Metromatkalla kauppakeskuksesta toiseen

Reilun vuoden kuluttua Espoon metro valmistuu kokonaisuudessaan, jolloin on mahdollista matkustaa koko matka Kivenlahdesta aina Vuosaareen tai Mellunmäkeen asti, vaikka ostoksia tehden.

Hieman syrjässä olevasta Kivenlahdesta lähdettäessä ensimmäinen suuri kauppakeskus on Espoonlahden Lippulaiva noin sadalla liikkeellään. Mikäli ostettava loppuu kesken, voi siirtyä metrolla neljä asemaa eteenpäin Isoon Omenaan, josta löytyy reilusti yli 200 liikettä. Sieltä voi siirtyä Niittykummun asemalla sijaitsevaan Niittyyn, josta tosin löytyy vain reilu kymmenen liikettä. Mutta ei hätää, sillä parin aseman päässä on Tapiolan Ainoan reilut sata liikettä. Jos kaipaa hieman pienempiin tiloihin, voi kokeilla Otaniemen tai Lauttasaaren metroasemien yhdeydessä olevia kauppakeskuksia, eli A Blocia ja Lauttista, joista kummastakin löytyy noin 20 liikettä. Lauttasaaresta voi jatkaa matkaa Kampin kauppakeskukseen, josta löytyy yli 150 liikettä. Sitä ennen voi poiketa Ruoholahden metroaseman läheisyydessä sijaitsevassa Ruoholahden lähikauppakeskuksessa, josta löytyy parikymmentä liikettä, tai voi piipahtaa joissakin Forumin noin sadasta liikkeestä. Seuraava kauppakeskus löytyy vasta Kalasataman metroasemalta. Redissä on liikkeitä lähemmäs 200. Herttoniemen metroaseman läheisyydessä sijaitsee Kauppakeskus Hertsi, josta löytyy viitisenkymmentä liikettä. Sieltä voikin siirtyä Itäkeskukseen, josta löytyy lähemmäs 200 liikettä. Kun jatkaa metrolla Vuosaaren suuntaan, niin pääteasemalta, eli Vuosaaresta löytyy kauppakeskus Columbus ja noin 50 liikettä.

Jotenkin tuntuu siltä, että joku on hurahtanut pahasti kauppakeskuksiin. Samalla on kuitenkin syytä muistaa, että kauppakeskusten ensisijainen tehtävä on kiinteistösijoittajien omaisuuden kartuttaminen, vaikka kaavoituksesta vastaaville kuntapäättäjille ne luultavasti myydäänkin työpaikkojen synnyttäjinä. Kun kauppakeskukseen sijoittuva yritys tekee voittoa, niin osan tästä voitosta se maksaa liiketilan vuokrana kiinteistösijoittajalle. Esimerkiksi Iso Omenan omistava Citycon on nimellisesti suomalainen, mutta osakekannasta noin puolet omistaa Israelissa pääkonttoriaan pitävä Gazit-Globe Ltd. Sitä ei varmaan kukaan tiedä, kenen taskuun ja minne päin maailmaa vuokrarahat lopulta päätyvät.

Massiiviset kauppakeskukset kuihduttavat niiden ulkopuolella tapahtuvaa liiketoimintaa ja yrittämistä. Liiketila suuressa kauppakeskuksessa edellyttää hyvää myyntiä, mikä ei kaikille yrityksille ole edes mahdollista. Kaupunkiympäristö köyhtyy, kun lähes kaikki liiketilat löytyvät kauppakeskuksista.

Vaikka blogin otsikkoon viitaten metroradan varressa oleviin kauppakeskuksiin pääseekin ilman autoa metroradan varresta, niin asiakkaista suuri osa saapuu silti paikalle autolla, mikä asettaa vaatimuksia liikenneverkostolle. Osa ihmisistä tottuu myös tekemään kaikki ostoksensa autoa hyödyntäen, mutta kivijalkamyymälöillä ei ole välttämättä tarjota ensimmäistäkään parkkipaikkaa.

Metroradan varressa olevien kauppakeskusten hyviä joukkoliikenneyhteyksiä tuodaan usein esiin. Tässä vain unohtuu, että suuria kauppakeskuksia on muutaman metroaseman välein, joten ei tuota metroyhteyttä edes tarvitse pahemmin käyttää, ainakaan ostosten tekemiseen.

 

 

 

+2

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu