Riittämätön julkinen rahoitus vaarantaa yhdenvertaiset sote-palvelut
Tasavallan presidentti avasi vuoden 2021 valtiopäivät 3.2.2021. Eduskunnan kevätistuntokauden isona urakkana on sote-uudistuksen käsittely. Hallituksen tavoitteena on saada tuo kaikkiaan 1669 sivun lakipaketti hyväksytyksi eduskunnassa kesään mennessä. Aikatauluja vahtimaan on hallituspuolueista laitettu niin SDP:n Antti Rinne perustuslakivaliokuntaan kuin Keskustan Markus Lohi sosiaali- ja terveysvaliokuntaan. Sosiaali- ja terveysvaliokunta on seuraaville parille kuukaudelle ohjelmoinut satoja asiantuntijakuulemisia. Vaarana isossa lausuntomäärässä on, että lausunnoille käy samoin kuin hallituksen esitysluonnoksesta marraskuussa 2021 annetuille lausunnoille eli ne siirretään kohteliaasti Ö-mappiin ilman, että uudistuksen ongelmia eduskunnassa edes yritetään korjata. Aikataulut kun tuntuvat olevan hallitukselle tärkeämpiä, kuin uudistuksen tavoitteiden toteutuminen.
Itsellenikin on tullut jo neljä asiantuntijakutsua eduskunnan kolmeen eri valiokuntaan, joten viime viikonloput ovat kuluneet lausuntoja kirjoittaen. En valitettavasti itse usko, että uudistus ehdotetussa muodossaan korjaisi terveydenhuoltomme ongelmia. Kyse kun niissä on ennen kaikkea rahoituskriisistä eikä siitä, etteikö paikallishallinto Suomessa toimisi. Suomen nykyistä kuntapohjaista terveydenjärjestelmää pidetään kansainvälisessä vertailussa yleensä hyvin tehokkaana. Koronakriisin aikana Suomen järjestelmä on myös osoittautunut varsin sietokykyiseksi eli resilientiksi.
Suurten ikäluokkien eläköityminen, syntyvyyden lasku sekä siitä seuraava huoltosuhteen heikkeneminen on ollut tiedossa jo parin vuosikymmenen ajan. Kun perustuslakimme turvaa sosiaaliset perusoikeudet ja velvoittaa edistämään perusoikeuksien toteutumista, olisi ollut luontevaa ajatella, että valtiovalta olisi viime vuosina pyrkinyt vahvistamaan palvelujärjestelmää tämän ennakoitavissa olevan tilanteen varalta. Valtiovalta on kuitenkin vuoden 2011 jälkeen leikannut kuntien valtionosuuksia yli 2 mrd eurolla samalla lisäten kuntien tehtäviä. Kunnat on näin ajettu talouskriisiin. Tuon politiikan taka-ajatuksena lienee alun perin ollut talouskurimuksen kautta pakottaa kuntia liitoksiin – kärsijäksi tilanteesta ovat kuitenkin joutuneet sosiaali- ja terveyspalveluja tarvitsevat asiakkaat ja potilaat.
Useimmilla maamme hallituksilla on viime vaalikausilla tosiasiassa ollut enemmän kiinnostusta hillitä sote-kustannusten kasvua, kuin varmistaa, että jokainen saa riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Valtiovarainministeriön punakynän jälki näkyy myös Marinin hallituksen sote-paketissa sen suunnitelmataloutta muistuttavana keskusjohtoisuutena. Sosiaali- ja terveysministeriön suuri visio väestön terveyden ja hyvinvoinnin parantamisesta sen sijaan loistaa poissaolollaan.
Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän uudistamista on käytetty keppihevosena milloin millekin hallintouudistukselle, jolla on pyritty vahvistamaan kulloinkin hallituksessa olevan koalition valta-asemaa. Milloin tavoitteena on ollut kuntien määrän vähentäminen, milloin yksityisen sektorin roolin lisääminen sote-palveluissa ja milloin uuden hallintoportaan perustaminen. Mikään hallitus ei kuitenkaan ole uskaltanut todeta ääneen, että Suomen sote-rahoitus on täysin riittämättömällä tasolla, kun sitä verrataan muiden Pohjoismaiden tasoon ja erityisesti väestömme muita Pohjoismaita heikompaan terveyteen, joka näkyy mm. elinikäennusteessa ja ns. vältettävissä olevien kuolemien suurena määränä OECD:n tilastoissa.
Tilannetta kaikessa karmeudessaan kuvaa terveysmenojen ja terveydenhuollon julkisen rahoituksen vertailu Ruotsiin. Onhan suomalaisen hyvinvointivaltiopolitiikan keskeisenä tavoitteena aina 1960-luvulta lähtien ollut saavuttaa Ruotsin taso. OECD-aineiston mukaan Suomen terveydenhuollon kokonaiskustannus asukasta kohti vuosina 2017-2019 oli 4 578 euroa, joka on alhaisempi kuin kaikissa muissa Pohjoismaissa. Ruotsissa vastaava luku oli 5782 euroa. OECD:n ennusteen mukaan Suomen terveydenhuollon osuus BKT:sta vuonna 2030 on 11,6 % ja Ruotsissa 13 %. Bruttokansantuotteen ja väestön ennustetun kasvun huomioon ottaen terveydenhuollon kustannus asukasta kohti kasvaa Suomessa noin 5 400 euroon, mutta vertailumaa Ruotsissa jo 7 200 euroon. Suomessa sote-rahoitusmallin mukainen julkisen terveydenhuollon rahoituksen asukasta kohti ennakoidaan vuonna 2030 olevan 3 987 euroa, kun vastaava luku Ruotsissa olisi silloin jo 6 144 euroa. Kun v. 2019 julkisen rahoituksen osuus terveysmenoista oli Ruotsissa 43 % Suomea suurempi, olisi julkisen rahoituksen osuus Marinin soten rahoitusmallin toteutuessa vuonna 2030 Ruotsissa jo 54 % Suomea suurempi!
Marinin hallituksenkin sote-uudistuksen yhtenä tarkoituksena on hillitä julkisen sote-menojen kasvua. Ei kuitenkaan ole oletettavissa, että väestön Suomessa vanhetessa palvelutarve vähenisi. Hallintouudistusten väitetään tuovan säästöjä, vaikka tähänastiset kokemukset integroiduista sote-kuntayhtymistä kertovat karua kieltään siitä, ettei palveluintegraatio vähennä kustannuksia. Toki palvelut joillain käyttäjäryhmillä niissä paranevat, mutta nopeampi laajojen palvelujen piiriin pääsy ei asiakaskohtaisia kustannuksia tietenkään vähennä. Ei siksi ole mitenkään odotettavissa, että ehdotettu uusi hallintomalli vähentäisi kustannuksia – uusi hallintoporras, sen vaatimat tietojärjestelmät sekä palkkojen harmonisointi vain vievät aikaisempaa suuremman osan sote-palveluihin suunnatuista varoista.
Sote-uudistuksen rahoitusmalli johtaakin siksi siihen, että Suomessa yksityisen rahoituksen osuus terveydenhuollon rahoituksesta tulee lisääntymään. Samalla ero julkisen terveydenhuollon ja yksityisen terveydenhuollon palvelujen käyttäjien välillä syvenee, mikä on vastoin uudistuksen perustavoitetta lisätä yhdenvertaisuutta ja vähentää terveyseroja. Ainoa tapa turvata yhdenvertaiset terveyspalvelut olisi taata julkisille palveluille riittävä rahoitus. Onkin pelättävissä, että nyt Eduskunnassa olevalla sote-uudistuksella jäämme vuosikymmenien ajaksi kansanterveyden tasossa Pohjoismaiden heikoksi lenkiksi.
Politiikka on siitä merkillistä, että se on enemmänkin mielikuvien kautta käytävää taistelua poliittisesta vallasta kuin tosiasioiden punnitsemista. Sote-uudistus on tästä mitä mainioin esimerkki. Mitä muuta voi sanoa, kun hallituksen esityksen ainoiksi julki tuoduiksi perusteluiksi riittävät, että uudistusta on tehty jo 15 vuotta ja että sen tavoitteet ovat kaikkien hyväksymät. Ikään kuin uudistuksen sisältö olisi täysin toisarvoinen. Ovatko poliitikot täysiä tomppeleita vai pitävätkö he meitä äänestäjiä sellaisina?
Terveydenhuollon resurssipula on päivänselvä, mutta silti poliitikot pohtivat miten siihen voitaisiin käyttää vielä vähemmän rahaa. Heidän keinonsakin vain lisäisivät kustannuksia tai ainakin siirtäisivät niitä terveydenhoidosta hallintoon. Tästä maakuntahallinnon pystyttäminen on malliesimerkki. Maakuntahallinto on pelkkä keppihevonen, jolla tavoitellaan puoluepoliittisia etuja ja poliitikoille palkkiovirkoja. Ainuttakaan terveydenhuoltouudistukselle asetettua tavoitetta sillä ei saavutettaisi.
Hallituksella ei todellakaan ole minkäänlaista visiota tulevaisuuden terveydenhuollosta vaan se kuvittelee maakuntahallinnon taikasauvaksi, joka meneillään olevien ”kehittämishankkeiden” pohjalta ratkaisee kaikki ongelmat. Valitettavasti se on silkkaa utopiaa. Ei tarvitse muuta kuin miettiä, miten sote-uudistus on poliitikkojen käsissä edennyt. Itse asiassa sekä Sipilän että Marinin hallitusten toimesta rahaa on pantu ”kehittämiseen” ja ”muutosjohtamiseen” palamaan jo niin paljon, että sillä olisi akuuteimmat terveydenhuollon ongelmat jo voitu hoitaa. Nyt se ei ole edes lähitulevaisuudessa näköpiirissä.
Siis muuta järjellistä ratkaisua ei taida olla kuin, että kuntavaaleissa keskusta saadaan polvilleen. Valiokuntien kannanotoille ei voine paljoa toivoa panna. On aika traagista, jos sote-uudistus vain kahden eduskuntakauden aikana kampeaa keskustapuolueen tyystin pois vallasta. Uudet eduskuntavaalit eivät välttämättä olisi SDP:llekään vastenmieliset, sillä maakunnat ovat sille vain poliittisen lehmänkaupan vaihtoraha.
Ilmoita asiaton viesti
Lasse, olen omassa blogissani jo aikaisemmin kysynyt Sote 100 -lausuntokierrokseen liittyen sitä, että ”jos nyt hetkeksi unohdetaan se raha, niin ”kuka uudessa ja uljaassa Sote- ja makujärjestelmässä valvoo ja kuinka ahkerasti sitä, että esim. ikäihmisiä, vammaisia ja sairaita koskevat sijoituspäätökset ovat todellakin puolueettomien sote-viranomaisten tekemiä eikä niihin vaikuta esim. hyvinvointialueen nk. sisäiset markkinaehtoiset voimat, esim. tytäryhteisöt, jotka kuiskuttelevat päättäjien korviin toinen toistaan paremmilla palvelusisällöillä..
Katson asiaa nyt Jyväskylässä asuvana kuntalaisena alla olevan esimerkin kautta:
Jos jyväskyläläinen vanhus tarvitsee sijoituspaikan hoitolaitoksesta tai palvelutalosta, koska hän ei yksin kotonaan enää pärjää, niin sijoitetaanko hänet Jyväskylään vai esim. Keuruulle?
Mitkä tekijät sijoituspäätökseen saavat vaikuttaa; ja voiko siihen esim. lähi- tai muut omaiset vaikuttaa? Mitäpä sitten, jos niitä lähiomaisia ei ole? Kenen etu ja päätösvalta menee silloin edelle?
Mikä on ko. sijoituspäätösperusteiden ensijaisuussjärjestys? Sijoitettavan oma mielipide asiassa, (lähi-)omaisten toive, hyvinvointialueen ”sisäiset markkinavoimat” vai (maakunta-)päättäjiin kohdistunut lobbaus tai erilaiset hyväveliverkostot..?
Miten taataan vanhusten, vammaisten ja sairaiden sijoituspäätösten puolueettomuus ja tilanteen edellyttämä ammattitaito?”
—
Itse en näkisi, että mitään oikeita säästöjä ihan oikeasti voidaan uudella sote- ja maakuntamallilla saada aikaan muuten kuin vaan sen kautta, että jos silloin voidaan yhden tietyn maakunnan sisällä sijoittaa ’vapaasti’ pitkäaikaista laitoshuoltoa vaativat potilaat sen maakunnan sisällä oleviin kuntiin, joissa on vapaita paikkoja sillä hetkellä. Muussa tapauksessahan nuo laitospaikat tulisi ostaa yksityiseltä. Vai miten on?
Ja tässä kohtaa tulee se kysymys siitä, kuka tai mikä taho tekee nuo vanhusten, vammaisten, (muisti-)sairaiden sijoituspäätökset, ja mikä niissä päätöksissä on ratkaisevaa potilaan, läheisten, oman kunnan ja maakunnan, yksityisten palvelutarjoajien välisessä hierarkiassa?
Pahoin pelkään, että ko. potilaan ja esim. oman avio-/avopuolison toiveet pitkäaikaissijoituksesta omaan kuntaan eivät toteudu, vaan tämä henkilö on vaan yksi kasvoton numero oman maakunnan päätöksentekijöille, jolle tulee löytää ’sopiva loppusijoituspaikka´.. Ja silloin myös tulee nämä hyväveliverkostot ja kaveruussuhteet hyvin esiin..
Valtioko tätä piirileikkiä sitten valvoo – vai mikä taho? Elyt ja Avit? Kaikki elyt ja avit ovat lopulta samaa ’sisäänlämpiävää’ porukkaansa, jonka kaavoitus ja maankäyttö on esim. täällä Jyväskylässä hyvin osoittanut!
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirsiomp/anna-oma-kommenttisi-tai-yksiloity-saadosmuutosehdotus-ns-sote100sta-26-2-2021-mennessa/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kirsiomp/keskusta-haluaa-puuttua-ikaihmisten-ongelmiin-populismia-vaalien-alla-vai-aitoa-huolta/
Ilmoita asiaton viesti
Eikö tähän siis olisi riittänyt 5:n NUTS-suuralueen maakuntajako 21 maakunnan eli hienommin hyvinvointialueen sijasta?
Paljon pienemmillä hallinnollisilla kuluilla (ja vähemmillä hyväveliverkostoilla) olisi saatu sama lopputulos kuin nyt näillä 21 hyvinvointialueella: siitä olisi saatu iso säästö.
Ilmoita asiaton viesti
Kehoitan sinua tukemaan Puheenvuorossa olevaa tuoretta eutanasiaehdotusta niin saadaan helpotusta oloon, kun aika on lähteä. Soten varaan ei kannata vanhuuttaan laskea.
Ilmoita asiaton viesti
Vastaus ja kysymys on samassa kirjoituksessa.
Kun rahaa ei ole eikä tule olemaan riittävästi niin sote uudistus on keino löytää siihen ratkaisu.
Sipilän sotessa se oli selkeästi ilmoitettu. Pyritään laskemaan kustannusten kasvua 3mrd verran.
Yhteistä rahaa siis verotuottoa ei ole tulossa lisää sitä 6.6mrd eroa vaan suomen väestökehityksestä, ikäjakaumasta johtuen käytettävissä olevat verotuotot tulevat ennemminkin laskemaan menojen kasvaessa.
Hallintouudistus on palvelujen leikkausuudistus koska rahaa ei ole eikä tule riittävästi.
Ilmoita asiaton viesti
En kyllä ymmärrä kantaasi alkuunkaan.
1. Miksi priorisoida terveydenhoito investointilistan hännille? Onko esimerkiksi maahanmuuton tukeminen miljardilla vuodessa tärkeämpää? Jos näin todella pitää olla, niin olisitko valmis vaikkapa siihen, että terveydenhuollon valtionosuudet poistetaan kokonaan ja köyhien terveydenhoito hoidettaisiin kokonaan sosiaalitoimen kautta? Sehän olisi täysin mahdollista.
2. Sitä paitsi Sipilän soten kolme miljardia oli puhdasta spekulaatiota. Todellisuudessa summan etumerkki olisi vaihtunut.
3. Siinä olet oikeassa, että Marinin sote-uudistus olisi puhdas hallinnonuudistus, jossa terveydenhuollon resurssit pienenisivät hallinnon kustannuksella.
4. Verotuottoja ei soteen tarvittaisi senttiäkään lisää ja kaikki tavoitteet voitaisiin silti jopa ylittää. Pelkistetty sote, joka sen tekisi 100 % varmuudella, ei kuitenkaan poliitikoille kelpaa, koska siinä heidän nykyisetkin etunsa kapenisivat puhumattakaan, että syntyisi uusia palkkiovirkoja.
Ilmoita asiaton viesti
Koska hoidettavien määrä väestön ikääntyessä suorastaan räjähtää käsiin ja samalla hoitojen hinta sekä kesto moninkertaistuu samalla kun työikäisen väestön määrä siis maksajien määrä vähenee merkittävästi niin yhtälö on mahdoton.
Raha eikä hoitavien käsien määrä riitä edes nyt, nykyisille hoidettaville.
Lähi vuosikymmeninä nykyisistä hoitajista iso osa eläköityy ja uusia ei tule.
Loppuu raha sekä hoitajat että tilat.
Ei terveydenhoito ole missään prioriteettien hännillä, raha loppuu kaikesta toiminnasta samallalailla.
Jokin maahanmuuton miljardi ei muuta yhtälöä mihinkään, jossain taisi lukea että jo tällä hetkellä vaje ruotsiin verrattuna on yli kuusi mrd.
Ja huoltosuhde heikkenee kokoajan.
Et ole ymmärtänyt soteuudistuksen perimmäistä tarkoitusta. Sen tarkoitus on leikata ja supistaa yksiköiden ja palvelujen määrää niin että vähenevät hoitajat, lääkärit ja rahat riittävät kasvavien hoidettavien määrän hoitoon.
Kunnilta ja kaupungeilta viedään päätösvalta soten hoidosta ja maakuntasote tekee lakkautus ja palvelujensupistuspäätökset keskittäen toiminnot muutamiin yksiköihin.
Nykyisen tasoista ja laajuista järjestelmää ei ole varaa pitää yllä edes nyt, saati tulevassa. Se ei ole poliittinen valinta, se on matematiikkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Raha käy vähiin, kun kansalaiset eivät tuota verotuloja. Eihän 2-3 tonnin brutoista mitään veroja kerry. Sellaisia palkkoja maksettiin jo 80 -luvulla ammatti-ihmisille.
Ilmoita asiaton viesti
Ajattelemme saman asian nyt aivan eri tavalla, eikä oikeasti näin suurta ristiriitaa voi olla.
Vielä 1980-1990-luvuilla, kun terveyskeskusmaksuja ei ollut, ei ollut myöskään jonoja. Kun lääkärimäärä on noussut vuodesta 2000 lähes viidellä tuhannella, ei kyse voi olla työvoimapulasta vaan silloin järjestelmässä täytyy olla systeeminen virhe. Ehkä lääkärit saavat liikaa palkkaa, joten he ovat vähentäneet työpanostaan niin paljon, että työsuorite on heikentynyt. Järjestelmä ehkä myös mahdollistaa niin helpot yksityisvastaanotot, että vaativampiin töihin ei enää hakeuduta. Näihin molempiin mahdollisiin epäkohtiin voidaan puuttua vain kilpailulla. Pelkistetyssä sotessa siihen olisi mahdollisuus.
Nykytasoine järjestelmä on mahdollista pitää yllä, mutta se edellyttää rakenteellisia muutoksia ja priorisointia. Tässä muutama kysymys: tehdäänkö sote-uudistusta puolueita vai kansalaisia varten,
vai tehdäänkö sitä yrityksille tai jopa lääkäreille. Tilanne on täysin sekava.
Pelkistetyn soten 100 % varmat noin 2 mrd €/v säästöt syntyisivät laskutuksen ja siihen liittyvien byrokratioiden poistoista. Terveyshallitus ja omahoitaja-/-lääkärijärjestelmä tuottaisivat ainakin miljardin ja Pelkistetyn soten yksinkertaisuus antaisi tietotekniikalle vähintään saman verran etua. On myös selkeää matematiikkaa, että kaikki tarpeettomat kiemurat kannattaa järjestelmästä poistaa ennen mitään muita toimenpiteitä.
Ilmoita asiaton viesti
Selkeä ja hyvä kirjoitus terveydenhoitomme tilasta ja ongelmista. Samoin poliittisen päätöksen teon heikkoudesta, kun on kysymys insinööri tai ekonomi tason ongelmasta. Sääli etteivät poliitikot osaa pysyä pois asioista joita eivät hallitse. Tällä tavalla paljastavat vain todellisen osaamattomuutensa ja tyhmyytensä.
Ilmoita asiaton viesti
Oikein hyvä analyysi, näin tulee tapahtumaan. Esim. Hus alue laitetaan samaan nippuun koko maan kanssa, jonka seurauksena mahdollinen maakuntavaltuusto ei itse voi päättää kuinka paljon se haluaa tarjota palvelujaan alueen väestöllle, koska se on jo määritelty vm / stm kautta samanlaisin kriteerein kaikille alueille. Nyt Hus lla oikeus kunnalliseen veropohjaan jonka kautta Hus valtuusto voi päättää toiminnan kehittämisestä ja laajuudesta. Se, onko siinä järkeä, että nämä rahat kierrätetään kuntien kautta, on toinen juttu joka helposti voitaisiin korvata ilman tällaista massiivista ns uudistusta ja uutta hallintoa. Koko Hus historia on osoitus siitä, kuinka erityistason keskittäminen tuo taloudellista tehokkuutta ja myös laatua. Nyt palataan ajassa taaksepäin kun iso Osa Hus vastuista siirretään 4 alueelle ja Helsingille samalla kun jopa ihmisten lähipalvelut siirretään valtiovetoisesti kauemmaksi ihmisistä ja päätöksenteosta. Ei ole pohjolassa koskaan koettu mitään vastaavaa….eikä juuri muuallakaan sitten DDR kaaduttua. Ei ihme, että vakuutusyhtiöiden uudet syöpä- ym vakuutukset menevät nyt kovin hyvin kaupaksi.
Ilmoita asiaton viesti
Kun kävin Hesassa terveysasemalla viimeksi niin enemmistö asiakkaista näytti olevan maahanmuuttajia. Afrikan ja Lähi-dän paras terveydenhuolto onkin Pohjoismaissa.
Mitä tulee kustannusten säästöön niin vakavasti sairaat vievät suuren osan hoitokuluista. Jos terveydenhoito olisi ennakoivaa ja mm seuloisi säännöllisin tutkimuksin kansaa niin säästöt olisivat merkittävät.
Soten tavoitteena olen aina nähnyt ihmisten ajamisen ottamaan lisävakuutuksia ja käyttämään kaupallisia palveluita. Eiköhän tuo ole ollut selvää koko ajan.
Ilmoita asiaton viesti
Kehoitan sinua tukemaan Puheenvuorossa olevaa tuoretta eutanasiaehdotusta niin saadaan helpotusta oloon, kun aika on lähteä. Soten varaan ei kannata vanhuuttaan laskea.
Ilmoita asiaton viesti
1980-luvulla 70 vuotiaalla todettiin syöpä niin hoitoa ei juuri ollut tai sitä ei juuri annettu. Kipulääke ja voivoi, aikasi on tullut, oletkin elänyt jo pitkän elämän. Hoitokustannus muutama tonni..
Tänään 70-vuotiaalla mummulla todetaan syöpä niin hoidot voivat kestää vuosia ja kustantaa satoja tuhansia euroja, sitten mummu paranee ja elää vielä 20 vuotta joista 15 dementoituneena hoitolaitoksessa josta vuosikustannus esim 50 000€.
Siinä on se ero, hoitojen hinnat on enemmän kuin kymmenkertaistuneet, ihmiset elävät 20-30 vuotta pidempään ja vanhusten sekä työkyvyttömien määrä on moninkertaistunut.
Samalla työelämässä olevien työvuosien määrä laskee ja verotulot eivät yksinkertaisesti riitä edes nykyiseen terveydenhuollon tasoon.
Työelämä repii ihmiset fyysisesti ja henkisesti varhaiseen työkyvyttömyyteen.
Sinällään kirjoittaja Salolainen on täysin oikeassa, jos hoidon taso ja kustannukset viedään 1980-luvun tasolle niin mitään ongelmaa rahan riittävyydestä ei olisi.
Vanhuksia, vammaisia, pitkäaikaissairaita ei hoidettaisi muulla kun kipulääkkeillä.
Ilmoita asiaton viesti