Luvatut EU:n elvytysrahat länsi-itä-länsi Poikittaisrataan
Suomessa ei toimi nykyään kutenkin varsin välttämätön länsi-itä-länsi suuntainen Poikittaisrata Porin satamista Parkanon, Haapamäen risteysaseman, Jyväskylän ja Pieksämäen kautta Savon ja Karjalan maakuntiin kuten Kuopioon, Joensuuhun ja Savonlinnaan. Pulma on, että rata pätkii kunnostamattomana osuudella Parkano-Haapamäki ja Laitaatsilta Savonlinnassa ei ole paikoillaan. Silloin Poikittaisrataa myöten päästäisiin myös Karjalan radalle Parikkalaankin.
Poikittaisrata toimivana yhdistäisi kaikki viisi pituussuuntaista rataamme, Uusi ja Vanha Pohjanmaan, Keski-Suomen, Savon ja Karjalan radat toiminta- ja toimitusvarmaksi rataverkostoksi. Nyt maassamme on käytännössä vain pituussuuntaiset ja ruuhkaiset Helsingistä Ouluun, Kajaaniin ja Joensuuhun etelä-pohjoinen suuntaiset radat.
Pitkien etäisyyksien ja raskaiden kuljetustarpeiden Suomessa tosiasiassa rataverkosto puuttuu, koska Poikittaisrata ei kokonaisuutena toimi, Siksi maantiet kuluvat ja ruuhkautuvat yhä enemmän ja rahat eivät tule riittämään niiden lisääntyviin uusimis- ja kunnossapitomenoihin. Maantieliikenne myös saastuttaa ilmastoa uusista polttoaineista huolimatta ja etenkin vaikeissa kelioloissa tapahtuu liikenneonnettomuuksia.
Meillä on kuitenkin onneksi mahdollisuus kunnostaa ja sähköistää länsi-itä-länsi suuntainen Poikittaisrata ja palauttaa maahamme hyvinkin nopeasti toiminta- ja toimitusvarma rataverkosto. Tämän mahdollistavat EU:n elvytysmiljardit Suomelle, mitkä miljardit ovat vaarassa tulla käyttämättöminä menetetyiksi, ellei niitä pikaisesti käytetä.
Länsi-itä-länsi suuntainen poikittaisrata on nopeasti kunnostusta tarvitsevilta osin kunnostettavissa ja sähköistettävissä raskaan tavaralogistiikan ja nopean henkilöliikenteen mahdollistajaksi pääratoihin liittyen, koska rata ja ratakäytävä sekä ratapihat jo olemassa, mutta vajaalla käytöllä tai jopa ihan käyttämättöminäkin kuten Parkano-Haapamäki.
Nyt Helsingin ja Tallinnan välillä on Suomenlahden risteävän meriliikenteen ongelma, Pohjanlahdella ja Selkämerellä on jäätöntä avomerta ja tilaa todella runsaasti. Heti Ruotsin rannikolla on monia satamia ratayhteyksin niin eteläiseen Ruotsiin kuin Norjan kautta transatlanttisiin yhteysksiin. Tanskan salmet ongelmineen voitaisiin ohittaa ja nopeuttaa kuljetuksia ja avata nyt käyttämättömiä henkilöliikenteen yhteyksiä
Poikittaisradan käyttöön palauttamisen avulla heti voitaisiin poistaa eteläisen Suomen maanteiden, satamien ja ratojen ruuhkia. Tämä olisi varsin edullista eikä tuhoaisi luontoa ja ympäristöä lainkaan, koska rata ja ratakäytävä ovat jo olemassa, vain kunnostusta ja sähköistystä tarvitaan. Osa Poikittaisradasta on myös jo sähköistetty eli Jyväskylä-Pieksämäki rataosuus ja Pieksämäki-Savonlinnan Laitaatsilta on kunnostettu sähköistysvalmiuteen.
EU:n elvytysrahaa, mikä käyttämättömänä pian vanhenee, on nyt ohjattava välittömästi ohjattava Poikittaisradan nopeaan kunnostukseen ja sähköistykseen myös ilmasto- ja ympäristöpoliittisena tekona. Tässä tarjoutuu paras mahdollisuus siirtyä sanoista tekoihin ja maahamme palautuu toiminta- ja toimitusvarma rataverkosto. Onko meillä varaa jättää EU:n elvytysrahat, mitkä olemme EU:lle itse antaneet lainaksi nyt käyttämättä?
Sanomattakin on selvää, että Poikittaisrata on myös koko Suomen ja erityisesti eteläisen huoltovarmuuden kannalta välttämättömyys kaikissa olosuhteissa. Uudet eurooppalaiset logistiset reitit avautuvat nopeimmin juuri koko Suomesta Poikittaisradan mahdollistaman kokonaisuuden avulla Länsirannikkonne monista hyvin toimivista satamista. Kannattaa katsoa karttaa ja jos kenellä vielä on, kannattaa katsoa karttapalloakin.
> Pulma on, että rata pätkii kunnostamattomana …
Myös väli Pori-Niinisalo on huonossa kunnossa.
Ilmoita asiaton viesti
Rautatiet ovat sodassa välttämättömiä, varsinkin imperialistiselle roistovaltiolle Venäjälle.
Poikittaisyhteyksistä on sodan aikana eniten hyötyä viholliselle – Venäjälle. On hyvä etenemistie ja sen jälkeen huolto toimii rautateitse.
Pitkittäisyhteyksistä on hyötyä Suomelle – saadaan helposti kuljetettua joukkoja ja materiaalia pitkän Suomen alueella kulloiseenkin painopistesuuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
Onkohan arvoisa kommentoija käynyt lainkaan sotaväkeä? Olisi ainakin aihetta paneutua pioneeriaselajin moniin eri toimintoihin, jos asevelvollisuusaikana ei olisi pioneeriaselaji olisi tullut tutuksi. Kukaan ei voi hyökätä ainakaan junilla maahan, missä on pioneeriaselaji edustettuna. Hyökkääjän junia voi helposti torjua toki monilla muillakin keinoilla.
Ilmoita asiaton viesti
Kommentoijille, jotka kuvittelevat hyökkääjän tulevan idästä tätä Poikittaisrataa pitkin, voisin suositella tutustumista vaikkapa pioneeriaselajiin ja sen puolustuksellisiin mahdollisuuksiin.
Ilmoita asiaton viesti
Lauri, Raideliikenne ja maantieliikenne infran ylläpito ja kehittämoinen ei saa vaarantua, sisävesiliikenne kehittämisen tapaan. NYT kuitenkin on aika – ennen kuin siirretään mitään määrärahoja uusiin raideliikenne hankkeisiin ,-liikenne kokonaisuutemme tulee tutkia -ihan aikuisten oikeasti. toivottavasti VTV tekee työnsä kunnolla. jossa liikenne ja viestintävaliokunnan nootti Liikenne 12 parlamentaariselle tämän hallituskauden työryhmälle tulee ottaa tosissaan. ” 4) Sisävesiliikenteen osuuden kasvattaminen Suomessa ei ole helppoa nykyisellä infrastruktuurilla, jossa kaksi sisävesisatamaa on TEN-T-verkossa. Valiokunta pitää tämän vuoksi tarpeelliseena, että sisävesiliikenteen kehittämistä arvioidaan perusteellisesti kansallisesti 12-vuotisessa liiekennejärjestelmäsuunnitelmassa.
VALIOKUNNAN LAUSUNTO ” perustelut kohta 4
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Documents/LiVL_5+2024.pdf
ja tässä syy miksi valiokunta on huolissaan liikennesuunnittelumme EU direktiivien vastaisista tavoista ja sen kautta liikennesuunnittelumme tasosta. https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/tietoon-perustuvan-liikennepoliittisten-paatosten-teon-nakyvista-ongelmista-suomessa/
Ilmoita asiaton viesti