Hukkuuko Manse tunneliin?
Tänään maanantaina 16.9. äänestetään Tampereen valtuustossa paljon keskustelua herättäneestä tunnelista.
Sen tajuaa että Kokoomus kannattaa isojen rakennusfirmojen tukemista, mutta monelle on vaikeata sulatta sitä , että Vihreätkin tukevat hanketta, joka on liikenteellisesti turhaa ja johon liittyy kaupungin keskustassa olevien ranta-alueiden umpeen rakentamista varakkaiden asuntokäyttöön.
Mutta ovathan Vihreät muissakin asioissa olleet tukemassa luonnon tuhoamista sallimalla mm. tuhoisia kaivoshankkeita ja kannattamalla tuulivoimaloita.
Jo luultiin , että valtuustossa tunnelia vastustavien äänet täpärästi voittaisivat, kun demarit päättivät noudattaa äänestyksessä ryhmäpäätöstä.
Toista viikkoa sitten kuitenkin neljä demarinaista päättivät livetä ryhmästä ja äänestää rakennusfirmojen rikastuttamisen puolesta. Heidän mielestä ilmeisesti kaupungin taloustilanne on olennaisesti kohentunut sitten viime kunnallisvaalien, jossa sosiaalidemokratit vastustivat tunnelia taloustilanteeseen vedoten.
Lemminkäisellä, joka kilpailutuksessa voitti itsellen tunneliurakan, on toimintaa myös Virossa, joten on pääteltävissä mistä tunnelintekijät tulevat ja mihin verot menevät.
Tehdyn gallupin mukaan noin kaksi kolmasosaa tamperelaisista vastustaa tällaisen hukkaputken rakentamista.
Pari päivää sitten julkaisin täällä tästä aiheesta blogimerkinnän, johon tuli hyviä kommenttejä:
http://margaretablafield.puheenvuoro.uusisuomi.fi/149453-tampereella-kuohuu
Maegareta Blåfield, osaatko kertoa kerääntyikö kaupunkilaisia osoittamaan mieltään tunnelia vastaa? Luin tämän päivän Aamulehden, enkä ainakaan pikaisella selaamisella löytänyt aiheessta mitään. Kuivuiko siis koko juttu jälleen suomalaiskansalliseen lammasteluun, vai onko kysymys jälleen Aamulehden linjauksesta. Josta tiedämme, että se on ollut 110 prosenttista häpeämätöntä tunnelipropagandaa.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka tietäisinkin jotain en voisi julkisesti kertoa asiasta ja mitään ilmoitusta ei voi olla sillä mieleenosoitukseen olisi tarvittu lupa. En tiedä mistään virallisesta mielenosoituksesta.
Aamulehden mielipideosastollekin on ollut turhaa lähettää tunnelia vastustavia kirjoituksia.
Vain pienen piirin ylläpitämässä blogissa jokunen vastustaja on saanut äänensä kuuluviin
Ilmoita asiaton viesti
Mielenosoittajia ei ollut kuin muutama kymmenen.
Ilmoita asiaton viesti
Tunnelihanke saadaan läpi korruption avulla. Siksi ne demaritkin ovat mieltään muuttaneet.
Ilmoita asiaton viesti
Se nyt ei tässä kaupungissa olisi mitään uutta.
Ilmoita asiaton viesti
Tampereen Vihreät pitävät kynsin hampain kiinni vallasta! Eivät he riskeeraa mitään. Pormestari hallinnon valta on mannaa. Tärkeintä on, että SDP yhtenäisenä äänestää tunnelin maan rakoon. Se takaa kaiken. Samalla tamperelaisten tahto toteutuu.
Ilmoita asiaton viesti
Tuskin Tampereenkaan vihreät enää vallassa pysyy seuraavien vaalien jälkeen.
Kaiketi ne va´ankielenä toimivat neljä demarien takinkääntäjää pysyvät erottamisen uhallakin viime sanoissaan?
Ilmoita asiaton viesti
Onhan se tietysti julmaa jos tuetaan rikkaita rakunnusliikkeitä, jotka pilaavat tavallisten ihmisten vapaa-aikaa tarjoamalla töitä. Oletko laskenut vaikutusta kunnalle verotuloissa? Kiinteistövero, uudet kaupunkilaiset (uudet veronmaksajat), työllisyys vaikutukset jne.
Missä olet tehnyt tuon gallupin? Millaisia kysymyksiä olet esittänyt? Oletko kirjannut tulokset ylös? Millainen otos on? Millaisille väestönryhmille (opiskelia, perheellisiä, työttömiä, työssäkäyviä, yrittäjiä, eläkeläisiä jne)?
– Olen itse havainnut että useasti kun ihmiset kyselevät niin muuttavat tulosta oman mielipiteen mukaiseksi. Joskus testattiin kun eräs henkilö kyseli yleistä mielipidettä ja sivullinen kirjasi tulokset ylös niin tuloksen arvioinnissa oli kymmenien prosenttien heitto.
Ilmoita asiaton viesti
Galluppi on Taloustutkimukselta tilattu.
Tuskin monikaan muuttaa Tampereelle pelkän asunnon takia. Olkoonkin pohjanmyrskyille alttiilla terassiparvekkeella varustettu.
Kyseessä olevat rakennusliikkeet eivät tarjoa töitä tavallisille duunareille, joita Tampeerellakin on työttöminä rakennusalallakin tuhatmäärin.
Minä en laskeeskele rahoja, mutta muut ovat laskeneet, että lainan ottamista tunnelia varten tulee nostamaan veroäyriä.
Työllistämiseen olisi olemassa muita hyödyllisäkin tapoja.
On mieletöntä rakentaa tietunnelia ilman liikenteellisiä syitä.
Katso aikaisempaan ketjuun yhdistävä linkkiä siinä on mukana alan asiantuntijankin näkemys.
Ilmoita asiaton viesti
Tunnelia kalliimpaa työmaata olisi vaikea keksiä, vähintään 120 miljoonaa uppoaa kaupunkilaisilta, sillä saisi korjattua monet homekoulut ja palkattua terveyskeskuksiin työntekijöitä joista on jatkuvasti pulaa kun lääkärille joutuu odottamaan kuukauden ja erikoislääkrille yli puoli vuotta. Asuntoja voitaisiin rakentaa Hervannan valtaväylän varrelle ja länsi-Tampereelle, tilaa kyllä on.
Ilmoita asiaton viesti
Tunnelin vastustajat ovat linnoittauneet valtavan asennelinnakkeen taakse mitä kyseenalisimtien väitteiden, jossa tutkimukset, faktat ja asiantuntijat eivät paina mitään. On esitetty korruptiota, ulkomaalaisten palkkaamista massoittain Tampereelle, rajua kustannusten ylitystä ym., joista kenelläkään vastustajalla ei ole mustaa valkoisella, vain mielipiteitä.
Onneksi Demarileirissä on itsenäisiä naisvaltuutettuja ja ajattelijoita, jotka ovat ottaneet faktat todesta eivätkä alistu neuvostoliittomaiseen ryhmädiktatuuriin.
Tunneli oli päätetty rakentaa jo vuosia sitten, mutta uusi vaalitulos käveli pitkäntähtäimen investoinnin yli. Työväen edustajat Demarit (lukuunottamatta 4 edustajaa), Vasemmistoliitto, SKP, mutta myös Perussuomalaiset vastustavat 11 000 miestyövuoden aikaansaamista projektin aikana.
Kokoomus ( yhtä lukuunottamatta ), Keskusta, Vihreät ( kaikki todennäköisesti ), RKP ( ei kerro kantaansa) puoltavat investointia. Vaa`ankuppi on tällä hetkellä niukasi tunnelin rakentamisen puolella.
Vuosikymmenet sitten Tampere on investoinut ja kehittynyt. Näsinneula, Särkänniemi, Tamperetalo, Yliopistot, jne. ovat olleet menestyksiä ja niitäkin kansanääni vastusti- päättäjät eivät.
PS. Tunneli maksaa 180 milj.€, valtio tukee 61 milj.€, rakennusoikeudet myytyään Tampereen nettokustannukseksi jää noin 60 mlj.€. Eikä tässä ole vielä otettu huomioon mahdollista ehdotettua tunnelin käyttömaksua 0,50 € / ajo,( 40 000 ajoa päivässä yht molempiin suuntiin ) jolla kustannukset katetaan vain vuosissa, sitten kassa kilisee pelkkää plussaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tunnelin puolustajat ovat asenteiden ohella tukeutuneet puoli miljoona maksaneeseen mainoskampanjaan, jonka subjektiiviin arvioihin perustuvia laskelmia ja tulevaisuuden spekulaatioita esittävät ”faktoina”.
Kaupunki tukisi valtion rakennushanketta vähintään 120 miljoonalla euroa.
Kyseessä ei ole investointi.
Ilmoita asiaton viesti
”Hukkaputki” tai sitten ”tähtitieteellinen aukko”.
Kuin Portugalissa, rakennettiin valtava määrä moottoriteitä jossa ei ole edes liikennettä.
Rakennettiin suuri rautatieasema, johon ei edes mene taas teitä.
Espanjaan rakennettiin euroopan korkeimmat kerrostalot, insinöörit unohti niistä hissit.
😉
Ilmoita asiaton viesti
Meillä sentään on Kone, ihan selvällä suomen kielellä vieläpä, joten hissit tuskin unoituisi niistä rumista kerroskolosseista.
Moni muu asia kylläkin, kuten ihmisten viihtyvyys.
Kuvitellaan, että tunnelin räjähdysjätteestä tulisi ihana uimaranta ja samalla este entisen tehtaan kaatopaikan myrkkyjen liukenemisestä järveen.
Ilmoita asiaton viesti
Ilmeisesti tamperelaisia vaivaa jonkinmoinen suuruudenhulluus.
Hieno kaupunki ei siinä mitään, tykkään kyllä käydä siellä.
Ilmoita asiaton viesti
Niin on näitä kaupungin kellokkaita vaivannut pitkään. Josta edelleen muistuttumassa on entisen kaupunginjohtajan itsellen pystyttämä kullimonumentti. Joka on kuitenkin pientä pröystäilyä nyt kyseessä olevan mustan aukon rinnalla. Se kun sitoo pitkälle tulevaisuuten kaupungin mahdollista kehittämistä.
Kun aikoinani tulin tänne opiskelemaan kaupungin keskustakin oli nykyista huomattavasti kauniimpi.
Ilmoita asiaton viesti
Tampere on muuttunut todella surullisempaan muotoon oikiasti.
Mutta nyt lähen taas töihin, toivottavasti ei minun veroeuroilla aleta kaivamaan mitään aukkoja kauniiseen Tampereeseen.
🙂
Ilmoita asiaton viesti
Ellei toivo riitä, niin teot puhuvat puolestaan.
Ilmoita asiaton viesti
Tapani: Miten tuo kommenttisi liittyy Tampereesee? Asenne ja tiedot puuttuvine faktoineen ovat on kuitenkin kuin Tampereen Perussuomalaisten.
Ilmoita asiaton viesti
Heikki, onko se tähtitieteellinen-aukko välttämättömyys?
Vai onko se tamperelaisten oma guggenheimm?
Ilmoita asiaton viesti
Guggenheimistä voisi sentään olla monelle jotain iloakin.
Mitä iloa on kenellekään ajaa tunneliin? Monet jopa pelkäävät sitä.
Metrotunneli on sentään paljon turvallisempi kun kuljetaan raiteita pitkin eikä tarvitse itse ohjata.
Ilmoita asiaton viesti
Taitaa olla, että samat kasvot tykkää tuosta aukosta kuin myös siitä ”museostakin” joka ei edes ole museo vaan paikka missä käännetään ruosteinen polkupyörä ylösalaisin kuin huollossa, ja sitten sanotaan että se on taidetta.
🙂
Ilmoita asiaton viesti
Picasso teki polkupyörän satulasta ja ohjaustangosta taideteoksen. Se on yksinkertaisessa nerokkuudessaan vaikuttava.
Ilmoita asiaton viesti
Ei taida olla mitää tahoa joka vastustaisi näitä järjestelyjä jotka tukevat koko maan moottoriteiksi muuttumista.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän tuossa ole mitään uutta mootoritietä, vanha pannaan vain maan alle.
Ilmoita asiaton viesti
Kohtuullisen uusi 25v valtatie laitetaan 2,3 km tunneliin jossa ajonopeus joudutaan hidastamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Se että koko ajan satsataan (ja on satsattu noin viimeiset sata vuotta) yksityisautoiluun tekee maasta ruman ja epäviihtyvän.
Täällä sentään saatiin oikorata aikaiseksi joka on suosittu ja pelastaa monta metsää ja kaunista perinnemaisemaa ja ihmisten hyvinvointia ja elämänhallintaa.
Ilmoita asiaton viesti
Paljon on moottoriteillä pilattu. Nyt on kuitenkin kyse siitä, että tunnelia olisi kannattanut alunprin rakentaa niin kauniita maisemia olisi säästynyt.
Niitä ei tunneli tuo takaisin päinvastoin pilaa vaan lisää eritasoliittymineen.
Ilmoita asiaton viesti
Ok.
Ilmoita asiaton viesti
Valtuusto äänesti tunnelin puolesta äänin 36-31.
Entinen kaupunginjohtaja Jarmo Rantanen tiivisti hyvin puheenvuorossaan.
Tunnelisuunnitelmat ovat eilispäivän juttu, on kuin perutuspeilistä katsoisi.
Eilinen on siis tamperelaisten huomispäivää!
Ilmoita asiaton viesti
Ja nyt tietyt tahot hieroo jo käsiään.
Ja ne tahot kyllä tietää saaneensa jo urakat. Ei muutakuin alkavat suunnitella pikkujouluja kokkareille.
Ilmoita asiaton viesti
Ja neljälle demarinaiselle. Ruskeanvihreillekin tietty.
Urakka on jo sovittu Lemminkäisen kanssa joka tuo virolaisen haaraosastonsa töihin.
Ilmoita asiaton viesti
Jep.
Hyvä kun teit tästä puheenvuoron, jo ennen kuin päätös oli tehty.
Nyt vain tarkkaillaan, ja voit kirjoitella sitten lisää havannoistas, kassothan kuinka oikeassa olit.
🙂
Tietysti oikiasti toivotaan, että ollaan peripohjin väärässä.
Ja tunnustetaankin se sitten, jos on tarvetta. 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Kun en haluaisi sitä myllerrystä enää katsella. Olen ajatellut muuttaa loppuiäkseni rauhallisempaan maisemaan.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt oot taas oikeassa Margareta.
Ainut vika Tampereessa, siellä aina on jossain tie tai siltatyömaa.
Ja taas, nyt vain ”tähtitieteellinen hyväveli-aukko”.
🙂
Ilmoita asiaton viesti
Kannattaa kyllä tamperelaisten pistää kädet ristiin ja pyytää hartaasti että edes lähellekään tuota arvioitua hintaa se tunnelin rakentaminen tyssäisi jos valtio on luvannut vain määräsumman siihen avustuksena.
Götatunneli Göteborgin keskustassa on lyhyt 1,5 km pätkä tunnelia ja rakennettiin täysin maan alle vuosina 2000-2006, ja kustannusarvio oli 1,8 miljardia Rkr, siis suurinpiirtein tuo sama kuin Tampereen tunneli. Götatunneli on myös rantatie, mutta ei missään kohtaa rakennettu veden alle.
Loppuhinnaksi tuli 3,4 miljardia mistä valtio maksoi 75% ja göteborgilaiset veronmaksajat 25%.
Ei ihan päässyt tuplaantumaan se hinta mutta läheltä piti ja kun se valmistui jo 7 vuotta sitten, niin saa siinä varmaan virolaiset tehdä tänä aikana ahkerasti töitä tämän päivän palkoilla että sillä 180 miljoonalla tamperelaiset selviävät.
On Ruotsissa kaameampikin esimerkki siitä miten voi käydä. Hallandin harjun läpi aloitettiin rautatietunnelin teko vuonna 1992 ja sen piti olla valmis 1997 ja hintaan 1,3 miljardia Rkr.
Tänään lasketaan että tunneli on valmis vuonna 2015, ”ainoastaan” 18 vuotta alkuperäistä suunnitelmaa myöhemmin ja noin 11 kertaa alkuperäistä arviota korkeampaan hintaan 11,9 miljardia Rkr.
Ne kun tuppaa ne arviot niinkus aikalailla heittämään siitä todellisesta hinnasta, aina ja joka kerta.
Ilmoita asiaton viesti