Puhelimen käyttö koulussa ei todellakaan ole perusoikeus
Kansanedustaja Ben Zyskowics arvostelee mielipidekirjoituksessaan Helsingin Sanomien pääkirjoituksen huolta siitä, että hallitus kiirehtii liikaa kännyköiden käytön rajoittamista kouluissa (HS 3.8.2024).
Hänen mielestään asiassa on päinvastoin hidasteltu tarpeettomasti. Yhdeksi hidastelun syyksi kansanedustaja näkee sen, että opetus- ja kulttuuriministeriössä pidetään kännyköiden käyttöä ”perusoikeutena” samaan tapaan kuin esimerkiksi omaisuudensuojaa, sananvapautta ja yksityisyydensuojaa.
Zyskowics pitää aivan oikein tätä tulkintaa suorastaan naurettavana, ja se osoittaa hänen mielestään valitettavan hyvin, miten ylikireä ja vääristynyt on Suomessa vallitseva oppi perusoikeusrajoituksista.
Näin juuri on asianlaita. Miten kännykän käyttö esimerkiksi juuri kouluissa ja koulutunneilla voisi olla perusoikeus? Tunnithan menisivät täydeksi hulinaksi, jos oppilaat voisivat milloin vain käyttää tätä ”perusoikeuttaan”.
Jos tähän mentäisiin, vastaavan tasoisia perusoikeuksia keksittäisiin vain lisää – syöminen ja sanavapaus varmaankin havaittaisiin tällaisiksi oikeuksiksi, joita voi toteuttaa sen pälkähtäessä oppilaan päähän.
Pelkästään kännyköiden käyttöoikeus tunneilla lamauttaisi oppimisen, ja vahingot olisivat todella suuria. Ikäluokkien tyhmistyminen olisi pian tosiasia.
Miksi ei voida käyttää tervettä järkeä? Ei ennen kännykkäaikaa kouluissa puhuttu mistään perusoikeuksista – voimassa oli oppivelvollisuus, ja se riitti. Jos joku esimerkiksi luki sarjakuvalehteä tunnilla, opettaja käski panemaan sen pois – tai takavarikoi sen.
Puhelinten valmistajat ja myyjät arvattavasti kannattavat markkinointisyistä tällaista perusoikeushölmöilyä, ja mainostajien etuja myötäilevä media on innolla mukana.
Eräät vanhemmat sanovat, että lapsen täytyy olla koulupäivinäkin joka hetki tavoitettavissa. Onko tämä oire kontrollin ja vahtimisen liioittelusta? Tuskin on lasten kehityksen kannalta pelkästään hyväksi, että vanhemmat ”hengittävät heidän niskaansa” koko ajan.
Ainakin se osoittaa, että kaikki vanhemmat eivät luota koulun kykyyn tarjota lapselle turvallinen oppimisympäristö. Sivuasiaksi jäävät oppimisen tehon menetykset, joita tällaisesta ”perusvapaudesta” aiheutuu.
Eikö siis olisi parasta ottaa järki käteen ja lopettaa perusteettomat puheet perusvapauksista silloin, kun niistä ei todellakaan ole kysymys.
Mitään uutta erityistä lainsäädäntöä ei luulisi siinä tarvittavan, vaan koulut voisivat hoitaa koulutuntien häiriöttömyyden niin kuin ennenkin. Senhän pitäisi olla itsestään selvyys, joka seuraa suoraan koulun perustehtävistä, lasten opetuksesta ja kasvatuksesta.
Tuo perustelu perusoikeuksilla on kyllä hyvä veto, jos se koskee myös ruokaa. Siinäpähän soittelevat poliisia, kuten otsikkotasolla joskus annettiin ymmärtää tapahtuneen, kun oppilas otti liikaa kalapuikkoja. Eihän lapsen oikeutta ravintoonkaan voida rajoittaa, vaan ottakoon oppilas sitten vaikka kaikki kalapuikot. Vai tyydytäänkö rajaamaan, että oppilaan pitää saada olla ”riittävä aikamäärä” puhelimella koulussa?
Ilmoita asiaton viesti
Aivan niin.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole perusoikeus, Zysse on siinä oikeassa. Sen sijaan älypuhelimen totaalikielto koulussa on asia, jota pitää miettiä tarkkaan. Nyt on mahdollista ottaa häiritsevä väline kuten puhelin pois, se riittää varsin pitkälle.
Ilmoita asiaton viesti
”Nyt on mahdollista ottaa häiritsevä väline kuten puhelin pois, se riittää varsin pitkälle.”
Tämä on joskus tarpeen, mutta parasta on kieltää puhelimen esillä pitäminen tunneilla, sillä se on aina häiritsevää.
Ilmoita asiaton viesti
Otaksun, että puhelimen viestipalveluita käytetään myös koulukiusaamisen välineenä.
Ilmoita asiaton viesti
Siinä on eräs lisäsyy puhelimien käytön kieltämiselle kouluissa.
Ilmoita asiaton viesti
Minulla ei ainakaan puhelin koulussa ollut perusoikeus. Voiko perusoikeuksia tulla lisää?
Ilmoita asiaton viesti
Minun aikanani puhelinta vastasi sarjakuvalehti tai muu oppilaan mielenkiinnon kohde. Kuten totean, se otetiin tunnilla pois tai pyydettiin laittamaan pois käsistä.
Jos jonkin esineen käyttö olisi perusoikeus, näitä perusoikeuksien kohteita voisi tulla lisää – kuten nähdään käsipuhelimesta.
Ilmoita asiaton viesti
Perusoikeudet on määritelty viimeksi vuonna 2000 voimaantulleessa perustuslaissa, mikä tuskin oli voimassa kouluaikanasi. Joten vastaus kai siinä mielessä on ”kyllä”, jos mikään aiempi perustuslaeista ei näitä pitänyt sisällään.
Ilmoita asiaton viesti
En ole lukenut tätä uutta perustuslakia, mutta luulenpa, että sieltä ei löydy kohtaa, jonka perusteella käsipuhelimen käyttö koulussa olisi ”perusoikeus”.
Ei oppilas voi koulutunnin aikana esimerkiksi käyttää sananvapauttaan mielin määrin. Opettaja jakaa puhenvuorot kuten puheenjohtaja erilaisissa kokouksissa. Tähdentäisin edelleen järjen käyttöä tässä puhelin/koulu -asiassa.
Ilmoita asiaton viesti
En minä otakaan kantaa kuin Lahnakosken viimeiseen lauseeseen ”voiko perusoikeuksia tulla lisää?” Ei nykyisessäkään perustuslaissa määritetä matkapuhelimen hallinnan luokassa olevan perusoikeus suoraan, vaan kyse on taas tulkinnasta todennäköisesti toisen luvun 10., 12. ja 15. pykälän vääntelystä. Sitä harrastavat lakinikkarit.
Ilmoita asiaton viesti