Entä jos 150 sähköpotkulautailijaa kuolee onnettomuuksissa vuoden aikana?
Otsikko on tietenkin täysin keksitty, mutta Helsingin Sanomat kirjoittaa tappavasta ongelmasta jo kolmen sähköpotkulautailijan kuoleman jälkeen. On tietysti selvää, etteivät kaikki osaa kuljettaa tätä kulkuvälinettä turvallisesti, joten onnettomuuksia sattuu. Osaa jalankulkijoista ärsyttää suuresti jalkakäytävillä ja kevyen liikenteen väylillä liian suurella tilannenopeudella sinkoilevat ajurit sekä vähän mihin sattuu pysäköidyt laudat.
Tuon tappavan ongelman aiheuttaa kuitenkin oikeasti autoilu. Tieliikenteessä kuoli viime vuonna Liikenneturvan tilastojen mukaan 183 henkilöä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana tieliikenteessä on kuollut lähemmäs 2500 ihmistä.
Olemme jotenkin tottuneet tähän tilanteeseen, että raatoja syntyy tasaiseen tahtiin. Tieliikenneonnettomuuden jälkeen tutkitaan onnettomuuden syitä, mutta kaikki jatkuu kuitenkin ennallaan. Teistä ja kaduista voidaan tehdä turvallisempia, mutta mikään rahamäärä ei tule riittämään, jos kuljettajan korvien välissä viiraa.
Kun kuljettajalle annetaan ajo-oikeus ajoneuvon kuljettamiseen, niin samalla pitäisi edellyttää yhtä lailla vastuun ottamista. Toisinaan vaikuttaa siltä, että osa kuljettajista nauttii vain oikeuksista vailla vastuuta. Se että selviää kolaroimatta, ei ole merkki vastuun ottamisesta, jos liikennesääntöjä muuten rikkoo jatkuvasti.
Jos vastuuta ei kykene ottamaan, niin sitten ei ehkä pitäisi olla oikeuksiakaan. Muutoin arvokkaita ihmiselämiä päättyy jatkossakin autoliikenteen seurauksena tasaiseen tahtiin.
Huumeisiin kuolee enemmän ihmisiä Suomessa kuin 150. Suurin osa nuoria. Ei se poliitikkoja kiinnosta.
Ilmoita asiaton viesti
Eipä kiinnosta mediaakaan. Käytännössä jokainen liikennekuolema uutisoidaan, huumekuolemia tuskin koskaan.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllähän se poliitikkoja kiinnostaa, mutta he vain yrittävät ratkaista asiaa väärillä keinoilla.
Ilmoita asiaton viesti
Kai tuo on darwinismia, ei jokaista kadunkulmaa voi pehmustaa yhteiskunnan tyhmimmän toimien mukaan.
Muuten saadaan helposti valtiovelka tuplattua jos jokaista ollaan pelastamassa itseltään.
Toki voisi jollain porkkanalla edistää turvallisempaa käyttäytymistä liikenteessä, keppi kun ei toimi selkeästikkään, vaikka parin tonnia rikkeetöntä 5 vuotta kohden, luultavasti maksaisi itsensä madaltuneina kuluina, Suomessa on niin vähän ihmisiä joita ei kiinnoistaisi tuollainen extra tulo.
Ilmoita asiaton viesti
No jäähän potkulaudat.
Ilmoita asiaton viesti
Sähköpotkulaudan rakenteellista nopeutta on alennettava, ja lisäksi niissä on oltava varoittimena piippaava äänimerkki.
Turhia kuolemia jalankulkijoiden joukossa tulee takuulla lisää.
Viranomaiset nukkuvat.
Ilmoita asiaton viesti
Ja monestihan pahempi se on että moni uhri jää kitumaan sen sijaan että kuolisivat pois.
Ei varmaankaan ole herkkua aivovamman kanssa, siitä kärsii ympäristökin ja omaiset.
Tyypillinen vammautumisen laji sähköpotkulaudalla on juurikin aivovamma.
Ilmoita asiaton viesti
Jos sähköpotkurionnettomuuksissa kuolee yhtä monta kuin autoliikenteessä, niin kumman haluaisit kieltää?
Liikennevakuutuksista maksetaan henkilövahingot riippumatta syyllisestä, jos vaikka auto ja potkuri törmäävät.
Ilmoita asiaton viesti
”Liikennevakuutuksista maksetaan henkilövahingot riippumatta syyllisestä, jos vaikka auto ja potkuri törmäävät. ”
Tosin rattijuopon on syytä varautua korvaamaan kaikki vahingot.
Ilmoita asiaton viesti
Ongelma on sama sekä autoilijoilla, polkupyöräilijöillä ja skuuteilla ajavilla – ihmiset eivät useinkaan tiedä edes liikenteen perussääntöjä. Kun tilanne on tämä, ei ole ihme että onnettomuuksia sattuu. Yle on julkinen laitos, joten sen tehtävänä on valistaa kansalaisia. Yle ei enää tänä päivänä halua toimia valistajana – ehkä oletetaan että ihmisillä on enemmän tietoa kuin oikeasti on.
Ilmoita asiaton viesti
Liikenteessä kuoli vuonna 1971 yli 1100 ihmistä, vuonna 200 kuoli 396. Ja jos nyt ollaan alle kahdessa sadassa lienee kohtuullista sanoa että ”mutta kaikki jatkuu kuitenkin ennallaan” ei oikein kuvaa tilannetta.
Autoliikenne on suhteellisen välttämätöntä, joten kuolleisuus ei laske nollaan mutta tasaisesti se on mennyt alaspäin. Skuutit on jonnin joutavia leluja joilla syntyy kasvavaa tahtia tuhoja. Tosin epäilen, että se on ohimenevä ilmiö, siis tuo onnettomuussuma.
Ilmoita asiaton viesti
”kuolleisuus ei laske nollaan”
Mutta jos saataisiin kännissä ajaminen ja ylinopeudet pois, päästäisiin aika lähelle nollaa.
Ilmoita asiaton viesti
Entä jos täysin sivulliset jalankulkijat a) vammautuvat b) kuolevat sähköpotkulautoilijoiden viillettäessä haiköilemöttömösti jalkakäytävillä
tai yhteisillä polkupyörä /jalankulkija osuuksilla esim.bussipysäkeillä.
Tähän asti on saanut pelätä polkupyöröhurjasteiijoita nyt lisänä skuutit …
Vaadin sähköpyöriin rekisterikilvet,
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole rohkeutta toimia Pariisin, Kööpenhaminan ym. tapaan, eli kieltää tämä vaarallinen touhu kun meillä mediakin on levittänyt sanomaa ”sääntösuomesta” jossa ”kaikki” kielletään.
Kannattaisi jo terveydenhuollon kantokyvyn ja ihmisten turvallisuuden parantamiseksi laittaa tämä touhu jäähylle, niin säästytään suuremmilta vahingoilta.
Ilmoita asiaton viesti
Autoilla ajetaan enemmän kuin tuhatkertainen määrä ajosuoritteita sähköpotkulautoihin verrattuna (henkilökilometrit, tavarakilometrit), joten liikennevälineitä vertaillessa onnettomuuksien määrä pitää suhteuttaa ajosuoritteiden määrään.
Sähköpotkulaudat aiheuttavat järjettömän suuren määrän onnettomuuksia ajosuoritetta kohden.
Ilmoita asiaton viesti
Valitettavasti kehittyneet yhteiskunnat nojaavat autoistumiseen niin suuressa määrin, että ne eivät pystyisi toimimaan autoiluun kohdistuvien merkittävien rajoitusten vallitessa.
Mutta sähköpotkulaudat ovat melko merkityksetön väline, joten ne voitaisiin kieltää – Pariisin mallia seuraten. Tosin joku niillä ansaitsee, mutta yhteiskunnan tulee voida ja uskaltaa kieltää tällainen hyödyke – joka on itse asiassa haitake.
Arvaan, että joku kommentoi tätä näkemystä tokaisemalla: Kielletään sitten kaikki…
On siis kuitenkin uskallettava kieltää valikoivasti yhteiskuntaa liikaa vahingoittavat toiminnot – sikäli kuin se on mahdollista.
Ilmoita asiaton viesti
Loogisesti minusta aika ongelmallinen väite sanoa, että [kaikki] onnettomuudet aiheuttaa vain autoilu. Silloin lähtökohta on/olisi, että yhtälöstä pitäisi poistaa autoilu. Toki liikkeessä olevien (ei siis autoliikkeessä olevien, vaan liikkuvien) autojen suuri liikemäärä (massa x nopeus) tekee onnettomuuksista usein vakavampia kuin mitä ne olisivat toisenlaisilla kulkuneuvoilla, ja tottakai autokuskien piittaamattomuuteenkin pitää puuttua, mutta vastustatko autoilua sinänsä vai mistä tässä on kyse?
Jos koko autoilua ei lähdetä sentään vastustamaan, niin maltillisempaa olisi minusta sanoa, että onnettomuuksia aiheuttaa:
– kaikkien erilaisten liikenteenkäyttäjien kaikki erilaiset virheet
– mahdollisesti lainsäädännön puutteet
– mahdollisesti tiestön suunnitteluvirheet ja puutteet
– mahdollisesti erilaisten ajoneuvojen erilaiset turvallisuuspuutteet
Sähköpotkulauta on uudehko tulokas liikenteessä, siksi on minusta perusteita ajatella, että ensisijaisesti sen sopeuttaminen muuhun liikenteeseen on yhteiskunnan tehtävä, eikä niinkään muun liikenteen sopeuttaminen siihen. Tilannetta pitää seurata, tällä hetkellä vaikuttaa, ettei sopeuttaminen ole onnistunut toivotusti, koska spl-onnettomuuksia on satoja vuosittain. Silloin tarvitaan toimenpiteitä.
Ilmoita asiaton viesti