättää, kuka pääsee lääkärin puheille, ja kuka ei.
Ilmoita asiaton viesti
”Jonkunhan se pitää päättää, kuka pääsee lääkärin puheille, ja kuka ei”.
Toki, mutta miten joku ilman edes riittävää koiulutusta uskaltautuu hommaan… No – ilmeisesti joku uskaltaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tämän voin omalta osalta vahvistaa, olikohan viime vuonna: menin terveysaseman sairaanhoitajan vastaanotolle näyttämään jalan haavaa. Jononumeroautomaatissa painoin ”kiireellinen hoito” ja jäin odottamaan. Kesti jonkin aikaa ja pääsin sisään. Sairaanhoitaja totesi tilanteen, katsoi tietokoneelta terveysaseman meneillään olevat toiminnot, ja teki sinne tilauksen ja kertoi että terveysaseman kiertävä lääkäri tule kohta käymään kun vapautuu. Lääkäri tuli, kyseli onko lääkeallergioita ja sanoi että ihan kohta resepti näkyy Kannassa. Tämä käynti sujui ihan loistavasti!
Ilmoita asiaton viesti
Jos opetuspotilaita ei ole tarpeeksi, voidaan perustaa uusi tiedekunta ja/tai lisätä nykyisille rahoitusta, jolloin opiskelijat voivat käydä tekemässä kliinistä harjoittelua muualla kuin keskussairaalassa.
Nimenomaan. Jos kyseessä on ihmishenki, on sillä myös merkitystä, kuinka nopeasti ja helposti pääsee hoitoon. Mikäli lääkäreitä on liian vähän, kuolee ihmisiä hoidon puutteeseen. Tämän lisäksi jos lääkäreistä on liikaa niukkuutta, ei työssään surkeita voida potkia pois, sillä toista tulijaa ei ole.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi on edelleen lääkäripalvelujen kehitysmaa.
Vuonna 1981 olimme Ranskassa, kun 1,5 -vuotias tyttäremme sai kivuliaan korvatulehduksen. Kipu oli jatkumoa aiemmin Suomessa saadun hoidon jäljiltä. Eli, ei ollut parantunut.
Soitosta lääkäri tuli kotiin, tutki korvat ja määräsi lääkityksen, johon kuului kokonaisvaltainen hoito – sen jälkeen lapsella ei ollut enää tulehduksia.
Ranskassa perhelääkärit hoitavat, Suomessa sattumanvaraiset lääkärit.
Ihmettelen, miksi on ylivoimaisen vaikeaa saada asukasluvultaan pienen maan terveydenhuolto toimivaksi.
Poliittiset ideologiat estävät julkista terveydenhuoltoa kehittymästä sille kuuluvaan asemaan.
EU:n maista kuulumme terveydenhuollon alisuoriutujiin, vaikka jokainen maksaa tuloistaan niin veroina, kuin erillisinä sote -maksuina sairastumistensa kuluja.
Toivon, että Lehtisen puheenvuoro herättää laajemmin kiinnostusta ryhtyä toimeen, että emme luisu syvemmälle.
Ilmoita asiaton viesti
Pääsääntöisesti lasten korvatulehdukset paranevat itsestään, ja nykyään suositellaan antibioottihoitoa vain pienille lapsille, tai sitten, jos tauti on poikkeuksellisen raju.
”In children with acute otitis media (AOM), antibiotic treatment reduces pain at 2 to 3 days compared with placebo, but in high-income countries most children settle spontaneously without complications. Antibiotics appear to be most useful in children under two years of age with bilateral AOM, or with both AOM and otorrhoea.”
Tutkimusten mukaan yli puolet paranee itsestään vuorokaudessa. Kipulääke, esim. puuduttavat korvatipat riittää.
Mitähän se ranskalaisten ”kokonaisvaltainen hoito” oikein oli?
Ilmoita asiaton viesti
”…Mitähän se ranskalaisten ”kokonaisvaltainen hoito” oikein oli?”.
Varmaan korvakynttilä ;.).
Ilmoita asiaton viesti
Mansala, kerrotko tuon korvakynttilän tarinan!
Ei ole lainkaan vitsi, miten pienten lasten kohdalle osuvat taudit hoidetaan.
Ilmoita asiaton viesti
https://fi.wikipedia.org/wiki/Korvakynttil%C3%A4hoito
Vaikuttaa niin vitsiltä ja huuhaalta, etten ole asiaan edes perehtynyt. Termi vain jäi joskus mieleen. Linkki kertoo enemmän.
Ilmoita asiaton viesti
Noin ne huuhaat ihmisiin purevat, kun tietoa ei ole, uskomuksia sitäkin enemmän!
Ilmoita asiaton viesti
Roposelle tiedoksi, että korvat ovat vain osa nielujärjestelmää!
Tyttäreni sai hoitoa sekä kurkun, nenän että korvien bakteerien tuhoamiseen.
Hoito tehosi, enää ei ole muistissa mitä lääkkeitä (3 eri lääkettä) hänelle määrättiin, mutta luottamukseni perhelääkärin osaamiseen on edelleen vankkumaton,
Suomessa lapset kärsivät usein kroonistuneesta korvatulehduksesta.
Aika paljon korvia ns. puhkottiin, joka aiheutti hirvittävää kärsimystä.
Eli, on turha väittää, että korvatulehdukset paranevat itsestään.
Toki paranevat, mutta uusiutuvat helposti.
Päiväkodeissa tartuntavaara on aina olemassa.
Ilmoita asiaton viesti
Parasenteesi onkin yhtä turhaa kun antibiootit. Minä en väitä mitään, kerron, mitä tutkimuksissa on todettu. En esitä mielipiteitä. Suomessa lääkärit eivät määrää tarpeettomia lääkkeitä vaikuttaakseen suurilta parantajilta, se aika on jo takana päin. Jokainen turha antibioottikuuri lisää resistenttien bakteerien määrää. Se nyt on aivan naurettavaa ”tuhota nielun bakteereita”, ei niillä ole korvatulehduksen kanssa mitään tekemistä. Suolistobakteerien tuhoamisesta on vain haittaa. Onneksi potilas parani ”hoidosta” huolimatta. Turhat antibioottikuurit luultavimmin vain lisäävät kroonistumisen riskiä; jos sellainen heti määrätään, oma immuunijärjestelmä ei ehdi aktivoitua. Kyllä tämä opetettiin minulle Tampereella jo 40 vuotta sitten.
Ilmoita asiaton viesti
Lääkärinä tiedät faktat, minä kokemusasiantuntijana puhun lapsemme hyvästä hoidosta.
Lääkitys kaikkineen ei sisältänyt antibioottipohjaista hoitoa – jo tuolloin tunnettiin resistenttiys.
Tärkeintä oli, että tulehduskierre saatiin katkaistua!
Ilmoita asiaton viesti
Mitä se ”lääkitys” sitten sisälsi? Ovathan apteekit meilläkin myyneet Strepsils-tabletteja vuosikausia ”suun ja nielun desinfiointiin” ikään kuin siitä olisi nielun virustulehduksessa muuta kuin haittaa. Apteekit myyvät humpuukia sen kun kerkiävät, korvakynttilöistä en tiedä, mutta korvavaloja iloisesti valopäille on ainakin ollut tarjolla.
Fakta nyt on se, että lasten korvatulehduksista 60% paranee noin vuorokaudessa itsekseen, ts. ei tarvita mitään muuta, kuin kipulääkitystä. Korvatulehdusten pitkittyminen on monimutkainen asia, eikä siihen taida olla mitään muuta tehokkaaksi osoitettua hoitoa, kuin putkitus. Edelleenkin vastustan tarpeettomien lääkkeiden määräämistä.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, siihen aikaan, kun isä lampun osti, lasten korviin puhallettiin tupakansavua.
Lieneekö savusta ollut muuta hyötyä, kuin rauhoittelua.
Paranivathan ne lasten korvakivut ajan kanssa, jos ei tullut jälkitauteja, joihin saattoi jopa kuolla.
Nyt, kun tupakoinnista on tehty lähes kriminaalitapa, luultavasti päiväkoti tekisi lastensuojeluilmoituksen tupakalle haisevasta korvasta:)
Oi aikoja, oi tapoja!
Ilmoita asiaton viesti
”Suomessa lapset kärsivät usein kroonistuneesta korvatulehduksesta.”
Pitkittyneen korvatulehduksen syy on miltei aina lääkäri, eli, joko akuuttiin korvatulehdukseen tai varmuuden vuoksi siihen määrätty antibiootti. Yksi kuuri tutkimuksien mukaan viisinkertaistaa tulehdusriskin ja pian kierre on valmis. Mutta tutkimusten mukaan se ei jää siihen, vaan nämä kuurit altistavat myös: allergioille, käytöshäiriöille, diabetekselle, syöville, suolistosairauksille, Ms-taudille, Parkinsonille…, jotka kaikki lisääntyneet valtavasti.
Eli kiertelemättä ja tutkimusten mukaan, ihmisistä tehdään tulevia sairaita jo varhaisessa vaiheessa. Kymmeniä miljardeja maksava epäkohta, mutta ainoa joka tästä puhuu, on prof. Pentti Huovinen. Aina voi etsiä lieviin tulehduksiin myös vaihtoehtoja.
Ilmoita asiaton viesti
Jämsä, kiitos palautteestasi!
Jokainen vanhempi tietää, miten raastavaa on, kun lapsi herää yöllä kipuun, jota ei osaa edes selittää.
Korvakipu on lapselle aina tuskallinen kokemus.
Antibiootit purevat parhaiten, kun tulehdus on bakteeriperäinen.
Muita hoitomuotoja voidaan käyttää, jos pystytään tunnistamaan, mikäli kyseessä on virus.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole antibiootti nopein tai varsinkaan paras. Keski-Euroopassa homeopatia on yleinen ja nopeakin. Mutta jos ei löydy siihen asiantuntijaa, niin tupakansavu on kyllä yllättävän tehokas ja tuhat kertaa turvallisempi kuin antibiootti. – 70 luvulla tupakansavu korvaan oli vielä yleistä, mutta tuntuu nykyisin plasebohoidosta, joka ei yhtään kyllä vähennä asiaa, jos kerran toimii.
– Kerran kokeilin mielenkiinnosta, kun poikamme oli kilpauimari ja uimavesi korvassa oli aiheuttanut tulehduksen. En kertonut, mitä ja miksi olen tekemässä, kun mentiin autotalliin ja pistin tupakaksi ja pössäytin parit poskarit pojan kipeään korvaan ja pojan ihmettelyn jälkeen jäin odottamaan tuloksia. Korva parani samana iltana – eikä enää koskaan sen jälkeen ole tulehtunut.
Ilmoita asiaton viesti
Ihmettelen edelleen ns. hyvinvointialueiden toimenkuvaa. Kun aloittivat toimintansa, kuvittelin alueiden auttavan ihmisiä saamaan hoitoa. Kun rahasta alkoi tulla pulaa, kuvittelin alueiden tappelevan alueiden rahoituksen puolesta leijonanaaraan tavoin.
Eikä mitä. Hallintohimmeli ei muuta keksi, kuin leikata toiminnoista, toimipisteistä, henkilökunnasta jne sen sijaan, että puolustaisivat asiakkaitaan eli meitä potilaita ja maksajia.
Muutama viikko sitten joku organisatioon kuuluva kirjoitti muistaakseni Hesarissa havaintojaan. Kertoi mm, että aloittaessaan nykyhommansa hänellä oli yläpuolellaan 2 esimiestä. Tittelinsä on pysynyt samana, mutta nyt hänellä on 6 esimiestä. Hyvin on himmeli omat etunsa hoitanut ?
Ilmoita asiaton viesti
Ainoa ratkaisu avohoidon kriisiin on juuri blogistin esittämä lääkärien ammatinharjoittajamalli.
Miettikääpä jos terveyskeskusten lääkärit toimisivat ko mallilla ja 5-6 potilaan sijaan ottaisivat vastaan tuon muualla normin 30 potilasta päivässä eli tekisivät työtä, johon heidät on koulutettu!
Näin lääkärin vastaanotolle pääsisi ongelmitta, kuten Euroopan maissa yleensä.
Ilmoita asiaton viesti
Mitähän varten kollegat eivät halua terveyskeskuksiin töihin?
Ilmoita asiaton viesti
Yleisellä tasolla tulee mieleen että lääkärikin viihtyisi työssään kun voisi keskittyä ratkaisemaan potilaan ongelmia, ja saamaan itselleen ”työvoiton”.
Tunnustan kyllä että itse en tiedä mitä kaikkea muuta touhua lääkärin täytyy tehdä työpäivänsä aikana.
Olisi mielenkiintoista saada ruodittavaksi terveyskeskuslääkärin normipäiväohjelma ja sen sisältämät ei-toivotut koukerot joiden ei voida ns. ”aikuisen oikeesti” katsoa kuuluvan hoitotyöhön.
Terveyskeskuksissa on käsitykseni mukaan ylilääkärityyppinen viranhaltija jonka luulisi tuntevan lääkäriensä vaikeudet? Onkohan näiden esihenkilöiden suut tukittu suojelemaan sotehimmelin suojatyöpaikat?
Ilmoita asiaton viesti
Lahdessa pahimmillaan apulaisylilääkäri tarkasti terveyskeskuslääkäreiden tekemät lähetteet, ettei vaan tarpeettomasti lähetetä erikoissairaanhoitoon. Psykiatrikonsultin piti askarrella postituksen kanssa, kirjekuoria nuolla, kun ei ollut sihteereitä. Keskussairaalassa minun piti itseni siivota ja tyhjentää roskikset, kun siivous oli vain joka toinen viikko. Yksityispuolella tällainen ei tulisi kysymykseen. Sosialismin, ja kapitalismin ero.
Ilmoita asiaton viesti
Vastaako kertomasi ”epäkohtasisältöesimerkki” sitä eroa esim. Suomessa terveyskeskuslääkäri hoitaa päivässä 8 potilasta ja ammatinharjoittajalääkäri 30 potilasta päivässä Tanskassa?
Kuvittelin tuosta tehokkuuserosta että Suomessa lääkari hyytyy ja kyrp**tyy byrokratiasta ja atk-murheista mutta esimerkistäsi lähinnä tulee mieleen simputus.
Joo, kuten sanoin en tunne lääkärin koko työpäivän sisältöä.
Ilmoita asiaton viesti
Nykyisen järjestelmän tarkoitus on tuottaa mahdollisimman monta sellaista suojatyöpaikkaa missä ei tarvitse altistua asiakaskontakteille.
Ilmoita asiaton viesti
Keväältä viimeisin kokemus terveyskeskuksen uusitusta palvelumuodosta.
Aikavaraukseen vastattiin viikon parin kuluttua puhelimitse, lääkärin noin viiden minuutin selostuksella tilanteesta. Minulla ei ollut mahdollisuutta esittää omaa kysymystäni.
Lääkärin puhe sisälsi myös muodikkaan ”julmanilkeän” lauseen.
P.S. Omalääkärijärjestelmä olisi hyvä ratkaisu.
Ilmoita asiaton viesti
”On surullista, että Suomessa ei osata ottaa oppia muiden Euroopan maiden terveydenhuoltojärjestelmien onnistumisista. Lääkärille pääsyn pitää perustasolla olla helppoa ja asiakaslähtöistä.”
Mielestäni kyse ei ole vain surullisuuden tuntemisesta, vaan järjettömyydestä, joka vallitsee.
Suomi elää kvartaalin tai enemmänkin, jäljessä Keski-Euroopan kehittyneistä maista.
Meillä ylistetään maamme infraa, puhtautta ja ystävällisyyttä.
Sen sijaan, ihmiset ovat unohtuneet.
Ihmiset, joiden perusturvallisuuden kokemus on kadoksissa.
Osa nuorista voi huonosti, vanhukset kuolevat hoidon puutteeseen,
Aamusta toiseen, asiantuntijat käyvät Ylen aamussa kertomassa mielipiteitään.
Illasta toiseen, Ylen A-studiossa ihmetellään, mihin Suomen terveydenhuolto on menossa.
Siihen se sitten jääkin.
Tulee tapaus Vornasia, tapaus skuuttajien kuolemia, tapaus perhetappoja!
Monet uskovat olevansa jopa hyvinvoivia, verratessaan itseään mediatiedontulvassa esiintyvään pahoinvointiin.
Nyt, jos koskaan, on saatava selvyys, miksi julkisen terveydenhuollon on annettu rapautua.
Kyse ei liene hyvinvointialueiden perustamisista, vaan hallitsemattoman rahanahneuden ilmitulosta.
Suuret, pörsissä olevat terveyspalveluyksiköt ovat päässeet rahastamaan ex-kuntia, nyt hyvinvointialueita, joiden talouden perustana toimii valtion veronmaksajat.
On välttämätöntä, että hallituksen vastuuministereiden kytkökset terveyspalveluyrityksiin selvitetään.
Monilla lienee osakkuuksia, joista saa näpsäkät bonukset omien tulovirtojensa lisäksi.
Tuli pitkä, mutta välttämätön puhe!
Ilmoita asiaton viesti
Vaadin Suomeen omalääkärijörjestelmää.
Ja edellytän että yksityisiin lääkefirmoihin pestautuvat maksavat koulutuksestaan saman minkä mm.USA:ssa lääköriikoulutus maksaa,..
Ilmoita asiaton viesti
”Suuret, pörsissä olevat terveyspalveluyksiköt ovat päässeet rahastamaan ex-kuntia, nyt hyvinvointialueita, joiden talouden perustana toimii valtion veronmaksajat.”
Vain siksi että julkinen sektori ei ole hoitanut hommiaan.
Turha syyttää siitä yrityksiä.
” On välttämätöntä, että hallituksen vastuuministereiden kytkökset terveyspalveluyrityksiin selvitetään.
Monilla lienee osakkuuksia, joista saa näpsäkät bonukset omien tulovirtojensa lisäksi.”
Veikkaanpa että ei ole juuri muita kytköksiä kuin saman kaltaisia satunnaisia osakesijoituksia kuin kymmenillä tuhansilla muilla suomalaisilla.
”Vaadin Suomeen omalääkärijörjestelmää.
Ja edellytän että yksityisiin lääkefirmoihin pestautuvat maksavat koulutuksestaan saman minkä mm.USA:ssa lääkärikoulutus maksaa.”
Samalla logiikalla pitää sitten ”vaatia” että yksityisiin yrityksiin pestautuvat insinöörit ja ekonomit ynnä muut Suomen koulujärjestelmästä nauttivat maksavat koulutuksestaan ”ameriikan hinnan”.
Turha räksytys pois, kyllä me suomalaiset – päättäjät ja näitä äänestäneet – 30 vuoden aikana olemme itse ryssineet terveyspalvelumme, ja sen että olemme antaneet Lääkäriliiton toimia pukkina kaalimaan vartijana joka on johtanut lääkäripulaan Suomessa.
Tuli lyhyt, mutta välttävä puhe.
Ilmoita asiaton viesti
Pitää kiittää Luojaa, että pärjää omillaan. Toivon mukaan en kehu liian aikaisin, joten varulta koputan puuta.
Ehdottomasti kansalaisen pitää päästä mahdollisimman nopeasti saamaan apua vaivaansa. En ymmärrä mikä Suomessa mättää, vaikka olemme fiksua kansaa, niin emme saa terveydenhuoltoa pelaamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Jos poliittista tahtoa on niin alkaa tapahtua kuten nyt tuossa Soteri-rekisteriasiassa!
Äsken Vantaa-Kerava-hyvinvointialueen Timo Aronkytö avasi ansiokkaasti pitkään kokemukseensa pohjautuen seikkoja jotka vaikeuttavat / estävät esim. mahdollisesti halukkaiden ammatinharjoittajalääkäreiden toiminnan.
Käsitykseni mukaan asiantuntijat kuten Timo Aronkytö ja HUSsin Lasse Lehtonen pystyisivät antamaan tuikitarpeellista ohjausta miten näitä lääkäriinpääsyjä nopeutetaan! Tällaisille henkilöille pitäisi osoittaa toimeenpanovaltaa!
Ilmoita asiaton viesti