Ylikuolleisuus ja soten perverssit kannustimet
Pääkaupunkiseudun ulkopuolella työskentelevä lääkärikollegani lähetti minulle viikko sitten talousuutisiin pääosin keskittyvän Bloomberg-uutistoimiston kolumnistin analyysiin Yhdysvaltain ja monien kehittyneiden maiden kuolleisuustilanteesta (Low US Covid Vaccine Rates Led to High Death Rates During Delta, Omicron – Bloomberg). Analyysissä tarkasteltiin parinkymmenen kehittyneen maan ylikuolleisuuden kehitystä kesäkuusta 2021 maaliskuuhun 2022 eli aikaa sen jälkeen, kun koronarokotteet olivat tulleet laajaan käyttöön. Kollegani oli huolissani Suomen terveydenhuollon maakuvasta, kun Suomi komeili ylikuolleisuustilaston kakkossijalla Yhdysvaltain jälkeen. Yhdysvalloissa ylikuolleisuus taas oli korkein alhaisen rokotuskattavuuden osavaltioissa ja matalin korkean rokotuskattavuuden osavaltioissa.
Koronakuolleisuus on aiheuttanut viime aikoina jonkun verran mediakeskustelua. Keskustelussa on haluttu tietää koronaan kuolleiden ”oikea” määrä. Viimeksi Helsingin Sanomat uutisoi 9.12.2022 että Suomessa on koronaan kuollut ”vain” 4400 henkilöä (Koronaan kuollut Suomessa tähän mennessä 4 400 – Tiede | HS.fi). Uutista hiukan tarkemmin lukemalla selvisi kuitenkin, että pelkästään tammi-marraskuussa 2022 Suomessa on ollut 4763 kuolemantapausta, joissa korona on joko pääsyy taikka kuolemaan merkittävästi myötävaikuttava tekijä. Useimmat tuntemani kansainväliset asiantuntijat pitävät kuitenkin väestön ylikuolleisuutta eli sitä määrää kuolemia, jota ei voida selittää väestörakenteen muutoksella, koronan vaikutuksia paremmin kuvaavana mittarina.
Tällä hetkellä kuolleisuutta raportoivat tahot ovat varsin yksimielisiä siitä, että vuosi 2022 tulee olemaan ylikuolleisuuden osalta Suomessa poikkeuksellisen huono. Eurostat arvioi Suomen ylikuolleisuuden nousuksi syyskuussa 2022 ainakin 16 % (Excess mortality – statistics – Statistics Explained (europa.eu), Väestöliitto puolestaan pelkää ylimääräisten kuolemien määrän Suomessa tänä vuonna voivan nousta jopa 10 000:een samalla kun syntyvyys Suomessa laskee ennätyksellisen alhaiselle tasolle (Väestönkehitys kaipaa ihmimillisiä voimavaroja – Väestöliitto.fi (vaestoliitto.fi)). Ylikuolleisuuden seurauksena suomalaisten elinikäennuste tullee v. 2022 laskemaan merkittävästi – oman ennakointini mukaan saman verran kuin mitä USA:ssa tapahtui v. 2021 (US Life Expectancy Falls Again in ‘Historic’ Setback – The New York Times (nytimes.com)). Väestöliitto haluaakin puolueetonta selvitystä ylikuolleisuuden syistä.
Tilanteen pahenemista sairaanhoidon sisältä seuranneena voin heti nimetä useita mahdollisia syitä vuoden 2022 ylikuolleisuudelle. Niistä ensimmäinen ja merkittävin on varmasti koronan aiempaa tarttuvampi omikron-aalto. Toinen merkittävä syy (ym. Bloombergin analyysin mukaan) on Suomen hidastelu tehosterokotusten antamisessa. Kolmas tekijä voi olla sairaanhoidon vaikeutuminen keväällä 2022 sairaanhoitajien työtaistelun seurauksena, mikä viivästytti hoitoon pääsyä ja sairauksien diagnostiikkaa. Potilaiden ennuste kun ei hoitojonoissa yleensä parane. Neljäs – ja vähän julkisuudessa toistaiseksi ollut – tekijä ovat Sanna Marinin hallituksen sote-uudistukseen liittyvät ns. perverssit kannustimet. Perversseillä kannustimilla tarkoitetaan terveystaloustieteessä tyypillisesti sellaisia rahoituselementtejä, jotka sen sijaan että edistäisivät väestön terveyttä, johtavat väestön terveyden huononemiseen.
Sanna Marinin hallitus sai terveystaloustieteen asiantuntijoilta eduskunnassa runsaasti kritiikkiä siitä, että uudistuksen kannustimet eivät ole kohdallaan (VaVL 1/2021 vp (eduskunta.fi)). Toin omassakin lausunnossani esiin sen, että sote-uudistuksen rahoitusmalli sisältää sellaisia elementtejä, jotka vaarantavat väestön terveyden. Näistä eräs liittyy siihen summaan kuntien verotuloja, joka pakko-otetaan osaksi valtiolta budjetin kautta jaettavaa sote-rahoitusta. Marinin hallituksen läpipainaman sote-lainsäädännön mukaan kunnilta poissiirtyvä rahoitus määräytyy niiden vuodelle 2022 budjetoiman sote-rahoituksen mukaan. Jotta kunnat menettäisivät mahdollisimman vähän verotuloistaan ja jotta niiden valtionosuudet olisivat jatkossa mahdollisimman suuret, kannatti kuntien siis vuonna 2022 minimoida sote-menonsa, kun ne eivät enää 2023 ole edes hoidon tuloksista vastuussa.
Kyseisen perverssin kannustimen vaikutus näkyy tällä hetkellä koko maassa päivystysten ruuhkautumisena. Kunnat kannustettiin Marinin hallituksen toimesta alibudjetoimaan vuoden 2022 sote-kulunsa, mikä näkyy erityisesti vanhuspalveluissa ja hoivakotipaikkojen vähäisyytenä. Päivystykseen tulevien potilaiden määrä ei ole kasvanut, mutta kun potilaat eivät pääse päivystyksestä muualle hoitoon, tukkeutuvat päivystyksen hoitopaikat. Käytännön tasolla noin kolme neljästä HUSin päivystyksissä odottavasta potilaasta on nyt sellaisia, joiden oikea hoitopaikka olisi jossain kunnan hoivayksikössä. On hyvin tunnettu lääketieteellinen tosiasia, että pitkä odotusaika päivystysyksikössä heikentää erityisesti vanhuspotilaiden selviämistä. Kansainvälisten laatustandardien mukaan hoidon odotus päivystyksessä ei saisi kestää kuin korkeintaan 4 tuntia. Nyt potilaat odottavat hoitoa päivystyksissä selvästi tätä pidempään – jotkut jopa 2-3 vuorokautta. Myös sairaaloiden osastopaikat ovat täynnä, kun hoitoketjut eivät vedä. Tilanne kuormittaa henkilöstöä ja sijaisten saanti kuormittuneisiin yksiköihin on entistä vaikeampaa (Husin päivystysruuhka ajaa hoitajat pelaamaan ”potilastetristä” (iltalehti.fi)). Kun henkilöstöstä on pulaa ja päivystykset täynnä, on aiempaa vaikeampaa myös estää sairaalainfektioiden leviämistä. Moni akuutin terveysongelman kanssa hoitoon tullut vanhus kuoleekin sitten ”koronan kanssa”, kun korona huonontaa perustaudin tilannetta joskus kohtalokkain seurauksin.
Suomen terveydenhuollon tilanne on kriisiytymässä monien syiden takia, joita ovat puutteellinen rahoitus, huono varautuminen osaajapulaan sekä Marinin hallituksen sote-uudistuksen aiheuttamat ongelmat. Nuo ongelmat vaativat ratkaisuja – olenkin lupautunut Kokoomuksen ehdokkaaksi Uudeltamaalta ensi kevään eduskuntavaaleihin.
Lasse, kirjoitat oivallisesti, että – -”Kyseisen perverssin kannustimen vaikutus näkyy tällä hetkellä koko maassa päivystysten ruuhkautumisena. Kunnat kannustettiin Marinin hallituksen toimesta alibudjetoimaan vuoden 2022 sote-kulunsa, mikä näkyy erityisesti vanhuspalveluissa ja hoivakotipaikkojen vähäisyytenä. Päivystykseen tulevien potilaiden määrä ei ole kasvanut, mutta kun potilaat eivät pääse päivystyksestä muualle hoitoon, tukkeutuvat päivystyksen hoitopaikat.” – –
Jyväskylässä tämä ”perverssin kannustimen” tavoite saavutettiin ja saavutetaan alkuunsa liian pienellä NOVA-sairaalalla, ja päivystyksen ruuhkautuessa sillä, että ruuhkat puretaan nyt Jyväskylän naapurikuntiin osastohoidossa hoidettaviksi..
”Tämä yksi tuoli liian vähän” – piirileikki alkaa ensi vuoden alusta Keski-Suomen hyvinvointialueella; ja nähtäväksi jää, miten sitten toimitaan kun kaikki hyvinvointialueemme vuodeosastot ovat täynnä potilaita ja yhtään ”tyhjää tuolia” (lue vuodepaikkaa) ei ole enää kenellekään tarjota..
Ilmoita asiaton viesti
Jyväskylän talousarvioesityksen mukaan sosiaali- ja terveyspalveluihin vuodelle 2022 budjetoitiin 0,1% edellisvuotta vähemmän. Huomattavasti suurempi kuin vuonna 2020. Tuo ei ainakaan tue ajatusta sote-menojen minimoimisesta pervessien kannustimien mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Janne, tyhjästä on e n ä ä paha nyhjästä 😉
Ilmoita asiaton viesti
No jostain se on nyhjäisty koska vuoden 2022 sote-menot olivat 40 miljoonaa euroa suuremmat kuin vuonna 2020 ja aika tarkkaan samat kuin vuonna 2021..
Missä se perverssi kannustin näkyy?
Ilmoita asiaton viesti
”Jotta kunnat menettäisivät mahdollisimman vähän verotuloistaan ja jotta niiden valtionosuudet olisivat jatkossa mahdollisimman suuret, kannatti kuntien siis vuonna 2022 minimoida sote-menonsa…”
Tuosta oli vuosi sitten paljon puhetta, ainakaan oma kuntani ei tuohon lähtenyt vaan budjetti oli edellisvuosien tasolla. Minua kiinnostaisi tietää, kuinka moni kunta sitten oikeasti alibudjetoi sote-menonsa verrattuna aikaisempiin vuosiin. Minä en ole kuullut yhdestäkään, mikä ei tietenkään tarkoita etteikö niitäkin olisi.
Hoitojonojen kasvu koronaepidemian aikana ei automaattisesti kerro siitä, että kuntien sotemenot olisivat pienentyneet.
Ilmoita asiaton viesti
Osa tämän päivän ongelmista johtuu pienten sairaaloiden alasajosta. Päivystykset ruuhkautuvat suurissa sairaaloissa, koska ne joutuvat vastaamaan suuremmista alueista. Pikku hiljaa on siis karsittu alueiden päivystyskapasiteettia. Nyt päivystys on muuttunut niin raskaaksi, ettei siellä viihdy enää ketään ja siksi henkilöstön vaihtuvuus on erittäin suurta.
Ilmoita asiaton viesti
Henkilöstöä ei vain jatkossa riitä 24/7 palveluihin. Nuoremmat ikäluokat (ja tietysti perheelliset) haluavat elämältä jotain muutakin kuin jatkuvaa päivystämistä ja yötyötä 3 viikon työvuorolistojen mukaan. Palkkauskaan ei hoitoalalle oikein houkuttele ja jos palkka nousee, nousee myös veroprogressio…
Ilmoita asiaton viesti
24/7 hoivassa on yössä 1 hoitaja 15 asiakasta kohden.Kyllä 30% lisä on riittävä kannustin.Toiset eivät halua ja toiset sitten taas.Iltavuoro iskee 2.5 kertaa useammin ja päivävuoro vielä sitäkin useammin.
Ilmoita asiaton viesti
Tuossa on Kuntalehden artikkeli, jonka mukaan kuntien sotemenot vuodella 2022 kasvoivat puoli miljardia ennakoitua enemmän:
”Kyselyn perusteella tiedossa on ikäviä uutisia kunnille ja hyviä uutisia hyvinvointialueille, sillä siirtyvien sote- ja pelastustoimen kulujen kasvu vuonna 2022 merkitsee myös sitä, että kuntien rahoitusta tullaan siirtämään hyvinvointialueille ennakoitua enemmän.
– Kuntien verotuloja ja valtionosuuksia on siirtymässä jopa noin puoli miljardia tähän mennessä arvioitua enemmän. Tämä siis lisää hyvinvointialueiden rahoitusta vastaavalla euromäärällä, toteaa kehittämispäällikkö Mikko Mehtonen. ”
https://kuntalehti.fi/uutiset/talous/kaupunkien-sote-menot-ylittamassa-arvion-hyvinvointialueille-siirtyy-kuntien-rahoitusta-ennakoitua-enemman/
Tämä ei nyt yhtään tue otsikossakin esitettyjen perverssien kannustimien alibudjetointia ja sen myötä tapahtunutta hoitojonojen kasvua ja ylikuolleisuutta,
Haluaisitko Lehtonen tarkentaa väittämääsi. Muuten tästä sellainen kuva, että kirjoittajana on kansanedustajaehdokas Lehtonen eikä asiantuntijaprofessori Lehtonen HUS:ista?
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos hyvästä kommentista. Valtiovarainministeriön laskennassa koronakulut vähennetään tuosta sote-rahoitukseen siirtyvästä määrästä. Niitähän on ollut v. 2022 kyllä yli puoli miljardia vuodessa. Kun erikoissairaanhoidon tuotanto on koronan takia sakannut, jää sen laskutus poikkeuksellisen pieneksi, mikä entisestään lisää alibudjetointia sairaanhoitoon. Hoitojonoja ei rahoituksessa huomioida mitenkään (vaikka ministeri Kiuru on niiden hoitoon lisärahoitusta toivonut).
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos vastauksesta, mutta eivätkö vastaavat koronakulut ole jo v. 2021 toteutuneissa laskelmissa? Jos siis kuntien sote-menot ovat nousseet puoli miljardia vuodesta 2021, en edelleenkään osta väitettä alibudjetoinnista. Tiedän että tuo kannustin oli olemassa mutta etsin merkkejä siitä että se olisi konkretisoitunut.
On totta, että erikoissairaanhoidon kulut ovat jääneet budjetoitua pienemmiksi, mutta ei sekään ole merkki alibudjetoinnista. Ainakaan jos sillä tarkoitetaan sitä, että täksi vuodeksi olisi laskettu määrärahoja jotta säästetään sotessa.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö laskelmissa nyt unohdu se, miten järjettömän paljon resursseja on tuhlattu rokotuksiin, testaamisiin ja passien laatimisiin?
Ilmoita asiaton viesti
24/7 hoivassa on yössä 1 hoitaja 15 asiakasta kohden.Kyllä 30% lisä on riittävä kannustin.Toiset eivät halua ja toiset sitten taas.Iltavuoro iskee 2.5 kertaa useammin ja päivävuoro vielä sitäkin useammin.
Ilmoita asiaton viesti