Sammio
Kirjaudu blogeihin

Tiedote

Parhaat Uuden Suomen blogit kerran viikossa – tilaa uutiskirje täältä!

 

Raitiovaunut ja bussit samalle kaistalle

Helsingin katualueet levenevät turhaan, kun jokaiselle kulkumuodolle on varattava omat kaistansa. Leveän katualueen eri kaistojen ylittämiseen on varattava jalankulkijoille enemmän aikaa. Risteyksien ylittämiseen kuluu autoilta ja busseiltakin enemmän aikaa. Liikennevalotkin on tällöin vaikeampi suunnitella kaikkien kulkumuotojen sujuva liikkuminen huomioiden. Yksi ratkaisu on siirtää raitiovaunut ja bussit samalle kaistalle.

Alun perin käsittelin tätä asiaa Helsingin Sanomissa julkaistussa mielipidekirjoituksessa noin yhdeksän vuotta sitten. Hämeentielle oli vaadittu pyöräkaistaa, mutta sille ei tuntunut löytyvän tilaa. Tuolloin Hämeentietä pitkin kulki laskelmieni mukaan noin 10 raitiovaunua tunnissa yhteen suuntaan, eli yksi kuuden minuutin välein. Raitiokiskot olivat mielestäni kaupunkitilan kalleuteen ja tilan rajallisuuteen nähden aivan liian vähällä käytöllä.

Esitin tuolloin ja olen vieläkin aika lailla samaa mieltä siitä, että bussit ja raitiovaunut pitäisi laittaa tiiviillä kaupunkialueella kulkemaan samaa kaistaa, mikäli se vain on teknisesti mahdollista. Ratkaisu olisi varsin edullinen, sillä lähinnä pysäkkiratkaisut pitäisi suunnitella niin, että bussit ja raitiovaunut pääsisivät tarvittaessa toistensa ohi.

Raitiovaunu on yksi kulkuneuvo muiden joukossa. Edes ympäristötekijöihin vetoaminen ei minusta oikeuta sille annettua erityisasemaa kalliin kaupunkitilan käytössä. Itse en ajatellut tuolloin autokaistan poistamista, sillä autoille ja pyöräilijöille olisi jäänyt omat kaistansa, kun bussit ja raitiovaunut olisi laitettu samalle kaistalle.

Jossakin toisaalta ehdottamani ratkaisun myötä koko katualuetta voitaisiin kaventaa, ja se saattaisi yllättäen sujuvoittaa kaikkien liikkumista. Tässä ratkaisussa olisi sekin hyvä puoli, että joukkoliikenteen kulku ei hidastuisi autoliikenteen ruuhkien takia, ja tietysti toisin päinkin. Mahdolliset liikennevaloetuudetkin olisi varmaan helpompi suunnitella, kun joukkoliikenteelle olisi selkeä oma paikkansa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu

Kommentit (6)

Kommentoi

Sinun täytyy kirjautua sisään, jotta voit kommentoida.
  1. Esko Karinen
    Esko Karinen #3883329

    Upein tulos kapunkitilan tuhlauksessa on saavutettu Itäkeskuksessa jonne saapuu neljä raidetta vierekkäin, kaksi metrolle ja kaksi pikaratikalle.

    Paikallisjuna pitäisi kai rakentaa jo ilmaratana,

    Yhdet voisi vielä tulla Kruunuvuoresta, onhan se noloa kun sinne tulee vain lyhyt pätkä erillistä rataa. Jää ”rataverkko” tällä keinoin hiukan vajaaksi

    Ilmoita asiaton viesti

    • maisterisuma
      Jukka Gröhn #3883343 Kirjoittaja
      Vastaus kommenttiin: #3883329

      Jos nyt vähän tarkennetaan, niin Itäkeskuksen länsipuolella on neljä metrokaistaa. Autokaistoja on samalla kohtaa yhteensä kymmenen. Sitä voi sitten laskea, kumpi kulkumuoto tuhlaa tilaa enemmän.

      Ilmoita asiaton viesti

      • Esko Karinen
        Esko Karinen #3883394
        Vastaus kommenttiin: #3883343

        No kyllä, kuusi yhteensä, olisihan sen nähnyt kartasta. Kiinnitin vain huomiota että jokseenkin harvinaisesti useampi raidemuoto kulkee rinnakkain.

        Onko autokaistoja kymmenen, riippuu hiukan laskentatavasta. Mitä tulee välityskykyyn niin minunkin mielestäni täydennykset ruokakauppoihin voitaisiin tehdä raideliikenteen avulla joten tiet voi kyllä purkaa (sarkasmia).

        Ilmoita asiaton viesti

  2. Harri Erämetsä

    Kirjoittaja on oikeassa, erityisesti Manskulla tilankäyttö täysin järjetöntä.

    Ilmoita asiaton viesti

    • usjussi
      Vastaus kommenttiin: #3883337

      … ja koko liikenne seisoo Mannerheimintiellä. Tampereella ratikka ja bussit ajavat koko Hämeenkadun yhteisellä kaistalla, mutta liikennevalot katkaisevat poikittaisen liikenteen aina ratikan ja bussin esteettömään kulkuun. Yksityisautoilu on poistettu Hämeenkadulta kokonaan. Muualla ratikka kulkee omaa väyläänsä. Bussit ja muu likenne yhteisillä väylillä.

      Ilmoita asiaton viesti

  3. esalehtinen
    Esa Lehtinen #3883352

    Jostain syystä Tukholmassa bussit ja ratikat voivat aivan vaivatta kulkea samoilla kaistoilla pitkiäkin matkoja. Vaikea ymmärtää, mikä Helsingin busseilla ja ratikoilla on sillä tavalla erikoista, että eivät voi kulkea samoilla kaistoilla!

    Vastaus on tietenkin Helsingin vihreässä liikenteen haittaamisen suunnittelussa!

    Äärimmäinen hulluus on Kruununsilta! Satojen miljoonien investointi, joka on lähtökohtaisesti suunniteltu vajaakäytölle! Jokainen tietää. mistä on kyse; ei tarvitse enempää selittää!

    Ilmoita asiaton viesti