Viha valepolkupyöräilijän käyttövoimana

Polkupyörä on hieno keksintö. Jalkoja pyörittämällä pääset edullisellakin kulkupelillä nopeasti kilometrien päähän. Erityisen hienoa polkupyöräilyssä on se, ettei se vaadi erityisjärjestelyitä. Lähes kaikkialle pääsee pyörällä.

Mistä tunnistat valepolkupyöräilijän? Valepolkupyöräilijä vaatii itselleen erityisjärjestelyjä. Jokaiselle kadunpätkälle tarvitaan erillinen polkupyöräväylä, vaikka polkupyöräilijällä olisi vapaus valita itselleen sopiva, luonnonläheinen kulkureitti monista vaihtoehdoista, kuten keskuspuiston tai rantojen kautta. Tosiasiassa valepolkupyöräilijä ei ole edes ajatellut käyttävänsä kaikkia rakennettuja pyöräteitä, mutta saa nautintoa siitä, että muut asukkaat eivät löydä enää autolleen pysäköintipaikkaa.

Kaikista valepolkupyöräilijöiden vaatimista infrainvestoinneista huolimatta pyöräily ei ole lisääntynyt. Ja miksi olisikaan? Suomen ilmastosta johtuen pyöräily on sopiva kulkumuoto vain kovin lyhyen ajan. Kun autoilua on estetty, kaupat ovat siirtyneet aina vain kauemmaksi kehän marketteihin, normaalin polkupyörämatkan ulottumattomiin.

Valepolkupyöräilijä hankkii usean tuhannen euron sähköllä kulkevan ajoneuvon, ja kutsuu liikuntamuotoa pyöräilyksi. Pyöräilyhän tarkoittaa sitä, että etenet jalkoja pyörittämällä. Ei sitä, että etenet pyörien pyöriessä. Silloinhan voisimme kutsua autoilijaakin ”pyöräilijäksi”.

Moottorilla varustetulla polkupyörällä pyöräilevä on tosiasiassa mopoilija. Mopo on lyhenne sanasta moottoripolkupyörä. Miksi puhumme kuitenkin moottorilla varustetusta polkupyörästä, tai sähköavusteisesta polkupyörästä, kun kyse on tosiasiallisesti mopoilusta? Sen vuoksi, että valepolkupyöräilijä haluaa itsestään eliitin, jolla on omat etuoikeutetut sääntönsä, muttei velvoitteita. Kuten velvollisuus hankkia ajokortti ja pakollinen liikennevakuutus, ja maksaa niistä.

Vanhoja pappatuntureitakin myytiin osin myös polkimilla varustettuina. Silti ne kaikki pysyivät mopoina, ja velvoitteiden piirissä. Mutta he eivät olleetkaan hyväksyttyä eliittiä.

Valepolkupyöräilijöitä ovat erityisesti myös he, jotka vaativat yhteiskunnalta ”kävelykatuja” ja tosiasiallisesti suunnittelupöydällä on jo ideoituna uudet pyöräbaanat ja pysäköintipaikkojen hävittäminen. Valepolkupyöräilijä ei kunnioita jalankulkijaa liikenteessä, eikä ole valmis sovittamaan nopeuttaan jalankulkijalle turvalliseksi, mutta tarvittaessa vaatii yhteiskunnalta toimia jalankulkijaan vedoten. Valepolkupyöräilijä ei kunnioita myöskään historiallista kaupunkiympäristöä ja sen mukulakivetystä.

Valepolkupyöräilyä suosiva media kirjoittaa epärehellisiä kertomuksia kävelykaduista menestystarinoina, kuten HS tänään Aleksanterinkadusta https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009204920.html. Todellisuus on toinen. Aleksanterinkatu kumisi autiuttaan jo ennen korona-aikaa. Kun Keskuskadullakin autoilu estettiin, Stockmann ajautui velkasaneeraukseen. Aleksi 13:n tavaratalo on kokonaan lopettanut. Valepolkupyöräilyä suitsuttavan median päätoimittajaan sopii erinomaisesti se, että hän tosiasiallisesti hän liikkuu autolla, jota pitää työpaikan lämpimässä autohallissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2e914c2f-a780-4cd5-80a6-d00617b6d0c3

Nyt pienen valepolkupyöräilijäeliitin valloittama Helsingin kaupunkiympäristön toimiala on päättänyt tuhota kaupunkimme viimeisen kaupallisen keskustan kruununjalokiven, Esplanadit, sulkemalla ajokaistoja ja poistamalla pysäköintipaikat https://yle.fi/a/74-20004770. Tosiasiassa Esplanadi on jo jalankulkijan paratiisi, eikä ”uudistuksella” paranneta jalankulkijan asemaa, vaan huononnetaan sitä. Uusien liikennejärjestelyjen tosiasiallisena tavoitteena on toimeenpanna valepolkupyöräilijän kieroutunut haave kiusata autoilevaa kaupunkilaista. Tämä ilkeilynhalu on niin voimakas, ettei valepolkupyöräilijä välitä siitä, että samalla annetaan viimeinen kuolinisku keskustan kadunvarsien kivijalkaliikkeille. Ei välitetä myöskään siitä, miten Korkeavuorenkadulla sijaitsevalta Erottajan pelastusasemalta päästään jatkossa onnettomuuspaikoille.

On aika paljastaa valepolkupyöräilijä uudestisyntyneeksi taistolaiseksi, jota tosiasiassa ajaa eteenpäin luokkaviha kuviteltuja ”parempiosaisia” kohtaan. Valepolkupyöräilijälle parempiosaisia edustavat autoilijat ja yrittäjät.

 

 

 

 

+28
LauraKorpinen
Perussuomalaiset Helsinki

Asianajaja, varatuomari, yrittäjä

Helsingin kaupunginvaltuutettu (PS)

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu