Poikittaisrata koko Suomen elinvoiman edistäjäksi
Suomeen on suunniteltu jo toista sataa vuotta sitten poikittainen rautatiekokonaisuus. Siinä keskeistä on Haapamäen risteysasema ja sijainti on ennallaan yhäkin. Nyt valitetaan ratojen ruuhkautumisia ja vaaditaan eri puolilla maata uusia ratoja ja ihan uusia ratakäytäviä. Samaan aikaan puolet maamme radoista on vajaalla käytöllä tai ihan käyttämättömänä rappeutumassa.
Onko tässä mieltä? Onko varaa jättää tehtyjä investointeja käyttämättä? Kaikilla maamme radoilla on ollut selvät tarkoituksensa, joiden vuoksi ne ovat aikanaan rakennetut. Miksi ei haluta selvittää syitä, miksi nyt vajaalla käytöllä tai ihan käyttämättäkin olevat radat on rakennettu? Miksi ei haluta selvittää, miten noita tehtyjä investointeja voitaisiin hyödyntää?
Mielestäni tulisi selvittää aiemman hallitusohjelman mukaisesti ns. vähäliikenteisten ratojen ja nyt suljettujenkin ratojen kovaan kuntoon kunnostamisen hinta ja verrata sitä aivan uusiin ratakäytäviin aiottuihin ratoihin. Tulisi ottaa huomioon myös ne ilmastoa ja ympäristöä kohtaavat haitat ja kustannukset , joita aivan uusien ratakäytävien, uusien ratojen, uusien raideparien ja uusien ratapihojen rakentaminen merkitsevät. Miksi kukaan ei halua huomata näitä ja laskea ihan euroissakin niiden kustannuksia?
Väitän, kannattaisi tutkia ja laskea, mitä hyötyjä saavutettaisiin Poikittaisradalla niin Porista, Kaskisista kuin Vaasastakin Haapamäen risteysaseman, Jyväskylän, Pieksämäen niin Joensuuhun kuin Savonlinnan kautta Parikkalaan. Näin saataisiin toiminta- ja toimitusvarma rataverkosto maahamme, koska Poikittaisrata yhdistää kaikki viisi pituussuuntaista rataamme rataverkostoksi.
Kannattaisi miettiä tämän monia eri vaikutuksia avoimesti ja ennakkoluulottomasti.
Kannatetaan ja poikittaista kanavaa olisi syytä miettiä myös.
Tyyliin Mittellandkanal Saksassa.
Ilmoita asiaton viesti
Suurin este on se että Helsingissä vaikuttavat päättäjät haluavat kaiken tavaraliikenteen ulkomaille tapahtuvan Vuosaaren kautta.
Ilmoita asiaton viesti
Lauri olet aivan oikeassa.
Laajentaisin vaikutus arvioiden tekoa koko liikennejärjestelmäämme koskevaksi, todellisen liikennemaantietomme mukaisen väylämahdollisuuksien käytön optimoinnin mahdollistamiseksi , nykytekniikan mukaisen kuljetuskaluston ja logistisen suunnittelun avulla.
Siten että otetaan vaikutus arvioihin mukaan niin kansainväliset ilmasto-, energia-, maankäyttö-, ja EU ssa sovitut toimet ja direktiivit, ” Liikenne 12 ” – vuoden 2010 eduskunnan liikennerevoluutiossa mahdollistaman EU tavoitteista poikkeavan ja toteutetun – mallin sijaan.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/hallitusohjelma-muutostarpeet-orbanin-ja-orpon-vertailu/
Ilmoita asiaton viesti
Pitkittäisiä ratoja pitkä Suomi tarvitsee, että koko maata voidaan puolustaa. Vaikkapa prikaatin kuljetus etelästä Lappiin tapahtuu parhaiten Junilla.
Poikittaisista radoista hyötyisi imperialistinen roistovaltio Venäjä. Se saisi kuljetettua ratoja pitkin joukkoja syvälle Suomen alueelle ja kykenisi ratoja pitkin myös huoltamaan joukkonsa.
Ilmoita asiaton viesti
Kuka päästäisi Venäläiset junailemaan Suomen puolelle?.
Ilmoita asiaton viesti
Valitettavasti Suomen Sodanajan Maavoimien määrä on pudotettu aivan liian alhaiselle tasolle – ja Suomen Maavoimien puolustusvalmius on aivan liian heikko, yllätyshyökkäyksen tapauksessa. Venäjä tulee tekemään nimenomaan yllätyshyökkäyksen ENNEN kuin Suomi tekee liikekannallepanon.
https://jput.fi/Illuusio.htm
Yksi ikivanha skenaario:
https://jput.fi/varautuminen.htm
Ilmoita asiaton viesti
On liitytty Natoon,kirjoiteltu kahdenvälisiä sopimuksia siellä täällä ja osteltu lentokoneita ja asejärjestelmiä jne.
Ja tietyissä piireissä pelko vaan lisääntyy.
Ilmoita asiaton viesti
NATOon liittyminen on toki hyvä asia, sopimuksetkin auttaa – mutta ei estä Venäjää hyökkäämästä.
Mielestäni ei saa tehdä toimenpiteitä, jotka helpottavat Venäjän joukkoja etenemään nopeasti syvälle Suomen alueelle.
Ilmoita asiaton viesti
No voi helvetti,nehän pääsee kohta jopa Turkuun 15 minuuttia nopeammin.
Ilmoita asiaton viesti
Keskisessä Euroopassa ja Pohjoismaissa raideleveys on 1435 mm, tästä poikkeavat Suomi ja Viro, joilla se on 1524 mm. Venäjällä ja sen nykyisissä liittolaismaissa raideleveys on yleisesti 1520 mm.
Uskoisin, että omat haasteensa tämä meidän raideleveyskin tuo tähän ’etuisuuslaskelmaan’.
Oma messunsa on se, kuinka ’syvälle’ venäläinen ’yhteistyö’ raideliikenteen ohjauksessa yltää. Nykyinen ’häirintähiljaisuus’ voi olla jopa paha merkki eli mahdollisen liikekannallepanon häirintä voi olla merkittävää.
Ilmoita asiaton viesti
Uskallan olettaa että pieni ero raideleveydessä ei Venäjän joukkoja hidasta. Ison sillan räjäyttäminen tietysti hidastaisi.
Meidän liikekannallepanoa häirittäisiin aivan varmasti – myös hyökkäyksin liikekannallepanovarastoihin.
Ilmoita asiaton viesti
Eikö junarataa voi tarvittaessa suluttaa ja katkaista ilman laajamittaista liikekannallepanoa?
Ilmoita asiaton viesti
Katkaistu rata on kai melko helppo korjata, eli se vain hidastaa etenemistä.
Ilmoita asiaton viesti
Toki teoriassa voisi, mutta tuskin käytännössä tehdään.
Pelkkä radan räjäyttäminen on helppo ja nopea korjata ei auta mitään.
Pitäisi räjäyttää silta ja se taas ei ole ollenkaan pikkujuttu, eikä sellaisen valmistelukaan rauhan aikana käy helposti päinsä. Tarvitaan suuri määrä räjähdysaineita – ja käsky toteuttämiseen. Voi olla harvassa käskyn allekirjoittajia rauhan aikana.
Ilmoita asiaton viesti
”Voi olla harvassa käskyn allekirjoittajia rauhan aikana.”
Sama ongelma sodan aikana, koska myös omat joukot haluaisi käyttää sitä rataa, varsinkin huoltoon. Siltojen tuhoamisen kanssa oltaisiin todennäköisesti myöhässä.
Ilmoita asiaton viesti
”…rauhan aikana…”
Kyse olikin hypoteettisesta tilanteesta, jossa Venäjä hyökkäisi Suomeen rataa pitkin.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän sillat saa palasiksi vaikka kylmällä ohjuksella.
Ilmoita asiaton viesti
Siltojen räjäyttämiseen on varmasti tarvittavat toimet jo mietitty.
Meinaatko maassa olevan rauhan,jos ryssät höökii päälle. Tämä käskyn allekirjoittajista.
Ilmoita asiaton viesti
Montako kuukautta Venäjä kuljetti joukkojaan Ukrainan rajalle ennen hyökkäystä?
Lisäksi meillä on silmät naapurin puolelle. Ei sieltä ainakaan maavoimat salaa tule.
Ilmoita asiaton viesti
Syytä mainita tässä se perusasia, että hyvää puolustusta on sisäinen vahvuus, jota on urakoitu ales, menemällä mukaan mainoksiin.
Jos jotain on elinvoimaista mm tällä seudulla… mallia voisi tosiaan ottaa myös siitä naapurista, jota en tässä mainitse.
Eivät ole tosi hyviä välttämättä, ja sitkin hyvyyttä aktiivisesti ehkä kauppaamassa pois, jos vain voisivat.
Halloota vain, halloWiiniä ja kirvesvartta. Ehkä se vielä tästä, kun riittävästi nuijitaan.
Itketään kun sen aika, niin menee Raamatun pykälätkin kohdilleen, täytetyksi. Se on tehty, täytetty, ja Done, eikun hopsan kopsan …
Ilmoita asiaton viesti
Poikittaisyhteyden parantaminen helpottaisi myös vilkkaampien rataosien ruuhkia. Itse kuvasin reilu kuukausi sitten tavarajunan reitillä Lauritsala – Kouvola – Pieksämäki – Joroinen (288 kilometriä). Käytettävissä olisi myös väli Lauritsala – Parikkala – Savonlinna – Joroinen (265 kilometriä), jos Savonlinnassa olisi toimiva rautatiesilta.
https://www.facebook.com/yrjo.kamarainen/posts/pfbid0EwZFJxuujxwMvNrSzBh1MPwTKbti5Q128BrGqz5TXmtPpUnwzvLv7ZL5adw29e2Sl
Eli alempia kuljetuskustannuksiakin olisi luvassa poikittaisyhteyksiä hyödyntämällä.
X
Ilmoita asiaton viesti
On todalla hyvä tehdä vertailuja.
Kun otetaan kokonaisamatkat viennissä ja tuonnissa tavoitteeksi EU ssa vuoteen 2050 asetetut ;kuten- ,TEN_T verkot. Intermodaali liikenne direktiivi , EU liikennestrategia ; niin sillolin Itä Suomen kuljetuksille rata jonka jatkeena on merikuljetus ei riitä perustelut koska suurin etu olisi saavutettavissa suoralaivauksilla lähimmästä /lähimpään teollisuuslaitoksen ,tai välittäjän laituriin
Silloin puhutaan kuljetuskustannusten halvennuksista aina viidennekseen saakka,tavalla millä rakennetaan kestävän kehityksen liikennejärjestelmää ja tavoitellaan sovittuja päästö tavoitteita ihan oikeasti.
: https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/vesitiet-jopa-viisi-kertaa-edullisempi/
Ilmoita asiaton viesti