Katuväkivallan syyt löytyvätkin kotoa
Annikka Mutanen kirjoittaa Helsingin Sanomissa (14.10.) katuväkivallan juurista käyttäen esimerkkimaana Saksaa.
Hän siteeraa saksalaista, Israelissa syntynyttä ja muslimikulttuurissa kasvanutta Ahmad Mansouria, joka esitti ”voimakkaan näkemyksen Saksan katuväkivallan juurista”.
Mutanen kirjoittaa: ”Hänen mielestään väkivalta kumpuaa islamilaisesta patriarkaalisesta kulttuurista. Lapset kokevat usein väkivaltaa myös kotona. Heidän on oltava kuuliaisia vanhemmille. Kun nuorten on mahdotonta kapinoida kotona, kapina suuntautuu kadulle.
Äitiä pidetään perheessä jalustalla. Toisaalta äidit palvovat poikalapsia. Nämä oppivat, että ovat parempia sukupuolensa takia. Maailma kuuluu heille vain, koska he ovat poikia. Se synnyttää toksista maskuliinisuutta ja tekee vaikeaksi sopeutua tasa-arvoa korostavaan länsimaiseen yhteiskuntaan.”
Siksi siis paineet puretaan kaduilla. Yllättävää on, että syy ja syyllinen katuväkivaltaan löytyvät nuorten kotoa ja kulttuurista, eikä yhteiskunnan rakenteista, valtaväestön asenteista ja samalla rasismista. Toki myös nämä ovat yleensä mukana vaikuttamassa.
Äidit siis kouluttavat pojistaan samanlaisia mielestään ”parempaan sukupuoleen kuuluvia” kuin äitien aviopuolisotkin ovat, mikä herättää hiukan ihmetystä. Naisilla olisi periaatteessa tilaisuus korjata tätä sukupuolten epätasa-arvoa.
Suomen valtakulttuurissa kasvaneen olisi vaikea ymmärtää maahanmuuttajien kulttuuria riittävästi, voidakseen päätyä samaan oivallukseen kuin Mansour. Tosin kodin ja lapsuuden vaikutus lapsen myöhempään kehitykseen on tiedossa.
Kuitenkin mahanmuuttajien kotien leimaaminen syylliseksi olisi kantasuomalaiselta uskaliasta todennäköisesti syntyvien rasismisyytösten johdosta.
Mutanen jatkaa: ”Äitien ja poikien noidankehä pitää Mansourin mielestä murtaa. Mansour syytti Saksan vaikeuksista vasemmistoa. Hänen mielestään vasemmisto on tehnyt maahanmuuttajista pehmolelujaan ja sen antirasistinen ideologia ylläpitää ongelmia.
Hallituksiin tämä nostaa oikeistolaisia, koska vain oikeistolaiset puhuvat ongelmista. Yhteiskunnan keskustan pitäisi ottaa agenda heiltä pois. Parasta olisi, että ratkaisuja etsisivät ja niistä keskustelisivat rohkeasti kaikki. Ei ole mitään tieteellistä tai poliittista oppisuuntaa, joka voi sanella oikeat sanat ja parhaat tavat parantaa maailmaa.”
Vasemmiston pitäisi siis lopettaa sekä maahanmuuttajien pitäminen ”pehmoleluina” että antirasistisen ideologiansa markkinointi. Maahanmuuttajia on kohdeltava ihmisoikeudet huomioon ottaen tältä pohjalta eli näitä liikaa suosimatta.
Mansour suosittelee yleistä keskustelua eli ”ratkaisuja etsisivät ja niistä keskustelisivat rohkeasti kaikki”. Tämän pitäisi olla demokraattisessa yhteiskunnassa itsestään selvää, mutta ei ilmeisesti tässä tapauksessa ole sitä Saksassa, eikä myöskään Suomessa.
Huomio on kohdistettava koteihin ja äiteihin, mikä ei ole helppo tehtävä. Se vaatii diplomatiaa ja kriisinsietokykyä, sillä muutosvastarinta tulee todennäköisesti olemaan voimakasta. Kotien ja äitien rauhaan monikaan ei hyväksy koskettavan, vaan syitä etsitään mieluummin yhteiskunnasta.
On myös huomattava, että kulttuurit ja niihin perustuvat käytännöt ovat syvään juurtuneita. Niitä ei niin vain muuteta. Asiaan on kuitenkin rohjettava tarttua ja aloitettava mielipiteiden muokkaus yhteiskunnallisen keskustelun avulla.
Sekä Mansour että Mutanen perustelevat laajaa osallistumista asian käsittelyyn maalailemalla piruja seinälle: Saksassa oikeistolaiset ovat omineet keskustelun itselleen ja Suomessa ”asiasta vaikeneminen pelaa perussuomalaisten pussiin”. Näillä peloilla he olettavat saavansa kansalaiset aktivoitumaan.
Olipa motiivi keskustelijoiden piirin laajentamiselle mikä tahansa, se olisi aloitettava edellä kaavaillulla tavalla yleisenä, asiallisena ja ratkaisuhakuisena.
Niin kauan kuin tyttöjä pakotetaan naimisiin samaan kulttuuriin kuuluvan miehen kanssa mikään ei muutu. Usein näitä tyttöjä jopa viedään ulkomaille, jossa heille vasta siellä paljastuu että matkan tarkoitus on avioliitto perheen valitseman kandidaatin kanssa. Miehet voivat naida eurooppalaisen naisen, koska eurooppalainenkaan nainen ei voi vaikuttaa samalla tavalla kulttuurin sisäiseen dynamiikkaan – naisella kun ei ”vähäarvoisempana” sukupuolena ole sellaista valtaa…
Ilmoita asiaton viesti
Näin se heillä valitettavasti on. Kulttuuri on vahva ja vaikeasti muutettavissa.
Ilmoita asiaton viesti
Kulttuurin lisäksi pitää mainita myös uskonto. Voi tietenkin ajatella, että uskonto on jo osa tuota kulttuuria, mutta jos halutaan ymmärtää noita kuvioita, on hyvä ymmärtää, että nimenomaan uskonnolla on noissa kuvioissa suuri merkitys. Miehet voivat mennä naimisiin kristityn tai juutalaisen naisen kanssa, mutta nainen ei voi mennä naimisiin vääräuskoisen kanssa.
En nähnyt uskontoa mainittavan myöskään Mutasen tai Mansourin kohdalla. Monet erityispiirteet on helpompi selittää uskonnon, kuin vaikkapa kovan kurin, äitien tai patriarkaatin kautta.
Ilmoita asiaton viesti
Monet pitävät uskontoa yhtenä kulttuuria muovaavana tekijänä. Esimerkiksi Wikipedia luokittelee kulttuurin mm. valtauskontojen mukaan:
”Valtauskontojen mukainen jaottelu:
Juutalais-kristillinen kulttuuri
Islamilainen kulttuuri
Buddhalainen kulttuuri
Konfutselainen kulttuuri
Hindulainen kulttuuri
Animistiset ja Šamanistiset kulttuurit.”
Toki uskonto on syytä mainita erikseen esimerkiksi juuri katuväkivallan taustoja käsiteltäessä.
Ilmoita asiaton viesti
Ensinnäkin ruumiillinen kurittaminen on kiellettyä mikä jättää muslimivanhemmat ilman työkaluja jolla kouluttaa jälkikasvua. Näin varsinkin Ruotsista on kerrottu.
Kouluissa opettajat ovat usein naisia, eli poikaoppilaita vähäarvoisempia.
Onhan tässä työmaata varsinkin kun suurin auktoriteetti on imaami joka ei niin vain luovukaan siitä mikä on uskonnon mukaan totta ja ikuista.
Ehkä on vaan nostettava kädet pystyyn ja todettava että juna meni jo, jos se koskaan asemalle pysähtyikään.
Ilmoita asiaton viesti
En kuitenkaan nostaisi käsiä pystyyn; meillä ei ole varaa pitää täysin erilaisen kulttuurin saarekkeita yhteiskunnassa. Informoimalla (mm. lasten ja nuorten koulutuksen kautta) muutos saataneen vähitellen aikaan. Tosin se voi vaatia uuden sukupolven syntymisen.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä väkivalta on kulttuurillinen tosi, eikä sen esiintulemiseen synnyinsijoillaan ollut ainuttakaan katua 🥳
Ilmoita asiaton viesti
”Mies on naisen pää, koska Allah on toisia suosinut enemmän kuin toisia ja koska mies elättää vaimoaan.
Hurskas vaimo on nöyrä ja vartioi siveyttään, koska Allah on antanut sen vartioitavaksi.
Jos pelkäätte vaimonne olevan uppiniskainen, varoittakaa häntä, välttäkää häntä vuoteessa ja lyökää häntä, mutta jos hän sitten tottelee teitä, älkää ahdistako häntä enää. Allah on Korkea, Mahtava.”
(Koraani 4:34)
Ilmoita asiaton viesti
Korutonta tekstiä…
Ilmoita asiaton viesti
Oleellista matskua (tosin likinäköisyyteen jäävää).
Toimippa näitä vastaan… ja mikä olet sen jälkeen.
Sama se on helposti muussakin, jota vie toisin, kuin mitä default.
Ilmoita asiaton viesti