Joululahjaksi sote -ratkaisu
Tulipa tälle ehtoolle uutisia:
Ministeri Rehula sotesta: Käyttöön 2 seteliä – "jatkossa puhelimeen vastataan nopeammin"
Rehula: Kiireetön ambulanssitoiminta ja potilassiirto kilpailutetaan
Näiden lupausten perään Jatkossa puhelimeen vastataan nopeammin kuin tänä päivänä ja lääkäriin pääsee, kun tarve on, yks sun toinen laittaa varmaan aikamoisen seurannan. Että pitääkö myös paikkaansa? Tässä vaiheessa me vain uskomme, sillä nämä ovat ministeri Rehulan antamia lupauksia ja vakuutus kaupan päälle, jotta siitä tässä sotessa on kysymys.
Seteleitä saamme kaksin kappalein. On maksuseteli ja asiakasseteli. Asiakasseteliä käytetään silloin, kun tarve on erityistason palveluun. Huom. näyttää siinäkin olevan seliseli: soveltuvin osin. Rajoituksia se tuollainen ainakin meikäläisen ajatuksissa tarkoittaa.
Vielä kun lukee ministeri Risikon infoa sote -ratkaisun nelinkertaisesta mahdollisuudesta valita palvelutuottaja: sosiaali- ja terveyskeskus, em. maksuseteli, erikoistason laitos, em. asiakasseteli, henkilökohtainen budjetti, niin kyllähän tässä tavallisen kansalaisen, näin joulun alla, pitäisi tyytyväinen olla.
Mitä vielä? No, mm. näitä näyttää uutisissa olevan: Palvelutuottaja valitaan vuodeksi. Jos ei tykkää, niin pitää maakunnalta kysyä lupaa vaihtamiseen. Ensimmäinen vaihe valinnanvapaudessa tulee voimaan 1.1.2019. Laajenee sitten asteittain. Mitähän sekin livenä tarkoittaa?
Ja sitten kilpailutetaan. Ainakin kiireetön ambulanssitoiminta ja potilassiirto. Ensihoito on maakunnan omaa toimintaa, jota täydennetään erilaisilla palvelukokonaisuuksilla. Nekin kilpailutetaan, mitä sitten ovatkin.
Kilpailutuksillako sote -kustannukset kurissa pidetään?
Siitäkö tässä sotessa on kysymys? En usko. En.
Kun kilpailutus näyttää olevan kuin joku taikasana kulujen kurissa pitämiseen, niin miten olisi: Voisiko potilas, asiakas, avun tarpeessa oleva itsekin kilpailuttaa jotain?
Ilmoita asiaton viesti
Potilas-asiakas voi valita parhaan ja nopeimman palvelun ja tehokkaimman avun ja hoidon. Maksu on hänelle sama. Tämä on erinomainen parannus.
Ilmoita asiaton viesti
Maakunnan voittoa tavoittelematon yhtiö yksityisen yhtiön rinnalla pitää yksityisen voitontavoittelyn kurissa.
Yksityinen yhtiö pitää maakunnan omistaman yhtiön tehokkaana.
Kilpailu on tervettä ja asiakkaan sekä veronmaksajan etu. Ehdottomasti.
Ilmoita asiaton viesti
Nooh, minä uskallan olla eri mieltä.
Ja mitä iloa siitä ihmisille on, että esim. seteleitä saa, kun niille kuitenkin tullaan asettamaan ties mitä rajoituksia.
Ilmoita asiaton viesti
Aika näyttää mitä kilpailutus tuo tullessaan. Isojen kaupunkien keskustoissa yksityisiä voisi käyttää kirittämään julkisia palveluita. Mutta hankkeessa voi käydä yhtä hyvin myös niin, että yksityiset kaappaavat helpot potilaat ja jättävät hankalat ja kalliit tapaukset mielellään muille.
Terveys ei ole minusta helpoin ala kilpailutettavaksi. Vähän kuin palokuntia kilpailuttaisi. Yksi vahva ja luotettava voi olla parempi kuin hajanainen joukko laihempia valittavissa olevia. Ja terveyden kanssa on minusta tärkeää, että lääkäri tekee hoitopäätöksiä lääkärinvalansa ohjaamana, eikä vaikkapa yrityksensä taloudellisten intressien mukaisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Jos minä olisin ministeri, niin kyl pikkuisen hävettäisi. Että lipsahtiko?
”Jatkossa puhelimeen vastataan nopeammin kuin tänä päivänä ja lääkäriin pääsee, kun tarve on.”
Noistahan sitä purnausta aina silloin tällöin kuulee, mutta mites uusi sote tuon tilanteen muka parantaa? Lisätään henkilökuntaa vai?
Ilmoita asiaton viesti
Tämä olkoot yön viimeinen ihmettelyni: Mites esim. kotona asuvat muistamattomat osaavat hakea tai valita tarvittavan palvelunsa?
Ilmoita asiaton viesti
Arvoisa Marjatta! Noihin kaikkiin tärkeisiin kysymyksiisi on vastaus.
Esim. muistisairaille ja vanhuksille tehdään palvelusuunnitelma. Heitä ei enää pompotella luukuta toiselle, vaan heidät hoidetaan. Sitä juuri tarkoittaa henkilökohtainen budjetti.
Ministerien ei todellakaan tarvitse hävetä kuten viime vaalikaudella piti, kun koko homma rysähti alkutekijöihin.
Ilmoita asiaton viesti
Näitä lauseita, sanomisia minä lipsahduksena pidän: ”Jatkossa puhelimeen vastataan nopeammin kuin tänä päivänä ja lääkäriin pääsee, kun tarve on.”
Nuo antavat, ainakin minun mielestä, ymmärtää, että puhelimeen ei aina vastata tarpeeks nopeasti ja että lääkäriin pääsy on takkuillut. Jälkimmäiseen nyt ainakin pitäisi parannusta tulla. Moni valittaa, että ei meinaa läpi päästä, siis vastaanotolle, kun jo vastaanottovirkailija tyrmää ja ohjeistaa, että ”ota buranaa vaan”!
Ilmoita asiaton viesti
Se että joku ottaa teemaksi sen, että puhelimeen vastataan nopeammin, tarkoittaa todennäköisesti sitä, että edes hankkeen vetäjät eivät usko hankkeen positiivisiin vaikutuksiin, esim. paraneviin palveluihin tai laskeviin kustannuksiin.
Valinnanvapautta varmaankin tulee jossain määrin, mutta siitä en ole varma, tarkoittaako se parempia vai huonompia palveluita. Toivottavasti ei käy niin, että pikkukuntien asukkaat hajautuvat valintamahdollisuuden myötä eri yksiköihin, ja tämän seurauksena jo nyt pienen koon kanssa kamppaileva terveyskeskus kuihtuu vieläkin vaatimattomammaksi tai lopetataan.
Ilmoita asiaton viesti