Tunnin juna = Perussuomalaisten ja kokoomuksen lehmänkaupan tulos!
Perussuomalaiset saivat lävitse haluamansa maahanmuuton kiristykset ja kokoomus tunnin junan.Maksumiehinä ovat maamme veronmaksajat, koska EU:lta ei herunut penniäkään hankkeen kannattamattomuuden takia!
– Komissio arvioi, että Länsirata on ”economically viable” eli kansantaloudellisesti kannattava, mutta ”financially not viable” eli liiketaloudellisesti kannattamaton. Jälkimmäinen tarkoittaa käytännössä sitä, ettei hanke itsessään tuottaisi riittävästi investointikulujensa kattamiseksi. Hankkeen toteuttaminen edellyttää siis paljon julkista rahaa. Asiakirjan mukaan radan rakentamiskustannusten arvioidaan olevan julkiselle taloudelle eli viime kädessä suomalaisille veronmaksajille noin 2540 miljoonaa euroa eli noin 2,5 miljardia.
– Hanke ei ole liiketaloudellisesti kannattava (financially not viable) edes CEF-rahoituksen kanssa, sillä taloudelliset indikaattorit pysyvät negatiivisina, arviossa todetaan.
Petteri Orpo (kok) paalutti koko pääministerin arvovallallaan Helsingin Sanomien haastattelussa tällä viikolla, että uusi nopea raideyhteys Helsingin ja Turun välillä eli niin sanottu tunnin juna toteutetaan.
Siitä ei pääministerin mukaan ole kahta kysymystä.
Orpo pyrkii tukahduttamaan hallituksen sisällä virinneen jupinan alkuunsa, mutta poliittisesti kierrokset alkavat nousta kunta- ja aluevaalien jo häämöttäessä.
HS-Analyysi|Kierrokset nousevat hallituksen lisäksi kunnissa, joissa myös hallituspuolueita edustavat kuntapoliitikot ovat ehdottaneet ratahankkeesta perääntymistä kovien kustannusten takia.
Kunnissa on alkanut valjeta, että ne ovat sitoutumassa hankkeeseen, jonka lopullinen kustannusarvio on kaikkien suurten infrahankkeiden tapaan vielä epävarma. Siksi kunnissa on alkanut jo levoton liikehdintä.
Rivejä ojentaakseen Orpo muistutti HS:n haastattelussa, että hallitus toteuttaa tunnin junan osalta sovitusti hallitusohjelmaa, = suomeksi, sitä lehmänkauppaa.
Perussuomalaiset pitänevät huolen, että valtiolta ei ole tässä vaiheessa tulossa enempää rahaa kuin hallitusohjelman investointiosuudessa mainittu 460 miljoonaa euroa, joka hankitaan valtion omaisuutta myymällä. Sillä saa vasta ensimmäisen vaiheen eli raideyhteyden alku- ja loppupään.
– kokonaishinta ylittää kolme miljardia euroa.
-Ja taas pitäisi tappaa sen vuoksi osa lypsävää lehmää, eli omaisuuttamme, myymällä?
Eikö omaisuuksiamme ole myyty jo liiankin kanssa ja kovilla tappioilla, kun ei ole ollut ammattitaitoa ? Hyvinhän sillä pärjää jo sitten, kun on alku ja loppupää?:)😊
Meillä ei ole yksinkertaisesti varaa tuollaiseen Orpon siltarumpuun ja papukaijamerkkiin. Terveydenhoitomme sakkaa pahemman kerran; ihmiset eivät pääse lääkäriin, eivät leikkaushoitoihin tms. Tekonivelleikkausjonot ovat niin pitkät, että ihmiset vammautuvat sen takia pahemmin ja pahemmin, liki liikuntakyvyttömiksi, kuten itsellenikin on käynyt. Mielenterveyden hoidot ovat jo katastrofin partaalla ja ihmisillä on paha olla ja jonot kaikkiin paikkoihin ovat aivan liian pitkät. Terveysasemia ja sairaaloita on suljettu / lakkautettu, vanhusten hoivapalveluja on samoin lakkautettu/ vähennetty ja ihmiset joutuvat kitumaan kodeissaan, miten kukakin pärjäten, palvelumaksujen kutenkin kallistuessa.
STT kysyi Orpolta siitä, miten pienituloisten tilanne otetaan huomioon seuraavia säästöjä tehdessä. Hallituksen aiempien säästöpäätöksien yhteisvaikutus on ollut suuri, etenkin pienituloisiin.
Hallitus kaavailee esimerkiksi lakimuutosta, joka pienentäisi yli 200 000 eläkeläisen asumistukia. Tuki lakkaisi kokonaan noin 7 600 saajalta. STT uutisoi asiasta lauantaina.
Kuitenkin ; Orpo lisäsi, että hallitus tekee kaikkensa, että Suomen talous nousee ja työpaikkoja tulee lisää. Siten hallitus työskentelee hänen mukaansa heikommassa asemassa olevien ja työttömien hyväksi.
– Aika ihmeellinen ajatuksenjuoksu? On tekevinään kaikkensa, mutta kuitenkin leikkaa surutta ihmisiltä pois?
Joutuuko hallitus sopeuttamaan lisää? ”Ei voi sulkea pois”, sanoo VM:n Majanen VM:n valtiosihteeri Juha Majanen: paisuvat sote-menot ja EU:n alijäämäsäännökset aiheuttavat budjettipaineita.
– Tasan vuosi sitten taisimme ennustaa, että taloudessa tapahtuu käänne parempaan aivan kohta. Nyt on vuosi kulunut, eikä käännettä ole vielä tapahtunut. Monta kertaa on jouduttu pettymään, koska taantuma vaan jatkuu ja jatkuu, VM:n ylin virkamies, valtiosihteeri Juha Majanen sanoo. Virallisesti taantuma on jo ohi, mutta nollakasvussa ei ole paljon hurraamista. Työttömyys kasvaa, valtion verotulot ovat laskussa ja vienti takkuaa. Hän perustelee varovaista optimismiaan seikoilla, joista on kevään ja kesän aikana uutisoitu.
Kuulemma; – Hintojen nousu on hidastunut selkeästi.??
Mihinkä se ALV veronkorotus unohtui? Se lisää kaikille kustannuksia ja siitäkin kärsivät eritoten juuri se ryhmä, miltä on kaikkea muutakin leikattu, vähävaraiset ihmiset, sairaat ja lapsiperheet.
Valtio, meillä on unelmat;
– Sitten kun vienti tärkeisiin vientimaihin, kuten Saksaan, alkaa vetää, niin kilpailukyvyn pitäisi näkyä. Saksa on tosin kysymysmerkki ja huolenaihe, Majanen sanoo.
– Talouskasvu toisi valtiolle lisää verotuloja.
Sitten, kun sitä taikka tätä, niin pitäisi taas sitä ja tätä. Mutta kun löytyykin / ilmaantuu ”yllättäen” ja ”pyytämättä” niitä kysymysmerkkejä ja huolenaiheita riittämiin, jotka tyssäävät ne unelmat. Niillä unelmilla ei tämä kansakunta vaan elä ja huolehdi huonompiosaisistaan, saatikka veronmaksajistaan sekä pienemmistä työnantajistaan. Isot työnantajat sen sijaan mennä porskuttelevat valtion runsailla tuilla ja verohelpotuksilla ,siitä on kokoomus kyllä huolehtinut.
Tarvitaanko lisää sopeutusta?
Niin, että tarvitaanko? Ainoa sopeuttaminen on se, että tunnin juna kuopataan ja kaivetaan esille, jos koskaan, ikinä, maamme rahavarat sen sallivat. Sellaista aikaa ei taida olla edes näkyvissä? Jos ei niissä unelmissa sitten?
-TUNNIN JUNA, 3 MILJARDIA EUROA ON TÄYSI TURHAKE tässä vaiheessa, kun valtakunnassa kaikki on pehvallaan ja ihmiset voivat erittäin huonosti.
Huomioikaa myös tulevat kustannukset EUn kautta;
Asiantuntijan huomio EU:n yhteisvelasta: ”Varsin erikoista”
Euroopan keskuspankki on laskenut, että EU tarvitsee pelkästään vihreään siirtymään, digitalisaatioon ja sotilaallisen puolustuksen vahvistamiseen vuosina 2025–2031 noin 5 400 miljardia euroa, eli 800 miljardia euroa joka vuosi.
→ ”-TUNNIN JUNA, 3 MILJARDIA EUROA ON TÄYSI TURHAKE tässä vaiheessa ..”
Jos se raha satsattaisi vaikkapa puolustustarviketeollisuuteen, saataisi nostettua kynnystä, jotta Putinilla ei tulisi mieleenkään kuikuilla parin kolmen vuoden päästä rajanylityksiä sotilaallisilla operaatioillaan. Kaiken lisäksi näillä hinnoilla, esimerkiksi EU-vientinä, satsaus tulisi takaisin parissa vuodessa.
Ilmoita asiaton viesti
Tehkää niinkuin rosvot määräilee..
https://www.youtube.com/watch?v=_b79wIt–zU
Ilmoita asiaton viesti
Siis tunnin juna? Missä se on ja mistä rahat saatiin. En oo kuullutkaan, että sellainen on jo olemassa?Olen kuullut vain haaveita sen rakentamisesta. Niin, ja onko haaveileminen rikos? Epäilenpä,että tyhmyys maassamme ei riitä sen rakentamiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Lue kommenttini edelliseen.
Ilmoita asiaton viesti
”Tunnin juna = Perussuomalaisten ja kokoomuksen lehmänkaupan tulos!”
Ymmärtääkseni meillä ei ole tunnin junaa, joten ei ole olemassa mitään ”lehmänkauppaa” tämän asian tiimoilta.
Talking is cheap.
VM:n valtiosihteeri Juha Majanen ei ole hallituksessa.
”Huomioikaa myös tulevat kustannukset EUn kautta.”
Suomi ei kannata EU yhteisvelkaa.
Suomi ei ole yksin mielipiteessään.
Ilmoita asiaton viesti
Juu, ei olekaan, vielä, mutta Orpohan sanoi, että ei ole kahta sanaa siihen, että sitä ei tulisi.Se pitää saada estettyä tavalla taikka toisella.meillä ei ole varaa sellaiseen.
Juu,ja eihänSuomi tietenkään kannata yhteisvelkaa,mutta kuinka on käynyt? Olemme olleet ja tulemme olemaan maksumiehinä tässäkin. Ihan sama mitä Suomi sanoo/ ei sano, kun toiset päättää, niin Suomi tekee. Se on ollut se sapluuna kautta aikain.Meppimme eivät ole olleet Suomen asioista edes samaa mieltä, vaan ovat äänestäneet tavalla, joka toi meille lisäkustannuksia laivaliikenteellekin.
Kunhan eletään ,niin nähdään mikä maa ja mikä valuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Jos haluat rinnastaa sote-menot ja länsiradan, selventäisin, että 460 miljoonan menot tällä vaalikaudella vastaavat noin viikon sote-menoja.
Ja jos ajatellaan Länsiradan taloudelliseksi käyttöajaksi vaikka 60 vuotta, puhutaan aika pienestä vuosittaisesta poistosta.
Ilmoita asiaton viesti
Länsirata on kaikkien siltarumpujen äiti. Lisäksi se on salailun ja muutenkin huonon päätöksentekokulttuurin monumentti.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/lansivenalaista-lansiratasuhmurointia/
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/jaavi-paaministeri-se-haarailee-ja-maarailee/
X
Ilmoita asiaton viesti
On selvää ettei nykyinen poliittinen järjestelmä kykene vastaamaan niihin ongelmiin jotka maallamme ovat ja tarvitsemme pikaisen muutoksen kohti suoraa demokratiaa, jossa kansalaiset päättävät omista ja valtionsa asioista suorilla sitovilla kansanäänestyksillä.
Kaikki puolueet ovat olleet yrittämässä pysäyttää valtion velkaantumista, paitsi muutama uusi pienpuolue, ja velkaantuminen vain jatkuu vuosi vuodelta yhä rajumpana. Mikäli poliittista järjestelmää ei muuteta, ei valtio lähde nousuun vaan alamäki vain kiihtyy.
Ilmoita asiaton viesti
Helsingin ja Turun välinen moottoritie lukuisine kallioon louhittuine tunneleineen on riittävä ja nopea yhteys näiden kaupunkien välillä, mikäli puhutaan taloudellisuudesta. Tuli istuttua juuri jokin aika sitten bussin kyydissä Turusta Helsinkiin ja ihasteltua tätä moottoritietä.
On täysin selvää, että tähän ei tarvita enää mitään ”tunnin junaa,” joka ei ole mitään muuta kuin äänestäjien kosiskelua seuraavia eduskuntavaaleja silmällä pitäen. ”Kalliiksi käyvät laulujen lunnaat” veronmaksajille, mikäli tätä projektia ajetaan härkäpäisesti eteenpäin.
Meillä ei ole pienenä kansantaloutena varaa ajatteluun ”Oikein tai väärin, niin kokoon käärin.” Tästä ajattelusta on päästävä eroon päättäjien keskuudessa.
Domino-efekti: Moraalin vararikko – yhteiskuntarauhan vararikko.
Ilmoita asiaton viesti
”Domino-efekti: Moraalin vararikko – yhteiskuntarauhan vararikko.” Ainakin tuo vaara on olemassa.
Ja tosiaan, meikäläisissä oloissa kaikki oikoradat ovat suuruudenhulluutta.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/suur-suomen-ja-ison-britannian-ratahankkeista/
X
Ilmoita asiaton viesti
Tuo tolkuttoman hintainen ja melko hyödytön junaratahanke pitäisi ehdottomasti kuopata. Ei mitään järkeä.
Ihmettelen myös alvin huimaa korotusta. Jo nykyinen taso on liikaa. Kyllä oikeistohallituksen pitää pystyä parempaan. Julkisella sektorilla riittää rönsyjä leikattavaksi edelleen. Kasvua pitäisi toki saada talouteen myös, mutta se onkin helpommin sanottu kuin tehty.
Ilmoita asiaton viesti
Oikein hyvä, että tätä asiaa pidetään esillä.
Jos nuo 3 miljardin euron kustannukset lasketaan Suomen kansalaista kohti, saadaan satojen eurojen summa niille, jotka tätä junarataa eivät käytä (koska kannattamaton).
Junamatkustajat maksaisivat sitä lippujen hinnoissa hamaan tulevaisuuteen, koska investointi ja poliitikkojen pitää pestä kasvonsa. Siksi junien käyttö vähenee muuallakin, ja VR joutuu kannattavuuskriisiin ja joutuu lopettamaan entisiäkin toimintojaan.
”Ei kannata heittää hyvää rahaa huonon perään”.
Ilmoita asiaton viesti
Valitettavasti blogistille täytyy tuottaa pettymys . Länsiradan pitämisestä budjeteissa edelleen.
Väitän, että meillä olisi sama tilanne olipa mikä tahansa hallituskoaliitio vallassa.
Ongelma ei ole länsirata vaan koko liikennepolitiikkamme kokonaisuus sitten vuoden 1990. jolloin ensimmäinen laivaliikenne volyymi siirrettiin valtion tuella rekoille ja raiteille.
Sama jatkuu edelleen…..ehken vielä voimistuneena Venäjä hyökkäyksen Ukrainaan jälkeen, kun metsäteollisuuden raaka aine tulee rannikoilta rahdattavaksi tehtaille. Ennen se tuli suoraan Venäjältä rekoilla.laivoilla ja junilla.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/professori-kansanedustaja-susi-pulliainen-saimaan-liikennerajoituksista-1990-siperian-tiikerin-rauhoitus-suomessa/
Faktojen mukaan Liikennejärjestelmä suunnittelumme on ollut EU liikennedirektiivien kuten intermodaali liikennedirektiivi 92/106 ETY vastaista jo vuodesta 1995 jolloin liityimme EUhun.
Eikä sitä vääristymää korjattu TEN_T liikenneverkkojen rakentamisissa eikä varsinkaan vuoden 2011 EU liikennestrategia tavoitteita sovellettaessa Suomalaiseen liikennejärjestelmä suunnitteluun vaan suunnittelu ja vaikutus arviot pidetiin ja tuotettiin kaikkien EUssa sovittujen raskasta maantieliikennettä vesi-, ja raideliikenteeseen siirrettävien rekka ilmasto energia ja kestävän liikennejärjestelmä kehittämistavoitteiden , tutkimusten ulkopuolella.
Josta syystä voitiin toteuttaa eduskunnan hyväksynnällä liikennerevoluutio vuonna 2010, jonka voimalla tehtiin liikennelainsäädäntä EU sta poikkeavaksi jonka avulla vastoin EU sopimuksia, valtakunnassa siirtyi liikennemuotojen kasvu niin että raskas maantieliikenteen suorite kasvoi noin 20% ja raideliikennevolyymien vastaavasti noin 7% vv 2011-2022, vaikka kuljetettava volyymi pieneni .
Tämän prosessin loppuhuipentuma oli Venäjän hyökkäys Ukrainaan mikä sotki totaalisesti Venäjältä tuodun metsä ja öljy raaka aineiden tuontiin tehdyn liikennejärjestelemän ,jonka jäänteinä ja puutteellisen suunnittelun kukkasena on Länsirata hanke…..jota ei ole saatu purettua niin nopeasti kuin olisi ollut tarve. Ja uutta EU sopimusten ja direktiivien mukaista liikennejärjestelmää ei ole vielä aloitettu edes suunnittelemaan hallituksen voimin.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/hallitusohjelma-muutostarpeet-orbanin-ja-orpon-vertailu/
Ilmoita asiaton viesti