Onko tänään viimeinen käyttöpäivä?
Montakohan kirjoitusta maamme vanhustenhoidon surkeasta tilanteesta tänne tänään tuuppaantuu? Niitä näyttää nyt tulevan niin paljon, että tuskin kaikkia edes ehditään tai jaksetaan kommentoida.
Minä tuuppaan omat ajatukseni ja kysyn:
Onko tänään vihdoin se päivä, jolloin retuperällä olevan vanhustenhoidon voi ja saa kaataa viemäristä alas niinkuin viimeistä käyttöpäivää vetelevän maitotölkin?
Onko tänään se päivä, kun valtionkin tasolla herätään missä vanhustyön osalta todella mennään?
Onko tänään se päivä, kun päättäjät ottavat taskulaskimen esiin ja maalaisjärjellä laskevat mihin meillä on varaa?
Onko tänään se päivä, jolloin päättäjät kysyvät itseltään kumpaa hoivaan huomenna: oman kotomaani mummoa vaiko ulkomailta väärin perustein tänne tupsahtanutta keskenkasvuista?
Vaalikausista toiseen vanhukset ovat olleet päättäjien kiinnostuksen kohteena
vain vaalien alla!
Eiköhän olis korkea aika yhden sun toisen päättäjäksi valitun ruveta miettimään
mitä tulikaan sanotuks, mitä tulikaan omalle tai naapurin mammalle luvatuks!
Ilmoita asiaton viesti
Mihin olisit itse valmis asiassa? Olisitko valmis siihen, että veroprosenttisi nousisi vaikkapa prosentin verran asian kuntoonsaamiseksi?
(vaikka ajoittain tuntuu siltä, että kyse on enemmän hoitokulttuurista kuin rahan puuteesta… tiedä häntä).
Ilmoita asiaton viesti
Marko. kysymys on priorisoinnissa. Suomen kokonaisveroaste on EU:n huippua, eikö se riitä?
Epäilen kovasti, että se sinun prosenttisi menee johonkin muuhun. Entä sitten seuraava prosentti ja sitä seuraava…..?
Verojen korotusmantralla on vääjäämätön päätepisteensä. Seuraava kysymys kuuluukin, mistä karsitaan.
Ilmoita asiaton viesti
#3
Tietääkseni se ei ole Euroopan huippua, pikemminkin suurin piirtein keksitasoa. Muistaakseni esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa se on noin 6 prosenttiyksikköä korkeammalla. Sekin on priorisointia. Suomessa käytetään hyvin vähän rahaa sairaanhoitoon ihmistä kohtaan kun verrataan suurimpaan osaan muuta Eurooppaa, sekin on priorisointikysymys.
Ilmoita asiaton viesti
Kiito, Marjatta, että avasit blogisi vapaalle kommentoinnille.
Ilmoita asiaton viesti
Info:
Tapio Suhosen blogiin on tullut tieto, että minua ei voi kommentoida, ellei ole kirjoittautunut.
No, nyt löysin kohdan asetukset ja klikkasin yhtä kohtaa, joten eiköhän tuo linja jo aukene!
Ei todellakaan ole ollut tarkoitus karsia kommentoijasakkia!
Oma tilanteeni tässä ja nyt on se, että minun on seuraavaksi kerättävä kimpsuni ja kampsuni ja kipitettävä yhteen kokoukseen.
Se mihin klo -aikaan olen tänään takaisin koneen äärellä, siihen on pakko vastata: en tiiä!
Mutta saa minuu sillä välin kommentoida. Ja kiitän ja niiaan tähän astisista!
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos itsellesi Pekka!
En tiennyt/en tajunnut, että minul tommosia ”estoja” oli!
Ilmoita asiaton viesti
Tapio Suhonen sanoi kaiken. Milloin opimme laittamaan vanhusten hoitoon tarkoitetun panoksen vanhusten hyväksi? Nyt ruokimme paljolti turhaa hallintaa (joka kunnassa oma suppea johto), joka vie vanhusten suusta käntyt.
En tarkoita hoitajia tai heidän esimiehiään, mutta jokainen kunta yrittää sinnitellä rajojensa sisällä, kun vanhukset voitaisiin hoitaa maakunnallisesti tai valtkunnallisesti isommissa yksiköissä ja näin kuudentoista johtajan sijalla olisi vain muutama.
Kotona hoitamista tulisi kannustaa ja yksikin lisävuosi kotona olisi yhteiskunnalle halvempi ja vanhukselle inhimillisempi ratkaisu.
Viimevuosina esiin nousset pienet yksityiset vanhusten palvelutalot ovat laajentumisten jälkeenkin jääneet liian pieniksi yksiköiksi ja ovat alueellisesti hyvin sirpaleisia.
Esimerkiksi Enon palvelutalon yhteyteen suunniteltu kokonaisuus olisi hyvä, mutta lamatunnelmissa, kukaan ei uskalla siihen uskoa ja se jää haaveeksi. Ilman lisätoimintoja se on kallis ylläpitää.
Ilmoita asiaton viesti
#8
Tosin hänen peruskommenttinsa veroasteestamme oli kylläkin pötyä. Itse näen kuitenkin asian pikkuisen toisin kuin te tunnutte näkevän. Miettiessänne mistä leikata, te itse asiassa mietitte kuka voisi tehdä tämän teidän puolestanne luopumalla eduistaan, ettei teidän tarvitsisi oikeasti tehdä tai luopua yhtikäs mistään. Itse olen valmis maksamaan prosenttiyksikön verran lisää veroja jos sillä asia saadaan edes kohtalaiseen kuntoon. Niin kauan kun ette ole itse valmiita osallistumaan asian hoitoon millään tavoin, on puheenne pelkkää jeesustelua.
Ilmoita asiaton viesti
Mutta nythän Marko myrkyn lykkäsi. Miksi me ei oltaisi laittamassa omaa ropoamme likoon, mutta se verojen nostaminen on liian helppo tie. Nosta sinä veroja me yritämme saada jotain järkeä tähän hommaan. Ei ole sen helpompaa tehtävää valtuutetulla, kun niska punasena nostaa veroastetta ja kuitata kokouspalkkio.
Nyt pitää ottaa asioista itse selvää ja hankkia kustannuslaskelmia ja tehdä vertailuja. Pitää käydä tutustumassa tiloihin ja palveluihin. Käydä vertailemasssa eri kuntien käytäntöjä ja vetää niistä johtopäätöksiä.
Oletko Marko tehnyt näin. Minä olen.
Olen tutustunut lukemattomiin vanhusten palvelutaloihin ja kuunnellut ja jopa hoitanut vanhuksia. Kuunnellut yrittäjien murheita ja nähnyt missä jamassa pikkukunnat ovat ylisuurten haasteiden edessä.
Nosta sinä nokkaasi ja veroja, minä haluan parasta mahdollista hoitoa vanhuksille tällä veroasteella, ja uskon että se voi olla parempaa, kun vain tartumme haasteeseen tosissamme, emmekä alistu laiskanviisaasti vain korottamaan veroa.
Ilmoita asiaton viesti
#10
Toki jos keksit keinot hoitaa hommat kuntoon ilman lisäsatsauksia niin saat minulta isot aplodit. Minä en vain ole ihan varma onnistuuko moinen.
Ilmoita asiaton viesti
ELÄMME JO VALLANKUMOUKSELLISESSA TILANTEESSA
http://www.markusreed.julkaisee.fi ”Räsäsen seinälehti”
Suomen punaisin Päätoimittaja Markus ”Red” Räsänen kommentoi:
IHMISKUNTA ASTUU ESIHISTORIASTAAN HISTORIALLISEEN AIKAKAUTEENSA.
”Onko tänään viimeinen käyttöpäivä?”
Viimeisiä kapitalistisen tuotantotavan kertakäyttöprosessin käyttöpäiviä tämä joka tapauksessa on.
Ilmoita asiaton viesti
Tutustu Juankoskella toimivaan Iivolan palvelutaloon, siinä on mielestäni jo hiukan ajattelua ollut mukana.
Ilmoita asiaton viesti
http://arialsio.blogit.uusisuomi.fi/2009/01/20/per…
Kirjoitin aiheesta jo tammikuussa ja kommentit kannattaa lukea myös.
Ilmoita asiaton viesti
Markolle lisää katseltavaa eli katso vaikkapa tuo Laila hankkeen traileri.
http://www.stakes.fi/FI/Kehittaminen/uutta/index.htm
Siinä todetaan asioita, joita minäkin mainitsin. Ne vaan jäävät tuonne videolle, jos niitä ei kukaan laita toimeen. Jos korotetaan veroa ja selviydytään, niin ei paneuduta.
Paneudutaan nyt tähän vanhustenhoitoon ja tehdään yhdessä jotain hyvää.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt taas vähän naurattaa.
Kovin vähän nyt tämä aidosti järkyttävä aihe (sukupuolesta riippumatta) saa kiihkeitä kommentteja aikaiseksi verrattuna Kiesi-tapaukseen.
Siihen tuli satoja kuumentuneita kommentteja joissa kysyttiin oikeudenmukaisuuden ja vaikka minkä perään.
Nyt tämä aihe ei saa ainakaan miespuolisia kommentoijia kovinkaan kuohuttettua. Mutta tasa-arvoasiat näyttävät olevan kovinkin tärkeitä miespuolisille kommentoijille…
Ilmoita asiaton viesti
Marko ainakin pakeni vastuuta.
Tässä vanhustenkodissa hoitajat ovat lanteistaan notkeita ja pilleritkin tarjotaan valmiiksi imeksittynä.
http://www.youtube.com/watch?v=rEGAwJTgyg0&feature…
Ilmoita asiaton viesti
16 # Jonne.
Montako naispuolista kommentoijaa näet toistaiseksi tällä palstalla?
Ilmoita asiaton viesti
Pari taitaa olla.
Se pilkun viilaamisesta. Älykkäänä ihmisenä tiedät, että eri kommentoijen määrää. Lähinnä sitä, kuinka tämä aihe (vanhusten rääkkääminen) ei saa masoja ja reinoja kiihtymään siinä mittakaavassa, kun naisen määrittelyn oikeellisuus.
Ilmoita asiaton viesti
#19
Ei yhtäkään, vain bloginpitäjä toistaiseksi 😉
#17
Ari pakenin saunaan kun täällä alkoi olla liian kuumat paikat…mutta luotin siihen, että voit pitää keskustelun yllä vaikka ihan itsekseen 😉
Ilmoita asiaton viesti
# 20
Sauna onkin hyvä paikka. Minä tiskasin ja lueskelin huomisen lautakunnan asialistan. Nyt voisi vaikka keskustella vanhustenhoidosta, mutta minun yksinpuhelun jälkeen ei juuri sanottavaa.
Ajattelin jättää tänään kirjoittamatta, kun tämä Marjatan juttu on niin mielenkiinoinen, mutta se lässähti alkuunsa.
Odottelen Marjatan palaamista kokouksestaan.
Ilmoita asiaton viesti
Pitkän päivän jälkeen en jaksa nyt paljon muuta sanoa kun: Ja-has sitä huomattiin taas, paljonko maksoi selvityksen, mitä aiotaan tehdä, niin ja sitten se ikuinen kysymys: Miksi ei hoitajia kuunnella kun asioita ovat yrittäneet kertoa. Ai-niin, eivät he voi puhua totta, liioittelevat vain ja laiskottelevat, niin ja tavoittelevat omia ehtoja. Hupsista, tukltimus sanoo -hei haloo- on todella totta.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt tuli rehellinen vastaus, mutta tilannetta ei totuuskaan muuksi muuta jos ei muutosta tehdä sen ansiosta.
Paula Risikko sanoi mielestäni hyvin, muutamat hyvin toimineet mollataan tässä tutkimuksessa turhaan, mutta muuten on lohdutonta kuultavaa.
Ilmoita asiaton viesti
Risikko ja eduskunta ratkaisee vanhushuollon ongelman. Laki tulee ja ongelma ratkeaa;)
Jipii.
#21 Paljonko Somerolla on löysää rahaa iskeä tiskiin vanhustyöhön?
Oma isoäitini esimerkiksi kuluttaa hyvin vähän rahaa ja hänen tililtään sukulaiset nostaa fyrkkaa, ettei tili ylitä 20 000 euron rajaa (jos raja ylittyy, niin sitten jää joku tuki tms. saamatta)
Samaan aikaan kunta Laitilassa potee rahapulaa. Osalla sukulaisilla on mökkejä, taloja, maatiloja ja kaikenlaista omaisuutta. Kenen vastuulla mummon hoiva ja hyvinvointi lopulta on?
On selvää ettei yli 90 vuotias enää selviydy kaikesta arjen askareista yksin. Mutta kenellä on oltava viimeinen vastuu?
Velkaisella valtiolla, kunnalla, sukulaisilla vai mummolla. Mistä otetaan ja kelle annetaan. Pienet ikäluokat joutuu kovan paikan eteen eläkemenojen ja vanhushuollon kanssa. Tästä on puhuttu 1960-luvulta asti, mitäs nyt neuvoksi.
Jaetaan eläkeläisten varat yhteen kasaan ja katsotaan mihin ne riittävät?
Ilmoita asiaton viesti
Jaahas!
Täällä näyttää tämmöseltä!
Mistähän päästä minä aloittaisin?
Teitä kommentoijia kommentoimaan..
Otetaan nyt ekana Teuvo.
On läheltä.
On tuttu.
On täällä Salon seudulla, vaikka onkin somerolainen, melkoinen vaikuttaja vanhusten asioissa.
Tänäänkin häneltä on hyvä kirjoitus Salon Seudun Sanomissa.
Kiitos Teuvo!
Kuinka moni kommentoijista on käy US -mielipidesivustolla?
Jos olette, niin olette varmaan myös nähneet, toivon mukaan myös lukeneet, Teuvon kirjoituksen Riistetty vanhuus.
Kirjoitus oli pitkään luetumpien listalla, mutta saiko se kommentteja.
Sai muutaman asiallisen ja sit semmoisia, jotka olisi voinut saman tien sensuroida.
Välillä teki mieli, kun niitä hölötyksiä luki, tuikata viesti et haloo ”onks kaikki kotona?”
Nyt sitä kirjoitusta ei näy, mut Karjalaa siel kyl palautetaan aina vaan, ihan niinkuin se nyt olisi palautettavissa tai yleensäkään miksvarten se pitäisi palauttaa..
Teuvo voisi/saisi laittaa kirjoituksensa sinne mielipideosastolle uudelleen tai tuoda tänne blogiosastolle.
Eiks kapakissakin pyydetä toista kierrosta?
Nyt pitää tutustua mitä muuta täältä löytyy kuin Teuvo ja Teuvon mietteet.
..
Yhden ainakin huomaan: Missä ovat naiset?
Onko Ros-Britt ainut?
Jos vaahdotaan Eskosta ja Essistä, niin kyllä sitä varmaan jotain mielipiteen
poikasta pitäisi löytyä, irrota vanhuksistakin.
Vai ovatko he sitä mitä Teuvo sanoo: ongelmajätettä!
Ilmoita asiaton viesti
Ros-Britt Kangas on joskus mielestäni sanonut, että:
”Harvemmin pystyy vaikuttamaan asioihin jos kokonaan kieltäytyy yhteistyöstä”.
Minä suosittelen kaikille poliitikoille ja poliitikon aluille tätä sääntöä lämpimästi.
Ilmoita asiaton viesti
”Unelmapuolueeltani edellytän, että se ei pasko omaan pesään, vaan asettaa aina Suomen kansan hyvinvoinnin etusijalle”. (Teuvo Havia)
Laittamattomasti sanottu tämäkin.
Ilmoita asiaton viesti
Itse uskon että asia on liian iso politiikoille hoidettavaksi. Puhun nyt raskaasta sarjasta valtakunnantasolla. En kuntapäättäjistä. Eli kansalaiset joutuvat käyttämään omankädenoikeutta ja joidenkin kohdalla asiat etenevät omalla painollaan.
Käytän samaista esimerkkiä, omaa isoäitiäni. Yli 90 vuotias rouva soitti terveyskeskukseen Laitilassa ja kertoi että verenpainelääke on lopussa. Hän sai ajan lääkärille, 5 kuukauden päästä. Hämmentynyt isoäiti onneksi ymmärsi ottaa yhteyttä sukulaisiin.
Isoisäni sairastui Leukemiaan. Koska ikä oli korkea, ei hoitoja aloitettu. Lääkäri totesi että verensiirto helpottaa, mutta veri pitää tilata Turusta asti. No siihen ei mennyt edes viikkoa kun veripussi saapui. Valitettavasti oli vahingossa tilattu väärää verityyppiä ja olo huononi kun verenmyrkytys tuli.
Sitä vain ihmettelee, mihin suuntaan asiat menevät kun kunnissa on rahat loppu kunnissa. Siis lopullisesti loppu. Kuntapäättäjillä ei ole varmasti eväitä monessakaan kunnassa. Onneksi sentään tulee laki päättäjien tueksi.
Jos sallittaisiin kuntien palkata halpatyövoimaa maailmalta. Inhimillisyyden nimissä. Vaikka ei olisi yhteistä kieltä, olisi ainakin käsipari lähellä.
Ilmoita asiaton viesti
Järjestäs,järjestäs, sano vanhapiika tanseis!
Otan kommentoijan no kaks: Marko Kivelä
Kysymyksiisi
Mihin olisit itse valmis asiassa? Olisitko valmis siihen, että veroprosenttisi nousisi vaikkapa prosentin verran..
vastaan, että kyllä sitä veroprosentteja nostaa saa vaikka taivaaseen, mutta vanhustyöhön sitä tuskin ensimmäisenä tyonnetään. En usko.
Ennen vaaleja kyl luvataan ihan mitä vaan.
Tapio Suhoselle kommentoin tänään sen saman mitä yks päivä jollekin teistä bloggaajista.
Kyse oli siitä, että kansanedustajia patistettiin pakkolomalle. Minä olin ja olen sitä mieltä, että pakkolomille saisi laittaa myös kuntien päättäjät!
Oli puolue mikä tahansa niin kyllä ennen vaaleja ehdokkaat hehkuttavat vaikka mitä, mutta kun arjen pyöritys alkaa niin unohdetaan kaikki se mitä tuli luvattua.
Jokaiselle kansanedustajalle, jokaiselle kunnan luottamushenkilölle pitäisi lyödä eteen yks aanelonen, johon joutuisi kirjaamaan lupauksensa.
Sitten kerran vuodessa kontrolli, mitä tulikaan tehtyä, mitä sai aikaiseksi.
Ja perusteluineen kiitos!
Nyt esim. tänään, kun vanhustenhoito oikein räjähti silmille, olis hyvä kun saisi tarkistaa päättäjien ennen vaaleja luvatut mussutukset..
..
Salon kaupungissa veroprosentti on 18. Se on sitä myös ensi vuonna. Kiitos 10 kunnan naimisen. Kyllä meillä taiteilemista täällä on, jos aiotaan uuden uljaan kaupungin väki vauvasta vaariin kunnialla hoitaa.
Ilmoita asiaton viesti
Keino olisi taas kerran: priorisointi ja tervettä järkeä.
Rahoja mieluummin investoidaan siihen mistä saa rahassa mitattavissa olevaa tulosta. Vanhustenhuolto ei tuottaa.
Vanhustenhuoltoon jääneillä rahoilla yritetään sitten vielä tehdä markkinataloutta jollain järejettömällä tavalla ja lähes ilman käsipareja. Niin eikös niitä robotteja oltiin kehittelemässä……
Ilmoita asiaton viesti
Markkinatalous lähtee kuitenkin asiakkaasta, eli tässä tapauksessa vanhuksen hoitamisesta on kyse. Tämä on siis lähtökohta, että vanhusta on hoidettava. Missä kohden ahneus astuu peliin on toinen juttu.
Vanhuksilla ei siis yritetä tehdä voittoa, vaan vahustenhoidon myynnillä pitää kattaa palkat ja hoitajien sotut. Investointeihin on varattava rahaa ja hallinnointiin menee oma osansa ja jos kilpailu antaa mahdollisuuden ottaa vielä katettakin on asia hyvin hoidettu.
Nyt kun verrataan kuntia toisiinsa. Kaikilla on sama laki. Toisten kuntien resurssit ovat vain paremmat. Jos vanhuksia hoidettaisiin maakunnallisesti, niin kuntien erota tasottuisivat, eikä vanhukset joutuisi sijaiskärsijiksi jos kunta asuinkunta niiaa syvällä.
Ilmoita asiaton viesti
Sitten Tapio!
No ihan samaa mieltä olen!
..
Mutta sit: Mistä karsitaan?
Tein niin kauan vanhustyötä, että tiedän monennäköistä, mistä voisi karsia!
Kansanedustajat tai kuntien luottamushenkilöt voisivat miettiä mihin sitä henkilökuntaa, minkämerkkistä, millä koulutuksella, oikein tarvitaan.
Voisivat oikein jalkautua johonkin laitokseen ja tsekata kuka tekee, mitä tekee ja milloin tekee.
Tekeekö henkilöstö nimikkeensä tai koulutuksensa mukaista työtä vai istuuko tietsikan ääressä ja kirjaa kaikenmaailman raportteja, joita terveydenhuollon maailma on mm. vanhainkotielämään tuonut.
Minä laittaisin vaik vanhan ajan sanelukoneen hoitajan tissitaskuun ja siihen saisi sanella mitä kelläkin hoidettavalla, asukkaalla on päivän aikana erikoista tapahtumaa ja sitten joku toimistoihminen kirjoittaisi nuo sanelut puhtaaksi. Siis tekstit, joista iso osa on ihan huuhaa tietoa. Kuka niitä oikeesti lukee tai tarvitsee?
Siinä oli yks ”karsinta”!
Siis hoitajat siihen työhön mihin ovat koulutuksensakin saaneet.
Toimistojutut ovat jonkun muun juttu!
Ilmoita asiaton viesti
Vuoden 2007 eduskuntavaaleissa vanhusten asia oli jokaisen puolueen agendassa. Kuulimme kauniita lupauksia siitä, miten NYT kääritään hihat ja ryhdytään hommiin.
Tilanne on kahdessa vuodessa huonontunut. Mikään ei muutu niin kauan kuin poliitikkomme priorisoivat muun muassa laittomat siirtolaiset suomalaisten edelle.
Laittomien siirtolaisten hyysäämiseen on valvastettu merkittävä osa sosiaalisektoristamme ja nyt myös oikeuslaitoksestamme.
Rahaa tähän hommaan palaa lähemmäs kaksi miljardia mummon markkaa.
Vanhustenhoitoon ei auta kuin yksi asia. Heitä hoitamaan on palkattava lisää suomalaisia hoitajia. On kysymys suomalaisista ihmisistä eikä markkinakoneistosta.
Ilmoita asiaton viesti
Ari Alsio sen sanoi. Markkinataloudessa markkinat hoitelevat ongelmat. Markkinat puhukoot. Hoivakodille vaan tilikirja ja lain puitteissa homma hoituu.
Ilmoita asiaton viesti
Ei hommaa voi uudistaa pelkästään hoitajia lisäämällä. Ei tässä siitä ole kyse, vaan vanhukset ovat enemmän kuin pyllynpesu ja nukkumaan komento.
Kukaan ei ehdota, että kysytään vanhuksilta ja sitten asetetaan valtuustoon päätetäväksi, kuten hallituksen esityskin.
Puhutaan nuorisovaltuuston edustuksesta, mutta kuka edustaa vanhusvaltuustossa, kun voimat ei enää riitä itsensä puolustamiseen?
Ilmoita asiaton viesti
# 35
tuossa oli sarkasmia sen verran, että siihen on tehtävä oikasuvaatimus. Jos markkinatalous pystyisi tässä tapauksessa asian hoitamaan niin vanhukset olisivat itse tosiaan tilikirjaa hoitamassa ja hoitaisivat kilpailutuksen.
Mutta luuseriuskin tietää, että näin ei ole. Kunnan sote-lautakunnat nämä etupäässä valmistelevat. Meillä Joensuussakin on tälläinen toimintatapa, kuten varsin hyvin tiedät. Siellä lautakunnissa ei sitten tätä markkinataloutta kaikki kannata ja siksi markkinatalous ei muutenkaan missään muuallakaan voi toimia oikein. Siksi markkinataloutta on kiva sättiä siten, kun juuri sinä sen teit.
Minä en usko sosiaaliseen markkinatalouteen, kuten Taru Tujunen ja jokunen harhautunut. Markkinatalous joko on tai ei ole. Nyt puhutaan että olemme markkinataloudessa, mutta näin ei ole. Markkinataloudessa ei SAK esimerkiksi olisi määrämässä, eikä JHL lakkoilisi. Markkinatalouden niskaan kaadetaan lokaa, mutta sille ei edes ole mahdollisuutta toimia, koska esimerkiksi työttömyyskorvaukset ovat osaltaan vesittämässä kysynnän ja tarjonnan lakia.
Ilmoita asiaton viesti
# 37
Niin juuri, yksi hallinto ja kaikki pienet yksiköt jatkaisivat, mutta hallinto toimisi maakunnallisesti, olisi yksi malli.
Mielessäni on paranneltu painoskin, mutta se on liian iso tälle illalle.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Teuvo pyyntösi on minulle mieleinen, otan haasteen yheistyöstä vastaan, mutta nyt on kiivettävä orrelle, sillä kello käy; eikä hoitajaa näy;)
Hyvää yötä kaikille.
Ilmoita asiaton viesti
Me molemmat taidamme Arin kanssa tietää, että markkinatalous lähtee markkinoiden tarpeista. Eduskunta taas lähestyy asiaa suunnitelmatalouden näkökulmasta, säädetään laki ja asia hoituu.
Ehkä vanhustyö onkin kunnissa sosiaalinen, eikä markkinoiden asia.
Vanhat ihmiset, vanhukset, eivät kykene olemaan aloitteellisia. Yli 90 vuotias isoäitini ei osaa soittaa yksityislääkärille. Se on hänelle tuntematon käsite. Tässä tapauksessa asiakas tarvitsee sosiaalista lähestymistapaa, ei markkinaehtoista.
Monilla vanhuksilla on rahaa. Kunnilla taas resurssipula. Osataanko näitä asioita yhdistää. Laitoshoidossa jo osataan.
Ilmoita asiaton viesti
Olisi oikeastaan yksi ajatus jota voitaisiin kehitellä eteenpäin… Sairaudenhoito ja vanhustenhoito on muutaman muun palvelun ohella lakisääteisiä tehtäviä. Entä jos saataisiin näiden lakisääteisten tehtävien laiminlyönti oikeasti rangaistaviksi. Tarkoitan sitä, että niiden huonosta hoidosta seuraisi sekä henkilökohtainen sakkorangaistus kunnan johdolle, että se toimisi kunnan johtajan erottamisperusteena…
Ongelmahan noiden lakisääteisten tehtävien laiminlyönnissä on, ettei kenelläkään ole henkilökohtaista vastuuta niiden toteuttamisesta.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä ajatus Markolta. Hoitotakuusta menee jo sakkoja, lisää sakkoja, nyt kunnanjohtajille. Jos kunnanhallitus tekee huonoja päätöksiä, kunnanjohtaja saa sakon.
Johtajat varmasti monissa kunnissa miettivät jo omaaloitteisesti eroa.
Ilmoita asiaton viesti
Jessus siunakko teitin kans.
En minä millään kerkee teitin peräs!
Äsken juutuin viel puhelimeenkin!
Arille:
Sinulta on kommentteja niin paljon, etten kaikkeen varmaan edes pysty vastaamaan.
Toki osan kommenteistasi olet joutunut painimaan Markon kanssa.
Kohdan kun sanot, että
”pitää ottaa asioista itse selvää ja hankkia kustannuslaskelmia ja tehdä vertailuja. Pitää käydä tutustumassa tiloihin ja palveluihin.
Käydä vertailemasssa eri kuntien käytäntöjä ja vetää niistä johtopäätöksiä.”
tuon allekirjoitan sataprosenttisesti. Alleviivaan ja vaik mitä!
Muttamutta! Miten tuo taotaan esim. SoTe -toimialajohtajien päähän?
Sanahelinäisiä strategioita ja visioita viritellään, mutta kokonaisuuden hallinta on ihan pihalla. Esittelyt lautakuntatasolle ovat olemattomat, vaihtoehdottomat. Päätä siin sit kustannustietoisesti, kun ei ole mitään mihin vertaisit.
Jos patistan luottamushenkilöitä jalkautumaan, niin jalkautua tarttis myös
em. sortin virkamies- /naistason + että kuuntelisivat mitä henkilöstö ja palvelujen saajat ovat asioista mieltä.
Ilmoita asiaton viesti
Merja Vahterille ( joka myös tätä vanhustenhoidon tilannetta pohtii) jätin kommentiksi sen mitä olin tänne US-osastolle blogina 15.6.2009 jättänyt.
Silloin ihmettelin ikäihmisten lääkitystä näin:
Viime päivinä on nähty otsakkeita/kirjoituksia ikäihmisten lääkityksestä.
Ihan pitää näin netissä kysyä mikä on se taho, joka ottaisi asian hoitaakseen/korjattavakseen? Korjattavakseen niin, että asian eteen jotain ihan oikeasti tehdäänkin eikä vaan sanahelinöidä!
Jos iäkäs henkilö kompuroi kotonaan ja kiidätetään lonkkamurtumaisena lähimpään lasarettiin niin hoito on pääsääntöisesti hoitoa vaakatasossa höystettynä sellaisin lääkkein, että hän taatusti pysyykin vaakatasossa. Entistä jo käytössä olevaa lääkelistaa jatketaan kipu- ja rauhottavin lääkkein seurauksella, että tähän saakka vain jaloistaan kompuroiva saattaa parin päivän makuuttamisen jälkeen olla myös päästään kompuroiva. Hyvä jos omaisiaan tuntee.
Omaisen rooli on huikea.
Miten uskaltaa kysyä ja kyseenalaistaa lääkärien ammattitaitoa?
Miten uskaltaa kysyä ja kyseenalaistaa omaisensa tokkuroivan olotilan johtuvan lääkkeistä, siitä, että niitä on liikaa, siitä, että ne eivät uudessa tilanteessa sovi toinen toisiinsa?
Miten uskaltaa kysyä ja kyseenalaistaa niin, ettei saa raporttivihkon kulmalle merkintää: huom. tällä potilaalla on hankala omainen!
..
Ja haloo!
Montako kommenttia blogiini sain?
En yhtään!
..
Lääkkeitä annetaan aivan liikaa! Se nyt vaan on niin! Jos ei annettais, niin rahaa säästyis siinäkin!
..
Hyvää yötä! Vaakatasoon tästä on pikkupakko yhden sun toisen mentävä!
Jatketaan huomenna! Jos aihetta on!
Ilmoita asiaton viesti
#43 ja # 46
just just.
Hyvin nukutun yön jälkeen päätin, että siirrän keskustelun osaltani yhteen paikkaan, kun vanhustenhuollosta puhutaan. Ei ole järkevää koko blogin leveydeltä keskustella, kuten Halla-ahosta tunnutaan keskustelua nyt käytävän.
Minä siis osallistun Marjatan blogissa vääntämään rautalangasta, jos Marjatalle sopii?
Marjatan vastaus tyydytti siltäosin, kun se oli annettu. Luuseriuskin tuli takaisin asialinjalle, kiitos siitä. Teuvon kanssa turinoimme vielä. Markon sakkoihin ja rangastuksiin en usko.
Ihminen ei ole mikään orja, joka palkkiosta tai raipansikusta saadaan balanssiin.
Työtehtävä tai missio on ensin lautakunnissa ja valmistelussa hahmotettava jokaiselle päättäjälle erikseen, vasta sitten voidaan odottaa tuloksia. Jos lautakunnalta evätään vaikkapa kahvit rangastuksena ymmärtämättömyydestä, Markon ajattelun mukaisesti; ei asia korjaannu, vaan lautakunta lakkaa tyystin kokoontumasta.
Ilmoita asiaton viesti
– Me molemmat taidamme Arin kanssa tietää, että markkinatalous lähtee markkinoiden tarpeista. Eduskunta taas lähestyy asiaa suunnitelmatalouden näkökulmasta, säädetään laki ja asia hoituu.
Ehkä vanhustyö onkin kunnissa sosiaalinen, eikä markkinoiden asia.
Kyllä se asiakaslähtöisyys on minusta kaiken A ja O.
Ilmoita asiaton viesti
Mainitsin eilen aamulla jo erään blogin alussa, että professori Sirkka-Liisa Kivelä on puhunut tästä vanhuushoidomme surkeudesta jo vuosia ja hyvinkin vihaisesti.
Hyvä, että edes nyt viranomaiset heräsivät. Milloinka eduskunta/hallitus?
Siis, vielä kerran: kunniaa sille jolle se kuuluu: Sirkka-Liisa Kivelä!
Ilmoita asiaton viesti
Halkilahti # 46:
”Muttamutta! Miten tuo taotaan esim. SoTe -toimialajohtajien päähän?
Sanahelinäisiä strategioita ja visioita viritellään, mutta kokonaisuuden hallinta on ihan pihalla. Esittelyt lautakuntatasolle ovat olemattomat, vaihtoehdottomat. Päätä siin sit kustannustietoisesti, kun ei ole mitään mihin vertaisit.”
Kysyt ”Miten?”
Annan sinullee 100% varman vastauksen:
– Tee lista kaikista infopuutteista
– Ota yhteyttä muihin puolueisiin, vaikka kuntatasolla
– Tehkää kirjallinen esitys miksi SoTe-toimialajohtajien toimet ovat (Sinun sanojasi) => ”Sanahelinäisiä strategioita ja visioita viritellään, mutta kokonaisuuden hallinta on ihan pihalla. Esittelyt lautakuntatasolle ovat olemattomat, vaihtoehdottomat”
– Vaatikaa kyseiset johtajat pakkolomille – ottakaa yhteyttä puolueenne (siis monikossa) kansanedustajiin. Vaatikaa kirjallisesti koko sairaala hallinnon paperinpyöritysyksikkö pakkolomalle. Ei mitään sanahelinöitä vaan kirjallisesti.
– Älkää toimiko mallilla ”ei sitä noin vain tehdä…” tai ”olisihan se ennenkuulumatonta…”
– Vaan tehkää jotakin – K i r j a l l i s e s t i !!!!!
– Ei tässä mikään jeesustelu auta. Pöyhikää tätä kasaa kunnes löyhkä nousee taivaisiin asti.
– Alsiokin voisi tehdä ehdotuksensa kirjallisesti ja vaatia päitä vadille. Tai oikeammin lomautuksia, jotta saadaan rahaa millä palkataan vaikkapa hoitsuille apulaisia jotka kykenevät ulkoiluttamaan vanhuksia tai kirjoittamaan raportteja. (Tässä olisi työkkärikoulutuksella hyvä sauma. – Hallinnon vaatimien papereiden täyttö – respojen työt pois hoitsuilta-)
– Jos ei pystytä kirjallisesti esittämään missä voidaan säästää, niin sitten on pakko nostaa veroäyriä, mutta lähden nyt tässä siitä, että jossakin muualla mättää, kun kaikki siitä ovat täällä niin yksimielisiä.
Siis kertokaa nyt ihmeessä missä ja vaatikaa päitä vadille.
Voisitte aloittaa vaikka kertomalla kuinka paljon henkilökuntaa byrokratia syö? Vaikkapa Teidän kunkin sairaalapiirin alueella. Tai vaatia siitä (kunnan) virkamieheltä tarkka selvitys. Virkamiehet ovat selvittelijöitä ja esittelijöitä – te olette päättäjiä.
Täällä Paraisilla virkoja ei täytetä – työttömiä ei oteta ilmaiseksi edes ulkoiluttamaan vanhuksia. Eli koska en istu missään lautakunnassa enkä muussa elimessä, minä jätän kirjallisen vastineeni tähän yläpuolelle.
Ymmärsin että ainakin Halkilahti on ollut useamman vuosikymmenen alalla? Johtavassa asemassa.
Luulisi tietoa löytyvän.
Jos ette tunne ketään joka tietää, pyytäkää hoitsuja koolle – he tietävät.
Henry
Ilmoita asiaton viesti
AA on valmis vannomaan markkinatalouden nimiin.
Kaikki korjautuisi jos vain inimiset saataisiin sitä
haluamaan.
Saattaa se olla niinkin jos kaikki haluaisivat. Elikkä
keino meillä on nyt Arin ansiosta tiedossa. Se on jo
selvä. Kiitänpä koko kinkerpiirin ja oman yhtymäni
puolesta.
Seuraava askel on saada riittävä määrä markkinataloutta
haluavia. Sitä tässä on mietittävä. Pitääkö vaihtaa BOB
johon toiseen? Kilpailutettava. Sehän on kuulemma sitä
markkinataloutta parhaimmillaan. Kilpailutus.
Entäs mitä näillä markkinatalouteen vähintäänkin nihkeästi
suhtautuville pitäisi tehdä? Latskautetaanko niskalaukaus,
vai saaristoon lomailemaan ympärivuotisesti? Kyllä silläkin
konstilla myötämielisyys ja kiinnostus lisääntyy. Siitähän on
näyttöä.
On kummallista että meillä on ratkaisu käden ulottuvilla,
markkinatalous, Perpetum Mobile ja se ei vaan saa yhä
kannatusta. Ettei siinä sittenkin olisi jotain vikaa???
Onkohan kenenkään mieleen, vaikkapa AA:n tullut että
josko vielä kerran kääntäsi markkinatalouden selkäpiille
ja tutkisi mahalaukun sisällön vaikka peräsuolen kautta
tunnustellen. Ehkä siinä sittenkin on jotain vikaa. Tällä
erää se markkinatalous kun ei wanhuksia auta, vaikka
kuin, nylkee vain päin vastoin wiimeisetkin pennoset
heidän suonikkaista kouristaan ja jättää paska- ja kusi-
vaipoissaan sängylle lojumaan.
Jeesustelua sanon minä, jeesustelua kaikki mitä vastuun-
kantajat suoltavat asiasta.
Rupusakki on nähnyt asian omilla silmillään jo aikaa sitten.
Kysyjille on kaadettu padallinen kiehuvaa markkinataloutta
nahkatornista niskaan.
Procul harum,
Harmaasusi™
Ilmoita asiaton viesti
Sana työtön mainittu. Suomessa on paljon työttömiä mutta vähän käsipareja.
Vastikkeellisuus. Ihminen on läsnä, toiselle ihmiselle.
Ministeri toi esiin ammattitaidon. Varmasti on totta ettei nykyisillä normeilla päteviä ole tarjolla nykyisin työehdoin. Suomi halusi suojella sosiaali- ja terveyssektorinsa kilpailulta. Puolalaista hammaslääkäriasemaa tai hoitokotia ei tule tänne kilpailua tuottamaan.
Byrokratia on ongelma, niin lääkärille, sairaanhoitajalle kuin vanhustyöntekijälle. Pannaan vanhus siteisiin ja mennään täyttämään kaavakkeita ja laatimaan raportteja. Onko se tosiaan näin.
Markkinaehtoisuus. Kun kilpailu on säädelty, samaten työmarkkinat ja kuntatyönantaja laatii työehdot, ei markkinaehdot täyty. Myös osalla asiakkaista on alhainen maksukyky. Kun vielä osa kunnista painii isojen talousongelmien ja ikärakenteen kanssa eli vanhusväestön osuus kasvaa mutta nuoria ja veronmaksajia ei ole niin ongelma on ylitsepääsemätön vaikka kuinka valtionosuuksia tasattaisiin. Kun vanhusten osuus oli alhainen ja talous kasvoi, tilanne muodostui silti tälläiseksi. Ongelmahan on vasta räjähtämässä kösiin. Jo vuosia sitten todettiin vanhusten kuolevan nälkään, kun ei ole ruokkijaa. Se ei herättänyt. Vasta kun suuri ja kallis ikäluokka, suuri äänestäjäkunta ja politiikan tekijä alkaa lähestyä vaippaikää alkaa poru ja parku.
Yhteiskuntamme elää kvarttaalitaloudessa eli markkinaopit on omaksuttu täydellisesti. Ei olla varauduttu haasteisiin ja ongelmiin vaikka ne ovat tiedossa olleet kauan aikaa. Puhetta on kyllä ollut, mutta ei tekoja.
Kyllä tämäkin ongelma ratkeaa omalla painollaan. Luonto hoitaa ja suku auttaa. Siihen on vain pakko luottaa. Poliittinen järjestelmä kykenee vain maltilliseen muutokseen ja marginaalien muutteluun. Elävä elämä on liian monimuotoista ja vaikeaa poliittiselle demokratialle.
Sivusta on helppo huudella. Kun on löysä housussa on vaikea antaa ohjeita kuinka olisi pitänyt pidättää.
Ilmoita asiaton viesti
Yrityksiä johdetaan paremmin kuin monia kuntia ja koko yhteiskuntaa. Päätöksenteko lähtee ylhäältä. Eduskunta ja puoluepolitiikka on kyvytöntä. Moni yritys tekee tulosta kvarttaaleissa, mutta strategia on pitkänaikavälin. Jos Nokialla olisi ollut tiedossa eläkepommi 1960-luvulta asti, se olisi hoitunut markkinaehtoisesti jo aikaa sitten. Yhteiskunta elää suunnitelmataloudessa, ei markkinaehtoisesti. Työehdot on tarkkaan säädelty. Julkistalouden ehdoilla on eletty ja korkeita veroja kerätty. Missä on koulutettu väestö ja resurssit.
Edustuksellinen demokratia ei toimi. Miten tälläinen asia voi yllättää kenetkään.
Meillä on hei kerätty puskurirahastoja vuosikymmeniä, eletään nyt sen mukaan kerrankin. Monissa kunnissa on kehityskaari nähty jo kauan sitten. Onko yksikään kunta silti kyennyt varautumaan tulevaan ja kehittämään strategian ja varaamaan varat vanhusväestön huoltoon.
Onko valtion tasolla varauduttu ja ohjeistettu kuntia siitä mitä näillä on tulossa.
Ilmoita asiaton viesti
Maan valtalehti Hesari viittoilla tietä ”agenda settingillään” sille, mistä on sopivaa puhua ja mikä asia on tärkeä.
Kuusi palstaa ja kaksi kuvaa päiväkotilasten lähes ilmaisen ruokailun siirtymisestä toiselle toimittajalle (lapset siis saavat edelleen ilmaista ruokaa) ja kaksi palstaa ilman kuvaa vanhusten rääkkäämisestä.
Helppo nähdä, mihin ikäryhmään ja missä elämäntilanteessa lehden toimittajakunta on. Omaa asiaa ajetaan ja vesilintua heitetään journalismin hienoilla perusperiaatteilla tuoda heikommin äänensä kuuluvaaan saavan asiaa (vanhusten) esiin. Ei ole vanhuksilla nettiadresseja tai painostusryhmiä heitä puolustamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Huomenet ja kiitos!
Kiitos kaikille täällä blogissani kävijöille.
Ari tuossa ilmoittaa, että on nukkunut yönsä hyvin.
Minä en ole.
Kyllä tämä vanhustyö niin pirusti päähän ottaa.
Mutta: parempi myöhään kuin milloinkaan!
Nyt vaan jatketaan tätä rääkymistä.
Toivotaan, että tätä blogia ja varsinkin näitä kommentteja lähtisi nyt seuraamaan ”puolSuomee”!
Harmi vaan, että minul on tänäänkin itselläni sen verran säpinä päivä, etten joka hetki pysty tänne omia ajatuksiani tuomaan.
Yks juttu täältä mun blogeistani löytyy:
se on jätetty 21.7.2009 ja otsake oli:
vanhustenhuoltolaitosten tehtävä suomalaisessa
yhteiskunnassa.
Se on pitkä juttu, mutta siin se o!
Siinä on tiivistelmä!
Tuliko kommentteja?
No, kiitos Teuvon ja minun.
Ilmoita asiaton viesti
Jonnelle, joka adresseja kaipaa:
Tämä juttu on kotisivuiltani/ Perjantai 28.8.2009 klo 12:42
Tiedätkö/tiesitkö tämmöisestä?
Arvokas ja turvallinen vanhuus kaikille
Suomen Senioriliike on perustettu 2.12.2008. Senioriliikkeen tarkoituksena on ikääntyvien ja vanhusten hyvinvoinnin edistäminen ja kaikenpuolinen arvokkaan vanhenemisen turvaaminen.
Tarkoituksensa toteuttamiseksi Senioriliike
– toimii asiantuntijana ikääntymiseen liittyvissä asioissa
– edistää ikääntyvien ja ikääntyneiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia
– auttaa ja neuvoo iäkkäiden terveyden- ja sairaanhoitoon, asumiseen ja lääkehuoltoon liittyvissä asioissa
– edistää ja kehittää ikääntyville ja iäkkäille sopivia asumismuotoja, kuntoutumispalveluja ja toimii yhteistyössä sekä julkisen että yksityisen terveydenhuollon ja sosiaalihuollon kanssa
– vaikuttaa kunnalliseen ja alueelliseen päätöksentekoon iäkkäiden hyvinvointiin liittyvissä asioissa
– pyrkii toiminnallaan ehkäisemään iäkkäisiin kohdistuvaa rikollisuutta
Jos liityt saat tällaisen kirjeen:
Kiitos siitä, että tulet mukaan tukemaan suomalaisten arvokasta ja turvallista ikääntymistä.
Liikkeemme on toiminut vasta lyhyen ajan, mutta jo nyt on saatu aikaan useampia hankkeita tavoitteiden toteuttamiseksi.
Niihin ja tämän asian ympärillä käytyyn vilkkaaseen keskusteluun voi tutustua kotisivuillamme http://www.senioriliike.fi.
Toivon sinunkin ponnistelevan yhdessä kanssamme paremman vanhuuden puolesta.
Tervehtien
Sirkka-Liisa Kivelä
professori, ylilääkäri, Senioriliikkeen puheenjohtaja
Liitteet: jäsenmaksulasku
Lähetämme eri postissa säännöt ja nimenkirjoituslistan.
..
Minä olen em. liikkeeseen liittynyt ja laskuni, 13 rahaa maksanut.
Senioriliikkeen sivuilta löytyy adressi. Siinä kerätään nimiä vanhusasiavaltuutetun viran ja toimiston perustamiseen sekä vanhusasiavaltuutettua koskevan lain säätämiseen!
Sinnekin olen jo nimeni tuupannut!
..
Kyllä meillä paikka on mihin nimensä voi käydä kirjoittamassa.
Se, tuottaako se jotain, saadaanko sillä jotain aikaseks, se onkin sitten jo vallan toinen juttu. Maailmahan on täynnä adresseja.
Tähän nimien keruulistaan kyl uskon!
Ilmoita asiaton viesti
Henry Björklidille
” Jos ette tunne ketään joka tietää, pyytäkää hoitsuja koolle – he tietävät.”
Kyllä hoitsut tietävät, kyllä omaiset tietävät, kyllä asukkaatkin tietävät!
Mutta mitäs teet, kun niiltä ei saa kysyä!
Mitäs teet, kun SoTe -yläpää sen kieltää!
Semmosta ohjeistusta on ollut pikkusen ”ilmassa” täällä meidän cityn suunnassa!
Ilmoita asiaton viesti
58# Marjatta!
Onko niin, ettei valtuutettu voi kyseenalaistaa järjettömiä ohjeistuksia? Jos näin ei tehdä, tulee vielä muutaman vuodenkin jälkeen tutkimustuloksia siitä, että vanhustehuolto on sikamaisella tasolla.
Yhtenä ratkauna voisi olla rutkasti suurempi panostus omais- ja kotihoitoon. Saisivat vanhukset ainakin selvästi arvokkaamman kohtelun. Samalla vapautuisi myös resursseja ja käsiä hoitamaan laitoksissa olevia paremmin. Ja tämä kaikki kustannustehokkaasti.
Ilmoita asiaton viesti
Menikö hiljaisuuden huoneisiin?
Tämä vanhuskeskustelu?
..
Näinkö tämä toimii? Näinkö tämä on?
Äsken pisti silmiini US -blogeissa tätä:
”Blogaa itsesi työttömäksi
8.9.2009 p.haikarainen
Blogaamisen varjopuolia on mittailtu pelkkien käräjäoikeustapausten määrää arvioimalla.
Mutta blogilla voi saada paljon muutakin aikaiseksi. Voi päästä työttömäksi, voi suututtaa asiakkaansa tai tuhota työpaikan tai perheen ilmapiirin. Itseasiassa blogin riskejä arvioitaessa tuskin on olemassa yhtä haitallista tai vaarallista harrastusta. Tupakointi ja viinanjuonti (edellyttäen ettei kirjoittele viinapäissään) ovat paljon harmittomampia harrastuksia kuin mielipiteiden kirjoittelu blogiin”.
johtaako se tähän: ”Kiitos kaikille blogiseurasta”
On saman haikaraisen viimeisin..
….
Mitenkähän täällä tämän vanhustenhoidosta bloggaavien käy?
Ilmoita asiaton viesti
Hyvin sen käy.
Painetta lisää.
Ehdotan jonkinlaista kymmenen kohdan ohjelmaa (jossa voi tietysti olla vaikka onnen luvun 13 kohtaa), jossa esitetään parannuksia vanhustenhoitoon.
Marjatta, joka on alan mies, voisi sellaisen laatia ja tuupata tänne. Me muut voisimme kommentoida.
Menisin jopa niin pitkälle, että sopisin mööttiä vaikkapa tuon Seniori-liikkeen kanssa vaikkapa Helsingissä. Nämä asiat on saatava kuntoon!
Mitä tulee rikoksiin, niin Suomessa tehtiin vuonna 2007 (joka on viimeisin vuosi, jolta on tilastoja) Tilastokeskuksen poliisilta saamien ennakkotietojen mukaan 814 000 rikosta.
Jos joitain onnettomia bloggareita, Marjatta ilmeisesti viitaa Jussi Halla-ahoon, syytetään 30:ssa tapauksessa, niin jokainen voi laskea kuinka pieni prosentti on.
Nämä 30 tapausta nostettiin esiin siksi, että saataisiin bloggareiden suu tukittua.
Se ei onnistu. Ei ikinä.
Ilmoita asiaton viesti
Täällä on nyt kaksi hyvää kysymystä/ajatusta, joihin voin vastata yhtaikaa:
Pekka Lukkala
Kysyt ” Onko niin, ettei valtuutettu voi kyseenalaistaa järjettömiä ohjeistuksia?”
ja
Henry Björklid
” Kysyt ”Miten?”
Annan sinullee 100% varman vastauksen:
– Tee lista kaikista infopuutteista
– Ota yhteyttä muihin puolueisiin, vaikka kuntatasolla
– Tehkää kirjallinen esitys miksi SoTe-toimialajohtajien toimet ovat (Sinun sanojasi) => ”Sanahelinäisiä strategioita ja visioita viritellään, mutta kokonaisuuden hallinta on ihan pihalla. Esittelyt lautakuntatasolle ovat olemattomat, vaihtoehdottomat..”
Kuulkas ny ystävät rakkaat!
Kyl on ”listoi” laadittu ja lehtiinkin kirjoitettu.
Minulla ei ole valittamista, ettenkö ole paikallisesti päässyt hyvinkin esille.
Kiitos Salon Seudun Sanomien.
Kirjoitukseni löytyvät kotisivuiltani.
Toinen hyvä avustaja on ollut Teuvo Havia ja kolmas omilla kotisivuillaan ja lehdessäkin, Tapio Äyräväinen.
Mutta vaikka tasajalkaa hyppäisit niin tähän voi laittaa tuon mikä minulla ihan eka kommenttina on!
Silti kaikkia luottamushenkilöitä ei voi haukkua.
Ei kaikkia laitoksiakaan voi haukkua.
Hyviäkin löytyy.
Mutta jos joku yrittää/uskaltaa/sanoo jotain kokouksissa omasta päästään maalaisjärjellä, niin yläpää/esittelijätaso joko torpedoi esityksen tai esittää vastauksiksi sellaisia sanahelinöitä, että seuraavalla kerralla pidät tasan tarkkaan suusi kiinni. Hölmöksihän tai tyhmäks sinut leimataan. Katsos, kyl virkamiehiin -naisiin pitää voida luottaa. HÖH sanon minä!
Löytyy kyllä fiksujakin esittelijöitä.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Tapsa!
Matka jatkuu..
Tapsa = Tapio Arjo.
Ja hän on Tapio Äyräväinen!
Siitä vaan hänenkin sivuilleen.
On hänkin tasajalkaa hyppinyt näissä vanhustyön kuvioissa!
Ilmoita asiaton viesti
Tämä linkittäminen ei ole mun juttu, mutta tässä on osoite kotisivuilleni:
https://kotisivukone.fi/app/www/marjattahalkilahti…
Jos se ei tule esille sillai kun pitäisi niin onhan se linkki täällä, tällä sivustolla, tiedoissani..
Lehtijuttuni ovat siinä ihan etusivullani ”plätteläs” niinkuin täkäläisittäin sanotaan!
Ilmoita asiaton viesti
62# Marjatta!
Jos koskaan ei kyseenalaisteta, eikä vaadita virkamiehiltäkään sitä, että miettisivät, miten asiat voidaan tehdä paremmin, arvokkaaamin ja samalla tehokkaammin, ei muutosta varmasti tapahdu.
Keskustelu jatkuu vanhustenhoidon tasosta varmaan vielä silloinkin, kun omat lapseni ovat vanhuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Lukkalalle:
Kyseenalaistaa täytyy. Ja sitkeästi täytyy vaan yrittää jatkaa tätä touhua. Pienikin meteli on pare kun että ollaan hissun kissun.
Luottamushenkilöt ovat kyl paljon vartijoita.
SoTe lautakuntana on työmäärältään sellainen, että se pitäisi esim. täällä Salossa jakaa osiin.
Jos minun pitäisi ykskaks lautakunnan jäsenenä hallita kaikki vauvasta vaariin, niin kyllä menisi sormi suuhun.
Ja kun en kaikkia kohtia hallitsisi, niin siinä sitten menisi läpi asioita, joita ei saisi pykälöidä. Ja jos esittelijällä on vain yks vaihtoehto: ”ota tai jätä” eikä asioista keskustella tai ei osata keskustella tai ei uskalleta keskustella niin
huhheijaa vaan..
Mitä viel luottamushenkilöistä? Jotkut ovat turhan arkoja! Ihmetellä sopii, että miks. Miksvarten tunkee nokkansa politiikkaan, jos ei sitten arjen alkaessa saa sanaa suustaan??
Ilmoita asiaton viesti
66# Marjatta hyvä!
Eihän tämä näin voi mennä. Tai minä olen ymmärtänyt demokratian ihan väärin.
Virkamiehet antavat kirjoittamasi mukaan päättäjille pari (huonoa) vaihtoehtoa. Te valitsette niistä parhaimman. ”Ota tai jätä”, kirjoitat.
Eli, jos pyrimme muutokseen, meidän pitäisi vaihtaa virkamiehiä. Tuli vaan mieleen, että tarvitaanko kunnallisvaaleja enää ollenkaan.
Jos päättäjät eivät ”ota” itselleen kuuluvaa valtaa, pysyy se jatkossakin virkamiehillä, ja mitään muutosta ei nähdä.
Kuka sitä itsensä tarpeettomaksi tekisi? Ja antaisi hallinnon resursseja sinne missä niitä oikeasti tarvitaan?
Ilmoita asiaton viesti
Vaihtaa virkamiehiä!
Älä unta näe!
Tai montako Esko Kiesiä löydät kuntapuolelta?
Siinä lähti mies ihan ite palliltaan.
Minä olen niin vanha tantta, ettei minuu EskoKiesit häiritse, eikä Essikään tai mikä tämä missi nyt oli..
Mutta tämmönen häiritsee.
Minäpä kaivan sinulle täkäläisen linkin.
En tykkää kun omiaan joutuu haukkumaan, mutta näin meillä mennään:
http://www.ts.fi/arkisto/haku.aspx?ts=1,0,0,0:0:59…
Ja kiitos! Linkin sain Tapsan arkistoista!
Ilmoita asiaton viesti
68# Marajatta
Ottakaa hyvät päättäjät uudessa Salossakin teille kuuluva valta itsellenne!
Antamasi linkki kuvailee hyvin, miten käytäntö tänä päivänä menee. Vanhusten sananvapaus on olematonta, ja siihenkin vähään puututaan virkamiesten toimesta. Sananvapaus on pienempi kuin Halla-aholla, vaikka asia olisikin omakohtainen.
Ei virkamiehet lähde mihinkään, jos asioihin ei puututa. Linkkisi antaisi aihetta puuttuakin.
Ja kuntapäättäjät sanovat usein, ettei poliittinen voima riitä muutoksiin, liittykää yhteen samanmielisten kanssa, niin alkaa tapahtua.
Ilmoita asiaton viesti
Maaseudun tulevaisuus maanantai 7.9
”Maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Jari Leppä (kesk.) sanoo, että
byrokratian sujuvoittamista suunnitellaan useilla tahoilla, mutta käytännön tuloksia ei tahdo syntyä.
– on lukuisia työryhmiä ja tavoitteita byrokratian purkamiseksi, mutta melkeinpä on tapahtunut päinvastoin.Asia on edennyt tuskastuttavan hitaasti.”
Tuo sivuaa myös laitos- ja vanhushuoltoa. Byrokratia on kaikkialla. Lepän mielestä byrokratia estää myös lähiruuan käyttöä, koska hankintalakia tulkitaan tavalla, joka estää lähiruuan käytön. Lepän mielestä karsittavaa hallintointia on mm. hanketoiminnan valvonnassa.
Leppä myös kummastelee miksi Suomessa kysytään komissiolta kaikkea, pienempiäkin veromuutoksia myöden.
Leppä:-”Meidän pitäisi olla rohkeampia, eikä kavahtaa kaikkea. Kun komission (EU) puolella joku muuttuu, me olemme täällä heti lähdössä siitä, että heikennämme oman tuotantomme edellytyksiä.”
Ongelmat tiedostetaan laajasti. Tuottavuusohjelma etenee vain suorittavan portaan osalta ja palveluiden heikentämisessä. Yhteiskunnan syöpä, ylipaisunut hallinto ruokkii itse itseään, kuin kauhufilmin paha olento. Tämä on tiedetty iät ja ajat, mutta mikäs pahan nitistäisi. Hyväkin hanke hukkuu huonoon hallintoon.
Ilmoita asiaton viesti
Ja taas Lukkalalle:
Ottaka!
Ottaka!
Varmaan jotain syötävää, mutta maistuu niin pirun pahalta!
Täällä on nyt 75 valtuutettua. Siis Salon valtuustossa!
Kiitos kymmenen kunnan naimisen.
Ens kierroksella sakkia vähennetään normaalitasoon!
Minä väitän, että tämä joukko, tämä valtuutettujen määrä ei ole päässyt kunnolla sisälle edes siihen ”mikä maa -mikä valuutta”!
Aivot eikä aikakaan riitä kaikkeen!
On tullut liian paljon kertarysäyksellä.
Tuli kuin olis saavista kaadettu.
Tuli 1.1.2009!
Ja kun taustoja, organisaatioita, edes jonkunlaisia saatiin tähän alkustrattiin, niin nyt pitää tsekata, että mennäänkö järjestämissopimuksen mukaan vai ei!
Ja siinä nuohoomisessa tavallinen taariainen kyl hyytyy ja siinä tilanteessa
yksittäinen pomokin voi tehdä/ tekeekin melkein mitä vaan..
Jos sitten ehdotat, että liittykää yhteen samanmielisten kanssa, niin ei sekään ihan noin vaan onnistu.
Viimeistään siinä vaiheessa, kun pykälöidään jotain, niin kyl siinä on takana puolueet/kaikenmaailman lehmäkaupat: ” jos sää hyväksyt tämän, niin mää sitten tämän” jne.
Palaan alkuun: Salon osalta, jos se nyt joku esimerkki on, luottamushenkilöt ovat vielä niin uuden alussa, että hyvä kun kaupunginosansa tietävät.
Kyllä täällä kinttupolkua taivalletaan ja asfalttia odotellaan..
Ilmoita asiaton viesti
Hyväkin hanke hukkuu huonoon hallintoon!
Ihan just näin!
Mitäpä ennustan tästä tämänhetkisestä vanhuskohinasta?
Ennustan näin:
Risikon sakki pistää pystyyn jonkun hemmetin työryhmän.
Työryhmän tehtävä on tätä lääketokkura-vaipat housuissa-ulkoilematta -juttua pohtia ja antaa siitä tiettyyn päivään mennessä parannus/ toimenpide-ehdotuksensa.
Sitten odotellaan ja odotellaan ja odotellaan.
Vähän ehkä vielä jatkoaikaakin annetaan.
On niin kiva sanoa, että juu onhan tämä on nyt epäkohta, mutta kyllä sitä mietitään miten sitä tullaan korjaamaan. Työn alla, työn alla on.
Kun nuo viisaat/työryhmäläiset ovat jossain vaiheessa ( vuosien päästä) jotain sitten saaneet aikaiseksi, niin se raportti, mietintö-mikä-lie on lopputulokseltaan ihan samaa kuin Suvi Lindenin sakin MeDiia jälki!
Eli ei mitään järkevää!
Tuliko pahasti?
Voi olla, mutta näin minä olen kaikki nämä vuodet vanhustyön parannusjutut/ehdotukset/puuhastelut kokenut!
Ilmoita asiaton viesti
71# Marjatta.
Ymmärrän, että uuden suurkunnan käyntiinsaattamisessa on omat ongelmansa. Kuitenkin räikeisiin asioihin pitää puuttua.
Mennäkseni itse asiaan. Tuntuu että vanhusten asioiden hoito on vähänkuin veteraanien asioiden hoito. Veteraanit loppuvat aikanaan vaan vanhukset eivät. Nykypäättäjistäkin tulee aikanaan vanhuksia, ja uskon, että hekin haluavat arvokkaan vanhuuden.
Selvästi nykyistä vanhuudenhoitoa halvempi ratkaisu olisi lisätä omaishoitoa, sen tukemista, oikein reippaasti, mutta, mutta…
Mihin jää ihmisen oikeus arvokkaaseen vanhuuteen.
Ilmoita asiaton viesti
Jospa perustetaan asianosaisista asiantuntijoista työryhmä ja annetaan puitekehykset, joissa sitten toteutetaan ryhmän lopputulos, oli se sitten minkälainen tahansa. Näin sidottaisiin ennaltakäsin kädet hankkeiden toteuttamisen estämiseksi. Ei taitaisi tälläinen toimintakulttuurin muutos mennä läpi edes kuntatasolla.
Ilmoita asiaton viesti
Olen Marjatan linjalla. Lukkalalle sanoisin, että politiikka on varsin pitkäpiimäistä ei siellä oteta noin vain. Kerron esimerkin kautta.
On vaikka kuinka räväkkä ukko taikka ämmä, niin vaikeata on ottaa sieltä yhtään mitään. Kangas sanoo hyvin, että ei voi saavuttaa jos ei anna.
Päätökset ovat aina vääntöjen tuloksia ja kompromissien komromisseja.
Kun sinut teidetään kovaksi luuksi, niin sinulle laitetaan sellainen päällystakki että maaleja et tee koko vaalikaudella. Hiukan niinkin jalkapalloa tämä politiikka siis.
Tässä pelissä vain pelataan kaikki omaan pussiin, tai oman puolueen pussiiin viimekädessä, mutta oma etu aina ensin. Ota siinä sitten virkamies haltuun, kun yksimielisyyttä ei ole.
Sitten on nämä markkinatalouden ja suunnitelmatalouden sotkijat jotka työntävät näistä toisen aina joka asiaan. Lukekaa Raineistoa tai Räsästä niin tiedätte mistä nyt puristaa.
Politiikka on minusta liian pitkäveteistä, mutta ilman sitkeyttä ei saa mitää, joten sinnittelen siinä missä Marjattakin. Marjatta on yksi harvoja poliitikkoja joita voin arvostaa näkemättä hänen saavutuksiaan.
Nykypoliitikon saavutukset ovat maailman ohkasimpien teosten sarjaa ja ovat yhä vähenemässä.
Kansanedustajat ovat vieraantuneet kansasta, vai onko jollain tietoa, että joku asia olisi tullut hoidetuksi kansanedustajan välityksellä?
Kaikesta huolimatta lähden tästä politikoimaan lautakuntaan, joka on tänään koolla, mutta nyt jo turhauttaa, kun asialistalla taitaa olla pelkkiä tiedoksisaantoja.
Palaan myöhemmin ja otan silloin kantaa vanhustyöhön sen lupaan.
Ilmoita asiaton viesti
Tätä vauhtia joudun kopioimaan kaikki vanhat juttuni esiin, mutta kait se on parempi kuin linkitys.
Lapseni kyl jo tässä vaiheessa sanoisivat: ÄITIiii älä jankuta!
Ja kyllähän se niin pitäisi olla, että kerta sanominen riittää.
Vaan vanhustyössä ei kerta riitä.
Jankutan tai sitten ei, mutta kopioin tähän elokuun blogissani olleen pätkän.
”Minusta on äärettömän surullista, että näin, tällä tyylillä kaikki maamme vanhustenhoitolaitokset on saatu ja tuomittu jotenkin kelvottomiksi.
Eivät ne kaikki mitään kelvottomia ole.
Eivät kaikki ole edes kalliita.
Oma entinen työmaani löytyy netistä.
Kiitos esitystaiteilija Kristina Junttilan.
Kristinan blogi ja hänen ottamiaan kuvia löytyy nimellä
pysähdykajalakodissa
( http://pysahdykajalakodissa.blogspot.com/ ).
Kun noille sivuille pysähtyy ja seuraa mitä tavallisessa, yhdestä maamme vanhainkodissa, arkena ja pyhänä tapahtuu, niin ihmettelen, jos joku vielä sanoo, että ”kyl on kamalaa”!
..
Siis: Kaikki laitokset, kaikki hoitajat, kaikki hoitaminen ei ole huonoa.
Minä voin entistäni rinta rottingilla vielä kehua.
Kiitos kolmen kunnan (Kuusjoki, Muurla, Pertteli), kiitos ei -byrokraattisten luottamushenkilöiden, kiitos mielettömän hyvän henkilökunnan.
Enkä unohda asukkaita enkä omaisiakaan.
Yhdessä taaperrettiin ja se mitä aikaseks saatiin = talo ja toimintaa, sitä näkee mm. tuossa Kristinan blogissa!
Kaikki sujui hyvin ja kustannustietoisestikin.
Nyt kysyn: kuinka kauan?
Ilmoita asiaton viesti
76″ Marjatta.
En minäkään halua jankuttaa. En myöskään epäile asiantuntemustasi. Miten tehtyjen päätösten takana olevan virkamieskunnan asiantuntemus on? Kysymys on vain arvojen oikein asettaminen nyky-yhteiskunnalle.
Uskon, että asiat voidaan tehdä vanhuksen kannalta arvokkaammin, tehokkaammin ja jopa paremmin. Esim. omaishoitajien tukia rajusti nostamalla.
Ilmoita asiaton viesti
#72 Marjatta sanoo-Ennustan näin:
Risikon sakki pistää pystyyn jonkun hemmetin työryhmän.
Työryhmän tehtävä on tätä lääketokkura-vaipat housuissa-ulkoilematta -juttua pohtia ja antaa siitä tiettyyn päivään mennessä parannus/ toimenpide-ehdotuksensa.
Sitten odotellaan ja odotellaan ja odotellaan.
Vähän ehkä vielä jatkoaikaakin annetaan.
On niin kiva sanoa, että juu onhan tämä on nyt epäkohta, mutta kyllä sitä mietitään miten sitä tullaan korjaamaan. Työn alla, työn alla on.
Kun nuo viisaat/työryhmäläiset ovat jossain vaiheessa ( vuosien päästä) jotain sitten saaneet aikaiseksi, niin se raportti, mietintö-mikä-lie on lopputulokseltaan ihan samaa kuin Suvi Lindenin sakin MeDiia jälki!
Eli ei mitään järkevää!
————————————————————-
Samaa mieltä.111% komppaan. Ministeri jo totesi että ongelma on tiedossa ja valvontaa lisätään eli joku käy ja sanoo, että joo, on siellä ongelmia.
Sitten asia etenee tutusti. On tämä turhauttavaa kaikille osapuolille. Kuin huono näytelmä, jota vaan on pakko näytellä.
Ilmoita asiaton viesti
Marjatta
Hallintorakenteisiin pitää puuttua ja rajusti. Eikö tätä kukaan näe?
Ilmoita asiaton viesti
Jari Leppä näkee. #70
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos taas kommentoijille!
Äsken ilmestyi kansanedustaja Sanna Perkiön blogi tänne US -sivustoille!
Kertokaa hyvät ihmiset ( anteeks Sanna Perkiö) mitä tuollaiseen blogiin vastataan?
Nyt voisin täräyttää tähän kaikki osaamani kirosanat ja keksiä viel muutaman uuden.
Tuo Perkiön blogi on nyt semmonen sanahelinäinen mussutus, josta en piru vie tykkää yhtään!
EN ja huutomerkki!
Ilmoita asiaton viesti
Itselleni totean: olen tyhmä!
Kyllä Perkiöllä on jo yks kommentti!
Ilmoita asiaton viesti
Samaa mieltä! Freddy on näköjään hymyllä hurmattavissa;)
Tyypillinen poliittinen puhe, ilman sisältöä. Perkiö.
Itse vaihdoin hesarin maaseudun tulevaisuuteen, koska en halua lukea hömppää ja viihdettä vaan sisällöllistä uutisointia ja aitoja ajatuksia. Se oli ihan terveellinen vaihdos, toki hesari on valtalehti, jossa on myös hyvää ja siksi sitäkin silmäilen.
Ilmoita asiaton viesti
Lukkala
Peräänkuulutat:
” Hallintorakenteisiin pitää puuttua ja rajusti. Eikö tätä kukaan näe?”
No, joku näkee. Mutta näkijöitä on niin vähän, että vaikka he kuinka huutaisivat, niin ei mene huuto perille!
Ja jos vastataan/nähdään/koetaan asioita noin kuin esim. nyt tuo Perkiön kirjoitus, niin kysyn; mitä tuolla saadaan aikaseks????
Tyhjän saa pyytämättäkin.
Tuo Perkiön kirjoitus on mun mielestä melkein sitä samaa kuin on ollut esim. PARAS -hanke.
Siitä on jotkut todenneet, että se on ollut kuin tyhjä lautanen buffee -pöydässä. Ja nyt Risikko on esittänyt, että uutta kattausta kehiin.
Vielä isommat pöydät, vielä enemmän lautasia.
Voi olla, että on hyväkin homma, mutta kyl pahalta tuntuu, kun entisilläkään kattauksilla ei ole edes salaattia lautasille saatu.
Ilmoita asiaton viesti
84# Marjatta
Olet monessa mielessä täysin oikeassa. Mutta jos muutosta halutaan, on sitä myös itse haettava.
Katsoin myös Perkiön blogin. Samaa vanhaa, sanonko mitä?
Paneppa pari mielestäsi hyvää kommenttia esimerkisi tästä keskustelusta Perkiön blogiin. Ehkäpä sananhelinä vähenee.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Pekka!
Jospa Ari Alsio, kun kokouksestaan palaa osais pistää ”jottain oikke napakka”!
Ehkä minäkin sinne Perkiön luukkuun vielä jotain täräytän, mutta nyt minun on pikkupakko hetken aikaa tehdä ihan jotain muuta = pitää saada aikaseks yks kokouskutsu. Vanhuksiin sekin liittyy. Liittyy hyvällä tavalla..
Ilmoita asiaton viesti
En vieläkään ymmärrä mikä tässä on ongelma?
– Käyt kokouksissa. Tiedät muut osaanottajat ja sinulla on heidän yhteystiedot.
– Kai siellä joku fiksu löytyy?
– Teette kirjelmän, jossa vaaditte selvityksen/selvityksiä virkamieheltä/virkamiehiltä. Siitä se alkaa.
Ihan tiedoksi: Virkamies pystyy jonkin aikaa palloittelemaan, mutta kun kunnon kirjallista vastausta ei tule, idiootitkin alkavat heräämään.
Minulla on asiasta laaja empiirinen kokemus, joten älköön kukaan väittäkö, että: ”Ei se vaan toimi!”
Vastaan siihen jo etukäteen jos joku näin haluaa väittää:
a) Joko siellä kaikki muut ovat idiootteja.
tai
b) Kaikki muut ovat vellipöksyjä.
Henry
Ilmoita asiaton viesti
Henrylle:
”Käyt kokouksissa. Tiedät muut osaanottajat ja sinulla on heidän yhteystiedot.
– Kai siellä joku fiksu löytyy?
– Teette kirjelmän, jossa vaaditte selvityksen/selvityksiä virkamieheltä/virkamiehiltä. Siitä se alkaa.”
..
Tässä kohtaa en voi, en pysty ( jos tätä paikkakuntaa, kaupunkia ajattelen) muuta sanomaan kuin tuon mitä on kohdassa 71!
Salo -city on nyt vielä hakusessa..
Minä istun kaupungin tarkastuslautakunnassa!
Voin sanoa, että kyllä meitin sakki ( 5 miestä, 4 naista) nyt ainakin hommia tekee.
Varmaan ihan samaan tahtiin ja tavalla kuin jossain muualla.
Selvityksiä pyydetään.
Vastauksia saadaan.
Tyydyttävätkö ne meitä, tyydyttävätkö ne valtuustoa, se nähdään aikanaan.
Valtuusto, hallitus ja lautakunnat, niiden listat ja pöytäkirjat löytyvät netistä.
Mutta meitin lautakunnan juttuja ei löydy.
Tietojamme, tekemisiämme emme kesken kaiken kaikelle kansalle kailota!
Kokoonpanomme on hyvä, politikointia ei ole ( ei kuulukaan olla).
Minulla ei ole omaa luottamustehtävääni vastaan mitään, koska näköalapaikallahan minä olen, mutta työmäärä, se kyl on ollut ja on aikamoinen!
Moneen kertaan olen jo manannut, että kuka piru minut politiikan poluille tuuppas!!!!
Ilmoita asiaton viesti
Jospa Ari Alsio, kun kokouksestaan palaa osais pistää ”jottain oikke napakka”!
Ilmoita asiaton viesti