Poikittaisrata Pori/Vaasa-Haapamäki-Pieksämäki-Joensuu/Savonlinna edistäisi sisävesiliikennettä
Maastamme puuttuu todellisuudessa länsi-itä-länsi suuntainen Poikittaisrata, vaikka se toki muutamia pätkiviä osuuksia lukuun ottamatta onkin olemassa ja jolloin tapaan ikään kuin olisi toiminnassakin. Todellisuus on se, että Poikittaisrata olisi koko Suomen logistiikan ratkaisija nyt haitallisten pullonkaulojen poistajana radoiltamme.
Tästä olen äskettäin kirjoittanut Uuden Suomen Blogissani. Suosittelen etsimään ja lukemaan. Kiitos!
Poikittaisradalla tarkoitan Länsirannikolta niin Porin kuin Vaasan ja Kaskisten satamista alkavia ratoja Haapamäen risteysaseman kautta Jyväskylään ja Pieksämäen risteysasemalle Savon radalle ja edelleen Karjalan radalle sekä Joensuuhun että Karjalan radalle Savonlinnan kautta Parikkalaan.
Iloitsen, että Veikko Hintsanen, ”Suomen sisävesiliikenteen Grand Old Man” ja visionääri aiheen merkeissä toi esille kommenttikirjoituksessaan sisävesilogistiikan. Yhdessä Poikittaisradan monien satamaratojen olisi mahdollista uudistettuna palauttaa kolmen päävesistömme (puhun järvien mukaan. Saimaan, Keiteleen, Päijänteen ja Näsijärven sisävesilogistiikka ja matkailuliikenne.
Sisävesistöjemme logistiset kuljetukset ja Poikittaisrata, olisi lyömätön pari valtakuntamme logistiikassa. Nyt tuleekin välittömästi päättää, että Poikittaisrata kunnostetaan Porin, Kaskisten ja Vaasan satamista Haapamäen risteysaseman, Jyväskylän ja Pieksämäen kautta Karjalan radalle sekä Joensuuhun että että Savonlinnan kautta Parikkalaan.
Kaikista mahdollisista paikoista, joista aiemmin on ollut satamarata vesistöjen äärelle, tulee ne pikaisesti kunnostaa ja jos jostakin satamarata olisi vastuuttomasti jo purettu, se tulisi aina rakentaa uudelleen. Miksi Suomessa ei ole jo toteutettu sitä, mikä toimii muun muassa Keski- ja Länsi-Euroopassa? Miksi valitamme maanteittemme huonoa kuntoa ja alati kasvavia ruuhkia ja samaan aikaan unohdamme rautateiden ja sisävesireittiemme monet ja ekologiset mahdollisuutemme?
Esitän kysymyksiä, koska haluan asiasta monipuolistaja avointa keskustelua, Jokaisen mielipide on arvokas. Kun keskustellaan, asiat voivat edetä ja yhdessä pohtien voidaan löytää enemmän ja ihan uuttakin.
’Mutta mikään ei etene, ellei aloiteta ja se parasta aloittaa siletä, missä suunnittelut ovat Poikittaisradan kunnostuksessa käynnissäkin eli osuudelta Pori/Aittaluoto-Niinisalo ja jatkaa Parkanosta Haapamäen risteysasemalle mistä onkin jo kolmeen suuntaan radan sähköistys suunnittelun hyvissä alkuvaiheissa.
Minullekin oli, Kiitos Veikko Hintsasen kommentin, löytö ja kokemus se, että Poikittaisrata voisi palauttaa raide- ja sisävesiliikenteen ja -logistiikan yhteistoiminnan eurooppalaiseen tyyliin.
Eikös ne keskustan neropatit Vanhanen ja Vehviläinen tyrineet aikoinaan sen pieksänmäeltä Savonlinnaan kulkeneen radan korjauksen kun eivät huomanneet kysyä väylävirastolta, että sinne tulee laivoja varten niin korkea silta, että siitä ei junalla pääse yli. Nyt ne 50 miljoonan hukkakiskot ruostuu siellä Laitaatsillassa muistuttamassa jälkipolvia siitä, että keskustaa ei kannata koskaan äänestää.
Ilmoita asiaton viesti
Tarvittaneen 15 miljoonaa yhteyden saamiseksi toimivaksi.
https://www.ita-savo.fi/paikalliset/7815881
X
Ilmoita asiaton viesti