Pelastakaa Posti

Nykyinen Postimme ja sen palveluiden alamäki sinetöitiin 15.9.2017 jolloin tuli voimaan Sipilän hallituksen läpi runnoma uusi postilaki jossa eriarvoistettiin eri paikkakunnalla asuvat suomalaiset toisiinsa nähden.  Kansalaiset jaettiin kolmen tai viiden jakelupäivän piireihin kuuluviksi.  Lisäksi edellytettiin että haja-asutusaluiden postinjakelu kilpailutetaan joka tiesi huonoa ko. alueiden postinjakelijoille.  Myös yksityisyyden suoja vaarantuu koska Postia edellytetään antamaan osoitetietonsa yksityisten kilpailijoiden käyttöön.

Taitaa olla EU:n postidirektiivin vastainen koko laki koska direktiivi edellyttää jakelua viitenä päivänä viikossa. 

Sipilän hallituksen 5.12. 2018 tekemällä päätöksellä siirrettiin 49,9 % Postin osakkeista Vakeen. Tuo siirto tarkoittaa sitä että ainakin tuo 49,9 % osakkeista oli tarkoitus joko myydä ulkopuolisille (=yksityistää) tai muutoin luovuttaa edelleen.  Aika loppui kesken ja suunnitelma jäi vaiheeseen. Nyt olisi tilaisuus palauttaa asema ennalleen eli siirtää takaisin valtion suoraan omistukseen tuo 49,9 % ja saada se osuus palautettua parlamentaarisen valvonnan piiriin. 

Posti on nimittäin paljon enemmän kuin pelkkä osakeyhtiö tai oikeammin konserni. Se on yhteiskunnallinen instituutio kuten vaikkapa terveydenhuollon sairaalat tai Poliisi. Mitähän tapahtuisi jos esim. HYKS ilmoittaisi että sairaalan vuodeosastot muutetaan Hotelliksi koska tulostavoiteet ovat nousussa? Tai Poliisi ilmoittaisi että kaikenlainen partiointi ja muu valvonta lopetetaan koska Poliisin toiminta ei tuota tarpeeksi tulosta?

Postilla on historiallinen tehtävä huolehtia kirje-, sanoma- ja aikakauslehtien ja pakettien kuljettamisesta ja jakelusta sekä kotimaassa että ulkomailla. Ulkomaan osuus pitää pystyä kattamaan eri maiden postilaitosten ja logistiikkayritysten kanssa tehtävillä sopimuksilla. Suomen Posti, tai tuolloin Itella, on tärvännyt riittävästi rahaa ulkomaan fiaskojensa kanssa. Ei kaikkia varasto- ja logistiikkaliitereitä tarvitse omistaa, ei ainakaan Venäjällä jossa Suomen Valtio on menettänyt varovaistenkin arvioiden mukaan satoja miljoonia euroja Postin laajentumishalujen myötä.

Enteitä tulevasta nähtiin jo vuoden 2017 alussa jolloin Posti yhdisti v. 2011 lanseeraamansa ykkös- ja kakkosluokan postilähetykset. Tuolloin maksamalla pientä lisähinta Posti takasi kirjelähetyksen olevan perillä reuraavana päivänä ja vastaavasti hieman pienemmällä taksalla kirje viipyi matkalla 1-2 pv. kauemmin. Nyt Posti on esitellyt uuden, lisämaksullisen ”Plus” -merkin jota käyttämällä kirje kulkee kahdessa päivässä perille ja ilman tuota merkkiä 4:ssä päivässä. Postin palvelu on nykyään ala-arvoista ja tuo 2-4 päivää ovat satua. Kotimaan Postilennot ovat myös loppuneet ja Postikonttoreita ei juurikaan ole. Nykyinen Postin toimitusjohtaja kertoo että Posti ei kanna kirjeitä enää vuoden 2025 jälkeen. Onko tuo ilmoitus vai ennuste koska ei ole enää mitä kantaa? 

Väkeä on vähennetty raskaalla kädellä ja edelleen vähennetään. Tuo tes-shoppailu on jo todella paksua. 

Tähän kun yhdistetään ällistyttävät tiedot toimitusjohtajan ja johtoryhmän palkoista ja palkkioista alkaa koko kuva Postin ongelmista kirkastua. 

Liikelaitoksen muodostaminen loi tulosvastuun ylimmälle johdolle sekä tulostavoitteet. Jossakin vaiheessa ylin johto, kuten yleensäkin valvonnan puuttuessa takasi itselleen huippuluokan etuudet helpoimmalla mahdollisella tavalla:  karsimalla kuluja ja jakamalla potkuja jolloin hetkellisesti tulos näyttää paremmalta kuin se todellisuudessa onkaan. Palvelutason ylläpitäminen vaatisi lisäväen palkkaamista mutta bonukset vaarantuvat jolloin seuravana vuonna potkitaan lisää väkeä pihalle jolloin palvelutaso heikkenee edelleen. Yleensä palvelujen heikkenemisen ja hintojen nousun myötä toimeksiannot kuljetus- ja huolinta-alalla  – tai kaikilla aloilla – vähenevät. Asiakkaat siirtyvät käyttämään kilpailijoiden palveluja. Kierre ruokkii  itse itseään. 

Tj:n ansaitessa  yli kaksi kertaa  ja johtoryhmän jäsenen kukin enemmän kuin Yhdysvaltojen Presidentti virkansa hoidosta voidaan puhua jo järkyttävästä ahneudesta.  Tuo omia etujaan ajava joukko pitäisi irtisanoa välittömästi. Väite että johtajat lähtevät ulkomaille jos palkkaa ei saa riittävästi on turha; tervemenoa vaan, kukaan ei jää kaipaamaan. Suomi on täynnä kyvykkäitä logistiikan ja jakeluteiden osaajia jotka voisivat  murto-osalla noista palkkioista ja ammattitaidolla hoitaa kirjepostin vähenemisestä johtuvan sopeutumistarpeen kovaa kokenutta henkilöstöä kunnoittaen. Kuljetus- ja logistiikka-ala eivät ole mitään rakettitiedettä.

Kunta- ja valtion omistajaohjausministeri Paaterolle täysi kunnia asiaan puuttumisesta. Mutta miksi Posti Group Oyj:n hallitus tai hallintoneuvosto joiden tulisi valvoa Postin toimintaa eivät ole puuttuneet asiaan vaan hyväksyneet toiminnan?

Jos Posti yksityistettäisiin eli myytäisiin sen ainoa kiinnostava osa olisi pakettien käsittely- ja jakeluliiketoiminta. Liedon, Pirkkalan ja Vantaan logistiikkakeskukset ovat nykyaikaisia, tehokkaita laitoksia jotka kiinnostavat ulkomaisia logistiikkajättejä. Kaikki muu on kaupallisille toimijoile epäkuranttia ostettavaa. Meille ei jäisi Postia ja sen palveluita tässä visiossa.

Postia ei pidä myöskään muuttaa pelkäksi logistiikkayhtiöksi – niitä on jo tarpeeksi markkinoilla kilpailemassa ja ulkomaiset jätät sanelevat täysin mitä markkinoilla tapahtuu. Ne myös hallitsevat tavaravirtoja lähes suvereenisti.

Posti ja sen palvelut kuuluvat suomalaiseen yhteiskuntaan.  Eipä jokunen oikea postikonttorikaan missä voisi asioida olisi pahasta.

 

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu