Poikittaisrata Vaasan satama-Haapamäki-Pieksämäki-Joensuu/Savonlinna
Olen ilahtunut aiemman asiaa käsittelevän kirjoitukseni saamasta huomiosta ja palautteesta, minkä koin yllättävän myönteiseksi. Nyt Suomessa ei ole tuolla reitillä yhtenäistä junaliikennettä lainkaan saman vuorokauden aikana ilman jossakin tapahtuvaa yöpymistä. Junalla siis voi tuon matkustaa suorinta ja mielekkäintäkin reittiä, mutta nykyiset liikennejärjestelyt tekevät sen ongelmalliseksi ja siksi junaliput myydäänkin Tikkurilan kautta!
Kartoilta näkee, mitä tuo kierto Tikkurilan kautta merkitsee matkassa, matkan ajassa ja hinnassa toki hinnassakin. Eli käytännössä vain äärimmäisen harvat tekevät tuon junamatkan. Siksi matkaa ei tehdä muuta kuin henkilöautolla. Linja-autovuorotkin ovat vähentyneet ja matkan kokonaisuus ei onnistu sopiviin aikoihin.
Näin läntinen ja itäinen Suomi eriytyvät ja erkaantuvat toisistaan junaliikenteen puuttumisen vuoksi, vaikka toimintakuntoinen rata on olemassa. Onko tässä miten paljon mieltä, jääköön itse kunkin arvioitavaksi.
Poikittaisradan vaikutuspiirissä ovat monet maakunta- ja aluekeskukset sekä seutukunnat kuntineen ja taajamineen. Kyseessä ei mikään turvetuotantoa varten tehty korpirata. Radan vaikutuspiirissä on monia metsä- ja metalliteollisuuden tehtaita ja tuotantolaitoksia, joilla olisi tarvetta saada logistisia yhteyksiä myös länteen ja Pohjanlahden avarille jäättömille meriyhteyksille.
Erityisesti nyt Itärajan ja Saimaan kanavan pysyessä arvaamattoman pitkään suljettuna, on pakko löytää uusia ja mieluiten jo olemassa olevia logistisia reittejä. Huomattava on, että Poikittaisrata kohtaa monissa kohdissa myös Vuoksen vesistön ja siten Saimaankin eri satamia sekä Jyväskylän luona kuljetuksien osalta käyttämättömänä olevan varsin uudehkon Keitele-Päijänne kanavan!
Veikko Hintsanen on pitkään koettanut palauttaa ympärivuotistakin sisävesilogistiikkaa maahamme, mutta kukaan ei halua huomata uuden laivanrakennustekniikankaan avaamia mahdollisuuksia ja niiden liitämistä jo olemassa olevaan rataverkostoomme. Keski- ja Länsi-Euroopassa on tajuttu sisävesilogistiikan mahdollisuudet ja niitä kehitetään ja käytetään entistä enemmän vähentämään maanteiden kulumista ja liikenneruuhkia.
Ilmasto- ja ympäristöpoliittiset näkökohdat suorastaan huutavat käyttämään sekä rautateitä että vesiteitä. On mieletöntä jättää nämä mahdollisuudet käyttämättä.
Poikittaisrata Haapamäen risteysaseman myös Poriin ja sen eri satamiin tulee palauttaa mahdollisimman pikaisesti käyttöön, jotta itäisen Suomen logistiikalle saataisiin sen tarvitsemat reitit länteen. Poikittaisradan kovaan käyttöön ottaminen poistaisi samalla muiden ratojen ruuhkat ilman uusia ratakäytäviä, raidepareja tai ratapihoja!
Olen saanut palautetta, että Poikittaisrata antaisi idästä tuleville sotajoukoille reitin Suomeen. Voin sanoa, että tuollaisten ajatusten esittäjä tai esittäjät eivät ainakaan tunne pioneeriaselajimme mahdollisuuksia.
Suomi ja koko Suomen huoltovarmuus kuitenkin tarvitsevat Poikittaisrataa. Nyt sitä tarvitsee elinkeinoelämä ja sen voimakkaasti kasvavat logistiset tarpeet sekä toki ilmastopoliittiset tavoitteemmekin, jos haluamme ne edullisesti, mielekkäästi ja nopeasti täyttää. Silloin monet opiskelijoille tärkeät yliopisto- ja ammattikorkeakoulu- ja opiskelukaupungit pääsisivät keskinäiseen vuorovaikutukseen.
Aivan uusi tulevaisuus avautuisi ja vahva tarve Poikittaisradalle tulisi Merenkurkun sillan tullessa, mitä asiaa ministeri Joakim Strand pitää varmana skandinaavisin, eurooppalaisin ja transatlanttisin yhteyksin.
Ei kai nyt kukaan Pieksämäeltä halua Joensuun kautta Savonlinnaan junalla matkustaa?
Ilmoita asiaton viesti
Pieksämäeltä pääsisi suoraan Savonlinnaan kunhan vain rakennettaisiin yksi ratasilta.
https://www.facebook.com/yrjo.kamarainen/posts/pfbid02JcqxCVZzmsusqVYb6Q9nC3tkQt7soUQWyRKaJz72eGap8d5WXKruTf4S6fV4CQVYl
X
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin kuitenkin ainoastaan junalla mahdollista, kun suora rata Pieksämäeltä Savonlinnaan pätkii Laitaatsillan kohdalla! Siksi Poikittaisradan Savonlinnan haara on saatava myös kuntoon. Kuten kartasta ilmenee Poikittaisrata haarautuu Huutokoskella sekä Savonlinnaan ja edelleen Parikkalaan Karjalan radalle, mutta tämä pätkii Laitaatsillan kohdalla. Siksi silta kuntoon ja junat kulkemaan.
Nyt Poikittaisrata toimii Pieksämäeltä Huutokosken kautta vain Joensuuhun. Siksi kokonaisuus on saatava toimimaan.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi tarvitsisi sillan Merenkurkun yli Ruotsiin.
Ilmoita asiaton viesti
Mielestäni kaikkein tärkein liikennepoliittinen toimenpide valtioneuvostolta olisi edellyttää kaikilta EU liikennestrategiassa huomioiduilta liikennemudoilta omaa erillistä liikennemuotokohtaista strategiaa siitä miten EU tavoitteinen liikennejärjestelmä kunkin liikennemuodon osalta toteutetaan. Meillä on tällä hetkellä voimassa olevat strategiat neljälle liikennemuodolle. ja EU ssa on viisi liikennemuotoa.
Ja valtioneuvoston olisi näiden viiden liikennemuodon esittämien tavoitteiden mukaisesti tehtävä esitykset eduskunnan hyväksynnän saamiseksi budjetteihin ja toteutukseen.
Liikenne 12 suunnittelujärjestelmä vuoden 2010 – liikennerevoluution perustuvana ei ole kyennyt vastaamaan EU liikennestrategia tavoitteiden toteuttamisiin ei TEN_T verkkojen, ei Intermodaali liikenteen eikä rekka liikenne volyymien siirtojen raiteille ja vesille osalta. Vaan tulokset ovat täysin päinvastaisia . Tavoite on puolittaa rekka liikenne volyymit. Meillä vuodesta 2011 2022 rekka liikenne suorite on kasvanut 22% ja aiheuttaa noin 2 miljardin euron vuotuiset lisäkulut maamme liikenteen ulkoisiin kustannuksiin verrattaessa tilanteeseen jossa siirrot vesille ja raiteille olisi toteutettu.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Lauri .
Huomiosi : ” lmasto- ja ympäristöpoliittiset näkökohdat suorastaan huutavat käyttämään sekä rautateitä että vesiteitä. On mieletöntä jättää nämä mahdollisuudet käyttämättä.” on todella oikea.
Kun vielä muistamme sen, että olemme täysvaltainen jäsenvaltio hyötyineen ja velvoitteineen toteuttaa EU strategioita .
EU ssa on hyväksytty liikennestrategia jossa erityisesti raskasta maantieliikenne volyymiä ajetaan voimalla ja väellä EU direktiivein,ja parlamentin hyväksymine strategioineen EU tukien voimalla raiteille ja vesille .
Tästä sai eduskuntamme liikenne ja viestintävaliokunta kopin 22.3.2024 intermodalliliikenne direktiivin 92/106 ETY vahvistamismenettelly käsittelyn lausunnossa perusteluiden kohdassa 4 antavat ultimatumin, éttä liikennejärjestelmä toteutuksiin tulee ottaa mukaan sisävesiliikenne tutkimukset joissa selvitetään EU tavoitteisesti miten sisävesiämme voidaan hyötykäyttää liikenne järjestelmämme kehittämisissä
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Documents/LiVL_5+2024.pdf
Hallituksen tavoite ohjelma raide- ja vesiliikenteiden osalta vuodelta2007 https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/77814/Liikenne2030.pdf ; Kappaleessa ”Liikennepoliitttiset linjaukset” sivulla 31 toteaa:
”Rautatie- ja vesiliikenteen kilpailukykyä kehitetään niiden kuljetusosuuden lisäämiseksi. Tämä edellyttää tehokkaita, monen
kuljetusmuodon yhteisiä terminaaleja ja uusia kuormaus- ja
kuormatilaratkaisuja …”
Tätä yritettiin mm Keitele Päijänne projektissa toteuttaa ilman valtion vastaantuloa. Valmiiden väylien käyttöön otto jätettiin tekemättä (30 miljoonaa euroa) ja vuosikymmen myöhemmin panostettiin 200 miljoona euroa siihen että yhden tehtaan logistiikka voitiin toteuttaa vuoden 2010 eduskunnassa hylätyn 2008 ja EU liikennestrategisten tavoitteiden vastaisella liikennerevoluutiolla, jossa ei muutettu ainoastaan tavoitetta vaan koko valtion hallinto toteuttamaan EU liikennestrategian vastaista suunnittelua ja toteutusta.
LVM : https://lvm.fi/-/tyoryhma-keiteleen-kanavan-parantaminen-ei-ajankohtaista-725230
Väylävirasto https://vayla.fi/aanekoski
EU liikennestrategia vuodelta 2011 https://transport.ec.europa.eu/white-paper-2011_en
EU Intermodaali liikenteen toteuttamisen vahvistaminen: EU tilin tarkastustuomioistuin: https://www.eca.europa.eu/fi/search#k=sis%C3%A4vesiliikenne
Huomiot liikennerevoluutiosta : https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/vuonna-2010-lvmn-ja-sitran-aloittaman-ja-edelleen-kaynnissa-olevan-toteutuksen-liikennerevoluution-mahalaskun-merkit/
Lisätietoa ajankohtaisista liikennepoliittisista puheen aiheista.
uusi suomi : nimimerkillä bionavigaattori https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/author/bionavigaattori/
facebook: https://www.facebook.com/groups/584335666763574
perustietoa : https://www.sisavesiliitto.fi/
Ilmoita asiaton viesti
niin olihan se tänäänkin taas Hesarin mielipidepalstalle valittuna uutisena :
https://nakoislehti.hs.fi/6130f2ef-5168-4984-8b7a-1793bed8a854/43
”Länsirata on toteutettava”
yrittäkääpä vaikka seuraavat kymmenen vuotta päästä hesarin mielipidepalstalle otsikolla:
” Kymi Mäntyharju kanavointi on toteutettava ”
Ilmoita asiaton viesti
Helsinkilaitaisuus voi aiheuttaa autioitumiskierrettä keskeisempään Suomeenkin. ”Ei kannata satsata, kun ei ole paljon asukkaita.” Sitten niitä on entistä vähemmän.
Kun en ole mikään rautatieharrastaja, niin yllätyin, kun Savonlinna on ilmeisestikin sähköistämättömän radan varrella. Vaan jos se olisi tuossa poikkittaisradassa mukana, niin kaipa siitä jonnekin Parikkalaan vedettäiisiin sähköistetty rata?
Ilmoita asiaton viesti