Poikittaisrata Pori/Vaasa-Haapamäki-Jyväskylä-Pieksämäki-Joensuu/Parikkala pääradaksi

Suomesta puuttuu poikittainen rata maamme leveimmältä kohdalta käytännössä, Syynä on se, että vain osuus Jyväskylä-Pieksämäki on sähköistetty ja rataosuus Haapamäki-Parkano-Pori on vain lyhyiltä osin käytössä ja Savonlinnan Laitaatsalmen silta on sivussa.

Kun Poikittaisrata ei kokonaisuutena toimi ja sähköistys pääosin puuttuu, rahtiliikenne ohjautuu nopean henkilöliikenteen radoille ja liikenne niillä ruuhkautuu. Samaan aikaan Poikittaisrata on vajaalla käytöllä tai ihan käyttämättömänä. Tämä on mielestäni suuri kansantaloudellinen vahinko. Myös henkilöliikenne on ongelmallista Vaasasta Joensuuhun tai Savonlinnaan  on käytännössä kierrettävä Tikkurilan kautta!

Poikittaisrata otsikon mukaan yhdistäisi viisi maamme pituussuuntaista rataa (uusi ja vanha Pohjanmaan, Keski-Suomen, Savon ja Karjalan radat) rataverkostoksi. Nyt meillä on vain käytännössä kolme pituussuuntaista rataa eikä logistiikkaa ja matkustajia palvelevaa valtakunnallista rataverkostoa. Siksi maantiet yhä enemmän kuluvat ja ruuhkautuvat.

Nykyinen hallitusohjelma näyttää aktiivisesti myös hallitukselta unohtuneen. Nykyisessä hallitusohjelmassa ovat lauseet ns. vähäliikenteisten ratojen kunnostamisesta ja nyt suljettujenkin ratojen käyttöönottamisesta. Miksi nämä hyvät tavoitteet  aktiivisesti unohdetaan? Miksi ajetaan kustannustehottomiksi jo ennalta nähtäviä eri ”tunnin junien” suunnitelmia ja miksi jo niiden ennakkosuunnitelmiin käytetään enemmän rahaa, kuin mitä Poikittaisradan kunnostaminen logistiikan pääradaksi enimmältäänkään maksaisi.

Haluan koko omistamamme rataverkon kunnostettavan kovaan käyttöön ennen ensimmäistäkään uutta rataa tai raideparia. Rataverkon digitalisointi näet mahdollistaa kaksinkertaisen junaliikenteen radoillemme, kun digitalisoinnin avulla voidaan samaan suuntaan liikkuvien turvavälit puolittaa nykyisestä.

Uudet ratakäytävät merkitsisivät maiden ostoja ja pakkolunastuksia, ympäristön ja luonnon tuhoja sekä hiiltä sitovan vihreän luonnon katoamista. On mielestäni tästäkin järkevää kunnostamaan koko rataverkko käyttöön ja ohjata logistiikkaa reiteille, mitkä tarjoavat vaihtoehtoja ja toimintavarmuutta elinkeinoelämän kasvaviin tarpeisiin.

+6
LauriOinonen
Keskusta Keuruu

Keuruun kaupunginvaltuuston puheenjohtaja
Keuruun seurakunnan 1.kappalainen (el.)
Kansanedustaja (kesk) 1999-2011
Osa-aika viljelijä syntymäkotitilalla

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu