Koraanin polttaminen ei ole sananvapauden käyttöä

Joku aikoo polttaa Koraanin Ruotsissa Eurovision laulukilpailujen yhteydessä. Olen aikaisemminkin arvostellut Ruotsin viranomaisten tulkintaa, jonka mukaan kyseessä on sallittu sananvapauden käyttötilanne.

Wikipedia määrittelee sananvapauden seuraavasti: Sananvapaus on kansalaisen perusoikeuksiin kuuluva oikeus ilmaista julkisuudessa mielipiteitään. Euroopan ihmisoikeussopimuksen mukaan sananvapaus sisältää vapauden pitää mielipiteitä sekä vastaanottaa ja levittää tietoja ja ajatuksia alueellisista rajoista riippumatta ja viranomaisten siihen puuttumatta.

Mielestäni jonkin esineen, vaikkapa kirjan, polttaminen julkisella paikalla ei edusta millään tavalla sananvapautta. Eihän siinä ilmaista mielipiteitä eikä levitetä tietoja, vaan sytytetään paperia palamaan.

Jos joku haluaa vastustaa islamia tai muuta ideologiaa, ja vetoaa siinä sananvapauteensa, hän kohdistaa sanansa, siis suullisen tai kirjallisen kritiikkinsä kyseisen oppijärjestelmän sisältöön. Niinpä hän voi moittia esimerkiksi Koraanin opetuksia.

Koraanin polttaminen kadulla merkitsee avotulen tekemistä julkisella paikalla. Suomessa poliisi voi tietääkseni puuttua siihen. Sehän voi aiheuttaa vaaratilanteen esimerkiksi tulen leviämisen muodossa. Lisäksi tuli ja savu saattavat aiheuttaa haittaa kadulla liikkuville ja sen varrella asuville.

On myös otettava huomioon ne kostotoimenpiteet, joita Koraanin tai muun jollekin ryhmälle pyhän esineen polttaminen voi saada aikaan. Herää kysymys, eikö Ruotsin viranomaisia yhtään huolestuta se hinta, joka tästä ”sananvapaudesta” voi mahdollisesti koitua terveydellisten seurausten muodossa.

Jopa ihmishenkiä voidaan menettää esimerkiksi  mellakoissa, joita ehkä syntyy tällaisen demonstraation seurauksena.

Jos polttaminen katsottaisiin sopivaksi mielipiteen osoituskeinoksi, mikä takaa, ettei joku keksi radikaalimpia tapoja toteuttaa ”sananvapauttaan”, vaikkapa käyttämällä ampuma-asetta tai räjähteitä? Käytännöillä on tapana eskaloitua…

Koraanin tai vastaavan polttaminen voitaneen myös tulkita kiihottamiseksi kansanryhmää vastaan, mikä on Suomessa kriminalisoitu, ja siitä voidaan tuomita sakkoihin tai vankeuteen.

Teko voi siis aiheuttaa vihaa islamin kannattajia kohtaan, ja samalla siinä kiihottuu tämä kansanryhmä, jonka pyhä kirja poltetaan.

Sananvapaus tulisikin säätää ja tulkita niin, että jollekin ryhmälle pyhän tai muuten arvokkaan esineen tuhoaminen on selvästi kiellettyä. Edellä esitetyt haitalliset seuraukset teosta ovat mielestäni riittävä peruste. Polttamisen leimaaminen sananvapauden piiriin kuuluvaksi on täysin keinotekoista – suorastaan järjetöntä.

 

 

 

 

Lokari
Sitoutumaton Turku

Kirjoittaja on liiketaloustieteen, erityisesti laskentatoimen professori emeritus Turun kauppakorkeakoulusta (Turun yliopisto).

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu