Järjestystä kouluihin, ei kuria

Koulukiusaaminen ja järjestyksenpito ovat jälleen nousseet esiin mediassa. On muun muassa sanottu että kouluihin ei tarvita kurinpitoa, vaan sovittelua ja apua kiusaajille. Toiset taas haluavat lisää valtuuksia nykyisin voimattomille opettajille.

Onkin parempi puhua järjestyksenpidosta kuin kurista, sillä kuri on nykyisin monille punainen vaate – se yhdistetään helposti armeijaan. Jos opettajat saisivat valtuudet palauttaa järjestyksen luokkiin, se hillitsisi jo etukäteen useimpia oppilaita, mutta jos tiedetään että opettajilla ei ole juuri mitään keinoja puuttua hillittömyyteen, se vain innostaa metelöimään ja kiusaamaan.

Jotkut asiantuntijat siis sanovat, että kiusaajia täytyy ymmärtää ja sovitella osapuolten kesken, ja että kuri ei vaikuta kiusaajiin. Joihinkin luonnetyyppeihin järjestyksenpitokeinot eivät oletettavasti purekaan, mutta kuitenkin  esimerkiksi kiusaajan tilapäinen erottaminen koulusta toisi ainakin siksi ajaksi järjestyksen luokkaan. Ja voisihan osa kiusaajista miettiä jäähyllä tekojaan ja ottaa opikseen. Lisäksi tämä mahdollisuus hillitsisi useimpia. Jos erottaminen ei vaikuttaisi kiusaajaan, voisi seurata uusi, ehkä pitempikin rauhoitusaika. 

Joka tapauksessa kouluissa on saatava aikaan järjestys silläkin uhalla, että kiusaajalle tulee paha mieli. Nämä niin sanotut asiantuntijat eivät tunnu useinkaan välittävän kiusatun pahasta mielestä, joka voi jossakin muodossa vaikuttaa koko loppuelämän.

Kenelläkään ei saisi olla oikeutta häiritä muiden oppimista ja elämää. Näin se toimii yhteiskunnassa yleisesti. Olisi siis suorastaan poliitikkojen, kouluviranomaisten ja koulun velvollisuus tehdä mahdolliseksi opettaa kaikki oppilaat yhteiskunnassa edellytettäville tavoille jo koulussa.

 

 

0
Lokari
Sitoutumaton Turku

Kirjoittaja on liiketaloustieteen, erityisesti laskentatoimen professori emeritus Turun kauppakorkeakoulusta (Turun yliopisto).

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu