Sote-menot kasvavat velkarahalla
Petteri Orpon hallitus esitteli syyskuun alussa hallituskautensa toisen valtion tulo- ja menoarvion. Miljardiluokan kululeikkausyrityksistä huolimatta valtion budjetti vuodelle 2025 on yli 12 mrd euroa alijäämäinen. Päähallituspuolueiden edustajat koettavat sitten tästä etsiä jotain positiivista sanottavaa, kuten että valtion velkaantumisen nopeus on hidastunut ja että budjetin alijäämä budjettiehdotuksessa on vuoden 2024 tasolla.
Vuodelle 2024 tehdyn varsinaisen budjetin menopuolen loppusumma oli 87,9 mrd euroa ja budjettiehdotuksen alkuperäinen alijäämäarvio 11,5 mrd euroa (Esitys valtion vuoden 2024 budjetiksi annettiin eduskunnalle – Valtiovarainministeriö (vm.fi)). Vuoden 2025 budjetin menot ovat yhteensä 88,1 mrd euroa, mutta oletuksena silloin on, että suunnitellut n. 9 mrd euron säästöt toteutuvat hallituksen aikomalla tavalla. Harva asiantuntija tähän uskoo (Pääkirjoitus: Hallitus ottaa yli 12 miljardia lisää velkaa, eikä sote-soppa ole vielä edes täysin sylissä (iltalehti.fi)).
Jotkut kansainväliset luottoluokittajat ovat jo vetäneet Suomen tilanteesta omat johtopäätöksensä ja arvioivat nyt Suomen talousnäkymät negatiivisiksi. Yhtenä syynä negatiiviseen arvioon on, että hallituksen toimet katsotaan riittämättömiksi julkisen talouden saamiseksi tasapainoon (Luottoluokittaja Fitch muutti Suomen talouden näkymät negatiivisiksi – Ilta-Sanomat). Valtion rahakirstun vartijat kun ovat vuositolkulla kertoneet luottoluokittajille, että julkisen talouden alijäämän kasvu on mahdollista kääntää sote-uudistuksella, joka hillitsee sote-kulujen kasvua. Kun väite on osoittautunut haavekuvaksi, ovat maatamme seuraavat finanssiasiantuntijat tehneet tilanteestamme uuden arvion. Mikäli Suomen luottoluokitus heikkenee, nousee valtion lainojen korko kilpailijamaihin verrattuna.
Onkin varsin epätodennäköistä, että hallituksen melko optimistiset talousodotukset esim. verotulojen osalta toteutuisivat, vaikka arvonlisäveroon tehtiin iso korotus. Kun kulutuskysyntä näyttää heikkenevän, voi arvonlisäveronkin verokertymä jäädä toivottua pienemmäksi. Tuloveron perustana oleva palkkasumma ei sekään näytä kasvavan toivotusti (Palkkasumma laski toukokuussa 2024 – Tilastokeskus (stat.fi)).
Vaikka valtion verotulojen kasvu on vaatimatonta, kasvavat sote-menot reippaalla vauhdilla. Valtion budjettiin vuodelle 2025 kirjattu hyvinvointialueiden rahoitus on yli 2 mrd euroa suurempi kuin valtion budjetin sote-kulut vuonna 2024. Vuodelle 2025 budjetoidut sote-kulut ovat jo 26,2 mrd euroa eli n. 30 % valtion koko budjetista. Sote-uudistuksen hyväksymisvuoden 2020 n. 19.8 mrd euron tasosta (tämän verran kunnat käyttivät tuolloin sote-sektoriin) sote-kulut ovat nousseet yli 6 mrd euroa. Mielenkiintoista on, että sote-uudistusta koskevassa hallituksen esityksessä 241/2020 vp. THL arvioi, että väestön palvelutarpeen kasvu aiheuttaa 2020-luvulla noin 1,2–1,3 prosentin vuotuisen kasvupaineen sosiaali- ja terveydenhuollon menoihin. Jokin on siis mennyt sote-uudistuksessa pahasti pieleen, ja koko uudistus on perustunut täysin virheellisiin oletuksiin. Nuo keskeiset virheet ovat kyllä olleet koko ajan tiedossa:
Sote-uudistuksen tapa rahoittaa hyvinvointialueita on kopioitu vuosikymmenten takaisesta suunnitelmatalouden mallista. On ihmeellistä, että Suomessa vielä 2020 -luvulla ja markkinataloutta kannattavan hallituksen aikana uskotaan siihen, että valtion keskusohjauksessa tapahtuvat sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen toisi niihin tehokkuutta. Suunnitelmataloudelle kun ovat tyypillisiä heikko tuotannollinen tehokkuus, innovaatioiden puute sekä asiakastarpeiden vähättely.
Sote-uudistuksen rahoitusmalli ei kannusta tuottavuuden parantamiseen, vaan palvelutuotanto on lähinnä vain kulu. Parhaiten valtiovarainministeriön asettamat taloudelliset tavoitteet toteutuvatkin tuotantoa vähentämällä. Niinpä tuottavuus jatkuvasti laskee, mikä näkyy hyvin esim. perusterveydenhuollon lääkärin vastaanottokäyntien määrän kehityksessä (Perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon avohoitokäynnit 2023 – THL). Oma, käytössäni oleviin tuotantolukuihin perustuva, arvioni sote-palvelujen tuottavuuden laskusta edellisen neljän vuoden aikana on n. 3 % vuodessa eli tuottavuus on viim. 4 vuodessa laskenut 10-15%. Tämä merkitsee 26,2 mrd euron sote-menojen osalta 2-3 mrd euron ylimääräistä kulua.
Tuottavuuden laskun yhtenä syynä on päättäjille alun perin esitetty satu integroidun palvelujärjestelmän eduista. Todellisuudessa järjestelmäintegraatio on erittäin kallis ja tehoton tapa tuottaa palveluja tavallisille potilaille ja asiakkaille, vaikka se voi joidenkin erityisryhmien osalta parantaa palvelun laatua. Remonttia itsekin hiljan teettäneenä voin verrata soten integroitua palvelujärjestelmää toimintamalliin, jossa aina kun jotain työmaalla jotain tehdään, pitäisi saada yhtä aikaa paikalle kirvesmies, sähkömies, LVI-asentaja, muurari, maalari sekä kokonaisuutta koordinoiva insinööri. Jokainen remonttia tehnyt ymmärtää, että tuollainen työskentelytapa olisi sekä hyvin kallis että hidas, kun palkat kaikille työmaalle tuleville monille toimijoille juoksevat ja eri toimijat pääsevät paikalle lopulta vain oman kalenterinsa mukaan.
Tuottavuuden parantamisen kannustimien puuttumisen vaikutusta pahentaa ns. moraalikato eli nykyisessä sote-mallissa kulut jäävät lopulta jonkun toisen kuin palvelua järjestävän tahon maksettavaksi. Valtio kun vastaa hyvinvointialueiden alijäämien kattamisesta, joten hyvinvointialueiden onnistumista oman alueen kannalta kuvaa lähinnä se, kuinka paljon rahaa se on valtiolta onnistunut toimintoihinsa saamaan. Kun alijäämiä katetaan, ei rahoitusta edes ohjata vain alijäämää tehneelle alueelle, vaan alijäämähyvitys jaetaan alueiden ”tarvevakioidun” rahoituksen suhteessa. Niinpä esim. ylijäämäisen sote-tilinpäätöksen v. 2023 tehnyt Helsingin kaupunki saa v. 2025 n. 150 milj. euroa lisärahoitusta, kun taas alijäämää tehnyt Vantaa-Keravan hyvinvointialue saa vain osan todellisesta alijäämästään hyvitetyksi.
Toisin kuin muissa Pohjoismaissa tehdyissä terveyspalvelujärjestelmien uudistuksissa, Suomessa ei sote-uudistuksessa haluttu hyödyntää yksityisen sektorin tuotantopotentiaalia ja tehokkuutta. Niinpä olemme saaneet itsellemme onnettoman tuotantomallin, jossa pitkät hoitojonot yhdistyvät yhä kasvaviin kuluihin (Heinäkuussa puoli vuotta hoitoa odottaneita potilaita oli jo lähes 31 000 – MTVuutiset.fi).
Kesäkuun jälkeen hyvinvointialueiden yhteenlaskettu alijäämä vuodelta 2024 on jo yli 1,4 mrd euroa (Päivitetyt luvut paljastavat: hyvinvointialueet menossa miinukselle vielä aiempaa enemmän – Purra: ”Näin ei voi jatkua” | Politiikka | Yle). Todennäköisesti se vielä tästä tasosta kasvaa muutamalla sadalla miljoonalla eurolla vuoden 2024 loppua kohti. Velkarahalla rahoitettu sote-menojen kasvu näyttääkin nyt upottavan Petteri Orpon hallituksen taloustavoitteet. Soten rahoitusmallin muuttamisella on jo kova kiire.
Meillähän tämä ”markkinataloutta kannattava hallitus” on myymässä valtion omaisuutta muun muassa toteuttaakseen yhteiskuntatalouden kannalta raskaasti tappiollisen ratahankkeen. Kuulostaa hölmöläissadulta, mutta onpahan valitettavasti totta.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/ppp-pysaytetaan-petterin-pikajuna/
Alkaa tuntua siltä, että tämän maan yhteiskunnallisessa päätöksentekotavassa on joku valuvika josta ei kai muuten pääse eroon kuin pois muuttamalla.
X
Ilmoita asiaton viesti
Otatko asiantuntijana kantaa, miksi Kela-korvauksen nosto lisäsi yksityisten palveluiden käyttöä minimaalisesti? Itse uskoin merkittävään kasvuun, mutta ainakaan heti sitä ei nähty.
Ilmoita asiaton viesti
Sosiaalivakuutuksen (ml. Kela-korvaus) tarkoituksena on ensisijaisesti vähentää vakuutetun taloudellista riskiä, joka aiheutuu mm. sairastumisesta, eikä suoranaisesti lisätä palvelujen käyttöä. Toki taloudellisen riskin pieneneminen alentaa kynnystä myös käyttää palveluja. Vaikka julkisuudessa on toisin väitetty, ei 20 000 käynnin lisäys yksityissektorilla ole mitenkään pieni määrä (2%:n kasvu), kun julkisen terveydenhuollon käyntimäärät samaan aikaan laskevat. Keskustelussa on unohtunut, että jos julkinen sektori (jonka tuotantokustannus lääkärin vastaanotolle on merkittävästi korkeampi kuin yksityissektorilla), olisi yrittänyt tuottaa saman määrän lääkärinvastaanottoja, olisi kustannus veronmaksajalle olisi ollut vielä selvästi korkeampi.
Minusta yleislääkärin käynnin kustannus potilaalle pitäisi olla sama käykö hän yksityisellä vaiko julkisella sektorilla (eli n. 20 euron omavastuu/asiakasmaksu). Tähän on vielä meillä matkaa. Terveyskeskusten lääkärin vastaanoton tuotannollinen tehokkuus on Suomessa niin heikko, etten usko että siellä millään pystytään vastaamaan lääkäripalvelujen normaaliin tarpeeseen.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Lasse asiantuntevasta ja rohkeasti Sote prosessia arvosteevasta kirjoituksesta.
Kuvaavaa oli Pirkanmaan sotealueen johtohenkilöstön palkkojen harmonisointi, joka kasvatti palkkasummaa yhteensä yli 60 milj eurolla. Lähde Aamulehti Syyskuu 2023
Ilmoita asiaton viesti
—
Eikö tämäkin pitäisi selvittää isona ”rahanreikänä” – nyt myös K-S:n Hyvinvointialue mukana LIFE CARESSA ja sen mahdollisissa potilasturvallisuutta vaarantavissa sotkuissa:
”Järjestelmävika piinasi potilaita ja hoitohenkilöstöä koko kevään – Tieto Oyj joutuu hyvittämään vahingot, mutta summa pidetään salassa
Lifecare-potilastietojärjestelmästä paljastui vakavia vikoja keväällä 2018. Eniten ongelmista kärsittiin Päijät-Hämeessä.”
– – ”Viat potilastietojärjestelmä Lifecaressa aiheuttivat keväällä suuria ongelmia hyvinvointiyhtymälle. Järjestelmästä löytyi virhe, jonka vuoksi potilaille määrättyjä lääkkeitä vaihtui toisiin, kun reseptiä uusittiin. Myös kotihoidon lääkelistoissa oli virheellistä tietoa.
Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira seurasi tilannetta tarkkaan keväällä. Potilastietojärjestelmässä havaittiin vikoja muuallakin Suomessa.” – –
https://yle.fi/a/3-10494970
Ilmoita asiaton viesti
–
Kela on vastuussa OmaKanta-tiedoista.
Vastaako Kela myös näistä LIFE CARE:n sotkuista? Yksittäiselle vahinkoa kärsineelle potilaalle?
—
Ks.
– – ”Tieto Oyj:ltä edellytetään kirjallista selvitystä
Valvira on epäillyt, että potilastietojärjestelmä on otettu käyttöön keskeneräisenä. Myös Ylen torstaina haastattelemat kolme it-asiantuntijaa epäilevät samaa.
Valvira ei toistaiseksi aio määrätä Tiedolle uhkasakkoa tai kieltää potilasjärjestelmän käyttöä.
Valviralla on seuraava seurantakokous Tiedon kanssa ensi viikolla. Tilannetta seuraavat myös sosiaali- ja terveysministeriö, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Kela, Fimea ja Kyberturvallisuuskeskus.
– Tieto Oyj tekee meille kirjallisen selvityksen, mitä on tapahtunut ja miten virheet korjataan, kertoo Härkönen.” – –
https://yle.fi/a/3-10120621
—
Ks. LIFE CARE
SELVITYS HALLINTO- JA
OHJAUSJÄRJESTELMÄSTÄ
JA PALKITSEMINEN
https://ar2023.tietoevry.com/siteassets/tietoevry_hallinto_ja_palkitseminen_2023.pdf
Lähde:
https://www.tietoevry.com/fi/care/terveydenhuolto/perusterveydenhuolto-ja-erikoissairaanhoito/
Ilmoita asiaton viesti
Oikein hyvä. Pelkkää asiaa. On aivan käsittämätöntä, että olemme näinkin nopeasti eri puolueiden yhteisin päätöksin hylänneet itsehallintoon perustuvan pohjoismaisen menestysmallin, jossa ensin päätetään, mikä taho on paras minkin palvelun tuottamaan ja sitten laitetaan erilaisia kannustimia niiden välille. Ajatus siitä, että laitetaan mahdollisimman paljon tavaraa samaan hallintoon on nykymaailmassa vieras ja muistuttaa tosiaan vanhaa DDR järjestelmää keskushallinnon ohjauksessa ja rahoituksessa. Käsittämättömin juttu liittyy nyt kokoomukseen, joka ajaa paikallista sopimista ja työpaikoille enemmän päätösvaltaa, mutta toteuttaen juuri päinvastaista politiikkaa sote alalla. Uskotaan megahallintoihin ja valtion kaikkivoipaisuuteen jopa ihmisten lähipalveluiden osalta. Kun vielä vuoden vaihteessa työllisyyspalvelut siirtyvät kunnille, mutta sosiaalipalvelut HV alueilla, ollaan konsulttien unelmatilanteessa ja päättäjät täynnä rajapintaseminaareja. Todellakin tarvittaisiin taksiuudistuksen kaltainen korjaussarja, jossa lähipalvelut, kuten vanhuspalvelut, palautetaan kuntien vastuulle ja kuntatalouden piiriin ja erikoissairaanhoito erotetaan omaksi kokonaisuudekseen 5 YO- alueen pohjalta. Tätä menoa kuljemme yhä kauemmaksi pohjoismaisesta mallista samalla kun menot vaan kasvavat ja tulokset heikkenevät.
Ilmoita asiaton viesti
Olen hämmästynyt kirjoituksen äärimmilleen viedystä kokoomuksen yksityistämistavoitteen markkinoinnista. Markkinatalouden kokemusten perusteella integroidun palvelujärjestelmän etujen väittäminen saduksi on kovin paksua. Ideologinen paatos olisi kannattanut jättää pois.
Tässä vastapainoksi selviä tosiasioita:
1. Yksityisen toiminnan tavoite on maksimoida voitot, kun taas julkinen toiminta pyrkii minimoimaan kustannukset. Siis toinen pyrkii rikastuttamaan rajallista ihmisjoukkoa, mutta toinen pyrkii jakamaan kansalaisten terveysriskit pienimmin mahdollisin kustannuksin.
2. Yksityinen toiminta pyrkii laajentamaan terveysmarkkinoita, kun taas julkinen yrittää kutistaa ne mahdollisimman pieniksi.
Näin ollen yksityinen toiminta imee kansalaisten elinvoimaa – motiivi on väärä. Tämä ilmenee selkeästi mm. nykyisessä lääkäripalvelujen riistohinnoittelussa.
>> Olivatpa terveysyritykset yksittäisinä miten hyvin tahansa optimoituja, niistä ei voi muodostua parasta oikeisiin (terveys-) motiiveihin perustuvaa kokonaisuutta. Näin ollen integroitu järjestelmä on lähtökohtaisesti taloudellisin. Nykyinen sote-järjestelmämme on kyllä rampa, mutta se ei tarkoita yksityistämisen olevan ainoa vaihtoehto.
Julkisen terveydenhuollon radikaali uudistaminen sen vahvuudet säilyttäen on mahdollista ja vieläpä ylivoimaisen taloudellisesti. Pelkistetyn Soten vaihtoehto, jossa on sovellettu markkinatalouden käytäntöjä, kuten valinnanvapautta ja kilpailua sekä ekosysteemiajattelua, johtaisi nopeasti miljardien vuotuisiin säästöihin ilman palvelujen leikkauksia. Punaisena lankana on yksinkertaistaminen ja kaikkien mittakaava-, integraatio- ja synergiaetujen hyödyntäminen.
Nykyjärjestelmä on syntynyt vuosikymmenten osaratkaisujen tuloksena ilman kokonaisstrategiaa ja vaatii radikaaleja muutoksia. Tilanne on sama kuin tyypillisesti ohjelmoinnissa: kun on tehty paljon ohjelman paikkauksia, vastassa on umpikuja, joka voidaan ratkaista vain kokonaisuuden uudella suunnittelulla. Terveydenhuollossa tähän tarvittaisiin rohkeutta, mutta puolueiden sidonnaisuudet ovat estäneet edes keskustelemasta kokonaisuudistuksesta.
Kun Suomen taloustilanne on vakava, on outoa, jos ei selkeistä mahdollisuuksista ratkaista sote-uudistuksen tilanne nopeasti ja lopullisesti voida keskustella, vaikka esimerkiksi Pelkistetyn Soten ehdotuksesta ei ole esitetty varteenotettavaa kritiikkiä. Nyt pitäisi päästä pois poliittisista juoksuhaudoista ja antaa tosiasioiden puhua. Enää ei ole varaa toistaa yhtä kallista virhettä kuin minkä Marinin hallitus teki. Vaikka esimerkiksi Aki Lindén on esittänyt, ettei ole mahdollista toteuttaa samanaikaisesti valinnanvapautta, kustannusten alentamista ja korkealaatuisia palveluja, Pelkistetyssä Sotessa se epäilemättä onnistuu.
Ilmoita asiaton viesti