Posti ei suoriudu enää rutiineistakaan

Jatkoimme postin siirtoa kesäasunnollemme ajaksi 1.8. – 8.9. Päättymispäivä 8.9. oli siis Postin tiedossa hyvissä ajoin. Siitä huolimatta vielä 17.9. kirjepostimme meni edelleen kesäosoitteeseen. Kirjeemme olisivat vieläkin siellä laatikossamme, ellei paikallinen postinkantaja olisi ryhtynyt kyselemään, olemmeko tulossa maalle lähiaikoina.

Ennen kuin Posti lakkasi olemasta entisensä postin kääntäminen maalle ja jälleen takaisin kaupunkiin oli rutiiniasia, joka toimi kertailmoituksella. Niin kuin toimii edelleen sanomalehtien osoitteenmuutos: ilmoitus päivää paria ennen muuttoa, ja lehdet tulevat uuteen osoitteeseen kellon varmuudella.

Posti ei pysty vastaamaan huutoonsa. Tämä ei suinkaan ollut ainoa meidän osallemme sattunut moka, ja tutuilta henkilöiltä on kuultu monenlaisesta kitkasta Postin palveluissa. Saapuvat lähetykset on saanut noutaa mistä milloinkin, hyvinkin kaukaa bussi- tai taksimatkan päästä, lähetykset viivästyvät kohtuuttomasti ja menevät vääriin osoitteisiin, jne. Joku on päästetty ”organiseeraamaan” oikein toden teolla…

Mitä Postille on tapahtunut? Johtamista on uudistettu ja nähtävästi unohdettu asiakkaan etu ja asiakaspalvelu. Onko johtajien tulospalkkaus toteutettu aivan päin seiniä? Vaikuttaa siltä, että kustannussäästöt ja niistä saatavat välittömät tulosparannukset ovat nousseet tavoitteina ja palkkioperusteina etualalle.

Huomioon ei ole ilmeisesti otettu toimenpiteiden pitempiaikaisia vaikutuksia. Asiakaspalvelun huonontumisen johdosta asiakkaat ovatkin alkaneet yhä laajemmin siirtyä käyttämään kilpailijoiden palveluja. Kyllä saksalainen hoitaa, kun markkinarakoa oikein auliisti tarjotaan.

Postin olisi nyt syytä ryhdistäytyä, sillä se on tuhoon johtavalla kehitysuralla.

 

Lokari

Kirjoittaja on liiketaloustieteen, erityisesti laskentatoimen professori emeritus Turun kauppakorkeakoulusta (Turun yliopisto).

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu