Suomen turvallisuusuhka, omat poliitikkommeko?
Saksa karkottaa nyt rikollisia Afganistaniin – ”Omat turvallisuusintressimme menevät selvästi edelle”
30.8.202413:48päivitetty 30.8.202413:48
Neuvottelut palautuksista järjestettiin Qatarin kautta, joten Saksan hallitus vältti suorat neuvottelut Talibanin kanssa.
PS
Jouko Repo kirjoitti erillisen, hyvin kattavan blogin tästä aiheesta.
Näin muualla, miksi ei meillä?
**********************************************
Asiasta toiseen…Suomessa turvallisuusuhka näyttäisi olevan ihan suomalaista laatua, oma poliitikkomme?
Meillä omistajaohjausministerimme, Tytti Tuppurainen ANTOI taannoin liettualaiselle ”liikemiehelle”, jolla on isot kytkökset Venäjälle ja josta henkilöstä liettualaiset olivat häntä varoittaneet, parikin kertaa, luvan alkaa firmansa pyörittämisen Suomessa ja vieläpä hyvin haavoittuvassa ja riskialttiissa paikassa, nimittäin ainakin meidän päälentoasemallamme, jossa voi saada sabotoinnilla hyvinkin pahaa jälkeä aikaiseksi, koska heidän toimialueeseensa kuuluu myös matkatavaroiden koneisiin pakkaaminen. Jokainen voi itsekseen miettiä, mitä muuta saa lennoille mahtumaan mukaan.
Kysyttäessä entiseltä ministeriltämme asiaa, hän oli kuulemma unohtanut jo sen? Unohtaminen taitaa olla se paras / helpoinkin syy, millä viranhaltijat selviävät, taikka ainakin yrittävät selvitä ikävistä tilanteista. Helppoa kun heinänteko? Olankohautus, en muista. Sitä vain ihmettelen, jos Supokaan ei ole reagoinut asiaan, koska luulisi liettualaisten antaneen tietonsa edelleen myös sinne? Supo on meillä SE INSTANSSI, jolle tieto pitäisi ensimmäiseksi mennä, koska heidän työnsä on, ainakin minun mielestäni, selvittää kaikki riskialttiit ja meidän turvallisuuttamme uhkaavat asiat. Ei luulisi, että tällainen juttu ”jätettäisiin ” yksin hallituksen virkamiehen / virkahenkilöiden tehtäväksi, koska Itäisen naapurimaamme maan tapana on ”kirittää” asioitaan erilaisin tavoin, mm.” leikkimällä Joulupukkia” niin, että saavat haluamansa.
Toivottavasti tämäkin asia selvitettäisiin pohjamutia myöden niin, että mistään asiasta ei jää mitään hampaankoloon, etenkään ”lahja asiasta”. Samalla soisi Supon ottavan kireämmät ohjat näissä turvallisuusasioissa tarkemmalla seulalla ja tekevän tarvittavat toimenpiteet uhkien poistamiseksi täältä.
Jäämme odottamaan toimenpiteitä, ainakin tämän uhan eliminoinnista.
Eikös se joku wagner tyyppi ole meillä täysihoidossa kun Ukrainassa voivat pistää hepun kivensisään tekemisistään.
Ilmoita asiaton viesti
Taitaapi olla. Ihmettelen vain sitä, että miksi meillä ”säilötään” ja viedään käräjille, veronmaksajien kuluksi, tällaisia tapauksia? Eikä noita voisi lähettää kaikkia suoraan Haagiin ja tehkööt siellä, mitä tarvitseekin tehdä?
Täällä ei ole sitä tietoa mitä käräjille tarvittaisiinkaan, sen todisti jo niiden ulkolaisten ihmisten käräjätuomiot kun heidät ”vapautettiin” ja vielä jouduttiin maksamaan satoja tuhansia ”vahingonkorvauksia” ja nyt sitten porukka elelee täällä herroiksi meidän rahoillaamme.
Haagissa, jossa käsittääkeseni on paljon kokemusta noista terroristeistä ja sotarikollisista. Jos joku kertoisi, että miksi säiltötään ja yritetään käräjöidä täällä kun ei vaan osata eikä tiedetä? Käytiinhän täällä käräjät sen afrikkalisen papinkin tekosista ja laihaksi sekin taisijäädä, vaikka poliisit matkustivat ristiin rastiin Afrikan ja Suomen väliä?
Ilmoita asiaton viesti
Finavian pitäisi itsekin tajuta, ettei moisen firman palveluksia käyttäisi.
Ilmoita asiaton viesti
Ei Finavia käytäkään vaan Finnair. Finavialla on tytäryhtiö Airpro jonka palveluja Finnair ostaa myös.
Ilmoita asiaton viesti
Katsoin tässä hiljattain dokumentin yhdestä USA:a tapahtuneesta lentokoneen maahansyöksystä.
Osoittatui että tekijä oli lentoyhtiön työntekijä ja motiivina kosto. Kosto, koska oli saanut potkut mm. pienen rahasumman kähveltämisestä ja aikaisemmista huume-epäilyistä.
Hän meni yhtiön lennolle maksavana asiakkaana ase mukanaan. Tappoi lentäjät, lentoemännän, potkut antaneen esimiehensä sekä yhden matkustajana mukana olleen lentäjän ja ohjasi koneen maahansyöksyyn. 42 + 1 kuoli.
Oleellista, blogiin liittyen, on se että tuohon aikaan lentoyhtiön henkilökunta pääsi lennolle ja turvatarkastuksen sekä metallinpaljastimen ohi.
Käytäntöjä on toki muutettu tuon jälkeen.
Mutta, mitä muita porsaanreikiä järjestelmissä on?
Esim. liittyen eri toimijoiden omistussuhteisiin nähden?
Ilmoita asiaton viesti
Eikö se ollut siellä Englannin yllä kun Suomesta lähtenyt lentokone räjähti ja kävi ilmi, että matkatavaroissa oli ”radio” pommi, jonka joku oli sinne pannut?
Kone räjähti asutuskeskuksen yllä ja oli varmasti traumaattista ihmisille nähdä kun ruumita tippui taivaalta?
Ilmoita asiaton viesti
Ei, vaan tämä tapahtui USA:a.
Ilmoita asiaton viesti
Yksittäinen ministeri EI anna Suomessa lupia yhdellekään yritykselle. Omistajaohjausministerinä Tuppurainen olisi voinut yrittää vaikuttaa Finnairin päätökseen, muuta vaikutusmahdollisuutta hänellä ei asiassa ollut. Finnairin operatiiviseen toimintaan Tuppurainen ei voinut sekaantua.
Ilmoita asiaton viesti
NI mitä virkaa on omistajaohjausministerillä, jos hän ei voi ohjata valtion omistamien tai osaomistamien firmojen toimintaan?
Tässä tapauksessa Tuppurainen on selvästi mokannut, eikä kiinnostanut vai oliko jotain kiireellisempää.
Ilmoita asiaton viesti
Lainsäädännön mukaan yhtiön hallitus vastaa yhtiön toiminnasta. Yksittäinen osakkeenomistaja ei voi tehdä mitään hallituksen yli.
Omistajaohjausministeri voi vaikuttaa hallitusten jäsenten kokoonpanoon, mutta täytyy muistaa, että vaikkapa valtion mandaatilla yhtiön hallitukseen nimitetty yksittäinen jäsen ei saa ajaa yksittäisen osakkeenomistajan etua vaan pelkästään yhtiön etua.
Ilmoita asiaton viesti
Juridiikka on juridiikkaa, mutta jos firman omistaja haluaa jotain, niin kyllä se myös tapahtuu, tai jos on osa-omistaja niin kyllä asia huomioidaan ja sitten toimitaan parhaaksi katsotulla tavalla.
En nyt osaa kyllä sanoa millainen osuus valtiolla on finnairista.
Ja mikä tässä tapauksessa olisi ollut firman etu? No, sitä emme varmuudella tiedä, mutta aika näyttää.
Mummielestä Tuppurainen on mokannut, kun on jättänyt varoituksen huomioimatta.
Tämmöinen kuva siis minulla, vaikka en ole syvällisemmin perehtynyt.
Ilmoita asiaton viesti
Kommenttini oli periaatteellinen enkä ota kantaa tähän tapaukseen. Joka tapauksessa yhtiö tekee päätöksen käyttämistään yhteistyökumppaneista ja ohjaa asioihin sekaantuvat osakkeenomistajat ystävällisesti ovesta ulos.
Valtio omistaa Finnairista noin 56%.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, jos omistaa yli puolet yhtiön osakkeista, niin silloin käytännössä määrää mitä siellä tapahtuu.
Ilmoita asiaton viesti
No kerropa suuressa viisaudessasi että mitä Tuppuraisen olisi pitänyt tehdä? Finnairin tapauksessakin palvelujen ostaminen ulkopuolisilta yrityksiltä on operatiivista toimintaa, ja siihen ei omistajaohjauksesta vastaavalla ministerillä ole mitään toimivaltaa millä suoraan asiaan puuttua.
Finnair on ilmoittanut että Aviatorin tapauksessa on tehty riskiarvio eikä siinä tullut ilmi mitään epäilyttävää. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan Supokaan ei ole osoittanut kiinnostusta Aviatorin toimintaa kohtaan. Kyseinen firma toimii myös Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa ja tuottaa lentokenttien maapalveluja, mm. tankkausta ja matkatavaroiden lastaamista.
Samaan konserniin kuuluva BGS toimii edelleen Liettuassa ja Virossa, Latviassa sekä Tsekissä.
Ilmoita asiaton viesti
Niinku kirjootin, en ole syvällisemmin asiaan perehtynyt, melkeinpä lööppien ja otsikoiden varassa.
Eikö kuitenkin ole fakta, että Tuppuraista on varoitettu, eikä hän muistanut koko asiaa, mikä on sinänsä ihmeellistä kun kyse on Venäjään liittyvästä epävarmuudesta.
Jos ja kun tämmöinen varoitus on tullut, niin kai vähintä olisi se, että olisi vaatinut asiasta jonkinlaisen selvityksen omistajanohjauksesta vastaavana ministerinä?
Juridiikka / toimivaltaa… what ever.. jos omistaja jotain lausuu ja jyrähtää, niin sitä kyllä kuunnellaan ja tehdään, niinkun se haluaa, jos nimittäin omistaa yli puolet. Kulkeeko viesti tai komennot millaista polkua hyvänsä, niin lopputulos on omistajan tahto.
Ja vielä se, ettei minulla ole ko firmasta mitään tietoa.. Tuppurainen muistamattomuus ja sen myötä välinpitämättömyys asiassa on se mitä kommentoin.
Ilmoita asiaton viesti
Poliitikot taitavat kärsiä jostain oudosta dementian lajista, yksi jos toinenkin entinen ministeri tuntuu olevan kyseisen ”sairauden” uhri. 😉
Tai sitten voi vaan olla että Tuppurainen on aikoinaan pitänyt asiaa vähäpätöisenä ja nyt huomannut mokanneensa kun Hesarin toimittaja on kertonut mitä firman taustalta on löytynyt. Tuppuraisen olisi pitänyt varoitusviestit saatuaan ottaa asia esille Finnairin hallintoneuvostossa, ja saattaa se myös yhtiön hallituksen tietoon. Sen enempään ei omistajaohjausministerin toimivalta veny. Toivottavasti Supo viimeinkin kiinnostuu ko. firmasta ja selvittää onko siellä taustalla mitään epäilyttävää.
Ilmoita asiaton viesti
Kun maan turvallisuus tai esim. lentoliikenteen turvallisuus on kysymyksessä niin siinä ei paina osakeyhtiölait.
Aivan varmasti hallitus olisi kyennyt tuon estämään aivan laillisesti.
Aivan ilmeisesti tiedot eivät ole menneet riskiarvioon tai sitten joku on tehnyt pahan virheen.
Ilmoita asiaton viesti
Jos Supo olisi tuosta firmasta varoittanut niin sitten viranomaisilla olisi ollut jo mahdollisuuksia puuttua asiaan, mutta ainakin Tuppuraisen mukaan Supo oli ihan hissukseen.
Aviator toimii useissa muissakin maissa, esim. Norjassa firma hoitaa 10:n lentokentän maapalvelut. Liettualainen ASG osti Aviatorin 4 vuotta sitten, joten luulisi että olisi jo havaittu jos tuo firma toimisi Venäjän hyväksi, Norjassa kun ottavat sellaiset epäilyt vakavasti.
Ilmoita asiaton viesti
Olisi pitänyt sitten konsultoida viisaampiaan ja vaikutusvaltaisempiaan, eli SUPOA? Supolla luulisi olevan mahdollista antaa mahtikäsky tuollaisista asioista? Jos ei ole, niin mitä me sillä teemme?
Ilmoita asiaton viesti
Tuppurainen itse kertoi että Supo ei kyseisestä firmasta varoittanut, sitä hän ei sanonut että pyysikö hän Supoa tutkimaan taustoja. Finnairin edustaja sanoi että Aviatorin taustat selvitettiin ”useista eri ulkoisista tietolähteistälähteistä”, mutta ei kertonut mitään sen tarkemmin.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, Tuppuraisella muisti pätkii.
Kuten Karhusellakin ja aika lailla.
Eikö Karhunen muista lainkaan millaisia selityksiä on tullut annettua Perussuomalaisten tekemisistä ja tekemättä jättämisistä?
Ei tietenkään Finnairin edustaja sano.
Jos olisi ollut Supoon yhteydessä, oilisi sen myös kertonut mutta ei voinut suoraan valehdella.
Ilmoita asiaton viesti
No on tässä ollut p-reijistön ministereillä aikaa korjata epäkohta, mutta mitään muuta ei ole tapahtunut, kuin plässyn plässyn pläätä 😉
Ilmoita asiaton viesti
Vuodessa?
Kun punavihreät harrastavat neliraajajarrutusta.
Joutavia välikysymyksiä yksi toisensa perään.
Oman olemassa-olonsa ruokkimista jauhamalla olemattomasta rasismista. Rasismista jota esiintyy lähinnä heidän omassa mielikuvituksessaan.
B.W. Miksi eivät sosialistit saaneet mitään aikaiseksi, no helkkarinmoinen velkarallihan se onnistui kun bailattiin yötä päivää neljä vuotta.
Ilmoita asiaton viesti
No kerropas Jocke että millaisia selityksiä olen antanut?
Edit. Jocke taisi menettää muistinsa…
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä omistaja vastaa viime kädessä yhtiön tekosista…
Ilmoita asiaton viesti
Ministerin tehtävä on viime kädessä valvoa valtion omistaman yhtiön toimintaa niin se että valtion intressit toteutuvat.
Ja jos katsoo tarpeelliseksi, vaikuttaa toimintaan yhtiön hallituksen/hallintoneuvoston kautta.
Ja jos ei onnistu niin omistajana kutsua yhtiökokous koolle ja vaihtaa yhtiön hallitus/hallintoneuvosto.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä päättäjien touhu on ihan karmivaa sivusta seurattavaa. Toinen älytön oli tämä sosiaali- ja terveysministerin päätös myöntää tukia venäjänkielisille järjestöille (ja samalla evätä tuet ukrainalaisilta).
Äly hoi, älä jätä, eikö tähän maanpetokselliseen touhuun saada muka mitään rotia?
Pitääkö meidän Leenan kanssa tulla yhdessä näyttämään maan hallitukselle, kuinka Venäjän kanssa tehtyihin valtiosopimuksille pyyhitään… ?
Ilmoita asiaton viesti
Supon resursseja pitäisi tuntuvasti vahvistaa, jotta se voisi puuttua asioihin ennenkuin asiat etenevät virkamiestasolle ja sieltä ministerin päätettäväksi.
Mutta voi olla niinkin että hallitusohjelmasta ei löydy kohtaa missä valtiolta löytyisi lisää rahoitusta Suopon toimintaan, pikemminkin päinvastoin.
Se on kyllä tärkeätä että blogisti nostaa esiin näitä maan turvallisuuteen liittyviä tärkeitä kysymyksiä, mutta taitaa olla niin ettei tässä taloudellisessa tilanteessa löydy sitä rahaa millä supon resursseja, eli muskeleita, voitaisiin kasvattaa, rahaa tarvitaan jokapaikassa, eikä sitä ole. Onneksi on vielä sentään luottoa.
Ilmoita asiaton viesti
”Mutta voi olla niinkin että hallitusohjelmasta ei löydy kohtaa missä valtiolta löytyisi lisää rahoitusta Suopon toimintaan, pikemminkin päinvastoin.”
Eikös NATO-jäsenyys määrittele valtiomme puolustusbudjetin vähimmäistason. Mitä teemme enää millään muilla puolustustoimilla, jos suomalaiset putoilevat taivaalta Finnairin lennoilla?
Ilmoita asiaton viesti
”Eikös NATO-jäsenyys määrittele valtiomme puolustusbudjetin vähimmäistason.”
Se taso taitaa olla jo saavutettu ja ylitetty.
Hallituksen päätavoite oli velanoton vähentäminen, eikä se nyt siltä ollenkaan näytä että tavoite toteutuisi vähimmässäkään määrin.
Toki suomalaisten ja ulkomaalaisten putoilu taivaalta Finnairin lennoilla ei voi olla hallituksen tavoitteena sekään, vaikka sitä ei olisi hallitusohjelmaan kirjattukaan.
Pääasiassa hallutus kuitenkin noudattaa hallitusohjelman kirjauksia, koska se pitää hallituksen pystyssä.
Ilmoita asiaton viesti
”Pääasiassa hallutus kuitenkin noudattaa hallitusohjelman kirjauksia, koska se pitää hallituksen pystyssä.”
Veikkaanpa villisti vaan, että suomalaiset ovat kyllä siinä määrin topakkaa kansaa sisukkaalta kansanluonteeltaan, että, mikäli yksikin Finskiin kone putoaisi – niin loppu olisi legendaa, eikä hallitusta mikään hallitusohjelma enää pystyssä kyllä pitäisi…
Ilmoita asiaton viesti
Oletko ikinä kuullut turvaselvityksestä? Suppea ja laaja turvaselvitys tehdään kaikille toimijoille, jotka työskentelevät arkaluonteisten ja haavoittuvien järjestelmien parissa.
Ilmoita asiaton viesti