Onko ylioppilastutkinto tosiaan turha?

Opetushallituksen pääjohtaja Aulis Pitkälä katsoo, että ylioppilastutkinnon voisi poistaa kokonaan, koska se estää lukion kehittämisen (Yle 9.5.). Toinen vaihtoehto olisi hänen mukaansa tutkinnon uudistaminen täysin.

Pääjohtaja pitää siis ylioppilastutkintoa kutakuinkin tarpeettomana. Myös Jyväskylän yliopiston kemian aineenopettajakoulutuksesta vastaava professori Jan Lundell on viime vuonna suominut ankarasti ylioppilaskirjoituksia. Hänen mukaansa kirjoitukset ohjaavat opiskelijoita kohdistamaan liikaa huomiota kirjoituksiin muun oppimisen kustannuksella.

Ylioppilastutkinnon eräs – ellei tärkein – merkitys on toimia testinä, joka pyrkii varmistamaan maan koulujen opetuksessa tietyn vaatimustason. Suoritusten vaatiminen alkaa tosin olla suomalaisissa kouluissa jo mennyttä maailmaa. On merkkejä siitä, että muun muassa lukioista halutaan tehdä valintamyymälöitä, joissa oppilaat voivat vapaasti valita kuin kaupan hyllyltä, mitä he saavat päähänsä opiskella.

Eikä tämäkään riitä. Pääjohtaja Pitkälältä kuultiin vielä, että nykymaailmassa oppilaan olisi tärkeää kyetä arvioimaan omaa osaamistaan. Vaikuttaa jo melkein siltä, että opiskelusta suunnitellaan itseohjautuvaa prosessia. Tuleeko opettajista lopulta jonkinlaisia prosessinvalvojia, joiden virkaveljiä tapaa paperitehtaista seuraamassa katseella paperikoneiden pyörimistä?

Veikkaan, että pelkästään ylioppilastutkinnon poistaminen, johtaa oppilaiden tietämyksen tason laskuun. Jo nykyisin ylioppilaat ovat melko tietämättömiä maailman asioista. Harvalla teinillä lienee sitä itsekuria, jota esitetyn kaltainen järjestelmä edellyttäisi. Toivon olevani väärässä.

Kolikon toinen puoli on se, että jos ylioppilaskirjoitusten peikko poistuu, opettajilta ja kouluilta häviää eräs motivaattori vaatia oppilailta edes nykyisen tasoista osaamista. On niin helppo katsoa läpi sormien ja kaunistaa valmistuneiden tilastoja. Tietenkin ministeriö yrittää korjata asiaa mittariviidakolla, joka saa opettajien ajan kulumaan mukavasti, jos ylioppilaskirjoituksen kiireet jäävät pois.

Opetusala näyttäisi näistä merkeistä päätellen pyrkivän nykyisin  Seitsemän veljeksen viitoittamaan suuntaan. Eräs veljeksistähän totesi, että hyvä lapsi opettaa itse itsensä. Olisin kuitenkin enemmän Jukolan Juhanin kannalla, joka vastasi tuohon: "Sen tempun haluaisin nähdä."

 

0
Lokari
Sitoutumaton Turku

Kirjoittaja on liiketaloustieteen, erityisesti laskentatoimen professori emeritus Turun kauppakorkeakoulusta (Turun yliopisto).

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu