Miten määritellään valmiuslain voimassaolon tarpeellisuus?

Koronakriisin alkuvaiheilla maaliskuussa valmiuslaki otettiin käyttöön, sillä oli odotettavissa, että tartuntojen määrä ja sitä kautta koronavirukseen kuolleiden määrä tulee kasvamaan. Nyt voidaan nähdä, että valmiuslaki teki sen mitä pitikin, sillä tartuntojen määrä ja kuolemat ovat olleet päivätasolla hyvin alhaisia. (Oikeastihan toimien täsmällistä tehokkuutta on mahdotonta mitata, sillä emme tiedä, mitä olisi tapahtunut ilman rajoituksia.)

Nyt kun tilanne vaikuttaa olevan hallinnassa, niin olen alkanut miettiä seuraavaa kysymystä. Miten oikeastaan määritellään valmiuslain tarpeellisuus? Millaisissa olosuhteissa valmiuslain voimassaolo voidaan purkaa? Hallitus päätöksen tietysti tekee THL:n asiantuntijalausuntoihin perustuen. Jos todettuja tartuntoja on keskimäärin alle 100 ja kuolleita muutamia, niin nämä luvut eivät oikein mielestäni anna edellytyksiä valmiuslaille, Uudenmaan ulkopuolella sitäkin vähemmän. Suositukset rajoituksista ovat sitten asia erikseen.

Siis vielä uudelleen. Miten oikein määritellään, että valmiuslain voimassaolo voidaan purkaa?

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu