Suomen kesässä pitääkin myydä ”ei oota”

Suomessa kesäinen lomailu keskittyy heinäkuuhun, mikä asettaa haasteita kaupalliselle toiminnalle. Heinäkuussa riittää kysyntää, ja usein joudutaan myymään ”ei oota”. Kesä- ja elokuussa ei usein ole samanlaista ongelmaa, ehkä viikonloppuja lukuun ottamatta.

Monen liikeyrityksen myynti on tiukasti sidoksissa tehtyihin investointeihin. Mökkien rakentaminen ja autojen tai matkailuautojen ostaminen on hyvinkin kallista. Kuinka maksaa investoinnit takaisin, mikäli matkailuautoja vuokrataan lähinnä heinäkuussa? Hintojakaan ei voi nostaa loputtomasti. Kysyntä voi romahtaa, mikäli hintoja nostetaan liikaa. Tällöin ei toki tavallaan tarvitse enää myydä ”ei oota”.

Parhaat tulokset kesäisessä liiketoiminnassa saadaan aikaan, kun kysyntää voidaan kasvattaa pienillä lisäinvestoinneilla. Suuremman terassin tai tilapäisen alueen rakentamisen ja lisähenkilökunnan palkkaamisen pitäisi olla mahdollista. Yritystoiminta ei toki koskaan riskitöntä, ja esimerkiksi huonot säät voivat pilata kaiken.

Suomessa eletään vuodenaikojen määritellemien sesonkien mukaan. GPS-paikannuksen perusteella voisi varmaan helposti huomata, että suomalaiset kuoriutuvat ulos pesistään toukokuussa ja hautautuvat niihin takaisin viimeistään elokuussa. Olisi kiva nähdä, että ulkona viihdyttäisiin enemmän muulloinkin kuin kesällä, jolloin saattaisi myös avautua uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

0

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu