Alkoholi, ylinopeudet ja vaaralliset ohitukset pois l

Alkoholi ja ylinopeudet liikenteessä sekä vaaralliset ohitukset on saatava pois liikenteestä. Jälleen uutiset kertovat ja nyt Järvenpäässä syyttömän autolijan menehtyneen ylinopeutta ajaneen ja  päin punaisia valoja ajaneen rattijuopon tuottamasta kuolemasta syyttömälle normaalilla tavalla liikenteessä olleelle autoilijalle.

Tällaisia karuja uutisia on aivan liian paljon. Siksi tarvitaan liikenneturvallisuuden parantamiseksi tuntuvia rangaistusten kiristyksiä. Mielestäni olisi oikein määrätä tällaiselle vastuuttomalle autoilijalle elinikäinen ajokielto ja vankeutta vähintään viisi vuotta sekä miljoonan euron korvaukset, uhrin omaisille. Korvauksia voisi korottaa hyvätuloisen ja varakkaan osalta vielä tuntuvastikin.

Ellemme puutu törkeissä tapauksissa riittävän vakavasti asioihin, on vaarana pelottava liikennekulttuurin höltyminen. Onko ehdottamani rangaistus liian kova? Ei ole, koska viaton henkilö menetti elämänsä ja muitakin henkilöitä luokkaantui. Lainsäädännön on annettava selkeä signaali siitä, että alkoholin kanssa ei pidä lähteä liikenteeseen.

Sama koskee rajuja ylinopeuksia. Niihin ei kukaan syyllisty vahingossa. Teot osoittavat suurta itsekkyyttä. Rajuimmissa ylinopeuksissa voisi olla kohtuullinen rangaistus rikosvälineen eli auton ottaminen valtiolle ja sen lisäksi aina ehdotonta vankeutta.

Kun tiedettäisiin, että rangaistukset ovat ankaria, niillä olisi ennalta estävää vaikutusta. Koen, että liikenteessä tapahtuu erittäin paljon tarpeettomia ohituksia liikennettä vakavastikin vaarantaen. Sulkuviivat ovat menettäneet merkitystään huolestuttavan paljon. Ne ovat kuitenkin tieviranomaisten tietokonelaskelmin tien ominaiuuksiin ja näkemäetäisyyksiin perustuvia merkintöjä eivätkä tieden koristeita. Sulkuviivat ovat kaikkien tienkäyttäjien turvallisuuden parantamiseksi.

Tiet ovat ylinopeuksien ja alkoholin vaikutuksessa ajamisen vuoksi hengenvaarallisia tai yhä enemmän hengenvaarallisempia. Itsekkyys ja etuilu tulevat esille yhä enemmän. Ei osata lähteä muutamia minuutteja aikaisemmin liikenteeseen, jotta tien päällä ei tarvitsisi kaahata. Autoilu ilman kiirettä tulisi olla tavoitteena.

Millainen on nykyinen liikenneopetus? Korostetaanko riittävästi sääntöjen noudattamista? Onko otettava perheenjäseneltä pois ajo-opetusoikeudet? Mielestäni vieras henkilö voi paremmin omata auktoriteettia kuin perheenjäsen. Edelleen ajo-opetukseen tarvitaan enemmän teoriaopetusta ajotaidon perusedellytyksenä.

Olisiko nyt palattava kesäkaudellakin talvinopeuksiin? Nopeuden pudottaminen liikenteessä olisi juuri nyt tarpeen, jotta säästäisimme polttoaineita ja välttäisimme niiden jatkuvia sodasta johtuvia hintojen nousuja. Kohta voi tulla maailmalla polttoainepulaakin ja tässäkin olisi syy ajonopeuksien alentamisiin.

Liikenteessä nopeimmin ja etuillen ajava ei ole koskaan sankari. Sellainen autoilija, joka noudattaa liikennesääntöjä ja ottaa huomioon muutkin tienkäyttäjät on todellinen teiden ritari. Hän ottaa huomioon metsän ja luonnon eläimetkin liikenteessä.

Joukkotiedotusvälineisiin tarvittaisiin valistusta liikennesääntöjen nuodattamisesta. Julkisissa liikennevälineissä ja jo kauppojen kassajonoissakin osaamme käyttäytyä kohteliaasti ja toiset huomioon ottaen. Tätä tarvittaisiin liikenteessäkin.

+1
LauriOinonen
Keskusta Keuruu

Keuruun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja
Keuruun seurakunnan 1.kappalainen (el.)
Kansanedustaja (kesk) 1999-2011
Osa-aika viljelijä syntymäkotitilalla

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu