Tarvitseeko ihminen autoa ruokaostoksiin raskaan kuorman vai kaupan sijainnin takia?
Kotimatkalla poikkesin Espoon Länsiväylän tuntumassa sijaitsevassa Lidlissä ostoksilla. Autoon olisi mahtunut paljon enemmänkin tavaraa. Pidemmän aikavälin hyvin epätieteellinen tarkkailu on osoittanut, että suurin osa asiakkaista näyttää käyttävän ostoksiin rahaa 0-40 euron välillä, minä mukaan lukien. Kun ostokset näyttävät olevan aika pieniä, niin autoa ei oikeastaan tarvitse ruokaostoksiin. Kaupassa tarvitseekin käydä useamman kerran viikossa.
Olemmeko luomassa jossain määrin amerikkalaistyylisiä kaupunkeja, jossa kaikki asiat hoidetaan autolla? Ruokakauppoja on ripoteltu kauas asutuksesta pääteiden varsille. Se oma suosikkikauppa ei olekaan kaikista lähimpänä. Aika paljon liikennettä syntyy varsin mitättömien ostoksien takia. Se vaan on niin kätevää hypätä auton kyytiin ja piipahtaa kaupassa.
Ruoan hinta vaikuttaa usein ostospaikan valintaan hyvän tuotevalikoiman ohella. Halvimpina pidetyt Lidlit ja Prismat eivät kovin usein sijaitse ihan naapurissa. Suurissa vähittäiskaupan yksiköissä hinnat voidaan kai pitää edullisempina. S-ryhmän hegemonian aikana sitä on kyllä tullut mietittyä, kuinka hinnat päätetään kussakin Prismassa, S-marketissa, Alepassa ja Salessa? Kilpaileeko S-ryhmä välillä itseään vastaan?
Asuinalueelta saattaa puuttua ruokakauppa, joten kaikkien on käytävä ostoksilla jossakin kauempana. Ilman autoa elävä saattaa huomata, ettei ruokaostosten tekeminen olekaan niin yksinkertaista. Suurempien ostosten tekeminen on melkein mahdotonta. Pitäisikö sitä kuitenkin hankkia auto?
Auton käyttäminen ei ole koskaan ilmaista. Mikäli autoa käyttää ruokaostosten tekemiseen, niin ruoan hintaan pitäisi lisätä oman auton käytöstä aiheutuvia kuluja. Kuinka paljon? Se onkin sitten vaikeampi asia. Kulut ovat ihan todellisia, vaikka luultavasti hyvin harva mitään kuluja laskee. Enpä laske näitä kuluja itsekään. Auton käyttäminen ruokaostosten tekemiseen kuitenkin nostaa jossain määrin ruoan lopullista hintaa. Ostokset Prismasta eivät olekaan enää ihan niin halpoja.
Suurin ongelma lienee kuitenkin K-ryhmän ja S-ryhmän valta-asema päivittäistavaramarkkinoilla. Kuinka hyvin markkinat toimivat, kun S-ryhmän osuus on päivittäistavarakaupasta on noin 48 prosenttia ja K-ryhmän osuus noin 34 prosenttia.
Ihmiset ajavat autolla marketteihin halvempaa ruokaa tai hieman parempaa valikoimaa tavoitellen. Hieman toisenlaisessa yhteiskunnassa edullista ja laadukasta ruokaa saisi useammin ihan kotinurkilta. Toisaalta muutaman sadan metrin kävelykin voi olla liikaa. Ihmisen laiskuudella ei aina ole rajoja.
Tilaillaan aina välillä Prisman verkkokaupasta, tuovat vaikka viikon satsin sisään asti, noin 7 eurolla nätisti pahvilaatikoissa. Eipähän tarvitse itse ajella, kolaria, eikä puhista kaupan tungoksessa nälkäisenä heräteostoksia kärryyn keräillen. Luulenpa että tilaaminen tulee edullisemmaksi, kuin lähteä varta vasten, ja välttyy ehkä vielä kulkutaudeiltakin ;O
Ilmoita asiaton viesti
Ainakin haja-asutusalueilla auto on käytännössä välttämätön miltei kaikille muille kuin kotihoidon varassa oleville vanhuksille, ellei halua elää aivan eksentrikon erakkoelämää. Toimivia julkisia liikennevälineitä ei ole lähestulkoonkaan tarvittavissa määrin. Ja jos kyse on perheen ostoksista, niin sitäkin suuremmalla syyllä hankinnat pitää tehdä autolla. Siinä samassa voi sitten kuskata lapsia harrastuksiin tai hoitaa muita tarvittavia asioita ja kontakteja.Useimmille se on välttämätön myös työssä käynnin vuoksi. 30 asteen pakkasessa ei juuri kukaan lähde aamusta toiseen ajamaan fillarilla vaikkapa 15 kilometrin työmatkaa. Tästä on turha kenenkään edes pyrkiä taittamaan peistä.
Eli siinä mielessä Suomi on jo nyt amerikkalainen yhteiskunta muiden kuin suurempien kaupunkien asukkaiden kannalta. Itse asiassa normi alkaa Suomessakin olla maaseudulla kaksi autoa ruokakuntaa kohden.
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin. Ei tarvitse asua missään syvällä landella, riittää, että olet vaikka 4-6 kilometrin päässä taajamasta, niin mitään julkista liikennettä lukuunottamatta koulubussia tai koulutaksia ei välttämättä ole. Itse asun juuri näin kaupungin kupeessa mutta landella ja kyllä täällä oikeastaan joka torpassa on pari autoa. Joku eläkeläispariskunta selviää, kun sukulaiset asuvat huutoetäisyydellä, mutta ilman tätä etua ei taatusti.
Ilmoita asiaton viesti
Toisaalta 4–6 kilsaa edestakaisin on helppo ajaa pyörällä, ja tilaviin pyörälaukkuihin mahtuu paljon tavaraa. Lisäksi osa liikunnantarpeesta tulee tyydytettyä, joten aikaakin säästyy.
Ilmoita asiaton viesti
Hyväkuntoiset ja urheilulliset henkilöt saattavat 4-6 kilometrin työmatkalla niin menetellä läpi vuoden. Onhan niitä avantouimareitakin olemassa. Ja kyllä suurin osa ostoksistakin hoituu niissä tavaralaukuissa, kun vain jaksaa päivästä toiseen sellaista elämää viettää.
Mutta kaikki eikä suurin osakaan ihmisistä lukeudu tuohon kategoriaan. Kaikkien kunto tai terveydentila ei salli moista, raskaana oleville naisille saattaisi tuolla tavoin työssä käyminen olla aikamoinen kynnys, työmatkakin on useimmilla haja-asutusalueilla pitempi kuin tuo 4-6 kilsaa, he saattavat tarvita autoa myös päivän aikana, jolloin ruokatunti ei riitä fillarilla kauas ajamiseen y.m., y.m. …
Eli jos on ihan pakko olla ilman autoa, niin suurin ponnisteluin siihen saattaa kyetä, mutta toivottavasti hyvin tilapäisluontoisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Minä ajoin joitakin vuosia sitten pyörällä läpi vuoden. Kaaduin muutaman kerran pahasti ja talvipyöräily jäi. Nyt asumme pienen kaupungin keskustassa, joten kävelemällä pääsee onneksi moneen paikkaan. Käytämme kyllä autoa, mikäli ostoksia on paljon, koska emme jaksa kantaa niitä. Pyörällä kyllä varmaan pääsisi, mutta kapeilla jalkakäytävillä liikkuu sekä kävelijöitä, pyöräilijöitä että skuutteja, joten en ole innostunut menemään pyörällä siihen sekamelskaan. Käveleminen on kuitenkin turvallisempaa ja antoisampaa.
Ilmoita asiaton viesti
Blogissa ei ole puhe työ- vaan kauppamatkoista, joita ei tarvitse tehdä päivittäin. Jos kymmenen kilsaa joka toinen päivä tuntuu, sanotaan nyt vaikka alle 65-vuotiaasta, ”suurelta ponnistelulta”, niin sitten olisi varmaan syytä kunnon kohentamiseen, esimerkiksi juuri näillä kauppamatkoilla.
Ilmoita asiaton viesti
Epäilemättä monella olisi syytä kohottaa kuntoa, mutta vaikka on puhe kauppamatkoista, niin nehän limittyvät työmatkojen yhteyteensä, vai mitä?
Olosuhteet ovat kuitenkin aika monenlaiset. Tuo 5-6 km saattaa olla pimeää ja vilkasta valtatietä ilman kevyen liikenteen väylää, on muuten talvella todella pelottavaa, kokemuksesta tiedän. Tai sitten aamulla on se toistakymmentä senttiä lunta eikä aurauksesta tietoakaan tai peilijää. Täällä landella homma toimii niin kauan kun tiet ovat sulat ja ei ole kovin pimeää, marraskuun ja joulukuun tietämillä tulevat sitten haasteet.
Ilmoita asiaton viesti
Ihminen tarvitsee viihdykkeitä kuten autolla ajo ja tupakan poltto.
Ilmoita asiaton viesti
Ikävästi ihon alle tunkeutuva blogiotsikko. Huomaan tekeväni kaikki kauppamatkat autolla, joskin monesti käväisen marketissa muun ajelun ohessa, joten en kaikissa tapauksissa ”lähde kauppaan”.
Asun melko tarkasti yhden kilometrin päässä S-ryhmän tyypillisestä myymälästä.
Ilmoita asiaton viesti
Käyn ruokaostoksilla polkupyörällä – kesät, talvet.
Saan samalla hyötyliikuntaa.
Ilmoita asiaton viesti
Onpa aika itsekeskeinen blogi.
Kyllä pääkaupunki seudulla parikin autoa on aika välttämättömiä vaikka sellaiselle ruuhkavuosia elävälle, vaativassa työssä käyvälle pariskunnalle joilla on aikaa esim. ruokaostoksiin kerran viikossa tai jopa kerran kahdessa viikossa.
Puhumattakaan siitä elämän vaiheesta kun lapsien koulut ja harrastukset alkavat.
Ilmoita asiaton viesti
Tässä blogissa oli kyse syistä auton käyttöön kauppareissuilla, eikä auton käytöstä yleensä. En ihan ymmärrä mitä itsekeskeistä siinä on, että myönsin heti blogin alussa itsekin käyttäväni autoa ruokaostosten tekemiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, myös pääkaupunkiseudulla. Ylempänä kirjoitin haja-asutusalueista, joilla se on vielä välttämättömämpää ilman minkäänlaisia julkisia liikennevälineitä.
Auto ei ole välttämätön niille, jotka asuvat Helsingissä parin kilometrin säteellä Kolmen Sepän patsaasta eivätkä juuri matkustele ”mummolaan”. Mutta kiva se on silloinkin.
Ilmoita asiaton viesti
Suomessa vähän pienikulutteisella autolla ajavaa rangaistaan muilla pakollisilla maksuilla jotenka siitä parin kilsan kauppareissusta ei paljon lisäkuluja tule.
Ilmoita asiaton viesti
Jos yksityisautoja ei olisi – myönnän vision totaalisen epärealistisuuden – pitäisi yhteisöjen ja yksilöiden järjestää elämänsä muiden liikkumismuotojen varaan.
Kotikyläni keskus oli 1960-luvulla joukkoliikenteen solmukohta. Linja-autoja meni ja tuli aamusta alkaen, ja mieleeni on jäänyt esimerkiksi linjakilpi ”Imatra – Ahjärvi”. Googlatkaapa huviksenne Ahjärvi; on jokseenkin mahdotonta kuvitella sitä tänä päivänä vuorobussin pääteasemaksi.
Jos joku vielä sattuu asustelemaan Ahjärven kaltaisessa paikassa, hän tarvitsee oman auton.
Ilmoita asiaton viesti
Meillä luvuttiin autoista runsas vuosi sitten. Ei tarvita kun kauppamatka vain alle 1/2km, kolme kauppaa pankkeineen yms.
Ilmoita asiaton viesti