ChatGPT: Tietotekniikan huippu vai ihmiskunnan tuho?

Kirjoitus on kommentti Ylen artikkeliin Googlea taitavampi tekoäly voi ajaa oppilaitokset pulaan – ”Viidessä minuutissa minulla oli kiitettävä vastaus”, sanoo yllättynyt opettaja.

ChatGPT-tekstigeneraattorit ovat erittäin tehokkaita työkaluja, mutta niitä on käytettävä harkiten ja vastuullisesti. On huolestuttavaa, että oppilaat voivat käyttää ChatGPT:tä väärin kouluissa esimerkiksi plagioinnin tai harjoitustöiden tekemiseen. Tämä voi vaarantaa heidän oppimisensa ja johtaa epärehellisiin toimintatapoihin.

On tärkeää, että koulut ja opettajat varoittavat oppilaita ChatGPT:n käytön riskeistä ja kannustavat heitä käyttämään tekstigeneraattoria vain tieteellisen tutkimuksen ja kirjoitustaitojen harjoitteluun. Opettajien tulisi myös opettaa oppilaille, miten plagiointi voidaan tunnistaa ja välttää.

Lisäksi koulut voisivat harkita käyttää plagiointitarkistusohjelmia, jotka voivat havaita kopioinnin ja auttaa opettajia tunnistamaan epärehelliset toimintatavat.

On myös tärkeää kannustaa oppilaita kehittämään omaa ajatteluaan ja kirjoitustaitoaan. Tämä voidaan tehdä esimerkiksi tarjoamalla erilaisia kirjoitusharjoituksia ja keskusteluja, jotka rohkaisevat oppilaita ajattelemaan itse ja ilmaisemaan omia ajatuksiaan.

Kokonaisuudessaan ChatGPT on erittäin hyödyllinen työkalu, mutta sen käyttö koulussa on käsiteltävä huolellisesti ja vastuullisesti. Opettajien ja koulujen on tehtävä kaikkensa varmistaakseen, että oppilaat käyttävät tekstigeneraattoria oikein ja että he oppivat arvostamaan omaa ajatteluaan ja kirjoitustaitoaan.

PS. Yllä oleva teksti on generoitu ChatGTP-generaattorilla itsellään pyynnöllä: ”Kirjoita mielipidekirjoitus, joka varoittaa siitä, miten oppilaat voivat käyttää ChatGPT:tä väärin kouluissa. Kirjoituksessa tulee pohtia ongelmaan ratkaisuja.” Pyysin heti sen jälkeen: ”Keksi mielipidekirjoitukselle otsikko”, johon generaattori vastasi ensin: ”ChatGPT:n käytön riskeistä koulussa – miten varmistaa vastuullinen käyttö ja suojella oppilaiden oppimista”. Pyysin: ”Tee otsikosta lyhyempi”, mistä päästiin: ”ChatGPT koulussa: Vastuullinen käyttö ja oppimisen suojaaminen”. Ei riittävän iskevä, joten pyysin: ”Tee siitä clickbait-otsikko.” Tuli: ”Älä anna ChatGPT:n pilata oppimistasi koulussa – tärkeät vinkit vastuulliseen käyttöön”. Ei ei, Puheenvuoron lukijat eivät ole oppilaita! Korjaan: ”Tee siitä clickbait-otsikko. Lukija on yhteiskunnallinen vaikuttaja, joka ei opiskele koulussa.” Pyysin vielä: ”Tee otsikosta lyhyt ja ytimekäs.” No nyt: ”ChatGPT koulussa: Oppimisen tulevaisuus vai uhka?” Ei tämä nyt vain oppimista koske, joten pyysin: ”Tee otsikosta vielä dramaattisempi. Unohda koulu.” No nyt: ”ChatGPT: Tietotekniikan huippu vai ihmiskunnan tuho?” Ei mennyt kuin minuutti-pari, sitten copy-paste, plus päälle viisi minuuttia tämän jälkikommentin kirjoittamiseen. Blogikirjoittaminen on mennyt helpoksi kuin heinänteko!

Kirjoittaja on ex-tekoälytutkija, joka on aivan äimänkäkenä mihin maailma on mennyt vain 15 vuodessa.

magi
Turku

Kirjoittajasta sanottua: "Grönroos edustaa turmiota puhtaimmillaan, ja kun hän avaa suunsa, sieltä pilkistää limainen ja myrkyllinen käärme."
Kirjoittaja on turkulainen tietotekniikka-asiantuntija ja tieteen ja filosofian harrastaja, FM.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu