Mitäs jos liikenteen kohina kuulostaisi hyttysen ininältä?

Jos liikenteen kohina oikeasti kuulostaisi samanlaiselta kuin hyttysen ininä, niin ihmiskunta olisi varmasti hulluuden partaalla. Hyttynen aloittaa lennon ja pienen olennon siipien kahina aiheuttaa alle 30 desibelin tason äänen. Desibeleillä ei ole merkitystä, kun on kyse hyttysestä. Pienen pieni hyttynen vie kaiken huomion.

Suurilla kaupunkialueilla, kuten esimerkiksi pääkaupunkiseudulla, tieliikenteen kohina ulottuu hyvin laajalle. Monet ovat niin tottuneet liikenteen kohinaan, etteivät kiinnitä siihen mitään huomiota. Joissakin paikoissa tämä kohina on ohimenevää ja kuultavissa ainoastaan auton ajaessa ohi. Aamuyöstä ulos eksyvä saattaa huomata, että ympäristö on erilainen. Jotain puuttuu.

Pääkaupunkiseudun yhä kasvaessa liikenteen kohina ulottuu yhä laajemmalla alueelle. Ympäristö saattaa olla hyvin vehreää mutta silti liikenteen kohinan saastuttamaa. Onni on, jos liikenteen kohinan osaa jättää kokonaan huomioimatta. Eihän se silloin ole edes melua, joka määritelmällisesti on häiritseväksi koettua ääntä. Kun liikenteestä aiheutuvat äänet alkavat nousta riittävän korkealle, niin onkin kyse kohinan sijaan liikenteen aiheuttamasta melusta. Melussa desibelilukematkin ovat tietysti korkeammat. Toisaalta mittauksista saadut keskiäänitasot saattavat toisinaan olla matalat ja vain hetkittäin desibelilukemat nousevat, kun esimerkiksi rekka tai mopo ohittaa mittauspaikan.

Monet arvostavat asuinpaikassaan luonnonrauhaa ja liikenteen kohinan poissaoloa. Sieltä luonnonrauhasta pitää kuitenkin ainakin toisinaan päästä töihin, harrastuksiin ja palvelujen äärelle. Matkat tehdään hyvin usein henkilöautolla. Mitä enemmän on luonnonrauhaa, niin sitä pidemmät ovat usein ajomatkat ja siten aiheutettu meteli. Mitä enemmän luonnonrauhaa on omassa asuinpaikassa, niin sitä enemmän ihminen tuhoaa luonnonrauhaa muilta, noin karkeasti.

Tieliikenne on välttämätöntä kaupunkien toiminnalle. Silti pitäisi yrittää miettiä ratkaisuja liikenteen aiheuttaman kohinan ja melun vähentämiseksi. Jos asuu vilkkaan pääväylän varrella, niin melun haittavaikutukset on helppo todentaa. Silloin kun liikenteestä aiheutuu tasaista taustakohinaa, niin melusta aiheutuvien haittojen analysointi on huomattavasti vaikeampaa.

Suomessa on noin puoli miljoonaa kesämökkiä. Luonto saattaa olla siellä varsin samankaltaista kuin kaupungissa. Jotain kuitenkin puuttuu. Tilalle saattaa tulla jotain paljon hirveämpää.

 

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu