Salolaista Guggenheimia


Kenellä meistä ei olisi haaveita ja unelmia? Suuria ja pieniä. Salon kaupungilla on tällä hetkellä sellaisia ainakin kaksi. Ensimmäinen on saada vähemmistöosakkuus Microsoftin valtaviin 9,5 ha tiloihin ja toinen halukkuuus kapselikyydin testauspaikaksi

Ensimmäisestä haaveilee kaupunginjohtaja, toisesta kaupungin arkkitehti.

Microsoftin tilat tarvitaan, muka tarvitaan, jotta sinne voidaan sijoittaa osaamiskeskus. ”Salo haluaa yhdessä yritysten ja kiinteistösijoittajien kanssa ostaa Microsoftin toimitilat ja perustaa teolliseen ja esineiden internetiin keskittyvän osaamiskeskuksen.” Noin asiaa kaupunkilaisille toukokuussa paikallislehdessä markkinoitiin. Valtuutetuille vähän aikaisemmin.

Mitä tuollainen kapselikyyti sitten on?

Googlettamalla olen selvittänyt itselleni, että se on supernopea liikenneyhteys. Rakennetaan putki ja sen sisällä kulkee nopeasti kiitävä kapseli. Putken reunassa olevat magneetit puskevat kapselin vauhtiin, joka voisi parhaimmillaan (pahimmillaan) olla jopa noin 1200 km/h.

Heinäkuussa valmistuneen alustavan selvityksen mukaan Hyperloop -yhteys olisi mahdollinen Helsingin ja Tukholman välillä. Ennuste on, että matka-ajaksi tulisi noin puoli tuntia.

Mitä kiitokyyti maksaa, siitä ei ole tietoa, mutta mahdollisen rakentamisen kustannukset on kyllä selvitetty. Ne ovat 19 miljardia euroa. On kuulemma silti ihan kannattava hanke. Jossain viuhahti tieto ihan vaan vertailuksi millaisissa rahoissa sitä liikutaan, että Suomen valtion budjetti on noin 55 miljardia euroa. 

Minun puolestani Salon kaupungin virkamiehet saavat haaveilla testauspaikkaa kapselikyydille vaikka kuuhun ja takaisin, mutta toivon, että toteuttamiseen ei oteta yhden yhtäkään euroa kaupungin kassasta.

Jos uutisiin on luottamista, niin jonkun verran sitä on jo ilmeisesti raotettu, sillä esisopimus Hyperloop One yhtiön kanssa julkistettiin 1.7.2016 ja kolmipäiväinen seminaarikin aiotaan järjestää 6-8.9.2016 kaupungintalolla. Vieraita, osallistujia Saloon odotetaan Turusta, Varsinais-Suomen liitosta, Tekesistä, liikenne- ja viestintäministeriöstä, Ruotsin suurlähetystöstä ja tuleepa vielä kymmenen hengen ryhmä yhdysvaltalaisesta Hyperloop One -yhtiöstäkin.

Kaupungin ja yrittäjien yhteistyön pitää olla hyvä, yritysmyönteisen toimintakulttuurin korostaminen on kaupungin talousarvioonkin kirjattu asia, mutta ei sen minun mielestäni mitään Microsoftin ja Hyperloopin tapaisia NaimaKauppoja pitäisi tarkoittaa. Vai onko tätä tämäntapaista touhua muuallakin?

 

0

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu