Ärsyttäviä mainoksia

Uuden Suomen Puheenvuorosivulla on ärsyttävä mainos. Marginaaleissa vilistävät juoksija ja lenkkitossut häiritsevät blogiotsikoihin tutustumista.  Sama vilinä jatkuu, kun klikkaat otsikon ja yrität lukea blogia.

Miten toimitus on tullut päätyneeksi tällaiseen ratkaisuun, joka kaivaa maata julkaisun oman toiminta-ajatuksen alta? Olen käyttänyt tämän mainoksen ilmestyttyä selvästi vähemmän aikaa Puheenvuoropalstan lukemiseen kuin aikaisemmin. Ehkä tämä on toiminut omaksi hyödykseni?

Täytyy samalla ihmetellä mainostajien huonoa psykologian tajua.  Uskon, että on muitakin kuin minä, joihin mainos vaikuttaa aivan päin vastoin kuin mainostaja tarkoittaa. Mainoksen häiritsevä vaikutus johtaa ainakin minun kohdallani siihen, että en missään tapauksessa osta kyseistä tuotetta.

Otettakoon samalla toinen vastaavanlainen esimerkki. Turussa on bussien ikkunoihin ilmestynyt mainoksia, jotka estävät näkemästä kunnolla ulos. Maisema on kuin harson takana. Tämän mainoksen vaikutus on allekirjoittaneeseen edellä kuvaamani kaltainen. Se toimii antimainoksena.

Mainosmaailma on pitkään ajatellut, että huomioarvolla ja ärsytysarvolla ei ole mitään eroa. Ajatellaan, että kunhan potentiaalinen asiakas vain kiinnittää huomiota mainokseen, hän muistaa tuotteen ja saattaa ostaa sen. Tai vaikka ei muistaisikaan, hän tunnistaa kaupassa tutun tuotteen ja ostaa sen tästä syystä. Olisikohan syytä tarkistaa tätä oletusta?

 

 

0
Lokari
Sitoutumaton Turku

Kirjoittaja on liiketaloustieteen, erityisesti laskentatoimen professori emeritus Turun kauppakorkeakoulusta (Turun yliopisto).

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu