Hän on sentään lääkäri
Vappu Taipale, tämä sosiaali- ja terveysministerinäkin toiminut lääketieteen ja kirurgian tohtori laukoo totuuksia sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisesta. Taipale on sitä mieltä, että demarit ovat olleet hampaattomia viimeiset kymmenen vuotta.
Eiköhän se ole ollut samaa hampaattomuutta muillakin? Siis puolueilla.
Puuhasteltu kyllä on. Edellinen hallitus eteni, yritti edetä, hevoskyydissä kirkkorattailla, mutta ei vaan päässyt koskaan perille. Tämä hallitus huristelee junalla ja odottaa tietysti, että pääteasemalle päästään, kunhan nyt puolmuodollisesti ensin kuullaan, mitä mieltä tulevissa maakunnissa ollaan. Sote-uudistuksen lakiluonnokset ovat nyt lausuntokierroksella.
Materiaalia, jos tavallinen kansalainen haluaa nykyisen hallituksen ohjelman toteuttamista seurata, sitä löytyy niin paljon kuin vaan jaksaa lukea. Tänään esimerkiksi voisi esiin nostaa sote- ja maakunta -lakiluonnosten vaikutusarviointimuistion. Sivuja on 83.
Kuka jaksaa lukea? Jos jaksaa edes selailla jonkun matkaa, niin kyllä totiseksi vetää olotilan. Tätä löytyy etusivulta: "Arvioinneissa ei pääsääntöisesti ole otettu huomioon valinnanvapauden vaikutuksia, koska valinnanvapausmallin yksityiskohtia ei ole linjattu eikä valinnanvapauden toteuttamiseksi laadittava lainsäädäntö sisälly arvioinnin kohteena olevaan hallituksen esityskokonaisuuteen kuin pieneltä osin."
Siis mitä? Miksi koko ajan tohkataan ja annetaan kansalaisille sellainen kuva, että valinnanvapaus on ( käyttäjä voi itse valita palveluiden julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin tuottajan ja valinnanvapaus on jatkossa pääsääntö perustasolla plus soveltuvin osin käytössä erikoistason sosiaali- ja terveyspalveluissa), jos ei vielä edes tiedetä mitä se on.
Sivulta 74 löytyy luonnosta vaikutuksesta maakuntien asukkaisiin sekä asiakkaisiin ja potilaisiin sekä vaikutuksista palveluiden saatavuuteen ja yhdenvertaisuuteen.
Jos vetää etusivun teksti olotilan totiseksi, niin mitäpa tästä litaniasta pitäisi ajatella:
"Järjestämisvastuun keskittäminen suurille järjestäjille voi vahvistuvan järjestämisosaamisen kautta luoda paremmat mahdollisuudet palvelujen tarjonnan monipuolistamiselle ja laadun varmistamiselle. Järjestäjien koon kasvattaminen heijastuu myös maakunnan palvelulaitoksen palveluntuotantoon siten, että mm. ammattirajat ylittävän osaamisen saatavuus voi parantua ja henkilöstön liikkuminen joustavoitua. Esimerkiksi vanhuspalvelujen käyttäjien näkökulmasta on tärkeää, että mm. geriatrian, sosiaalityön, muistisairauksien hoidon, kuntoutuksen ja apuvälinepalvelujen osaamista voidaan yhdistää joustavasti asiakkaan yksilöllistä palveluntarvetta vastaavaksi kokonaisuudeksi. Riippuen siitä, millaisiksi palvelulaitosten tehtävänkuva muodostuu, ne voivat tarjota mahdollisuuksia tällaisten kokonaisuuksien muodostamiselle. Tähän kuitenkin vaikuttaa se, miten integraatio palvelulaitoksen tuottamien palvelujen ja maakunnan yhtiöiden sekä yksityisten yritysten ja kolmannen sektorin tuottamien palvelujen kesken varmistetaan. Palveluketjujen ja -kokonaisuuksien saumattomuus on tärkeää palvelujen vaikuttavuuden näkökulmasta. "
Minulla ainakin pääkopassa sekoilee pahemman kerran esim. edellä olevan ymmärtäminen. Että "kuis se mahta mennä sen livenä toteuttamise kans? "
Nostan hattua ja niiaan Vappu Taipaleelle!
Ehkä olisi pysähtymisen paikka ja miettiä mitä Vappu sanoo. Hän on sentään lääkäri!
Yksi olennainen muutos käynnissä olevassa terveydenhuollon uudistuksessa tosiaan on potilaan tai asiakkaan valinnanvapaus. Henkilöllö, joka tuntee tarvetta hakeutua lääkäriin, on oikeus valita terveyskeskus ja lääkäri. Hyvä näin, mutta kuka on oikeasti hyvä lääkäri? Useimmiten hän ei ole se, joka määrää mahdollisimman moniin tutkimuksiin ja antaa herkästi lähetteitä eteenpäin.
Kokeilla, lähetteillä ja lääkemääräyksillä mässäilijä tulee yhteiskunnalle kalliiksi, vaikka useimmat potilaat ovat lisäksi tyytyväisiä, että kerrankin on tutkittu kunnolla. Tutkimusten määrä ei ole laadun tae.
Minulle terveydenhuollossa etusijalla on potilasta kuunteleva ja vaivojen perussyihin paneutuva lääkäri, joka osaa kohdentaa jatkotoimet oikein ja karsia heti alkuunsa pois tarpeettomat kokeet. Tarkkana pitää olla etenkin lääkemääräyksissä, jotta uusia määrättäessä, vanhat jäävät pois ja vältytään ylilääkityksen vaaralta.
Valinnanvapaus on kimurantti asia. Kun potilas muuttuu asiakkaaksi, tulee lääkäristä kauppias, joka tarjoaa mitä moninaisimpia hoitoja ja tutkimuksia. Lähetteeksi riittää, että asiakas haluaa tämän tai tuon tutkimuksen. Yksityisen terveysaseman kannalta tällainen liiketoiminta on kannattavaa ja riskitöntä. Asiakas maksaa osuutensa ja yhteiskunta loput.
Ilmoita asiaton viesti
Sitten kun joku päivä nuo valtakunnan isoset päättäjät pääsevät niin pitkälle, että määrittelevät valinnanvapauden, niin ennustan, että ehtoja he siihen latelevat. Pahimmillaan – taas ennustan – tämänhetkinen tk tulee olemaan vain hoitaja -vastaanottoa, jossa hoitaja sitten karsii kuka mihinkin hoitoon pääsee, kuka mihinkin jatkoksi lähetetään.
Miten potilasta kohdellaan tilanteisiin
http://marjattahalkilahtiblogituusisuomifi.puheenv…
tullaan tulevaisuudessa törmäämään niin paljon, että jos ei muuta, niin ainakin Valviralla riittää töitä!
http://www.valvira.fi/
Ilmoita asiaton viesti
– Järjestämisvastuun keskittäminen suurille järjestäjille voi vahvistuvan järjestämisosaamisen kautta luoda paremmat mahdollisuudet palvelujen tarjonnan monipuolistamiselle ja laadun varmistamiselle.
Sikäli mikäli …
Ilmoita asiaton viesti
Niinpä. Sikäli mikäli..
Tässä meneillään olevassa uudistuksessa minua ärsyttää sanoilla kikkailu.
Fantastista se oli edellistenkin hallituksen aikana.
Mitä on esim. järjestämisosaaminen? Tulevat maakunnat eroavat toisistaan sekä väestöpohjaltaan että ikärakenteeltaan.
Miten hommat hoidetaan niin, että esim. vanhuksille annettavat palvelut ovat suhtkoht samanlaiset läpi koko maan?
Varmaan uudistusta suunnittelevatkin tietävät, että eihän se onnistu.
Koko ajan on hoettu, että sote-uudistuksen lähtökohtana on sosiaali- ja terveysmenojen kasvun hillitseminen.
En usko, että tämäkään toteutuu. Jos toteutuu, niin millä muulla konstilla kuin että kiristetään palvelujen saantimahdollisuuksia.
Asiakasmaksujen korotus on jo yks kikka.
Oikea-aikaista ja ennaltaehkäisevää toimintaa voidaan sitäkin kaikenmaailman tavoitesuunnitelmissa hehkuttaa, mutta miten se toimii, jos vanhus asuu kotonaan kilometrien päässä jostain nk. keskustasta. Miten pääsee esim. tällaisiin paikkoihin mitä Salon kaupungissa mainostetaan?
https://www.salonikainfo.fi/ikakeskustoiminta/ikak…
Se kotona paras -hoennankin saisi lailla kieltää, sillä aivan liian moni vanhus on ypöyksin yöt ja päivät.
Ilmoita asiaton viesti
http://yle.fi/uutiset/viisi_tarinaa_sote-myrskyn_s…
Ilmoita asiaton viesti