Posti palvelee: lähetys tulee mihin sattuu

Tilasimme noin yksitoista kiloa painavan kompostorin Talooon.com -nimisestä yrityksestä. Toimituksen piti tapahtua kotiovelle. Tilauksen yhteydessä mainittiin, että loppumatkaan sisältyy 7 minuutin lossimatka.

Postista soitettiin, että lähetys oli saapumassa Virosta. Tähän sisältyi jo kaksi yllätystä: tavarankuljettaja oli Posti, joka ei ole aikaisemman kokemuksen valossa toiminut tyydyttävästi. Ja tuote tulee Virosta. Se ei siis olekaan kotimainen?

Kaiken huipuksi lähetys oli noudettavissa Liedosta! Tilauksessa mainittu kotiovi sijaitsee Naantalin Velkuan Palvassa. Välimatka näiden paikkojen välillä on 58 kilometriä.

Keskustelun jälkeen lähetys olisi kuitenkin noudettavissa lossirannasta – mantereen puolelta merenselkää.

Autottomille ei ole mikään pikkujuttu kuljettaa lähetys lossimatkan jälkeen 800 metrin päässä sijaitsevaan kotiin. Kun verkko-ostos oli maksettava etukäteen, asiakas on voimaton tällaisissa tapauksissa. Luonnollista olisi ollut tilauksen peruuttaminen selvän sopimusrikkomuksen jälkeen.

Posti on ennenkin osoittanut kokevansa vesikauhua: lähetystä ei ole suostuttu tuomaan lossilla yli. Mihin unohtui kansalaisten yhdenvertaisuus?

Postilla näyttää olevan varaa syrjiä saaressa asuvia kansalaisia. Tälle lossille uskaltautuvat niin tankkiautot kuin tukkirekatkin. Luulisi sen kelpaavan Postin autoillekin.

Myös Turussa olen saanut Postilta huonoa palvelua: postilähetys on toimitettu noudettavaksi useiden kilometrien päästä, ”koska määränpäätä lähinnä sijaitseva noutopiste oli täynnä”. Postin logistiikkajärjestelmä ontuu…

Maassamme on kuljetusliikkeitä, jotka uskaltautuvat pienelle merimatkalle ja tuovat tavaran perille saakka. Miksi Posti ei käytä alihankkijoita, jotka pystyvät suorittamaan tällaisen sille liian vaativan tehtävän? Ja miksi tavaran myyjä käyttää kuljettajaa, joka valikoi tekemisiään?

Kysymyksiä on paljon, vastauksia vähemmän. Ei ihme, että Posti on menettänyt tavarankuljettajana kilpailuasemansa paremmille. Itella-hölmöilystä sen alamäki lienee alkanut.

Runsaat pari vuotta sitten saimme lukea (IS 30.8.19), että Postin säästökampanjat olivat kohdistuneet henkilöstöön ja palveluihin, samalla kuin johdon palkkioita korotettiin tuntuvasti.

Palveluja ajettiin alas tieten tahtoen ja saatiin lisää voittoa jaettavaksi johdolle. Nyt nautitaan tämän politiikan hedelmistä. Uskooko joku, että johto on ansainnut palkkionsa?

 

 

 

 

+3
Lokari
Sitoutumaton Turku

Kirjoittaja on liiketaloustieteen, erityisesti laskentatoimen professori emeritus Turun kauppakorkeakoulusta (Turun yliopisto).

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu