Junalla pääsee vai pääseekö?
Minä en Tunnin Juna -hehkutuksesta tykkää, en sit yhtään!
Jos sellainen tänne joku päivä tulisi, siis että olisi uusi junarata, niin kuinka moni salolaisista ihan oikeasti uskoo, että se (siihen maailman aikaan, kun rata valmis olisi) tässä cityssä myös pysähtyy. Tänään jo kerrotaan tälläista: Helsingin ja Turun välisen matkan voi taittaa parhaimmillaan tunnissa ja 38 minuutissa
Salolaisen junaan pyrkivän voi käydä samoin kuin synnyttäjän. Voivat sanoa, jotta "Men Turkku nyy vaa enssi! Sin ne synnyttäväkki menevä!"
Esim. posti miettii tällä hetkellä vaikka mitä supistuksia tavalliselle kansalaiselle. Hyvä, jos tulevaisuudessa postinsa kerran viikossa saa. Mitäs jos ne joku päivä sanovat: "Hae se mokoma postis kyläkauppas postiosastolt tai käyt nettii!"
Mielenkiintoista nähdä tämän express junan aikataulu. Lähtee Turusta ja pysähtyy vain Kupittaalla ja Pasilassa.
Ei taida olla kannattava vai sponsoroiko rieteilyvarustamot linjaa? Korkeintaan mainostemppu. Yksi juna suuntaansa veikkaan. Useampi olisi hulluutta. Ajaa 120 km/h maksavien asiakkaiden ohi. Ei Turussa niin tärkeitä henkilöitä ole, että ne täytyy pikakyydillä stadiin roudata.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä risteilyvarustamojen ajatuksista, mutta kyllä tuo Iltasanomien uutinen vähän ihmeelliseltä tuntuu. Ja sitä huolestuttavammalta tämä ikuinen ”tunnin juna” -hanke (montakohan vuotta asiaa on jo kihnattu?), jota milloin kukakin käy kaupungissamme hehkuttamassa. Että se on tarpeen. Huh. Entäs jos ei enää tulevaisuudessa tässä cityssä pysähdy yksikään juna? Lippujen myyntikin meni jo aikoja sitten!
Ilmoita asiaton viesti
Junablogi kertoo tärkeimmät:
– ”kaupunkien väliltä on muutettu viittä nopeusrajoitusta yhdessä Liikenneviraston kanssa” – näistä neljä on ohi ajettavia asemia?
– ”Express-vuoro palvelee entistä paremmin työmatkoja tekevien ihmisten arkea, sillä junan lähtöajat on sovitettu työmatkalaisten tarpeisiin” – Salosta, Karjaalta ja Kirkkonummelta voi siis valita jonkin muun kulkuneuvon työmatkalleen?
– muidenkin vuorojen matka-aika nopeutuu viidellä minuutilla kun juna ei enää pysähdy Kirkkonummella – siis salolaisetkin hyötyvät tästä matkustaessaan pääkaupunkiin, jos eivät mene yhdeksäksi töihin tai ole matkalla Kirkkonummelle 🙂
http://www.junablogi.fi/fi/junablogi/?article=vr-t…
Ilmoita asiaton viesti
No juu. Katsoin minäkin tuota tarjoamaasi linkkiä.
Tätäkin löytyy:
”Rantaradan matkustajia hellitään nopeampien yhteyksien lisäksi myös alkuvuodesta raiteille tuodulla Robert’s Coffee -vaunulla, joka tarjoilee matkustajille kahvihetkiä ihan uudessa makuluokassa.”
Ja mainoslause:
– Täsä meil on ny simmone uus pikaraitiotiä ihan Helsinkii asti. Tervetuloa!
Kyllä pitää tasaista menon olla, jos nopeasti menemistä luvataan. Meinaan vaan, että pysyykö kahvi kupissa. Ettei vaan läiky! Ettei pillau, sanoo salolainen!
Ilmoita asiaton viesti
Tuo pikaraitiotie onkin uusi innovaatio, poikkeaa tyypillisestä raitiovaunukulttuurista seisakkeiden vähyyden vuoksi.
Mutta yksi asia minua tässä aikataulutuksessa jäi askarruttamaan. Nimittäin jo pitkään on ollut tapetilla työaikojen pidentäminen. Jos Express Turusta Helsinkiin saapuu kello 8:46 ja lähtee Helsingistä Turkuun kello 16:10, niin miten pitkän työpäivän turkulainen ehtii Helsingissä tehdä? Mimmosesta pestistä mahtaa olla kyse ja onko työpaikka esim. kävelymatkan päässä päärautatieasemalta?
Entä, jos työaikoja todella pidennettäisiin, niin muuttuisiko aikataulu sen mukaan?
Ilmoita asiaton viesti
Kysys piruuttas tuota junafirmalta itseltään. Eikös siellä joku semmonenkin sivusto tai linkki ole, johon kysymyksiä voi esittää! Kukahan siellä muuten mahtaa vastata? Kuinka iso pomo?
Ilmoita asiaton viesti
Outi Hoikkala
Aina harvoin kun olen junassa kulkenut niin juttujen perusteella näyttää, että suurin osa nk. työmatkalaisista on kunnallisvirkamiehiä, asiantuntijoita, seminaariin tai messuille matkalla olevia. Ei voi olla kuulematta niiden vilkasta keskustelua sentapaisista aiheista.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä pointti Ilkka, kun itse kuljin junalla tuota väliä, juuri nuo VR:n valikoimat vuorot olisivat sopineet minulle parhaiten. En siis kulkenut päivätyössä Helsingissä.
Jos joku junalla kulkee päivittäisen työmatkan Varsinais-Suomesta Helsinkiin, niin hän todennäköisimmin tekee sen Salosta kuin Turusta, mutta VR:n Express-vuorot sopisivat korkeintaan yhteen suuntaan, joten mikään suuri bisnes tämä ei tule olemaan vaikka sitä ”työmatkavuorona” markkinoidaan.
Tämä taitaakin olla pelkkää kaluston testausta, sillä siellä, missä nopeita junavuoroja liikkuu, on asukastiheys ja populaation lukumäärä hieman toista luokkaa kuin meillä Suomessa.
Ilmoita asiaton viesti
Täällä Turussa tapana innostua aina mitä hulluimista ideoista,kuten tämä ,toriparkki ja raitiotiet.
Ilmoita asiaton viesti
No onko niistä ollut pitkän päälle iloa/hyötyä myös?
Ilmoita asiaton viesti
Luulempa niin että jos teiltä Salosta aikoo matkustaa junalla Turkuun niin pitää körötellä henkilöautolla tai onnipusdilla Pasilaan jonne Helsingin pääasemaa ollaan siirtämässä. Vastaavasti jos haluaa Salosta matkustaa junalla Helsinkiin pitää henkilöautolla tai onnibusdilla körötellä Turun juna-asemalle. Näin se luultavasti voisi mennä. Tietysti jos haluaa päästä helpommalla ettei tarvitse kötötellä autolla pitkää matkaa niin silloin järkevää olisi muutta Helsinkiin tai Turkuun. Tärkeäähän tuossa junayhteydessä on ymmärtääkseni se että Helsingin ja Turun välillä pääsee matkustamaan tunnissa, eikä se että pysähtyykö juna Salossa. Se kuitenkin kielii siitä että on olemassa kahdet ellei kolmetkin eri markkinat joita ei tiedosteta tai ei haluta tiedostaa. Mutta saas nähdä kauanko juna kulkee Tampereelta Jyväskylän kautta Kuopioon ja takas kun asuinkaupunkini Jyväskylä on kuulemma niin kaukana päärataverkosta ettei se kannata.
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä mihin tästä citystä seuraavaksi körötellään, mutta ei tämän päiväisestä pikapikajunan mainostamisesta salolaisille pitkän päälle ainakaan mitään hyvää seuraa!
Jännitä Sinä sitä Tampere-Jyväskylä-Kuopio -reittiä, sen olemassaoloa, minä jännitän tätä meitin tilannetta.
Ilmoita asiaton viesti
Miksvarten junakyydin tarttee olla viimeisen päälle nopeaa?
Yli 200 km tunnissa on jo melkoista menoa. Jos vaik suistuu raiteiltaan, niin huhhuh!
Ilmoita asiaton viesti
Pendolinon nopeus taitaa olla edelleen se alle 200 km tunnissa. Tuo ”nopeushan” tällä Express-vuorolla syntyy väliasemien ohituksella. Mutta kovin seikkaperäistä dataa ei kannata täällä ilmaiseksi jakaa, ovat jo ”rahastajat” hypänneet liikkuvan junan kyytiin 🙂
Ilmoita asiaton viesti