Entä jos 150 sähköpotkulautailijaa kuolee onnettomuuksissa vuoden aikana?

Otsikko on tietenkin täysin keksitty, mutta Helsingin Sanomat kirjoittaa tappavasta ongelmasta jo kolmen sähköpotkulautailijan kuoleman jälkeen. On tietysti selvää, etteivät kaikki osaa kuljettaa tätä kulkuvälinettä turvallisesti, joten onnettomuuksia sattuu. Osaa jalankulkijoista ärsyttää suuresti jalkakäytävillä ja kevyen liikenteen väylillä liian suurella tilannenopeudella sinkoilevat ajurit sekä vähän mihin sattuu pysäköidyt laudat.

Tuon tappavan ongelman aiheuttaa kuitenkin oikeasti autoilu. Tieliikenteessä kuoli viime vuonna Liikenneturvan tilastojen mukaan 183 henkilöä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana tieliikenteessä on kuollut lähemmäs 2500 ihmistä.

Olemme jotenkin tottuneet tähän tilanteeseen, että raatoja syntyy tasaiseen tahtiin. Tieliikenneonnettomuuden jälkeen tutkitaan onnettomuuden syitä, mutta kaikki jatkuu kuitenkin ennallaan. Teistä ja kaduista voidaan tehdä turvallisempia, mutta mikään rahamäärä ei tule riittämään, jos kuljettajan korvien välissä viiraa.

Kun kuljettajalle annetaan ajo-oikeus ajoneuvon kuljettamiseen, niin samalla pitäisi edellyttää yhtä lailla vastuun ottamista. Toisinaan vaikuttaa siltä, että osa kuljettajista nauttii vain oikeuksista vailla vastuuta. Se että selviää kolaroimatta, ei ole merkki vastuun ottamisesta, jos liikennesääntöjä muuten rikkoo jatkuvasti.

Jos vastuuta ei kykene ottamaan, niin sitten ei ehkä pitäisi olla oikeuksiakaan. Muutoin arvokkaita ihmiselämiä päättyy jatkossakin autoliikenteen seurauksena tasaiseen tahtiin.

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu