Teiden ajonopeuksia alemmas ja liikenneturva ylös

Väylä aivan perustellusti esittää ajonopeuksien alentamisia tieosuuksille, missä ajonopeudet ovat yksi syy tapahtuneille onnettomuuksille. Ajan henkilöautolla yli 40 000 km vuodessa ja lujasti kannatan Väylän perusteltua esitystä.

Ymmärrän, että hiljaisen liikenteen aikaan ja kuivalla kesäkelillä saattavat alennettavat rajoitukset vaikuttaa joistakin kovaan ajamiseen tottuneista tarpeettomilta. Mutta minä koen miellyttäväksi kiireettömän ajon ja silloin tunnen pääseväni myös nopeammin perillekin. Ennätän nähdä maisemia ja tutuissakin maisemissa vuodenaikojen vaihteluita.

Mielestäni olisi vakavasti harkittava Suomessa yleensäkin ajonopeuksien alentamista, koska Suomessa tapahtuu selkeästi eniten Pohjoismaissa liikennekuolemia ajokilometreihin suhteutettuna. Tämä on vakava tosiasia. Pohjoismaissa sääolot tieliikenteessä ovat varsin samankaltaiset.

Tiedän monien vastustavan ajatuksiani. Mutta 12o km/t kulkeva ajoneuvo matematiikan lakien mukaan kulkee vielä 80 mk/t nopeutta paikassa missä 80 mk/t kulkeva sama ajoneuvo on jo pysähtynyt vastaavissa olosuhteissa.

Miksi ei huomata tätä fysiikan ja matematiikan osoittamaa tosiasiaa? Miksi ei haluta tunnustaa, että alemmilla ajonopeuksilla liikennekuolemat merkittävästi laskisivat ja kaikkien liikenneturvallisuus paranisi? Olemmeko itsekkäitä kaahailijoita liikenteessä, vaikka olemme muualla muutoin mukavia?

 

LauriOinonen
Keskusta Keuruu

Keuruun kaupunginvaltuuston 1.vpj.
Keuruun seurakunnan 1.kappalainen (el.)
Keuruun varuskunnan sivutoiminen sotilaspastori 1973-1990
Kansanedustaja (kesk) 1999-2011
Osa-aika viljelijä syntymäkotitilalla
Kansanedustajaehdokas ,Keskusta, Uusimaa 2023

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu