Havaintoja korona-ajan kauppareissulta

Kaupat ovat varautuneet korona-aikaan esimerkiksi merkitsemällä kassajonon paikalle lattiaan turvaväliä osoittavia viivoja ja varustamalla myyjien ja asiakkaan välisen tilan muovisuojuksella. On myös poistettu kassan liukuhihnalla olleet eri asiakkaiden ostokset erottavat palikat – mahdolliset viruslähteet. Pakkaamattomia munkkeja, viinereitä ja vihanneksia näkee vähemmän kuin ennen.

En tiedä pyyhitäänkö ostokärryjen kahvoja ja muita tartuntapintoja desinfioivalla aineella ja kuinka usein – toivottavasti usein. Eräät kaupat ovat varanneet erityisajat ostosten tekoon riskiryhmäläisille, yleensä hyvin aikaisin aamulla ja myöhään illalla. Myös aivan pikkutunneille on osoitettu riskiryhmäläisten aikoja, mikä edustaa tylyä suhtautumista tätä asiakasryhmää kohtaan, ottaen huomioon, että riskiryhmäläiset voivat olla hyvinkin huonokuntoisia joko iän tai sairauden takia.

Näiden toimenpiteiden onnistuminen riippuu paljon asiakkaiden ja myös myyjien käyttäytymisestä. Välillä näkee melko piittaamatonta toimintaa, ikään kuin korona-tietoisuus ei olisi oikein mennyt vielä perille. Hallituksen ja pääministerin silloin tällöin ilmaisema luottamus kansalaisten omaan harkintaan ei vaikuta kaikissa tapauksissa perustellulta.

On aika tavallista, että riskiryhmille varattuna aikana kaupassa tungeksii väkeä, joka ei näytä kuuluvan riskiryhmään. Tällä joukolla ei näe vahingossakaan maskia kasvoilla, eikä hansikkaita käsissään. Kaupparyhmissä on eroja riskiryhmäajan suhteen.

Lähi-K-kaupassa on ovella lappu, jossa sanotaan, että he palvelevat annettuina aikoina vain riskiryhmiin kuuluvia. Niinpä siellä ei ole juurikaan näkynytkään noina aikoina muita kuin riskiryhmäläisiä. Lähi-Salessa meininki on toisenlaista: näinä aikoina siellä on runsaasti riskiryhmiin kuulumattomia, mutta henkilökunta ei tähän puutu. K-kauppias on tarkempi kuin osuuskaupan myymäläesimies.

Lähi-Salessa ostosten pakkaaminen tapahtuu varsin ahtaassa tilassa – tosin tila on jaettu kahtia pienellä väliseinällä. Silti pakkaaminen tapahtuu kylki kyljessä. Myyjä voisi tämän välttämiseksi odottaa, että edellinen asiakas on saanut ostoksensa pakatuksi, ennen kuin ottaa käsittelyyn seuraavan asiakkaan tavarat. K-kaupassa näin menetelläänkin.

Riskiryhmään kuuluvan kaupassakäynti ei ole mitenkään miellyttävää. Monet  asiakkaat katsovat pitkään, jotkut jopa moittivan näköisinä, ja näyttävät ajattelevan, että mitä tuo täällä tekee. Hallitus ohjeistaa riskiryhmiin kuuluvia elämään ”karanteenia vastaavissa olosuhteissa”. Se on todellakin vain suositus, johon liittyy huomautus, jonka mukaan välttämättömät käynnit apteekissa ja kaupassa ovat mahdollisia. Jopa joillakin riskiryhmiin kuuluvilla näyttää olevan se käsitys, että heidän pitäisi oleskella koko ajan neljän seinän sisällä.

Joillakin riskiryhmään kuulumattomilla näyttäisi olevan sellainen käsitys, että riskiryhmäläiset olisivat muita pahempia tartuttajia, mikä ei pidä paikkansa. Päinvastoin, riskiryhmiin kuuluvat ovat käyttäytymisessään todennäköisesti suhteellisen vastuullisia. Tartunnan saaneilla riskiryhmäläisillä on vakavammat seuraukset sairastumisestaan kuin nuoremmilla, ja juuri siksi karanteenia vastaavia olosuhteita heille suositellaankin, ei muiden suojelemiseksi.

On toivottavaa, että hallituksen koronaohjeet eivät aiheuta pysyvämpää kitkaa eri ikäryhmiin kuuluvien kesken. Uudenmaan eristämispäätös aiheutti selvästi närää uusimaalaisten ja muualla maassa asuvien välille. Meidän olisi hyvä muistaa, että koronavirusepidemia on yhteinen vihollisemme, ja loppujen lopuksi olemme sitä  vastaan taistellessamme kaikki samassa veneessä.

 

Lokari

Kirjoittaja on liiketaloustieteen, erityisesti laskentatoimen professori emeritus Turun kauppakorkeakoulusta (Turun yliopisto).

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu